Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9256)
Vierailija kirjoitti:
Pähkähullua, mutta mulle parasta Karaokessa on Kevinin vöyriläiset l-äänteet. Ainahan hän ääntää ällän samalla tavoin, mutta tässä on joitakin säkeitä, joissa ne oikein korostuu. Ne ällät on niin musiikkia korville (pun intended). :D
Facebookin faniryhmässä paheksutaan HBL:n kriitikon tuomiota jossa valitellaan että Karaokesta puuttuu jokin: siinä on liian vähän murretta https://www.hbl.fi/artikel/nagot-fattas-nar-alla-ska-fatta/ Häh? Kiihkeät fanit epäilevät ettei Malin Slotte ole kuunnellut kappaletta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli kiinnostavaa, että he kertoivat jossain haastattelussa alkaneensa suunnitella Karaokea jo ennen Melloja. Olin jotenkin ajatellut, että Mosquito ja Karaoke ovat tälle uudelle kansainväliselle yleisölle, ja varmaan se onkin otettu huomioon viimeistelyssä, mutta eihän heillä siinä vaiheessa ollut aavistustakaan siitä, millainen tästä vuodesta tulisi. He toivoivat kyllä Mellojen tuovan näkyvyyttä Ruotsissa, mutta eivät varmasti olisi osanneet odottaa Euroviisu-reissua ja valtavaa huomiota. Olihan heillä kesällekin ihan muut suunnitelmat, jotka piti perua Sauna tourin takia.
Karaokehan on Suomessa iso arkipäivään kuuluva ilmiö, joten ei sinänsä hämmästyttävää, että he olivat valinneet sen aiheekseen jo ennen Melloja Tyypillisestä suomalaisesta elämästähän he ovat kirjoittaneet ja laulaneet jo 16 vuotta, niin saunomisesta, kahvin litkimisestä kuin tangomarkkinoista. Sitten kun Mellossa sattumoisin kävi niin kuin kävi, he vain vähän laajensivat biisin käsittelykulmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkähullua, mutta mulle parasta Karaokessa on Kevinin vöyriläiset l-äänteet. Ainahan hän ääntää ällän samalla tavoin, mutta tässä on joitakin säkeitä, joissa ne oikein korostuu. Ne ällät on niin musiikkia korville (pun intended). :D
Facebookin faniryhmässä paheksutaan HBL:n kriitikon tuomiota jossa valitellaan että Karaokesta puuttuu jokin: siinä on liian vähän murretta https://www.hbl.fi/artikel/nagot-fattas-nar-alla-ska-fatta/ Häh? Kiihkeät fanit epäilevät ettei Malin Slotte ole kuunnellut kappaletta ollenkaan.
Olisikohan tämä juttu se, johon se englanninkielinen kommentoija täällä viittasi? Että aina valitetaan: milloin Kaj käyttää murretta liikaa, milloin liian vähän (ja joskus jopa sama ihminen valittaa molemmista asioista), joten he eivät ikinä voi voittaa.
Hesarilla on vaikutusvaltaa. Axelin tämänpäiväisen haastattelun seurauksena Rääppööllä on pääkaupunkiseudun kirjastoissa jo yli 700 varausta. Toivottavasti novellikokoelmaa myös myydään. Helsingin kirjamessuthan ovat ensi viikolla, sopivasti Jäähalli-keikan ympärillä.
Onkohan Nordiksella myynnissä fanituotteita?
Vierailija kirjoitti:
Tää "Ruotsi-trilogia" ei ole sitä perinteistä Kaj'ta, mutta kyllä tässäkin on oma vissi viehätyksensä, Bara bada bastussa varsinkin. Niin ovelia musiikillisia koukkuja.
Nyt mä vähän omaksi yllätykseksenikin olen koukuttumassa myös Karaokeen, vaikka ensi kuulemalta pidin sitä vain hetken hupina, toki hauskana sellaisena. Mutta siinäkin on kajkenlaista, mikä takertuu väkisinkin mieleen ja alkaa pitää ihan omaa showtaan tuolla pääkopassa. Live-esityksenä tämä on takuulla huippu.
Onhan tää Karaoke tavallaan tyypillinen KAJ-kappale siinä mielessä ainakin, että vaatii useamman kuuntelukerran, jotta kaikesta sisällöstä saa kunnolla kiinni. Onhan tässä vaikka mitä viitteitä ja koukkuja, joita kaikkia ei ensikuulemalta ollenkaan hoksaa.
Lähes kaikki KAJ-kappaleet on ainakin minun pitänyt kuunnella useamman kerran, jotta ne ovat lähteneet avautumaan. No sitten ovatkin juurtuneet aivoihin sillä tavalla, että pois ei saa. No enpä niitä pois haluakaan.
Osa KAJ'n biiseistä ei ensikuulemalta edes ole miellyttänyt omaa korvaa, en ole edes tykännyt. Mutta muutamista sellaisista on sittemmin tullut ihan ykkössuosikkeja, joita jaksan kyllästymättä kuunnella. Eivät ole kertakäyttötavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarilla on vaikutusvaltaa. Axelin tämänpäiväisen haastattelun seurauksena Rääppööllä on pääkaupunkiseudun kirjastoissa jo yli 700 varausta. Toivottavasti novellikokoelmaa myös myydään. Helsingin kirjamessuthan ovat ensi viikolla, sopivasti Jäähalli-keikan ympärillä.
Tiesittehän että tekijänoikeusjärjestö Sanasto maksaa Axelille Rääppöön jokaisesta toteutuneesta kirjastolainasta lainauskorvausta ensi vuoden tilityksessä 12,50 senttiä brutto, samoin kirjan suomentajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittehän että tekijänoikeusjärjestö Sanasto maksaa Axelille Rääppöön jokaisesta toteutuneesta kirjastolainasta lainauskorvausta ensi vuoden tilityksessä 12,50 senttiä brutto, samoin kirjan suomentajalle.
Veikkaanpa, että kukaan meistä ei tiennyt, ainakaan tuota summaa. Mutta kiitos, nyt tiedämme. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriitikon tehtävä on olla kriittinen, ainahan ne jotain sanomista löytää. Ja ainahan se kriitikon kirjoitus on vain yhden henkilön mielipide.
Sinänsä huvittavaa, että KAJ'ta on kritisoitu siitä, että hedän laulunsa ovat murteen takia liian vaikeita eivätkä suurelle yleisölle ymmärrettäviä. En nyt muista, onko ne pääasiassa olleet ruotsalaisia kriitikoita jotka ovat tästä narisseet. No nyt sitten ei ole hyvä sekään, että murretta onkin vähemmän... 😳🙄
Taiitaa olla just niinkuin joku taisi todetakin. "They can never win"
Vierailija kirjoitti:
KAJ: Lille kat, lille kat, lille kat på vejen! Hvis er du, hvis er du? - Jeg er sgu min egen.
Kiitos tästäkin mystisestä kommentista, joka pakotti googlaamaan ja oppimaan uutta tanskalaisesta kulttuurista. Pirun sivistävä ketju tämä! :)
Jossain haastattelussa, oisko ollut se Ylen juttu, oli tosiaan sanottu, että tämä Karaoke oli KAJ'lla jo takataskussa olemassa. Eli jonkinlainen aihio biisistä oli tulilla kuplimassa jo keväällä.
Ja siinä samassa jutussa taisi olla, että nyt on kirjoituspöytä kyllä sitten tyhjä biiseistä, mutta että odottavat, että pääsevät kunnolla taas tekemään uutta.
P.S. Kiva oli se maikkarin tämänaamuinen haastattelukin ja tosi fiksusti pojat vastailivat. Kiitos kun vinkkasitte! En olisi huomannut.
Ilahduttavan nopeasti ilmestyi 3XM:n Kaj-haastattelu englanniksi tekstitettynä Youtubeen:
Karaoke on viihdyttävä, mutta niin on myös nuo sosiaalisen median kommenttiketjut. Tämän bongasin just Youtubesta (tottahan hän puhuu, mulla meni kieli solmuun jo ennen kuin aloin edes yrittää):
Ironically this song is way too fast to pronounce correctly at karaoke. Even as a linguist with a decade of research on Vörå dialect under my belt, I find myself struggling with "Jåo nåo e ja jåo Jon Bon Jovi ja nåo tå ja bjuder på show".
Vuoden harmain päivä konsertti-infon ilmestymisestä ei taida kenelläkään olla tarkempaa tietoa. Pitää kaj vaan seurata tuota sivua. Minuakaan ei kiinnosta Etta, mutta epäilen, että sinne on vaan pakko mennä hyvissä ajoin, jos mielii mahtua konserttiin. Jos menee vasta kun KAJ esiintyy, niin voi olla turha reissu....
Vierailija kirjoitti:
Vuoden harmain päivä konsertti-infon ilmestymisestä ei taida kenelläkään olla tarkempaa tietoa. Pitää kaj vaan seurata tuota sivua. Minuakaan ei kiinnosta Etta, mutta epäilen, että sinne on vaan pakko mennä hyvissä ajoin, jos mielii mahtua konserttiin. Jos menee vasta kun KAJ esiintyy, niin voi olla turha reissu....
Ota mukaan kirja. Mä en liikahda kotoa ikinä mihinkään ilman kirjaa käsilaukussa. Se pelastaa aina, ruuhkaan jumiutuneessa bussissa ja terkkarin jonossa. Varmasti toimii myös Löylyssä Etan esiintymisen aikana. :)
Hesari näkyy mainostavan Axel-juttuaan "Päivän timanttina". Sitä se kyllä onkin.
Ai että mä tykkään noista Kevinin lohkaisuista, esim. eilen kakkuepisodissa "Kimmo Vehviläisen ohimo on nielty", Vuoden vientipalkinnon kiitospuheen kommentti "kun ei me olla koskaan viety mitään mihinkään", Rockbjörnenissä salamannopea vastaus kysymykseen, kenelle antaisitte/omistaisitte tämän patsaan, Kevin: "Gambämääninille"😀🤩
Totta! Aina muistetaan kehua Jakobin ja Axelin veitsenterävää älyä ja valonnopeaa reagointikykyä, mutta vähän syrjäänvetäytyvä Kevin tahtoo unohtua. Hän on kuitenkin vähintään yhtä fiksu kuin nuo kaksi muuta, Axelin mielestä jopa porukan viisain mies.
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä tykkään noista Kevinin lohkaisuista, esim. eilen kakkuepisodissa "Kimmo Vehviläisen ohimo on nielty", Vuoden vientipalkinnon kiitospuheen kommentti "kun ei me olla koskaan viety mitään mihinkään", Rockbjörnenissä salamannopea vastaus kysymykseen, kenelle antaisitte/omistaisitte tämän patsaan, Kevin: "Gambämääninille"😀🤩
On kyllä tosi hauskoja lohkaisuja. Musta tuntuu että tuo opettavaisella sävyllä todettu Katso nyt miten palkitsevaa voi olla kun vain uskaltaa, voi liittyä siihen kun kaikissa fanikommenteissa aina rohkaistaan Jakobia puhumaan enemmän suomea. Varmaan ovat itsekin tietoisia niistä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Voisin kuunnella koko päivän Kevinin l:iä.
Voisiko Kevin pian kirjoittaa sen X3M:n haastattelussa mainitsemansa rentoutumiskirjan ja lukea sen itse äänikirjaksi? Mielellään paljon l-äänteitä kiitos!
(Laittaisin tähän perään sen emojin missä hymyilevä naama sulaa, mutta se ei muistaakseni toimi täällä palstalla. Sopisi kuitenkin tähän kuin nyrkki silmään tai kakku Jakobin suuhun.)
Minusta oli kiinnostavaa, että he kertoivat jossain haastattelussa alkaneensa suunnitella Karaokea jo ennen Melloja. Olin jotenkin ajatellut, että Mosquito ja Karaoke ovat tälle uudelle kansainväliselle yleisölle, ja varmaan se onkin otettu huomioon viimeistelyssä, mutta eihän heillä siinä vaiheessa ollut aavistustakaan siitä, millainen tästä vuodesta tulisi. He toivoivat kyllä Mellojen tuovan näkyvyyttä Ruotsissa, mutta eivät varmasti olisi osanneet odottaa Euroviisu-reissua ja valtavaa huomiota. Olihan heillä kesällekin ihan muut suunnitelmat, jotka piti perua Sauna tourin takia.