Miksi lentoemännät käyttävät termiä "lennän" kun puhuvat ammatistaan?
Eiväthän he mitään lentäjiä ole. Esim. kuulin tänään yhden lentoemännän puhuvan jollekin: "kyllä, mä lennän jo viidettä vuotta". Olen luullut, että cabin crew ei ole ohjaamohommissa lainkaan, mutta lieneekö olin sitten väärässä?
Kommentit (26)
No niin kai ne matkustajatkin puhuu lentävänsä?
Miksi aloittaja on tyhmä ja kyselee vielä tyhmempiä?
Voiko Kanarialle matkustava sanoa lentävänsä? Kyllä voi, lentämisestä puhutaan ku ollaan ilmassa. Lentäjä sitten ohjaa lentokonetta.
Opettelepa itse oikeinkirjoitusta ennen kuin kyselet tyhmiä, ap.
Miksi ja maksi? Kysy niiltä lentoemoilta!
Sitten jos kyselyssä kysytään montako lentomatkaa teet vuosittain tai milloin viimeksi lensit ulkomaille, 99,99%:n ihmisistä pitää myös vastata 0. Koska muut kuin pienkonelentäjät ja lentolupakirjan saaneet kaupalliset lentäjät eivät itse lennä yhtään mihinkään.
"lieneekö olin"
Mitähän nuubian kieltä tuo on?
Myönnän että kyseisessä vastauksessa on toki vähän pyrkyryyttä mukana, mutta silti se on ihan faktuaalinen. Oikeampi tapa olisi sanoa että on ollut lentoemäntänä 4 vuotta. Lentäjä voi sanoa että on lentänyt 4 vuotta. Sisäiset keskustelut ja ammattislangit erikseen.
Pelkkä ensiaputaitoinen tarjoilija.
Voiko se pilottikaan sanoa lentävänsä kun sillä ei ole siipiä? 🤔
Kyllä hekin lentävät. Samoin matkustajat ja se lentäjä. Lentäjä operoi sitä lentokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä ensiaputaitoinen tarjoilija.
Sinä et ole edes sitä.
Onhan se lentämistä, vaikkei itse ohjaisikaan konetta. Mitä nyt taas...
Vierailija kirjoitti:
Myönnän että kyseisessä vastauksessa on toki vähän pyrkyryyttä mukana, mutta silti se on ihan faktuaalinen. Oikeampi tapa olisi sanoa että on ollut lentoemäntänä 4 vuotta. Lentäjä voi sanoa että on lentänyt 4 vuotta. Sisäiset keskustelut ja ammattislangit erikseen.
Mitä ihmeen pyrkyryyttä? Ihan tavanomainen tapa ilmaista asia.
Pilottikaan ei lennä. Hän vain hallinnoi koneen ohjauskalustoa
"Oliko junalippu Lappiin kallis?" "Ei me menty junalla, lennettiin"
Nih.
Vierailija kirjoitti:
Mitä v.tun pyrkyryyttä? Jos matkustan esim. Saksaan lentokoneella, sanon "Lensin Helsingistä Berliiniin" kuten kaikki normaalit ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkä ura lentäjällä jos on tosiaan lentänyt neljä vuotta.
Entisenä lentoemäntänä kommentoin, että tämän puhetyylin oppi varmaan jo peruskoulutuksessa. Sitten "lennettiin"kaikkia konetyyppejä ja Aasiaa ilman, että sen kummemmin mietittiin, onko tuo sovelias verbi tuohon yhteyteen. Edelleenkin sanoisin, että lensin Finnairilla, jos joku tiedustelisi entistä työpaikkaani.
Ammattislangia