Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (20345)

Vierailija
18741/20345 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävin samalla lukemassa vähän historiaa näistä henkilöistä. Voi Wilhelm-raukkaa menehtyi haavainfektioon 15-vuotiaana oltuaan kuukauden sodassa."

Luin, että kuoli Kalajoella, jonne haudattiin. Siis jotain 140 km sen ajan teitä kohti pohjoista haavoittuneena, huh. 

Vierailija
18742/20345 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannusaaton puoli yhdeksän uutisissa kerrottiin saunabuumista Ruotsissa ja kukapa muukaan mainittiin yhtenä sysäyksen antajana kuin KAJ. Ja Bara Bada Bastu kaikui yhteislauluna lauteilla. :) Hyvää juhannusta kaikille!

Samoja saunomiskuvia ja -haastatteluja tuli tänään 24.6. SVT 2:n suomenkielisissä uutisissa. Ja heti sauna-aiheen perään osa Käärijän Skansen-esiintymisestä. Nähtävissä svtplay.se:ssä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
18743/20345 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannusaaton puoli yhdeksän uutisissa kerrottiin saunabuumista Ruotsissa ja kukapa muukaan mainittiin yhtenä sysäyksen antajana kuin KAJ. Ja Bara Bada Bastu kaikui yhteislauluna lauteilla. :) Hyvää juhannusta kaikille!

Samoja saunomiskuvia ja -haastatteluja tuli tänään 24.6. SVT 2:n suomenkielisissä uutisissa. Ja heti sauna-aiheen perään osa Käärijän Skansen-esiintymisestä. Nähtävissä svtplay.se:ssä. 

Käärijällä ja Basshunterilla on hyvä energia. Feliciasta on puhuttu paljon pahaa, mutta hän otti lapset kivasti huomioon yhteislaulun aikana. Samat lapsoset, jotka lauloivat Jakobin kanssa, olivat paikalla.

Vierailija
18744/20345 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen seurannut warnermusicfi:n instaa, jossa julkaistiin pari päivää sitten sama pätkä Gelateriasta jonka KAJ itsekin julkaisi ensimmäisenä. Tämä julkaisu on saanut jo 5300 tykkäystä ja melkein sata kommenttia. Se on huomattavasti enemmän kuin mikään muu viimeaikainen julkaisu on siellä saanut.

Saa nähdä tuleeko tästä oikeasti suosittu. Toivon niin.

Vierailija
18745/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen seurannut warnermusicfi:n instaa, jossa julkaistiin pari päivää sitten sama pätkä Gelateriasta jonka KAJ itsekin julkaisi ensimmäisenä. Tämä julkaisu on saanut jo 5300 tykkäystä ja melkein sata kommenttia. Se on huomattavasti enemmän kuin mikään muu viimeaikainen julkaisu on siellä saanut.

Joo toivotaan pojille parasta. Biisi kyllä ainakin teemaltaan sopii kesään kuin nakutettu. Kohtahan se nähdään, millainen se kokonaisuudessaan on. Joku kommentoija, en muista missä, kirjoitti, että biisi on hänen mielestään lähes plagiaatti Espresso Macchiatosta. No ei kyllä minun mielestäni ole ainakaan noiden teasereiden perusteella. Aihepiirit sivuavat toisiaan, mutta siinä kaikki. 

Vierailija
18746/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vähän muuten tästä biisin kommentoinnista. Eräs tyyppi, joka ilmeisesti kuitenkin on fani (?), näyttää kiertävän vähän joka paikassa kirjoittamassa, että Gelateria on tylsä ja yhdentekevä ja samat väärin lausuttu, ja alkaa sitten väittelemään muiden kanssa asiasta.  Jotenkin jännä ilmiö tällainen. Kaikista biiseistä ei todellakaan tarvitse tykätä vaikka kuinka olisi fani. Itsekään en pidä samalla tavalla ihan kaikista KAJ'n biiseistä. Mutta ei minulla ole mitään tarvetta kiertää eri foorumeilla tätä kertomassa. KAJ'ta saa tietenkin kritisoida, ja hyväkin biisintekijä kirjoittaa joskus heikompia biisejä, ei aina voi onnistua. (Gelateria ei siis minun mielestä ole heikko vaan jonkun muun mielestä.) Tai sitten tämä "joku" on jotenkin  närkästynyt siitä, kun uusi biisi ei olekaan ihan just hänen makunsa mukainen, ja purkaa harmitustaan. 

Välillä tuntuu, että joillakin ihmisillä on aivan ylisuuret odotukset KAJ'ta kohtaan. Ihan tavallisia ihmisiä vahvuuksineen ja heikkouksineen hekin ovat. Mutta oikein sympaattisia ja tekemisessään aidon oloisia sellaisia. 

Vierailija
18747/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toivotaan pojille parasta. Biisi kyllä ainakin teemaltaan sopii kesään kuin nakutettu. Kohtahan se nähdään, millainen se kokonaisuudessaan on. Joku kommentoija, en muista missä, kirjoitti, että biisi on hänen mielestään lähes plagiaatti Espresso Macchiatosta. No ei kyllä minun mielestäni ole ainakaan noiden teasereiden perusteella. Aihepiirit sivuavat toisiaan, mutta siinä kaikki. 

Ei plagiaatti mutta kliseineen häiritsevän tunkkainen.

Vierailija
18748/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei plagiaatti mutta kliseineen häiritsevän tunkkainen.

Niin, mä otan tuon kevyenä kesärallatteluna enkä sen vakavammin. Mielenkiintoista... itselle ei tullut tunkkaisuus ensimmäisenä mieleen. Näin nämä koetaan eri tavalla. Itse en usko, että tavoitteena on ollutkaan tehdä mitään muuta kuin kesäbiisi. Klisheitä on pop-musiikin biisit täynnä. Ainahan voi valita olla kuuntelematta  jos se ei ole omaan makuun sopiva :) 

Vierailija
18749/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uusista biiseistä on aina kokonaisena paljastunut joku jippo mikä ei ollut mukana tiisereissä. Odotan siis jännittyneenä seuraavat 13 h 6 min ennen kuin muodostan mielipiteeni. 

Vierailija
18750/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen teasereiden saama suosio tarkoittaa mielestäni sitä, että  kappaleen tähän mennessä paljastetuista osista on pidetty kovasti ja siihen negatiivisesti suhtautuvien määrä on häviävän pieni positiivisiin verrattuna.

Vierailija
18751/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska postaus Stubbilta. 

https://www.instagram.com/p/DZ_qChvCiVZ/

Vierailija
18752/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kritisoida KAJ'ta kliseisyydestä, kun heidän yksi suurimpia vahvuuksiaan on ammentaa nimenomaan kliseistä ja niiden tuomasta koomisuudesta. Joskus ne kliseet ovat hahmoissa, joskus tarinassa ja toisinaan musiikkityylissä. Välillä vähän kaikessa kuten Economy Plussassa.

En osaa kuvitella KAJ'n tuotantoa ilman kliseitä.

Vierailija
18753/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska postaus Stubbilta. 

https://www.instagram.com/p/DZ_qChvCiVZ/

Hauskaa kuinka kolmella kielellä viestin idea pysyi samana, mutta samalla jokainen kirjoitettu eri tavalla siten, että teksti on luontevaa ja rentoa kieltä.

Vierailija
18754/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua kritisoida KAJ'ta kliseisyydestä, kun heidän yksi suurimpia vahvuuksiaan on ammentaa nimenomaan kliseistä ja niiden tuomasta koomisuudesta. Joskus ne kliseet ovat hahmoissa, joskus tarinassa ja toisinaan musiikkityylissä. Välillä vähän kaikessa kuten Economy Plussassa.

En osaa kuvitella KAJ'n tuotantoa ilman kliseitä.

Näin. Taas kerran palataan siihen, mikä on KAJ'n ydinalue: komedia.  Hyvin usein parodioivalla, ironisella, itseironisella, joskus jopa satiirisella otteella. He ovat komediaryhmä, joka "naureskelee" millon millekin ilmiöille, lähes aina kuitenkin kiltisti ja hyväntahtoisesti, eikä ainakaan minun mielestäni koskaan pahantahtoisesti pilkaten. Mun mielestä heidän biisejään pitää aina katsoa tästä komedianäkökulmasta. Ja mun mielestä heidän tuotantoaan ei pohjimmmiltaan voi ymmärtää, jos pitää heitä vain tavallisena popparipoikabändinä. Mutta tämä on vain minun mielipide ja henkilökohtainen kokemus asiasta. Saa vapaasti olla toista mieltä :) 

Vierailija
18755/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin ottamaan selvää pohjoisruotsalaisesta Bastuakademien-yhdistyksestä, jonka jokakesäisessä tilaisuudessa YLEn Rovaniemen toimitus oli käynyt kuvaamassa jutun, joka päätyi sekä YLEn iltauutisiin juhannusaattona että SVT:n suomenkielisiin uutisiin Jussin-päivänä. Sata sauna-akatemialaista oli "kokoontunut koskelle saunomaan". Tekstiversio "Suomalainen saunakulttuuri leviää Ruotsissa" on yle.fi:ssä 19.6. (LINKITTÄISIN jos osaisin). Toimittaja kertoi, että Ruotsin Tornionlaaksossa on aika lailla samanlainen saunakulttuuri kuin Suomessa. "Viime vuonna nosti koko homman tämä KAJ, nehän voitit Melodifestivalin ja koko Ruotti heräs" kertoi ensimmäinen haastateltu. 
Palkitsemisidea oli herännyt jo kevättalvella. Ruotsin TV4:n Nyhetsmorgon-lähetyksessä Mellofinaalin jälkeen KAJ oli vielä Tukholmassa haastateltavana Sångfågel-pysti sylissä. Suorassa lähetyksessä yhdistyksen puheenjohtaja Sven-Erik Boucht kutsui KAJ'n kesäkuuksi Akatemian vuosijuhlaan vastaanottamaan "Årets bastufrämjare" -palkintoa Kukkolaforsille, josta "ni kan simma över till Finland". (kukkolaforsen.se) 

KAJ'n kesäkalenteri oli jo täynnä Sauna Touria (tuolloin Tampereella). Niinpä Akatemian ständige sekreterare Svante Spolander ajeli 250 kilsaa Skellefteåån, kun KAJ'lla oli siellä keikka toukokuussa. Kunniakirjan ja kullatun saunakauhan luovutus julkaistiin ainakin KAJ'n instassa. 
Uutisissa kuultu sujuva suomen/meänkielen taito paljasti Spolanderin aidoksi tornionlaaksolaiseksi. Hänen kotikylään 1980-luvulla perustamaansa matkailuyritystä hoitaa jo toinen sukupolvi, ja Svante voi keskittyä saunakulttuuripuoleen. Kukkolaforsille on noussut 16 erilaisen saunan ryhmä. Paikka sai kerran Matkamessuilla suosituksen suomalaisten lomakohteeksi. 

Vierailija
18756/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kirjoittaa yksi onnellinen, joka voitti Vasabladetin arvonnassa liput Hemmaplaniin. Eihän tämä vedä vertoja,Jakobin Hamilton-lipuille, mutta lähellä on. 

Vierailija
18757/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä kirjoittaa yksi onnellinen, joka voitti Vasabladetin arvonnassa liput Hemmaplaniin. Eihän tämä vedä vertoja,Jakobin Hamilton-lipuille, mutta lähellä on. 

Onnea!!! 🎉

Vierailija
18758/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Årets bastufrämjare uutisoitiin myös pohjoisruotsalaisessa norran.se-lehdessä 2025-05-28. Puolentoista minuutin video sekä teksti "KAJ prisades i Skellefteå – blev Årets bastufrämjare. Innan konserten i Skellefteå fick Jakob Norrgård, Kevin Holmström, Axel Åhman i KAJ motta pris för Årets bastufrämjare 2025. Priset delades ut av Svenska bastuakademien. Utöver utmärkelsen fick humorgruppen dessutom medlemskap i sex år – och tillåtelse att sjunga i bastun." 

Vierailija
18759/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR on muuten laittanut lisäjunan Vaasasta Helsinkiin 23.25 nimenomaan Hemmaplanista lähtijöitä varten. Kuuden jälkeen perillä.

Vierailija
18760/20345 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmasta tiedosta poiketen ilmeisesti ennakkoon nyt tiedossa, että Jakob ei osallistu Änglagårdin näytöksiin 22.-24.10., sillä Jakobin roolin varanäyttelijä (nyt unohtui se virallinen termi, anteeksi) on ilmoittanut Instagramissaan näyttelevänsä Mårtenin roolin kyseisenä viikonloppuna. Tämä tiedoksi siis jos joku joka haluaa nähdä juuri Jakobin on ostanut lipun kyseiselle viikonlopulle.