Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (12793)
Tuosta suosiosta, joo varmaan tavissuomenkielisten keskuudessa hälvenee ajan mittaan, mutta veikkaan, että pieni vannoutunut fanikunta jää silti suomenkielisiinkin. Samoin veikkaisin, että Ruotsiin muotoutuu pysyvämpi ja pitkäaikaisempi fanikunta, ei välttämättä suuren suuri mutta kuitenkin. Eli jollain kohtuullisella tulevaisuuden aikahorisontilla kannattajakunta tulee olemaan laajemmalla pohjalla kuin mitä oli ennen viime vuotta. Hyvin paljon riippuu siitä, miten heidän uusi musiikkinsa tähän joukkoon sitten puree.
"Olen eri mieltä. KAJ on K18, on aina ollut."
Kaikella ystävyydellä, mä olen toista mieltä. Kun he silloin 15 - 16-vuotiaina kirjoittivat ensimmäisen biisinsä, laulun Gunnar-kalasta, joka ui Japaniin, he olivat niin kaukana K18-maailmasta kuin olla voi. Eivätkä he ole siihen siirtyneet vieläkään. Kaj ei edelleenkään ole kielletty keneltäkään. Aikuiset tietysti näkevät heidän tuotantonsa kaikki kerrokset, mutta lapsetkin voivat nauttia (ja riemumielin nauttivatkin) siitä päällimmäisestä.
Mä odotan sitä Jakobin lastenkirjaa yhtä kiihkeästi kuin Axelin seuraavaa aikuistenkirjaa. Uskon, että Jakob on omimmillaan just lapsille kirjoittaessaan. Rakastan kyllä myös sitä Axelin lastenkirjaa, joka vei mut hetkessä takaisin omaan mummolaani ja seikkailuihin siellä. Mun mielestäni KAJ ei ole pelkästään aikuisille. Kaikkien kolmen sisällä asuu yhä utelias ja innostunut pikkupoika, ja se näkyy kaikessa, mitä he tekevät. Lapset vaistoavat sen; mun oma 10-vuotias on hyvä esimerkki.
Just tuota mä rakastan KAJ'ssa. Heissä on säilynyt leikkisyys, innostuneisuus, uteliaisuus, vilpittömyys ja aitous. He kokeilevat avoimin mielin kaikkea uutta ja seisovat sen takana mitä tekevät. Niinhän sitä sanotaan, että joka ikisen aikuisen pitäisi pyrkiä säilyttämään itsessään ja sisimmässään se "sisäinen leikkivä lapsi". Se vapauttaa ajattelua ja ruokkii luovuutta. Ja näkyy kyllä näissä pojissa.
Kevyt perjantaigallup: Mikä Kaj'n biisi soi päässäsi juuri nyt (tai soi viimeksi)?
Mulla soi jostain syystä monta päivää peräkkäin Barkbrö, nonstoppina. Just havahduin siihen, että nyt kuuntelenkin Hej du människaa (varmaan hiljattaisen Leif-keskustelun seurausta).
Vierailija kirjoitti:
Kevyt perjantaigallup: Mikä Kaj'n biisi soi päässäsi juuri nyt (tai soi viimeksi)?
Mulla soi jostain syystä monta päivää peräkkäin Barkbrö, nonstoppina. Just havahduin siihen, että nyt kuuntelenkin Hej du människaa (varmaan hiljattaisen Leif-keskustelun seurausta).
Kyllä se on Hald käftan (nu dansar vi). Ihan sopivasti kun perjantai on kääntynyt jo iltapäivän puolelle
Hej du människa soi taukoamatta päässä täälläkin. Grimin reaktion ansiota. Tuli kuunneltua useaan kertaan pitkästä aikaa kaikki kaksi versiota tästä mahtavasta biisistä.
Samalla muuten "unohduin" katselemaan KAJ10-konsertin pitkästä pitkästä aikaa. Tarkoitus oli "vain vähän vilkaista" ja lähinnä vielä pikakelauksella, mutta niinhän siinä taas kävi, että siihen koukutuin ja yömyöhään meni. On se hieno!
"Ännu ere bra men en vacker dag komber vi ti sta mitt i liivi...". Täällä siis soi Älska en gubb. Se on yksi mun Kaj-lemppareista ja kuuluu pään sisällä usein silloinkin (ja varsinkin silloin), kun pään ulkopuolella on hiljaista.
Täällä soi Schwerin. Ehkä se pongahti noista KAJ'n eilen julkaisemista kuvista mieleen. Ihania kuvia muuten, ja ne pari videonpätkää 💚.
Dehär e min by soi parhaillaan. Soi aika usein muulloinkin. Sitkeimpiä korvamatoja, mitä mulla on ikinä ollut.
Mun päähän on jostain tupsahtanut Vägg i vägg. "Han e som asbest." :D
Vierailija kirjoitti:
Dehär e min by soi parhaillaan. Soi aika usein muulloinkin. Sitkeimpiä korvamatoja, mitä mulla on ikinä ollut.
Vähän sama. Ja tämä on biisi, josta mä liikutun kyyneliin asti joka ikinen kerta. Menee niin täydellisesti ihon alle ja tunteisiin, ja tuo mieleen vaikka mitä. Ei mitään käsitystä miten monta kertaa olen tämän biisin kaikenkaikkiaan kuunnellut, mutta aika monta!
Text-tv. Mitt andra hem. Se luikertelee mun päähäni tasaisin väliajoin ja aina tulee ekaksi mieleen mun eno nojatuolissaan kaukosäädin kädessä. Eno on varmaan Suomen ahkerin teksti-tv:n käyttäjä, Yle antaisi mitalin jos tietäisi.
Mulla on nyt viimeksi soinut päässä Pöbeln vid jutas. Varmaan ton eilisen instapostauksen takia.
Upea uutinen Wasa teaterilta. Itse en ole Eldsjäliä vielä lukenut, mutta ajattelin lähiaikoina, jos tykkään siitä niin pakkohan tuo näytelmä on sitten käydä katsomassa.
Luin Eldsjälin syksyllä ja tykkäsin paljon. Aihepiiriltään hieman vieras, mutta niin hyvin kirjoitettu ja minusta jopa jännittävä, että oikeastaan ylitti odotukset. Axelin kynänkäyttö on kyllä rikasta ja taitavaa. Eli kyllä aion Vaasaan teatteriin suunnata 😊.
Vierailija kirjoitti:
"Olen eri mieltä. KAJ on K18, on aina ollut."
Kaikella ystävyydellä, mä olen toista mieltä. Kun he silloin 15 - 16-vuotiaina kirjoittivat ensimmäisen biisinsä, laulun Gunnar-kalasta, joka ui Japaniin, he olivat niin kaukana K18-maailmasta kuin olla voi. Eivätkä he ole siihen siirtyneet vieläkään. Kaj ei edelleenkään ole kielletty keneltäkään. Aikuiset tietysti näkevät heidän tuotantonsa kaikki kerrokset, mutta lapsetkin voivat nauttia (ja riemumielin nauttivatkin) siitä päällimmäisestä.
Väitätkö että esim. Taxi taxi aah, Tango taas ja Heimani i skick ovat lastenmusiikkia?
Lainaus: "Tänne kelpaisi avaimella käyntiin vedettävä vekotin, jossa Fabbo breikkaa selällään ja pyörii sitä villimmin, mitä enemmän avainta on kääntänyt."
Olen vähän myöhässä kommenttini kanssa, kun en eilen ehtinyt täällä käydä, mutta nyt repesin kertakaikkiaan tälle mielikuvalle 🤣🤣. Hyviä ideoita näytti olevan paljon muitakin 😉.
No minun mielestä täällä kirjoitettiinkin, että myös lapset VOIVAT nauttia KAJ'n musiikista. Eihän se nyt mitenkään erityisesti lapsille suunnattua ole tietenkään, ei mitkään heidän biisit, mutta kaikki voivat heidän musiikistaan nauttia, jos haluavat. Ainakin kappaleissa riittää jokaiselle jotakin, kun liikutaan niin monessa genressä. Ja luulen, että lapset tykkää kuunnella ennemmin muita kappaleita kuin muo mainitsemasi. Nordiksen pihakeikalla kesällä oli joitakin perheitä. Mun vieressä oli nuori perhe, heillä kaksi pikkutyttöä, jotka suurimman osan ajasta puuhasivat ihan muuta, omia leikkejään. Havahtuivat kuuntelemaan oikeastaan vain Pa to ta na kako ja tietysti Bbb.
Noista keräilyhahmoista pitäisi laittaa pojille viestiä. Algalta on nyt tulossa sauna-aiheinen lautapeli, jonka teossa KAJ ja Warner ovat olleet mukana, joten mikäpä estäisi laajentamasta bisnestä. Ja olen tässä melko tosissani.
^ Mikä suurenmoinen uutinen Wasa Teaterilta! Nostaa ihan kyyneleet silmiin. Axel niin ansaitsee Eldsjälin nostamisen uuteen valokeilaan. Mun silmissä hän on eniten kirjailija ja melkein ajattelen, että hänen pitäisi vain ja ainoastaan kirjoittaa. Tietysti vain melkein, sillä Kaj tarvitsee Axelin ja maailma tarvitsee Kaj'n. Ei siis voi olla kuin kiitollinen siitä, että Axeleita löytyy joka lähtöön.