Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9028)
Vörjeans oli varmasti eniten yleisöä jakanut osuus. Jos sitä ei yhtään tunne, eikä ymmärrä sanoja, menee varmasti ohi. Tai ekalla kuulemma voi ehkä mennä ohi, vaikka tajuaisi sanatkin.
Mutta varsinkin Marlee on tosiaan sellaista taituruutta, että kun sen tajuaa, on todella kuin tynnyrillinen hunajaa yleisölle. Mutta sitä ei voi vetää yllättäen erikseen, joten se tarvitsisi muut biisit "ympärilleen". Itselle ja monelle muulle se oli varmasti keikan kohokohta. Facebookissa juuri siitä kaivattiin videoita ja ei keikalla olleet olivat hajalla juuri sen vuoksi, että jäivät paitsi Vörjeansista. Eli kun se kolahtaa, se kolahtaa todella kovaa, sen rinnalla kalpenee normaali kaj-fanitus.
Itsekään en aluksi tajunnut Marlene-hypetystä, mutta useamman kuuntelun ja sanoituksien perehtymisen jälkeen olen ollut aivan myyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kiva ilta! Olin permannolla, jossain siinä keskellä lähempänä lavaa kuin miksauspöytää, ja siellä internationaalissa fanijoukossa tunnelma oli aivan katossa alusta loppuun.
Hieno kuulla, kun yläorsilta oli vaikea hahmottaa välillä asioita. Mutta kyllähän siellä iloinen käsimeri heilui ja oli hauska kuunnella niitä kohahduksia ja erilaisia ääniä, joita etumaastosta irtosi. Ja oli juuri niinkuin arvelin etukäteen, tuli keskityttyä enemmän yleisön ja bändin vuorovaikutukseen, kun ei juurikaan yksityiskohtia ollut mahdollista nähdä. Se taas on jäänyt itselle aiemmilla keikoilla harmillisesti pimentoon, kun on itse ollut sillinä suolassa. Vaihteeksi pöllönä oksalla oli suorastaan hauskempaa. Mutta ihmettelen, miten sieltä ei innokkaat ihmiset putoile. Yllättävän jyrkkää ja tiukkaa oli tuo katsomoelämys, jos oli jyrkkä ja tiukka keikkakin.
En ole käynyt ennen Helsingin jäähallissa ja oli kyllä tosi jyrkät ne portaat ainakin siellä yläkatsomossa, eikä juuri lainkaan porraskaiteita! Pelkäsin kaatuvani siellä portaissa ja joitain vanhempia ihmisiä järkkärit taluttivatkin paikoilleen, muutamat lapset menivät ylöspäin puoliksi kontaten.
Vierailija kirjoitti:
Vörjeans oli varmasti eniten yleisöä jakanut osuus. Jos sitä ei yhtään tunne, eikä ymmärrä sanoja, menee varmasti ohi. Tai ekalla kuulemma voi ehkä mennä ohi, vaikka tajuaisi sanatkin.
Mutta varsinkin Marlee on tosiaan sellaista taituruutta, että kun sen tajuaa, on todella kuin tynnyrillinen hunajaa yleisölle. Mutta sitä ei voi vetää yllättäen erikseen, joten se tarvitsisi muut biisit "ympärilleen". Itselle ja monelle muulle se oli varmasti keikan kohokohta. Facebookissa juuri siitä kaivattiin videoita ja ei keikalla olleet olivat hajalla juuri sen vuoksi, että jäivät paitsi Vörjeansista. Eli kun se kolahtaa, se kolahtaa todella kovaa, sen rinnalla kalpenee normaali kaj-fanitus.
Itsekään en aluksi tajunnut Marlene-hypetystä, mutta useamman kuuntelun ja sanoituksien perehtymisen jälkeen olen ollut aivan myyty.
Enkä siis muuten välitä rockabillystä tyylilajina, mutta ehkä juuri sen vuoksi se kolahtaa ironisuudessaan.
Vaihteeksi pöllönä oksalla oli suorastaan hauskempaa. Mutta ihmettelen, miten sieltä ei innokkaat ihmiset putoile. Yllättävän jyrkkää ja tiukkaa oli tuo katsomoelämys, jos oli jyrkkä ja tiukka keikkakin.
Pöksyt pysyivät tiukasti penkissä, mutta käsillä sitten jammailtiin.
En ole Vörjeans-fani, mutta minusta oli ihanaa että heidätkin nähtiin isolla kirkolla ja monien fanien kiihkeästi toivoma Marlene kuultiin livenä. Kun se alkoi niin ajattelin että nyt etukenttä varmaan sekoaa täysin. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vörjeans jakaa mielipiteitä. Osa yleisöstä on aivan mielettömän innoissaan, osalle se ei samalla tavalla aukea. Näin oli eilenkin. Eikä tuo rockabilly tietysti kaikille kolahda, ei mullekaan erityisemmin. Suomenkieliselle Vörjeans on tietysti vaikea jo murteenkin takia, eilen esim. mulla meni suurin osa Tommyn spiikkauksesta ohi kun en ymmärtänyt. Mutta sehän on selvää, että se ainoa oikea ja mahdollinen kieli Vörjeansille on tietysti ehta kunnon vöyri! Ei voi olla mikään muu.
Tommyhan vaihtoi englannin kieleen siinä pitkässä puheenvuorossaan, joka meni minulta siitä huolimatta vähän ohi. Paitsi että hän tunnusti rakkautensa Määniin. Tommy nyt ei oikeastaan ole sellainen tyyppi, joka osaisi mitään muuta kieltä kuin vöyriä, mutta siinä oli ilmeisesti pakko selittää jotain ulkomaalaisille faneille. Vaikutti siltä että ainakin eturivin yleisö ymmärsi ja olivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole Vörjeans-fani, mutta minusta oli ihanaa että heidätkin nähtiin isolla kirkolla ja monien fanien kiihkeästi toivoma Marlene kuultiin livenä. Kun se alkoi niin ajattelin että nyt etukenttä varmaan sekoaa täysin. 😃
Ja hehän sekosivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vörjeans jakaa mielipiteitä. Osa yleisöstä on aivan mielettömän innoissaan, osalle se ei samalla tavalla aukea. Näin oli eilenkin. Eikä tuo rockabilly tietysti kaikille kolahda, ei mullekaan erityisemmin. Suomenkieliselle Vörjeans on tietysti vaikea jo murteenkin takia, eilen esim. mulla meni suurin osa Tommyn spiikkauksesta ohi kun en ymmärtänyt. Mutta sehän on selvää, että se ainoa oikea ja mahdollinen kieli Vörjeansille on tietysti ehta kunnon vöyri! Ei voi olla mikään muu.
Tommyhan vaihtoi englannin kieleen siinä pitkässä puheenvuorossaan, joka meni minulta siitä huolimatta vähän ohi. Paitsi että hän tunnusti rakkautensa Määniin. Tommy nyt ei oikeastaan ole sellainen tyyppi, joka osaisi mitään muuta kieltä kuin vöyriä, mutta siinä oli ilmeisesti pakko selittää jotain ulkomaalaisille faneille. Vaikutti siltä että ainakin eturivin yleisö ymmärsi ja olivat tyy
Jos itse oikein kuulin/ymmärsin niin englanninkielinen osuus meni suurin piirtein näin:
Tommy kiitteli rakkaudesta, mitä hän on saanut LGBTQ+-yhteisöltä, ja kertoi olevansa itse osa kyseistä yhteisöä, sillä hänellä on dyslexia. Freppa sitten täsmentää, ettei LGBTQ tarkoita sitä, vaan se tarkoittaa seksuaalista suuntautumista tai sitä miksi identifioituu. Seuraavasta en itse saanut kunnolla selvää, mutta Tommy sanoi identifioituvansa jätkäksi (?) joka rakastaa Määniniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuutamo Jakobin takana oli upea Näsan domnarin aikana! Text-tv:n laserit, ah! Ja komeat pyrot ja savukoneet pitkin iltaa!
Valot näkyi varmaan paremmin taakse ja ylös. Itse en permannolla kiinnittänyt niihin juurikaan huomiota.
Joo nyt kun sanot, niin laserit olivat huikeaa katsottavaa ylhäältä. Ne muuttelivat ja konkretisoivat tilaa jotenkin hauskasti. Pyrohomma on paljon kehittynyt näköjään, ne sopivat biiseihin ihmeen hienosti, kun ajattelin ensin, etten semmoisista taatusti välitä. Minäkin tykkäsin kuutamosta. Text-tv oli muutenkin jotenkin muitakin riemukkaammin vastaanotettu. Väki taisi laulaa aika paljon siinä? En tiedä, havaintokykyni oli puoliteholla kun oli liian hauskaa. Ja olin täysin epäuskoinen, kun Pa tu ta na kako alkoi. Mitä nytkö jo? Yritin uskotella, että sitä on vaan siirretty varhaisemmaksi...
Olipa hauskaa kun esittivät Hupparipäivänkin. Vähän arvelinkin, että näin voi käydä, kun paikalle tiedettiin tulevan paljon myös suomenkielisiä. Biisi ei sinänsä kuulu omiin KAJ-suosikkeihin, jota jatkuvasti kuuntelisin. Mutta erittäin osuva parodiahan se on. Ja todella naureskelevat itse itselleen ja omalle suomen kielen (silloiselle) taidolleen, joka kyllä noista päivistä on jo huimasti kohentunut. Biisihän on jo vanha.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hauskaa kun esittivät Hupparipäivänkin. Vähän arvelinkin, että näin voi käydä, kun paikalle tiedettiin tulevan paljon myös suomenkielisiä. Biisi ei sinänsä kuulu omiin KAJ-suosikkeihin, jota jatkuvasti kuuntelisin. Mutta erittäin osuva parodiahan se on. Ja todella naureskelevat itse itselleen ja omalle suomen kielen (silloiselle) taidolleen, joka kyllä noista päivistä on jo huimasti kohentunut. Biisihän on jo vanha.
Näin suomenkielisenä oli todella hauskaa laulaa niin väärin ihan luvan kanssa. Ja se kertsi on tarttuva ja helppo oppia.
Vierailija kirjoitti:
Ja Hupparipäivän lopuksi he heittivät hupparinsa yleisöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommyhan vaihtoi englannin kieleen siinä pitkässä puheenvuorossaan, joka meni minulta siitä huolimatta vähän ohi. Paitsi että hän tunnusti rakkautensa Määniin. Tommy nyt ei oikeastaan ole sellainen tyyppi, joka osaisi mitään muuta kieltä kuin vöyriä, mutta siinä oli ilmeisesti pakko selittää jotain ulkomaalaisille faneille. Vaikutti siltä e
Näin suunnilleen mäkin sen ymmärsin. Eli Tommy ei tullut kaapista, vaan oli vaan vähän pihalla ja (yritti olla) kova jätkä.
Ja oletan, että tarkoituksella viesti oli hieman kaksitulkintainen eikä selkeä mitä lopulta tarkoitti. Koska pojathan ovat asenteiltaan sangen tasa-arvoisia ja suvaitsevaisia, eivätkä tykkää kenenkään syrjimisestä. Joten epämääräinen viesti oli ehkä epämääräinen viesti oli myös vieno keskisormi niille, joiden mielestä sillä on mitään väliä kenestä kukakin tykkää. Eli "Tommy ei ole ehkä homo, mutta mitä väliä vaikka olisikin."
Tai ehkä vain viesti, että kovat jätkätkin voivat rakastaa toisiaan ihan vain kavereina.
Tai sitten tarkoittivat jotain muuta. Sehän näissä on parasta, kun viestit ovat niin monitasoisia, että tulkintoja on monia.
Kiitos selvennyksestä Tommyn juttuun. Tuollaista vähän ajattelinkin. Mulle tuo LBTQ-yhteisö on ihan vieras juttu. Ilmeisesti siis seksuaalivähemmistöjen yhteisö. Tiedämme, että KAJ suhtautuu positiivisesti seksuaalivähemmistöihin. Allsång på Skansenilla Kevin jäi seisomaan kyltin viereen, jossa sateenkaarilippu ja teksti Vörjeans.
Minusta tuntuu silti, että tämä Vörjeans-jäsenten välinen homoseksuaalisuus on fanien keksimä juttu eikä alunperin niin ideoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kuutamo Jakobin takana oli upea Näsan domnarin aikana! Text-tv:n laserit, ah! Ja komeat pyrot ja savukoneet pitkin iltaa!
Valot näkyi varmaan paremmin taakse ja ylös. Itse en permannolla kiinnittänyt niihin juurikaan huomiota.
Joo nyt kun sanot, niin laserit olivat huikeaa katsottavaa ylhäältä. Ne muuttelivat ja konkretisoivat tilaa jotenkin hauskasti. Pyrohomma on paljon kehittynyt näköjään, ne sopivat biiseihin ihmeen hienosti, kun ajattelin ensin, etten semmoisista taatusti välitä. Minäkin tykkäsin kuutamosta. Text-tv oli muutenkin jotenkin muitakin riemukkaammin vastaanotettu. Väki taisi laulaa aika paljon siinä? En tiedä, havaintokykyni oli puoliteholla kun oli liian hauskaa. Ja olin täysin epäuskoinen, kun Pa tu ta na kako alkoi. Mitä nytkö jo? Yritin uskotella, että sitä on vaan siirretty varhaisem
No älä muuta sano. Kamala, miten nopeasti meni kaksi tuntia. Mä olin kans ihan, että nytkö tää jo loppuu, kun Pa tu ta na kako alkoi soida!
Text-tv oli muuten lasereineen hieno. Kyllä se yksi iso yleisön suosikki selvästi aina on.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en ole tästä pahemmin välittänyt, mutta jälleen kerran keikalla toimi loistavasti. Aika monen biisin kanssa käynyt niin, että kuunneltuna ei sytytä, mutta livebiisinä toimii loistavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommyhan vaihtoi englannin kieleen siinä pitkässä puheenvuorossaan, joka meni minulta siitä huolimatta vähän ohi. Paitsi että hän tunnusti rakkautensa Määniin. Tommy nyt ei oikeastaan ole sellainen tyyppi, joka osaisi mitään muuta kieltä kuin vöyriä, mutta siinä oli ilmeisesti pakko selittää jotain ulkomaalaisille faneille. Vaikutti siltä e
Vörjeans-Virgins rakentaa ironiaansa niin monta tasoa, että on kuin karkkikaupassa sukeltaisi aina vain makeampaan laariin. Kaj sai Mellon ja Euroviisujen ansiosta paljon uusia faneja LGBTQ+-yhteisöstä, ja Vörjeansin kautta he halusivat suunnata kiitoksensa myös näille faneille. Samalla he tietysti vitsailevat sillä, että niin sanotut heitterit jatkuvasti vihjailevat heidän kuuluvan samaan yhteisöön, ikään kuin siinä olisi jotakin tuomittavaa. Hehän nyt sattuvat olemaan itse heteroita mutta silti hyvin LGBTQ-myönteisiä. He myös ottivat huomioon fanfiktion haaveet siitä, että Tommylta paljastuisi syvempiä tunteita Määniniä kohtaan, ja niinhän nyt tapahtui. Tommy tuli ulos kaapista harvinaisen näyttävästi.
Mua itseäni nauratti tuossa episodissa kuitenkin eniten se, että Kaj'n ehkä suurimman verbaalivirtuaasin Jakobin alter ego Tommy osoittautui dyslektikoksi. Yksi huimaavan illan huippuhetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukakohan ne sai ja mikä teksti selässä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatiin siis eturivin kuumentamiseksi riisumistakin lavalla!
Itse en lukeudu suuriin Vörjeans-faneihin. Hahmot sinänsä on mainioita ja erittäin hyvin tehty. Olihan se hauska lisä tuossa konsertissa ja varmasti täyttymys monelle kovalle fanille. Ymmärrän, että ottivat sen mukaan, koska varmasti sitä oli niin paljon toivottu. Kolme kappaletta oli ihan ok. Yllättävästi esittivät kuitenkin Marlenen vaikka suuresti epäilin (varmaan oli niin paljon tullut toiveita). No onhan se ihan hävyttömän hauska sanoitukseltaan, ei siitä mihinkään pääse.