Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (13101)
Täällä soi (ihan oikeasti, ei pelkästään pään sisällä) Manlig vänskap, joku algoritmi sen valitsi. Mä en ollut kuunnellut sitä aikoihin, joten tuntuu ihan tuoreelta löydöltä. Älyttömän hienosti siinäkin yhdistyy liikuttava kuvaus miesten välisestä ystävyydestä ja pähkähullu tarina nörttien villistä yöstä, jossa kahvi virtaa niin että hampaatkin värjäytyy ruskeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Dågät åt böndrinistä...... Tuota kantria voisivat pojat tehdä vaikka enemmänkin. Mun mielestä sopii heille tyylilajina ihan älyttömän hyvin. Ja kun he vielä pystyvät tekemään siitä ihan omanlaista. Tämä Dågär on mulle aivan niitä lempibiisejä. Livevedot tästä on kaikki olleet ihan huippuja.
Böndrin joo... mä aina huomaan toivovani, että venyttäisivät keikalla sitä iitä oikein viimeisen päälle. Jotenkin tuntuu, että se esitetään turhan yleisöystävällisen laimennettuna. Koronapätkien Man of constant sorrow esitetään niin uskollisena tyylilajille, että kyllähän tekniikka on hallussa. Olen mielestäni sanonut tämän ennenkin joskus puolituhatta sivua sitten, mutta Jakob onnistuu näyttämäänkin filmin Clooneyltä, joka tosin siinä yrittää näyttää Jakobilta. Ilmekin on pöllitty leffasta, kampauksesta puhumattakaan.
Mulla alkoi nyt jälleen kerran soida päässä tuo ilmapallopätkä. Kaaaj ska ti Mello he va naaaaaaaa.... Siitä on tullut sellainen vakiobiisi, aina kun tulee joku yllätysmäihä.
En varmaan muuten tule seuranneeksi Melloa tänä vuonna, ellei sitten lapset halua sitä katsoa, kun nyt siitä ovat tietoisia, mutta jos Kaj on siellä esiintymässä jossain kohtaa, niin kun ilmeisesti kai yleensä edellisvuoden voittaja on, niin se pitää tottakai katsoa.
Umk-biisit meillä on nyt kuuntelussa lasten kanssa, ja niistä mun suosikkeja on Takatukka ja Lululai.
Grimin Leif-arvion innoittamana mäkin kaivoin esiin Hej du människan siitä KAJ10-konsertista ja katsoin sen niin tarkalla silmällä kuin pystyin. Monta yksityiskohtaa oli mennyt aikaisemmin ohi, mutta nyt huomasin esimerkiksi sen, kuinka Gambämääninillä taustaorkesterissa on vaikeuksia pitää pokka. Jakob pysyy täydellisesti roolissa mutta rumpalisti on vähällä pudota siinä kohtaa, kun Leif laulaa, että "aina parempi on saada lahja kuin antaa". :D
Mä juuri katsoin videon KAJ'n esiintymisestä virtuaalisessa kirjallisuustapahtumassa Bokströmissä itsenäisyyspäivänä 2020. Virtuaalisessa siksi, että oli korona-aika ja yleisötapahtumat kielletty. Hyvin pärjäävät tyhjässäkin tilassa ilman katsojan katsojaa mutta harvinaisesti unohtelevat sanoja (ja naureskelevat sitten itselleen), mikä johtuu tietysti pitkästä keikkatauosta. Nauratti huomautukset pressan bileistä. Jos joku olisi pojille kertonut, miten he viettävät itsenäisyyspäivän 2025, tuskin olisivat uskoneet.
Tuossa Bokström-videossa on muuten muistaakseni harvinaisesti Nissan Bromsa -versio eikä Näsan domna. (Tosin mä en tiedä, minä vuonna ovat tehneet tuon Näsan domna tekstin.) Ja oikein komea Nissan Bromsa onkin! Aattelin muuten ennen sitä uudenvuoden keikkaa, että esittäisivätköhän siellä Nissan Bromsan, kun on talviaika, mutta ei tullut sielläkään. Sama sinänsä sille, Jakobin komeaa tenoriääntä kuullaan molemmissa, mutta siinä Nissanissa on vaan niin oivalliset ne sanat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä soi (ihan oikeasti, ei pelkästään pään sisällä) Manlig vänskap, joku algoritmi sen valitsi. Mä en ollut kuunnellut sitä aikoihin, joten tuntuu ihan tuoreelta löydöltä. Älyttömän hienosti siinäkin yhdistyy liikuttava kuvaus miesten välisestä ystävyydestä ja pähkähullu tarina nörttien villistä yöstä, jossa kahvi virtaa niin että hampaatkin värjäytyy ruskeiksi.
Tykkäätkö enemmän albumiversiosta vai KAJ10-versiosta. Mä tykkään KAJ10-versiosta enemmän. Axelin moovit on niin hyvät ja muutenkin hän sopii mielestäni kertojaksi paremmin. Ja se Kevinin kanijuttu on hulvaton. Jos muistan oikein, kani on kallonkutistajaa vailla, koska luulee olevansa myyrä.
Eikös Näsan domna tullut vasta viime vuonna? Tai aikaisintaan edellisenä? Sitä ennen he vetivät Nessunia Nissan-sanoituksella. Joka munkin mielestäni on se parempi. Sen kun kuulen, näen joka kerran sieluni silmin Jakobin veljen onnettoman kärryn ojassa jossain Pohjanmaan lakeuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Grimin Leif-arvion innoittamana mäkin kaivoin esiin Hej du människan siitä KAJ10-konsertista ja katsoin sen niin tarkalla silmällä kuin pystyin. Monta yksityiskohtaa oli mennyt aikaisemmin ohi, mutta nyt huomasin esimerkiksi sen, kuinka Gambämääninillä taustaorkesterissa on vaikeuksia pitää pokka. Jakob pysyy täydellisesti roolissa mutta rumpalisti on vähällä pudota siinä kohtaa, kun Leif laulaa, että "aina parempi on saada lahja kuin antaa". :D
Ei taida olla Gambämäänin hän. Rummuissa Patrik Lax, esittelee Jakob.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dågät åt böndrinistä...... Tuota kantria voisivat pojat tehdä vaikka enemmänkin. Mun mielestä sopii heille tyylilajina ihan älyttömän hyvin. Ja kun he vielä pystyvät tekemään siitä ihan omanlaista. Tämä Dågär on mulle aivan niitä lempibiisejä. Livevedot tästä on kaikki olleet ihan huippuja.
Böndrin joo... mä aina huomaan toivovani, että venyttäisivät keikalla sitä iitä oikein viimeisen päälle. Jotenkin tuntuu, että se esitetään turhan yleisöystävällisen laimennettuna. Koronapätkien Man of constant sorrow esitetään niin uskollisena tyylilajille, että kyllähän tekniikka on hallussa. Olen mielestäni sanonut tämän ennenkin joskus puolituhatta sivua sitten, mutta Jakob onnistuu näyttämäänkin filmin Clooneyltä, joka tosin siinä yrittää näyttää Jakobilta. Ilmekin on pöllitty leffasta, kampauksesta puhumattakaan.
Tähän yhteyteen sopii tämä mainio klippi kyseisen kappaleen Ulla-Maj Videroos veranda -versiosta
Aivan hypnoottinen tää Ulla-Maj-versio! Kiitos!! En pysty lopettamaan kuuntelemista. Dågär oli mun kolmen kärjessä ennenkin, mutta nyt luultavasti hylkään kaiken muun ja keskityn vain tähän. Mitä äänenkäyttöä erityisesti Keviniltä, olin lentää selälleni. Onko tää varmasti laillista?
Onhan tuo jo nähty että niin siinä kävi.
Luulisi että tuolla menestyksellä olisi useammin ohjelmissa esiintymässä, mutta ei päässyt paikallisia kyläjuhlia kummempiin kuitenkaan
"Aivan hypnoottinen tää Ulla-Maj-versio! Kiitos!! En pysty lopettamaan kuuntelemista. Dågär oli mun kolmen kärjessä ennenkin, mutta nyt luultavasti hylkään kaiken muun ja keskityn vain tähän. Mitä äänenkäyttöä erityisesti Keviniltä, olin lentää selälleni. Onko tää varmasti laillista?"
No on tyrmäävä. Voisivat ns. studiolaulajat kalveta kun kuulisivat tämän. Näin vedetään äänissä akustisesti, harmoniat soi aivan mahtavasti. Kevinillä on niin upea baritoni ja Axelilla basso, että heidän lauluosuutensa kannattaisi kirjoittaa matalammiksi, niin äänet pääsisivät täyteen loistoonsa. Jostain syystä kevyessä musiikissa kaikki pyritään puristamaan tenoreiksi. Jakobin kirkas, luonnollinen tenori riittäisi KAJ'llekin.
Hei, lainaukset ei taas toimi, mutta sinä joka kysyit mun mielipidettäni Manlig vänskapin versioista: mäkin tykkään enemmän siitä livestä eli Kaj10-esityksestä. Tuo on laulu, joka pitää kaikkine koreografioineen ja keskinäisine kemioineen myös nähdä.
Toisaalta taas Kevin on musta paras laulamaan kertojan osuuden. Mun ymmärtääkseni siinä on just hänen tarinastaan kyse, pojat on joskus muistelleet biisin historiaa ja syntyaikoja. Mutta kyllä Axelkin sen vetää hienosti, ja terapiaa tarvitseva kani on kaiken kruunu.
Vierailija kirjoitti:
Aivan hypnoottinen tää Ulla-Maj-versio! Kiitos!! En pysty lopettamaan kuuntelemista. Dågär oli mun kolmen kärjessä ennenkin, mutta nyt luultavasti hylkään kaiken muun ja keskityn vain tähän. Mitä äänenkäyttöä erityisesti Keviniltä, olin lentää selälleni. Onko tää varmasti laillista?
Mä haluaisin joskus päästä kuuntelemaan soundcheckiä!
Siis luulin jo kaiken YT:ssä olevan KAJ-videomateriaalin nähneeni mutta enpäs ollutkaan. En tiedä onko tämä ollut täällä jo, mutta tässä viime keväältä klippiä ja haastattelu Närpiön keikalta. Tää oli mulle ainakin uusi. YOLOssa ovat hylänneet ruskeat puvutkin näköjään. (Niissä puvuissa ei siis yhtään mitään vikaa). Vöyrin murre jossain kohtaa vähän meni mulla ohi, mutta kiva video kuitenkin.
Ja toi Ulla-Maj Videroos veranda ei sitten varmaankaan ole nähtävissä muualla kuin instassa? Jota mulla ei tietenkään ole olemassakaan... 😟
Pahus.
Vierailija kirjoitti:
Ja toi Ulla-Maj Videroos veranda ei sitten varmaankaan ole nähtävissä muualla kuin instassa? Jota mulla ei tietenkään ole olemassakaan... 😟
Pahus.
Saattaa se olla myös KAJn facebookissa. He yleensä julkaisevat kaiken instassa, facessa ja tiktokissa. Tämä on Karar i arbeit -kiertueelta ennen mello-huumaa.
Niin kertakaikkisen suloinen tämä När-TV:n klippi, suurkiitos linkityksestä! Kaj saattaa vähän hassuttaa nuoria toimittajia, mutta seniorihaastattelijaa kohtaan heistä huokuu taas vain arvostus eikä puhettakaan skoijaamisesta. Pappatoimittaja taas on liikuttavan innostunut ja ylpeä siitä, mitä Pohjanmaan omat pojat onkaan tehneet.
Huikean kunnioittava suhtautuminen myös yleisöön. Samalla intensiteetillä esiintyvät Närpiön uimahallin 500 hengen yleisölle kuin viikkoa aiemmin Strawberry Arenan 30 000 hengelle. Ovathan he sanoneetkin, että eivät edes osaisi vetää puolivaloilla. Aina annetaan kaikki, mitä irti lähtee, ja heistähän lähtee.
Kaikkein parasta mun mielestäni on silti heidän itseironiansa. Bändin ura on tosiaan nousussa, kun heidän ei tällä kertaa tarvinnut itse kantaa niitä viittäsataa tuolia paikoilleen. Ei ole piss i huvet näillä miehillä.
Böndrin on munkin suuria suosikkeja. Ällistyttävä veto heiltä vaihtaa yhtäkkiä kantriin, ikään kuin huvin vuoksi. Ja tietysti tuloksena mestarillinen suoritus siinäkin genressä. Tarinakin on yhtaikaa liikuttava ja hulvaton.