Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (13841)
Kaikki liittyy kaikkeen. Katsokaapa tänään ilmestyneen På spåretin viimeinen matkakohde.
Kiitos tästä linkistä. En muista, että olisin aiemmin nähnyt. Ymmärsinköhän oikein tuon Jakobin matkanjärjestäjäosuuden? Olivat menneet Falkenbergiin ja oli ollut huipp
Toimittaja kysyy ovatko he ajatelleet palkata pari jäsentä lisää, joista saisi nimen KAVAJ (jakku). Jakob kertoo, että oli nähnyt meikkimainoksen, jossa luki KAJal ja totesi, että toimittaja oli "tullut toisena palloon" ja sitten tämä sanoi, että toinenhan on hyvä. Ja Jakob: Niin kuin Måns ja perään vitsi, vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liittyy kaikkeen. Katsokaapa tänään ilmestyneen På spåretin viimeinen matkakohde.
Kiitos tästä linkistä. En muista, että olisin aiemmin nähnyt. Ymmärsinköhän oikein tuon Jakobin matkanjärjestäjäosuuden? Olivat menneet Falkenbergiin ja oli ollut huipp
Toimittaja kysyy ovatko he ajatelleet palkata pari jäsentä lisää, joista saisi nimen KAVAJ (jakku). Jakob kertoo, että oli nähnyt meikkimainoksen, jossa luki KAJal ja totesi, että toimittaja oli "tullut toisena palloon" ja sitten tämä sanoi, että toinenhan on hyvä. Ja Jakob: Niin kuin Måns ja perään vitsi, vitsi.
Kiitos. Ei ihme, etten meinannut tajuta ruotsiksi, kun suomennoskin piti lukea kolme kertaa, ennen kuin tajusin. Käyn näemmä vähän hitaalla tällä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Purple Rain -biisistä ja Jakobin mallikkaasta englanniksi laulamisesta tuli mieleen eräs KAJ'n vanha hyvä haastattelu vuodelta 2018, kun olivat esiintymässä jossain maatalousyrittäjien tilaisuudessa. Siinä Jakob mainitsee, että hän on aina ollut kiinnostunut kielistä ja riimittelystä. Se on kuulemma periytynyt hänen äidiltään ja äidinisältään. Muistelee, että ala-asteella, kun askarreltiin isänpäiväkortteja, hän kirjoitteli värssyt ja riimit melkein kaikkien luokkatovereidensa kortteihin 😊.
Löysin haastattelun. Olipa taas kiinnostava. https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/kaj-skraeddarsyr-show-foer-ma-b…
No just tämä, kiitos linkityksestä! Samalla sivustolla taisi olla muitakin KAJ-juttuja.
Ihmeen paljon muuten löytyy KAJ-artikkeleita, podeja ja haastattelu
Hyvä kun sanoit noista muista jutuista. Siellähän on vaikka mitä. Esim: Vi kulturarbetare och ni bönder har mycket gemensamt. Ni bönder brukar jorden medan vi brukar orden. Sedan får vi båda stöd för att sprida skit, konstaterade Jakob Norrgård med en tydlig portion självironi.
Kaikki haastattelut, joita on tehty vuosien varrella ovat koulineet heitä tämän vuoden mediarumbaan. Selvisivät siitä yli sadan haastettelun päivästäkin suvereenisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta Purple Rain -biisistä ja Jakobin mallikkaasta englanniksi laulamisesta tuli mieleen eräs KAJ'n vanha hyvä haastattelu vuodelta 2018, kun olivat esiintymässä jossain maatalousyrittäjien tilaisuudessa. Siinä Jakob mainitsee, että hän on aina ollut kiinnostunut kielistä ja riimittelystä. Se on kuulemma periytynyt hänen äidiltään ja äidinisältään. Muistelee, että ala-asteella, kun askarreltiin isänpäiväkortteja, hän kirjoitteli värssyt ja riimit melkein kaikkien luokkatovereidensa kortteihin 😊.
Löysin haastattelun. Olipa taas kiinnostava. https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/kaj-skraeddarsyr-show-foer-ma-b…
Tiesittehän että tuo Lantbruksföretagarnas Pensionsanstalt LPA, suomeksi Mela, on paitsi maatalousyrittäjien, ammattikalastajien ja poronhoitajien myös apurahansaajien, ts. tutkijoiden ja taiteilijoiden, eläkelaitos. Jokaisesta yli 4kk kestävästä työskentelyapurahasta pidätetään MYEL-vakuutusmaksu. Sinne on meikäläinenkin kantanut rahaa, ja olisin ilomielin mennyt työhyvinvointipäiville kuuntelemaan KAJ'ta.
Tiesittehän että tuo Lantbruksföretagarnas Pensionsanstalt LPA, suomeksi Mela, on paitsi maatalousyrittäjien, ammattikalastajien ja poronhoitajien Kun katsoin sivua löytääkseni haastattelun huomasin, että sivusto löytyy myös saameksi. Sitä ei suomekielinen tule usein ajatelleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka odotankin Änglagårdia innolla, olisin salaa vähän toivonut, että Jakobilla olisi rooli jonain aivan muuna kuin lähellä omaa "normaalirooliaan" julkis
Askel kerrallaan. kun on jalka oven välissä, voi alkaa laajentaa.
Näin on. Luulenpa, ettei tämä jää viimeiseksi Jakobin musikaalirooliksi, jos kaikki onnistuu nappiin. Ja miksipä ei noilla taidoilla onnistuisi. Änglagård on hyvä ponnahduslauta isommille näyttämöille. Jos hän sitten itse vain haluaa jatkossa musikaalirooleja enemmänkin ottaa. Näytteleminenkin häneltä jo onnistuu hyvin ja mm. Halln koulii vielä lisää. Hallnin ohjaaja muuten sanoi jossain haastattelussa hämmästyneensä Jakobin näyttelijäntaidoista.
Änglagårdista vielä. Googlailin hieman Mikko Kauppilaa (Änglagårdin Zac), kun on mulle vähän vieraampi näyttelijänä. Hänhän on vallan monipuolisen tuntuinen kaveri, laulaa, tanssii, näyttelee ja on myös kirjailija. Ollut mm. Cabaret- musikaalissa Turussa.
Ja sitten luulin ensin, että Fannyn rooliin valittu Sannah Nedergård on tämä samainen laulaja, joka Svenska dagen-festissä esitti avausnumerona tämän BBB-version. Mutta juhlissa lauloi Sarah Nedergård. Ovat ilmeisesti sisaruksia. Hieno ääni tällä Sarahilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puheena olevasta korona-ajan joulukonsertista tykkään kyllä tosi paljon tästäkin biisistä Merry Christmas Baby. Hyvä svengi ja erinomaisesti esitetty. Jakob tietysti hyvä, mutta niin on myös Markus Lytts. Tykkään molempien äänistä. Lytts lauloi mahtavasti Botnia Paradisessakin. Ja Jakobilla on todella vahva hieno ääni, kantaa ja kuuluu upeasti kaiken yli siinä BP:n loppulaulussakin Där hjärtat bor.
Tämä on munkin suosikki mitä olen tästä konsertista nähnyt. Ja todellakin Lytts laulaa aivan upeasti myös.
Haluaisin kovasti mennä tämäntyyppiseen joulukonserttiin tänä vuonna ja aloinkin selailemaan tarjontaa.
Olen itse toivottoman epämusikaalinen, mutta luin kommenteista että Jakobin laulu ei olisi ollut tässä konsertissa ihan parhaimmillaan - liikaa vibraattoa Stad i ljusissa ja O helga nattissa. Joku kirjoitti että hänellä oli flunssainen ääni. Voi että kuinkakohan upealta kuulostaisikaan kun ääni olisi parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puheena olevasta korona-ajan joulukonsertista tykkään kyllä tosi paljon tästäkin biisistä Merry Christmas Baby. Hyvä svengi ja erinomaisesti esitetty. Jakob tietysti hyvä, mutta niin on myös Markus Lytts. Tykkään molempien äänistä. Lytts lauloi mahtavasti Botnia Paradisessakin. Ja Jakobilla on todella vahva hieno ääni, kantaa ja kuuluu upeasti kaiken yli siinä BP:n loppulaulussakin Där hjärtat bor.
Tämä on munkin suosikki mitä olen tästä konsertista nähnyt. Ja todellakin Lytts laulaa aivan upeasti myös.
Haluaisin kovasti mennä tämäntyyppiseen joulukonserttiin tänä vuonna ja aloinkin selailemaan tarjontaa.Olen itse toivottoman epämusikaalinen, mutta luin kommenteista että Jakobin laulu ei olisi ollut tässä konsertissa ihan parhaimmillaan - liikaa vibraattoa Stad i ljusissa ja O h
En hirveästi ymmärrä laulutekniikasta ja arvioin aina siltä pohjalta, miltä jokin omaan korvaan kuulostaa. Tavallaan olen noiden kommenttien kanssa samaa mieltä, että vibratoa on ehkä liikaa - mun omaan makuun. Jakobilla on mun mielestä erittäin kaunis vibrato, kunhan hän säätelee sitä ja pitää sen hallinnassa. Klassiseen lauluunhan vibrato (käsittääkseni) kuuluu enemmän tai vähemmän.
On olemassa oopperalaulajia, joilla on mun omaan makuun todellakin jopa häiritsevä vibrato. Eräs nimeltä mainitsematon sopraano on omiin korviin jo ihan "tuskallista" kuultavaa, kun ääni väpättää ylös alas. Ylikorostettu vibrato vie kaiken huomio itse kappaleelta. Lienee kyllä vähän makuasia tämä vibratokin. "Smaken är som baken" taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka odotankin Änglagårdia innolla, olisin salaa vähän toivonut, että Jakobilla olisi rooli jonain aivan muuna kuin lähellä omaa "normaalirooliaan" julkis
Askel kerrallaan. kun on jalka oven välissä, voi alkaa laajentaa.
Näin on. Luulenpa, ettei tämä jää viimeiseksi Jakobin musikaalirooliksi, jos kaikki onnistuu nappiin. Ja miksipä ei noilla taidoilla onnistuisi. Änglagård on hyvä ponnahduslauta isommille näyttämöille. Jos hän sitten itse vain haluaa jatkossa musikaalirooleja enemmänkin ottaa. Näytteleminenkin häneltä jo onnistuu hyvin ja mm. Halln koulii vielä lisää. Hallnin ohjaaja muuten sanoi jossain haastattelussa hämmästyneensä Jakobin näyttelijäntaidoista.
Olen miettinyt, että kriittiset kommentoijat mielellään tulkitsevat Hallnin tiettyä kotikutoisuusvaikutelmaa aidoksi, eivätkä ymmärrä tyylilajista mitään. Ja sitten etsitään vikaa siitä ja tästä kökköydestä, ja pidetään sitä todisteena maalaisten touhuista, kun ei ole edes hauska. Voiko olla, että kun vähemmistö on pieni, pelätään koko ajan, että varmaankin tulee sekundaa jos ei koko ajan pinnistellä täysillä. Sellainen tietty totisuus, kun pitää koko ajan todistaa jotain?
Minäkin hämmästyin Jakobin näyttelijäntaidoista, ja lisäksi hämmästyin tosiaan siitä, miten samantyyppinen ääni ja puhetapa ohjaajalla on kuin Jakobilla. Kuunnelkaa nyt tuota linkattua Vega-haastattelua. Mistä hän mahtaa olla kotoisin?
Minäkin hämmästyin Jakobin näyttelijäntaidoista, ja lisäksi hämmästyin tosiaan siitä, miten samantyyppinen ääni ja puhetapa ohjaajalla on kuin Jakobilla. Kuunnelkaa nyt tuota linkattua Vega-haastattelua. Mistä hän mahtaa olla kotoisin?
Ted Forrström on Purmosta. Uusimmassa Ted & Kaj -podcastissa on taas jotain KAJ-aiheista.
Tässä on sattuneista syistä tullut jo aika tarkasti tutustuttua ruotsinkieliseen Pohjanmaahan, mutta Purmo ei sanonut nimenä mitään. Googlaus kertoi, että kylä nykyisessä Pedersören kunnassa eli entisessä Pietarsaaren maalaiskunnassa.
Mäkin ihmettelin Vega-haastattelussa sitä, kuinka samanlainen ääni Ted Forsströmillä on kuin Jakobilla. Aluksi luulinkin, että siinä on Jakob imitoimassa Hallnin ohjaajaa, mutta kyllä se taisi siis olla ihan aito Ted.
Venäläiset Kaj-fanit löytäneet nyt Båotjinin. Siitäkään ei tietysti ole voitu kääntää kuin muutama säe, mutta uskallusta se on vaatinut sekin. Lähdekritiikki on nykyisellä(kin) Venäjällä vaarallinen sana.
Vierailija kirjoitti:
Ted Forrström on Purmosta. Uusimmassa Ted & Kaj -podcastissa on taas jotain KAJ-aiheista.
Höh. sotkin Kajn ja KAJ'n mikä on huvittavaa koska sekä Kaj Korkea-aho että KAJ n puhunut siitä miten heidöt sekoitetaan keskenän. Ei siis KAJ-aihetta viimeisessa podissa.
Pienemmässä faniryhmässä arvellaan, että KAJ mahdollisesti esiintyy Tukholmassa Mariatorgetin joulumarkkinoilla. Esiintymisajankohdaksi veikataan jotain päivää samoille huitteille kuin Allsångin tv-taltiointi on, ja sehän on 16.12. KAJ'n instassa on kai julkaistu jotain tällaiseen viittaavaa. Mulla ei ole instaa, joten en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Pienemmässä faniryhmässä arvellaan, että KAJ mahdollisesti esiintyy Tukholmassa Mariatorgetin joulumarkkinoilla. Esiintymisajankohdaksi veikataan jotain päivää samoille huitteille kuin Allsångin tv-taltiointi on, ja sehän on 16.12. KAJ'n instassa on kai julkaistu jotain tällaiseen viittaavaa. Mulla ei ole instaa, joten en tiedä.
Se ei ole vielä KAJ'n Instassa vaan Camilla von Zweigbergkin (Warnerilta) stooreissa. Pojat mittailevat joulukojun ääriviivoja puistossa ja sanailevat samalla omalla tyylillään..
Vierailija kirjoitti:
KAJn instassa ei ole mitään vaan kyseisten markkinoiden järjestäjän somessa KAJ on mittailemassa esiintymislavan paikkaa, huumorimielellä toki. Eivät he varmaan oikeasti lavan mittojakaan suunnittele. Julkaisussa mainostetaan markkinoita mutta ei kerrota esiintyykö KAJ ja milloin. Markkinat kestävät neljä viikkoa. Veikataan että yhdistäisivät mahdollisen esiintymisensä Allsång-esiintymisen yhteyteen. Varmaan myöhemmin tulossa lisätietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole vielä KAJ'n Instassa vaan Camilla von Zweigbergkin (Warnerilta) stooreissa. Pojat mittailevat joulukojun ääriviivoja puistossa ja sanailevat samalla omalla tyylillään..
Löytyy myös säilyvänä kelana osoitteesta @hencevz (olisiko Camillan mies).
Mitä mahtaa merkitä tuo Mariatorget-video instassa? Pojat mittailevat 2x3 m tilaa kojulle ja puhutaan myös esiintymislavasta? Tuleeko tukholmalaisen torin joulumarkkinoille KAJ-tuotekoju ja he esiintyvät lavalla, ehkä samalla viikolla kuin Skansenilla? 🤔
Mä en ole näihin muihin KAJ-versumin ympärillä oleviin näyttelijöihin ja laulajiin perehtynyt, enkä tunnistanut Lyttsiä, kun oli niin eri näköinen, mutta kun alkoi tässä puhumaan, äänestä tunnistin nopeasti.
Hauskaa kuinka etätöiden myötä aiempaa useammin tunnistan ja identifioin nykyään ihmiset ääneensä, enkä aina niinkään ulkonäköön. Ilmeisesti tullut kuunneltua ihmisiä enemmän kuin katsottua, ja siten vaikka myös näkisi, ainakin joissain ihmisissä ääni jättää aiempaa vahvemmin muistijäljen aivoihin.