Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (10452)
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kaikkea sitä tulee aamuruuhkassa mieleen varsinkin jos kuuntelee KAJ:ta.
Muistin yhtäkkiä parin viikon takaisen keskustelun täällä kun Vörjeansin studioesiintymisen jälkeen pojat veivät tunnollisesti olutlasinsa mukanaan -paitsi Tommy jätti omansa Freppalle. Joku kommentoi, että Jakob olisi kyllä vienyt omansa, koska hän on porukan/perheen kierrätysvastaava tai jotain sinne päin. En tiennyt mistä tämä tieto on peräisin. Tänä aamuna tuli mieleeni mainio sketsi konsertin yhteydestä (muistaakseni se Ein kväld..). Axel kertoo, että hänen äitinsä on säästänyt kaikki heitä koskevat lehtileikkeet ja niitä on paljon ja kaikentyyppisissä lehdissä. Jakobia on jopa haastateltu johonkin kierrätyslehteen ja hän antaa vinkkejä omasta elämästään. Hän kertoo, että häneltä kierrätys sujuu, mutta Axel ja Kevin heittävät pattereita metsään (jos ymmärsin ja muistan oikein).
Oikein hauska sketsi, mutta mietin tuliko tieto Jakobin kierrätysinnosta tästä.
Tavallaan tuli. Näin uudemman videon, jossa he puhuvat kierrätyksestä ja he mainitsevat tuon haastattelun ja miten Jakob oli lähtenyt sepittämään juttuja täysin estoitta. Yritin nyt löytää videon, mutta en muista millä alustalla se oli. Se liittyi muistaakseni jotenkin Suursuon toimintaan. Se oli asiallinen mutta hauska. Kevin puhui ajatusten lajittelusta ja kierrättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen aamuajattelija. Mä olen joskus itse lukenut sen jutun Jakobista kierrätysintoilijana. Nyt äkisti ei tule lehden nimi mieleen, mutta olikohan se joku Helsingin seudun ympäristöpalveluiden julkaisu tai vastaava. Mutta en ottanut lehtileikettä talteen eli en siis (ihan vielä) ole Axelin äiti.
Meinasin ensin tulla väittämään vastaan, että Axelilla on jo naispuolinen vanhempi etkä siis voi jatkossakaan ryhtyä hänen äidikseen. Mutta sitten muistin, kuinka paljon Axeleita on ja tajusin, että aivan hyvin voi joltain heistä vielä puuttua äiti. Joten silvuplee vaan.
"Tavallaan tuli. Näin uudemman videon, jossa he puhuvat kierrätyksestä ja he mainitsevat tuon haastattelun ja miten Jakob oli lähtenyt sepittämään juttuja täysin estoitta. Yritin nyt löytää videon, mutta en muista millä alustalla se oli. Se liittyi muistaakseni jotenkin Suursuon toimintaan. Se oli asiallinen mutta hauska. Kevin puhui ajatusten lajittelusta ja kierrättämisestä. "
Eli tuollainen lehtartikkeli on oikeasti ollut olemassa ja Axelin äiti mahdollisesti oikeastikin pitää lehtileikekokoelmaa. Minulle tulee aina sketseistä mieleen, että ovatko ne kokonaan keksittyjä vai onko niissä totuuden siemen pohjalla. Jälkimmäinen on vielä hauskempi vaihtoehto. Naurattaa ajatus siitä, että Jakob on oikeasti jossain ikivanhassa haastattelussa nostanut omia jätteenkäsittelykykyjään muiden yläpuolelle.
Löytyi. Muistin väärin, lajittelupoliisi olikin Axel. Jakob sanoi kyllä myös kierrättävänsä. https://www.instagram.com/reel/DHV8wjvAsFs/?
Vierailija kirjoitti:
Löytyi. Muistin väärin, lajittelupoliisi olikin Axel. Jakob sanoi kyllä myös kierrättävänsä. https://www.instagram.com/reel/DHV8wjvAsFs/?
No niin, KAJ-maailmassa 110 % on ihan mahdollinen luku, Axel sanoi Karar i arbeit -kiertueen vaatteistaan että 110 % oli kierrätettyjä. (Kun muutama päivä sitten pohdittiin sitä KOIn sukupuolijakaumaa 50/60.)
No totta kai Kaj-maailma on 110-prosenttinen. Vähintään. Ei siihen universumiin mitkään normaalit lainalaisuudet päde, minkä todistaa jo tämä ketju sisältöineen.
Vierailija kirjoitti:
No totta kai Kaj-maailma on 110-prosenttinen. Vähintään. Ei siihen universumiin mitkään normaalit lainalaisuudet päde, minkä todistaa jo tämä ketju sisältöineen.
Näinhän se on, mutta silti aina ahdistaa kun joku ylittää 100% sellaisissa asioissa missä se ei ole mahdollista. Se on tämä suomalainen vastenmielyys liioittelua kohtaan😇. Ehkä se ylimääräinen 10% tulee siitä varastamisesta😉.
"Niin totta tuokin. Ihailen heidän terveitä elämäntapojaan. Minäkin haluaisin syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän, mutta vielä ei ole mennyt tekojen asteelle. Vähän päinvastoin itse asiassa kun tulee käytettyä niin paljon aikaa KAJ-maailmassa."
Axelhan sanoi mm. siinä SLS:n Vi läser -haastattelussa, että heillä bändissä puuttuu juhlimiskulttuuri kokonaan, ja he ovat aina tarkkoja siitä, että menevät ajoissa nukkumaan. Monessa muussakin haastattelussa ovat puhuneet tästä. Hän kertoi, että juhannuksen jälkeen, kun edessä oli tosi tiivis keikkarupeama, tuli hänelle/heille mieleen, että jaksammeko oikeasti tuon läpi. Ja sanoi myös, että he keskittyivät erityisesti siihen, että pitävät itsensä kunnossa ja kuosissa, että jaksavat.
Muistan lukeneeni ikäviä kommentteja, kun tuo heidän tiivis js vaativa keikkakalenterinsa julkaistiin, että "vetävät takuulla itsensä piippuun, eivät tule jaksamaan ja saattepa nähdä, että ovat burnoutissa ennen vuodenvaihdetta." Toki noinkin olisi voinut toisenlaisella mentaliteetilla käydä. Onhan näitä tarinoita äkisti huippusuosioon nousseista artisteista, jotka eivät hallitse tilannetta eikä pää kestä. Ja jos vielä juhliminen ja alkoholi astuvat kuvaan mukaan. Mutta KAJ'n pojat vetivät kyllä koko kesän tosi fiksusti ja hyvällä työmoraalilla. Hatunnosto!
Meidät ruotsin- ja vöyrinopiskelijoiksi innoittanut Kaj on todellakin myös terveysvaikutteinen ilmiö. Hesarin tiedepalsta esitteli juuri kiinnostavan tutkimuksen, jonka mukaan ihminen pysyy sitä terveempänä, mitä useampaa kieltä osaa.
"Kielten opiskelu ja monikielisyys vaikuttavat myös hidastavan aivojemme ikääntymistä. Monia kieliä puhuvien ihmisten elimistössä on vähemmän ikääntymisen merkkejä kuin niillä, jotka puhuvat vain yhtä kieltä, äidinkieltään.
Tutkijoilla oli käytössään tietoja yli 86000 ihmisen kielitaustoista, kielten opiskeluista ja terveydestä. Jos henkilö puhui ainakin kahta kieltä, hän näytti ikäistään terveemmältä.
Niillä, jotka puhuivat vain yhtä kieltä, oli useita kieliä puhuviin verrattuna yli kaksinkertainen määrä varhaisen ikääntymisen merkkejä. Ryhmien välinen ero vain kasvoi, jos monikielinen henkilö puhui kahta tai kolmea vierasta kieltä.
Tulokset osoittavat, että monikielisyys on helposti käytettävä ja edullinen työkalu, jos haluaa edistää tervettä ikääntymistä, sanoo tutkimuksen toinen pääkirjoittaja, tohtori Hernán Hernández."
He e na he!
Vierailija kirjoitti:
"Niin totta tuokin. Ihailen heidän terveitä elämäntapojaan. Minäkin haluaisin syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän, mutta vielä ei ole mennyt tekojen asteelle. Vähän päinvastoin itse asiassa kun tulee käytettyä niin paljon aikaa KAJ-maailmassa."
Axelhan sanoi mm. siinä SLS:n Vi läser -haastattelussa, että heillä bändissä puuttuu juhlimiskulttuuri kokonaan, ja he ovat aina tarkkoja siitä, että menevät ajoissa nukkumaan. Monessa muussakin haastattelussa ovat puhuneet tästä. Hän kertoi, että juhannuksen jälkeen, kun edessä oli tosi tiivis keikkarupeama, tuli hänelle/heille mieleen, että jaksammeko oikeasti tuon läpi. Ja sanoi myös, että he keskittyivät erityisesti siihen, että pitävät itsensä kunnossa ja kuosissa, että jaksavat.
Muistan lukeneeni ikäviä kommentteja, kun tuo heidän tiivis js vaativa keikkakalenterinsa julkaistiin, että "vetävät takuulla itsensä piippuun, eivät tule
Eivät he suotta ole Karar i arbeit ja Firmans man. Arbetsmoral kunnossa jne.
Onko kukaan palstalaisista tavannut poikien puolisoja livenä? Minusta vaikuttavat kaikki iloisilta ja mukavan oloisilta tyypeiltä, sen vähän mitä heitä on lehdissä ym. näkynyt.
Mä olen ollut työasioissa tekemisissä yhden Kaj'n jäsenen puolison kanssa vuosia sitten, jolloin en tiennyt itse Kaj'sta yhtään mitään. Erittäin fiksu ja miellyttävä ihminen. Mutta pidettäisiinkö puolisot ja muut perheenjäsenet poissa tästä keskustelusta. (No, olkoon poikkeuksena Erik, joka on itse tullut julkisuuteen ryhmän virallisena kuvaajana.)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut työasioissa tekemisissä yhden Kaj'n jäsenen puolison kanssa vuosia sitten, jolloin en tiennyt itse Kaj'sta yhtään mitään. Erittäin fiksu ja miellyttävä ihminen. Mutta pidettäisiinkö puolisot ja muut perheenjäsenet poissa tästä keskustelusta. (No, olkoon poikkeuksena Erik, joka on itse tullut julkisuuteen ryhmän virallisena kuvaajana.)
Näin mäkin olen ajatellut, että he ovat yksityishenkilöitä, jotka ovat vain omia itsejään ja joilla ei ole mitään "lavaroolia" tässä show'ssa. Joten jätän heidät kaiken kommentoinnin ja keskustelun ulkopuolelle, olivat kuinka ihania ihmisiä tahansa.
Erik tosiaan vähän eri tapaus, kun oikeasti on tullut julkisuuteen ja someen myös omana itsenään.
Mä olin jo ehtinyt unohtaa viisuaikaisen hypen, jossa Kaj'n ennustettiin jopa voittavan koko kisan. Tässä tuoreessa videossa yksi viisuasiantuntija vielä analysoi BBB:n ja sen, miksi ykkössijaa ei tullut. Hyviä päätelmiä hänellä, ja hyviä kommentteja katsojilta. En ollut monia juttuja tajunnutkaan, kuten sitä Baselin huonoa miksausta Melloon verrattuna.
Hän myös pohtii jonkin verran Kaj'n tulevaisuutta. Tämän Tomin epäselvän puhetavan ja vahvan irlantilaisen aksentin takia joutuu vähän pinnistelemään, mutta jos aihe kiinnostaa, on katsomisen arvoinen pätkä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin jo ehtinyt unohtaa viisuaikaisen hypen, jossa Kaj'n ennustettiin jopa voittavan koko kisan. Tässä tuoreessa videossa yksi viisuasiantuntija vielä analysoi BBB:n ja sen, miksi ykkössijaa ei tullut. Hyviä päätelmiä hänellä, ja hyviä kommentteja katsojilta. En ollut monia juttuja tajunnutkaan, kuten sitä Baselin huonoa miksausta Melloon verrattuna.
Hän myös pohtii jonkin verran Kaj'n tulevaisuutta. Tämän Tomin epäselvän puhetavan ja vahvan irlantilaisen aksentin takia joutuu vähän pinnistelemään, mutta jos aihe kiinnostaa, on katsomisen arvoinen pätkä.
En ehkä katso tätä vaikka varmaan hyvä pätkä onkin. Mulla on huonot fiilikset koko Euroviisuista enkä halua palata siihen enää ollenkaan. Tuo on niin totta, että ainakin tv-ruuduista katsottuna Baselin esitys kuulosti niin erilaiselta kuin Mellon; jotenkin vaisummalta. Varmaan sitten miksauksesta johtuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä katso tätä vaikka varmaan hyvä pätkä onkin. Mulla on huonot fiilikset koko Euroviisuista enkä halua palata siihen enää ollenkaan. Tuo on niin totta, että ainakin tv-ruuduista katsottuna Baselin esitys kuulosti niin erilaiselta kuin Mellon; jotenkin
Miksaus oli heikko, poikien äänet tavallaan peittyivät. Ja yleisöäänet oli vaimennettu olemattomiin. Esitys jäi vähän pliisuksi. Näistä samoista asioista kärsi kyllä moni muukin artisti siellä. Mellofinaali oli kyllä aivan nappisuoritus ja tekniseltä toteutukseltaan huippua, niinkuin Mellot ilmeisesti aina. Ruotsissahan niihin satsataan tosi paljon. Tietysti iso yleisö, joka näki shown vasta viisufinaalissa eikä tiennyt Melloista mitään, ei välttämättä huomannut miksauksissakaan mitään erityistä.
Murreasiaa. Mun mielestä KAJ:n r-kirjaimet kuulostavat normaaleilta eli suomalaisilta. Kuitenkin Vörjeansissä ainakin Tommyn r-kirjaimet kiinnittävät aina huomioni. Ne särähtävät kivasti korvaan. Miksiköhän Jakobilla ja Tommylla on erilaiset r-kirjaimet, vaikka molemmat ovat kotoisin Vöyriltä?
Tommy puhuu vahvempaa murretta kuin Jakob. Lisäksi hänen puheensa on paljon ponnekkaampaa kuin (yleensä) rauhallisen Jakobin, ja hän ääntää erityisesti ärrän voimakkaammin panemalla siihen lisää niin kutsuttua täryä. Fyrrrbanna, juuri se on osa Tommyn vastustamatonta charmia. :)
Jakobi on Maksamaalta ja vanhemmatkaaan eivät puhu kauhean vahvaa murretta. . Boris Åhman puihui ainakin siinä MTV:n dokkarissa selvästi vahvinta murretta.
Täällä toinen aamuajattelija. Mä olen joskus itse lukenut sen jutun Jakobista kierrätysintoilijana. Nyt äkisti ei tule lehden nimi mieleen, mutta olikohan se joku Helsingin seudun ympäristöpalveluiden julkaisu tai vastaava. Mutta en ottanut lehtileikettä talteen eli en siis (ihan vielä) ole Axelin äiti.