Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (8600)
Hei,
en ole koskaan aiemmin kirjoittanut tänne (olen kyllä lukenut ketjua moneen otteeseen), mutta nyt en keksi, mistä muualtakaan kysyisin tätä.
Youtubessa oli KOI:n jälkeen noin 90 min pitkä video konsertista, mutta nyt en enää löydä sitä. Kerran olen tuon katsonut, mutta olisi ollut mukava katsoa uudelleenkin ja palata sen myötä konsertin ihanaan tunnelmaan. Mietin, että enkö nyt vain jostain syystä löydä tuota videota vai onkohan se poistettu. Olisikohan täällä kenelläkään tietoa siitä, onko tuo poistettu?
Olin konsertissa yli 70-vuotiaan kummitätini kanssa (olemme molemmat suomenkielisiä) ja pidimme kovasti. Itse tunsin ennen konserttia ehkä 5-7 KAJ'n kappaletta ja tätini tiesi vain BBB:n. Nyt harmittelen, kun en itse ottanut enemmän videota.
Kulttuuritoimitus-sivuston kolumnisti ymmärsi hyvän päälle:
https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-televisio/halln-on-kui…
Vierailija kirjoitti:
Hei,
en ole koskaan aiemmin kirjoittanut tänne (olen kyllä lukenut ketjua moneen otteeseen), mutta nyt en keksi, mistä muualtakaan kysyisin tätä.
Youtubessa oli KOI:n jälkeen noin 90 min pitkä video konsertista, mutta nyt en enää löydä sitä. Kerran olen tuon katsonut, mutta olisi ollut mukava katsoa uudelleenkin ja palata sen myötä konsertin ihanaan tunnelmaan. Mietin, että enkö nyt vain jostain syystä löydä tuota videota vai onkohan se poistettu. Olisikohan täällä kenelläkään tietoa siitä, onko tuo poistettu?
Olin konsertissa yli 70-vuotiaan kummitätini kanssa (olemme molemmat suomenkielisiä) ja pidimme kovasti. Itse tunsin ennen konserttia ehkä 5-7 KAJ'n kappaletta ja tätini tiesi vain BBB:n. Nyt harmittelen, kun en itse ottanut enemmän videota.
Se oli muistaakseni MEG-nimisellä tilillä. Nyt en itsekään löydä, joten olisiko ollut liian pitkä. Koserttiohjeissahan lyhyet videot omaan käyttöön sallittiin. Konsertti taltioitiin ammattivoimin ja se tulee toivottavasti YLE:ltä jossain vaiheessa.
Mä en ole nähnyt muita Hallnin lyttäyksiä kuin HBL:n. Tai sitäkään en ole varsinaisesti itse nähnyt, ainostaan lukenut referaatteja, joiden mukaan lehden kritiikki on hyvin negatiivinen. Jos olen ymmärtänyt oikein, HBL:n asenne pääkaupungin ulkopuolella harjoitettavaan kulttuuriin on yleensäkin varsin nihkeä.
Sen sijaan esimerkiksi arvostettu Kulttuuritoimitus kiittää sarjaa kovasti.
https://kulttuuritoimitus.fi/kritiikit/kritiikit-televisio/halln-on-kui…
The Office on tietysti toiminut Hallnin lähtökohtana ja esikuvana, mutta kun asetelma viedään pohjanmaalaiseen teollisuusyritykseen, se saa täysin oman ja ainutlaatuisen luonteensa ja laajentuu kuvaukseksi alueen rakennemuutoksesta ja sen vaikutuksista.
Mä arvostan Hallnissa sitä, että se paranee ja parantaa vauhtiaan jakso jaksolta ja päättyy samantapaiseen tajunnanräjäytykseen kuin Vörjeansin Tommy tarjoili KOI:ssa.
Toinen erityisen arvostettava asia on huikea näyttelijäntyö, erityisesti Tommyn, Jonan ja Gunin roolihahmojen kohdalla. Muutama kohtaus saa katsojan huutonauramaan ja muutama nieleskelemään kyyneliä.
Kiitos nopeasta vastauksesta. :) Täytyy jäädä odottelemaan tuota tallennetta.
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Kävin katsomassa kirjanmerkeistäni, ja Meg tosiaan näkyy poistaneen tilinsä. Harmi, muistelen että siellä oli muitakin pätkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Se oli muistaakseni MEG-nimisellä tilillä. Nyt en itsekään löydä, joten
Mulla oli tuon Meg-käyttäjän Vörjeans-video kirjanmerkeissä, ja kun nyt yritin avata sen, niin luki että käyttäjä on poistanut youtube-tilinsä. Eli se 90 min videokin on poistunut. Odotellaan kunnon ammattimaista tallennetta (en tuota 90 min videota ehtinyt katsoakaan).
Megin video (siis se 90-minuuttinen) oli teknisesti kaukana huipputasosta, mutta sisällöllisesti se oli kyllä antoisa. Läheltä kuvattu ja tallensi loistavasti myös permantoyleisön reaktiot. Mä ehdin katsoa sen läpi kahdesti ja nautin kovasti (kun en itse konserttiin päässyt, tämä oli vallan hyvä korvike). Toisella kierroksellani huomasin, että video oli kerännyt jo 15 000 katsojaa, eli kyllä se suureen kysyntään vastasi. Tiedä sitten, miksi Meg sen poisti.
Onneksi on tosiaan tulossa tuo ammattilaistallenne koko konsertista. Jos se tulee Ylelle, sen varmasti joku tekstittää englanniksi ja vie YouTubeen, jotta siitä voivat nauttia muutkin kuin suomalaiset. Näinhän on tapahtunut myös esimerkiksi KAJ10-konsertille, Gambämarkille ja Botnia Paradiselle.
Freelance-kriitikon arvio Hallnista ja keskustelua
En periaatteessa kannata henkilöpalvontaa, mutta tässä on, hm, aika vaikuttava tiivistelmä KAJ-Jakobista ja hänen pikkuserkustaan Vörjeansin Tommysta Nordiksen lavalla. Joku mainitsi, että Jakobilta pääsi tuona iltana muutama hymy, ja niinhän siinä taisi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomaisen journalistin on maailma Axelissa menettänyt (myös hänen Ylelle tekemänsä tv-sarja oli mainio), mikä on sinänsä sääli. Hyvät toimittajat tuntuvat nykyaikana olevan katoava luonnonvara (toki ilahduttavia poikkeuksia yhä on). Mutta ehkä yhdelle miehelle riittää ura kirjailijana, käsikirjoittajana, näyttelijänä, säveltäjänä, sanoittajana, viulistina, basistina, saksofonistina, hanuristina ja laulajanakin.
Renessanssi-ihmisten on toisaalta hyvä saada tehdä asioita laajalti. Tekee päälle hyvää. Jokainen osa-alue hyödyttää niitä muita, jos ei ole tarkoitus olla äärispesialisti yhdessä niistä. Ja ehkä meidän kaikkien olisi hyvä juhlia kaikkia niitäkin, jotka eivät ole oman erikoisalansa äärimmäisiä lippulaivoja, mutta kuitenkin tekevät oikein hyvää työtä. Mutta mietin varmaan joka päivä tätä, mikä on se syvätaso, joka saa hylkäämään muun musii
Mulla ei ole enää Hbl:n lukuoikeutta enkä ihan tarkkaan muista perusteluita, mutta ainakin siinä sanottiin, että sarja on valtava pettymys. Kun laittaa ykkösrivin huumorintekijät asialle, voisi odottaa laadukkaampaa ja hauskempaa lopputulosta. Näyttelijäntyötä ei muistaakseni niin paljoa haukuttu, paitsi että Jakob odotetusti ylinäyttelee.
Olen kyllä lukenut Hallnista positiivisiakin arvioita ja niitä löytyy netistä vapaasti luettavaksi. Itse rakastan sarjaa ja olen nähnyt sen muutaman kerran.
Erityisen hauskaa on ollut katsoa kaksi jaksoa Seesarin peliohjelman yhteydessä kun hänellä on ollut vieraana Axel ja Joel (Tommyn esittäjä).
Vierailija kirjoitti:
Megin video (siis se 90-minuuttinen) oli teknisesti kaukana huipputasosta, mutta sisällöllisesti se oli kyllä antoisa. Läheltä kuvattu ja tallensi loistavasti myös permantoyleisön reaktiot. Mä ehdin katsoa sen läpi kahdesti ja nautin kovasti (kun en itse konserttiin päässyt, tämä oli vallan hyvä korvike). Toisella kierroksellani huomasin, että video oli kerännyt jo 15 000 katsojaa, eli kyllä se suureen kysyntään vastasi. Tiedä sitten, miksi Meg sen poisti.
Onneksi on tosiaan tulossa tuo ammattilaistallenne koko konsertista. Jos se tulee Ylelle, sen varmasti joku tekstittää englanniksi ja vie YouTubeen, jotta siitä voivat nauttia muutkin kuin suomalaiset. Näinhän on tapahtunut myös esimerkiksi KAJ10-konsertille, Gambämarkille ja Botnia Paradiselle.
Minusta siinä kuului liikaa ne kirkumiset sun muut, oon kokenut lyhyemmät muiden kuvaamat kivemmiksi. Plus jotenkin yksinkertaisempaa vaan katsoa esim. joku yksittäinen kappale minkä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Freelance-kriitikon arvio Hallnista ja keskustelua
Kiitos, hyvin kiinnostava! Tämä arvioija on katsonut sarjan huolellisesti, analysoi sitä huolellisesti ja pitää siitä paljon. Hän on oivaltanut tärkeimmät pointit ja kritisoi asioita, joihin itsekin kiinnitin huomiota. Jaksot on esimerkiksi (ilmeisesti budjettisyistä) puristettu niin lyhyiksi, että paljon tärkeää on jäänyt pois (tästä Axel mainitsi Seesarin ohjelmassa) ja henkilöiden kehityskaaria joudutaan ikään kuin pikakelaamaan. Silti kokonaisuus on kriitikon (ja myös mun) mielestä vahvasti plussan puolella.
Kommenttikentässä mennään laidasta laitaan, mutta enemmistö mielipiteistä on positiivisia. Huvitti se, että jotkut äidinkieleltään ruotsalaiset kaipaavat sarjaan tekstitystä (siis ruotsinkielistä), koska eivät saa selvää Pohjanmaan murteesta. Mä olen tässä Kaj- ja Vöyri-opintojeni mittaan oppinut huomaamattani ymmärtämään österbottniskaa niin sujuvasti (vaikka olen täysin suomenkielinen), etten olisi tarvinnut lainkaan käännöstä (joka siis on kyllä tarjolla). Tiivistyksenä: suosittelen Hallnia kaikille, jotka vielä eivät ole sitä katsoneet.
Näin kun en ole vielä nähnyt kuin nuo pari kolme jaksoa, olin nimenomaan vaikuttunut siitä, mitä muut ovat ilmeisesti pitäneet ylinäyttelemisenä. Näin siinä hienon kuvauksen teennäisestä ihmisestä, joka näyttelee itselleen koko ajan jotain. Vaikutuin siitä, miten selkeästi fyysiset tunnereaktiot näkyivät ihan oikeasti, ei niitä teeskennelty. Saas nähdä miten katson asiaa sitten kun nuo osat on nähty. Olen nähnyt Joel et Joel Lidret-jakson mutten enää muista siitä kovin paljon. Palaan niihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin kun en ole vielä nähnyt kuin nuo pari kolme jaksoa, olin nimenomaan vaikuttunut siitä, mitä muut ovat ilmeisesti pitäneet ylinäyttelemisenä. Näin siinä hienon kuvauksen teennäisestä ihmisestä, joka näyttelee itselleen koko ajan jotain. Vaikutuin siitä, miten selkeästi fyysiset tunnereaktiot näkyivät ihan oikeasti, ei niitä teeskennelty. Saas nähdä miten katson asiaa sitten kun nuo osat on nähty. Olen nähnyt Joel et Joel Lidret-jakson mutten enää muista siitä kovin paljon. Palaan niihinkin.
Ymmärrän mitä kriitikko saattaa pitää ylinäyttelemisenä, mutta ainakin Jonan kohdalla koen, että se on juuri tuota teennäisyyttä ja yritystä olla jotain. Ja juuri se lienee se, mikä aiheuttaa itsessäni niin valtavan myötähäpeän, etten ole pysynyt vieläkään katsomaan sarjaa loppuun. Se ei ole ylinäyttelemistä vaan täydellinen kuvaus, koska omat aivoni tunnistavat sen joka solullaan ja haluavat valua maanrakoon. Ja koska olen ollut vähän Jona itsekin, tunnistan kuinka se käytös kumpuaa juuri tuosta "väärässä porukassa" olemisesta, halusta sopeutua siihen vaikka ei osaa ja kirkasotsaisesta halusta onnistua.
Vierailija kirjoitti:
En periaatteessa kannata henkilöpalvontaa, mutta tässä on, hm, aika vaikuttava tiivistelmä KAJ-Jakobista ja hänen pikkuserkustaan Vörjeansin Tommysta Nordiksen lavalla. Joku mainitsi, että Jakobilta pääsi tuona iltana muutama hymy, ja niinhän siinä taisi käydä.
Kiitos tämä tosiaan oli hm. katsomisen arvoinen. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä aiheessa on varmaan itse kukin unohtanut jo aikoja sitten normaalin käytöksensä, joten tässä ketjussa henkilöpalvomme aivan estottomasti.
Sitten kun menemme taas oikeaan maailmaan, voimme taas teeskentellä olevamme asiallisia, harkitsevia. Ja normaaleja.
Terveisin se vähän Jona, jona menee nyt Teamsiin esittämään asiallista asiantuntijaa.
Tämä Iiris Viljasen tulkinta Kom ti byin kappalaleesta lienee kaikille tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä Iiris Viljasen tulkinta Kom ti byin kappalaleesta lienee kaikille tuttu.
Eipä ollut tuttu ainakaan mulle, kiitos!
Renessanssi-ihmisten on toisaalta hyvä saada tehdä asioita laajalti. Tekee päälle hyvää. Jokainen osa-alue hyödyttää niitä muita, jos ei ole tarkoitus olla äärispesialisti yhdessä niistä. Ja ehkä meidän kaikkien olisi hyvä juhlia kaikkia niitäkin, jotka eivät ole oman erikoisalansa äärimmäisiä lippulaivoja, mutta kuitenkin tekevät oikein hyvää työtä. Mutta mietin varmaan joka päivä tätä, mikä on se syvätaso, joka saa hylkäämään muun musiikin kaksiulotteisena. Vai onko syvätasojakin useampia? Se on itselleni kuitenkin aika selvää, että tässä tehdään uutta taidemuotoa.
Meillä ollaan aloittelemassa Hallnin katsomista uudelleen, se jäi jostain syystä kesken ja koko poppoo ei sitä ehtinyt silloin nähdä. Nyt katsottiin eka jakso KOI-jälkitaudin oireiden lievittämiseksi. Tähän asti nähdyn perusteella olen sillä kannalla, että se on nerokas edelleenkehitelmä Officesta, vie tyylilajin astetta eteenpäin. Muistaako joku, millä perusteella Hallnia on yritetty lytätä? Ja onko sitä tehty muuallakin kuin HBL:ssä, kun joku täällä niiden kritiikkiin joskus viittasi?