Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (15531)

Vierailija
13641/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tanssihaastattelu UMK-Yle-Summeriin liittyen:

https://www.tiktok.com/@moveslikesummeri/video/7607495671268134166?_r=1…

Vierailija
13642/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea tuolta faniryhmän sivuilta, kuinka innoissaan kaikki ovat ryntäämässä Vaasaan elokuussa. Joku kolmilapsinen perhe ilmoittaa saapuvansa Jouni Joutseniksi pukeutuneina, jonkun matkakumppanina on isoäiti. Väkeä tulee joka puolelta Suomea ja myös ainakin Englannista, Skotlannista, Amerikoista, Ranskasta, Espanjasta, Norjasta ja tietysti Ruotsista. Uudet unohtumattomat bileet nousemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13643/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tiktok.com/@moveslikesummeri/video/7607495671268134166?_r=1

Hienoa pokkaruotsia päästelee tuo ruskeapukuinen nuorimies, kuka lieneekään. Niin sitä pitää. Ja Kaj vastavuoroisesti pokkasuomea. Nämä on niin kielimuurinmurtajiakin muun hyvän ohessa.

Vierailija
13644/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva lukea tuolta faniryhmän sivuilta, kuinka innoissaan kaikki ovat ryntäämässä Vaasaan elokuussa. Joku kolmilapsinen perhe ilmoittaa saapuvansa Jouni Joutseniksi pukeutuneina, jonkun matkakumppanina on isoäiti. Väkeä tulee joka puolelta Suomea ja myös ainakin Englannista, Skotlannista, Amerikoista, Ranskasta, Espanjasta, Norjasta ja tietysti Ruotsista. Uudet unohtumattomat bileet nousemassa.

Ihana toi Jouni Joutsen -teema 😄💚

Vierailija
13645/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tiktok.com/@moveslikesummeri/video/7607495671268134166?_r=1…

Jakobille sopii hyvin tuo sininen väri. 

Vierailija
13646/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tiktok.com/@moveslikesummeri/video/7607495671268134166?_r=1

Hienoa pokkaruotsia päästelee tuo ruskeapukuinen nuorimies, kuka lieneekään. Niin sitä pitää. Ja Kaj vastavuoroisesti pokkasuomea. Nämä on niin kielimuurinmurtajiakin muun hyvän ohessa.

Mä olen todella iloinen näistä takeltelevaa ruotsia ja suomea puhuvista. Suomi olisi varmasti aidosti paljon kaksikielisempi, jos olisi normaalia yrittää käyttää toista kieltä, meni aivan kuinka päin honkia vain. Puhumalla oppii, mutta monella ei ole pahemmin arjessa mahdollisuuksia käyttää varsinkaan ruotsia, joten sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä, jos uskallettaisiin  käyttää pienetkin mahdollisuudet. Itse en ainakaan ole uskaltanut ruotsia puhua, kun on tuntunut, että en osaa riittävästi.

Vierailija
13647/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jakobille sopii hyvin tuo sininen väri." 

Axelille, metsien miehelle, sopii myös erinomaisesti havunvihreä. Ja Kevin on kuin satuprinssi hopeanhohtavassa puvussaan. Mä en ollut edes tajunnut, kuinka paljon miestenpukujakin voi varioida.

Vierailija
13648/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puhumalla oppii, mutta monella ei ole pahemmin arjessa mahdollisuuksia käyttää varsinkaan ruotsia, joten sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä, jos uskallettaisiin  käyttää pienetkin mahdollisuudet. Itse en ainakaan ole uskaltanut ruotsia puhua, kun on tuntunut, että en osaa riittävästi."

Joo tosiaan suomenkielisessä ympäristössä elävänä noita tilaisuuksia käyttää ruotsin kieltä ei niin vain ole. Täällähän joku taisi kerran kertoa, että höpöttelee kotona itsekseen ruotsia ja harjoittelee sillä tavalla. Pitäisi varmaan kokeilla tuota samaa. Yksikseen kun asuu, niin ei edes häiritse ketään. 

Vierailija
13649/15531 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Puhumalla oppii, mutta monella ei ole pahemmin arjessa mahdollisuuksia käyttää varsinkaan ruotsia, joten sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä, jos uskallettaisiin  käyttää pienetkin mahdollisuudet. Itse en ainakaan ole uskaltanut ruotsia puhua, kun on tuntunut, että en osaa riittävästi."

Joo tosiaan suomenkielisessä ympäristössä elävänä noita tilaisuuksia käyttää ruotsin kieltä ei niin vain ole. Täällähän joku taisi kerran kertoa, että höpöttelee kotona itsekseen ruotsia ja harjoittelee sillä tavalla. Pitäisi varmaan kokeilla tuota samaa. Yksikseen kun asuu, niin ei edes häiritse ketään. 

Ja voisi lukea ääneen vaikka Astrid Lindgreniä tai Muumeja ruotsiksi.  Jos ei halua yksin höpöttää, kirjastoissa on niitä lukukoiria, jotka kuuntelevat eivätkä arvostele. Sellainen voi tietysti löytyä kotoakin .

Vierailija
13650/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämä juttu oli jaettu? Vasabladetissa Axelin haastattelu liittyen ensi kesän suurkonserttiin:

https://e-tidningen.vasabladet.fi/p/vasabladet/2026-02-17/a/kaj-ger-hem…

Vierailija
13651/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko tämä juttu oli jaettu? Vasabladetissa Axelin haastattelu liittyen ensi kesän suurkonserttiin:

Meinasin tulla jakamaan tämän.  Oli oikein mukava haastattelu. Kaksi asiaa nousivat itselläni erityisesti ajatuksiin.

Axel sanoi, että he ovat nyt Ruotsissa enemmän aikaa vietettyään huomanneet että heidän huumorinsa onkin suomalaista. Yllättävää, koska he ovat aina puhuneet siitä kuinka he ovat kasvaneet ruotsalaisen kulttuurin ja median keskellä.

Minua suomenkielisenä lämmitti tietenkin kovasti kuinka hän taas kerran kehui heidän saamaansa vastaanottoa suomenkielisten keskuudessa ja sitä kuinka yllättävää se on ollut.

Vierailija
13652/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ruvennut oikeasti tekemään niin, että yksin ollessani ikään kuin sanoitan ajatuksiani ruotsiksi. Välillä vähän höpötän ääneenkin, mutta useimmiten vain mietin mielessäni osaisinko sanoa mieleen tulevia ajatuksia ruotsiksi. Se sujuu omasta mielestäni aika hyvin, mutta olen huomannut, että se on helpompaa kuin oikeasti keskustella jonkun kanssa. Keskustellessa joutuu tietenkin keskittymään myös siihen mitä vastapuoli sanoo ja muutenkin ympäristössä on enemmän ärsykkeitä. Mutta kai se kielitaito tästä pikkuhiljaa kehittyy.

Vierailija
13653/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin tulla jakamaan tämän.  Oli oikein mukava haastattelu. Kaksi asiaa nousivat itselläni erityisesti ajatuksiin.

Axel sanoi, että he ovat nyt Ruotsissa enemmän aikaa vietettyään huomanneet että heidän huumorinsa onkin suomalaista. Yllättävää, koska he ovat aina puhuneet siitä kuinka he ovat kasvaneet ruotsalaisen kulttuurin ja median keskellä.

Minua suomenkielisenä lämmitti tietenkin kovasti kuinka hän taas kerran kehui heidän saamaansa vastaanottoa suomenkielisten keskuudessa ja sitä kuinka yllättävää se on ollut.

Suomenkielisenä suomalaisena olen kokenut heidän huumorinsa nimenomaan hyvin suomalaisena. Sitä en ole osannut arvioida, kuinka ruotsalaista se on, kun en sen kanssa ole niin tuttu, mutta mielenkiintoista, että itse kokevat samoin.

Mutta toisaalta se on kansainvälistä ja varsinkin maalaista: Ympäri maailmaa pikkupaikoista kotoisin olevat tunnistavat esimerkiksi Vems pojk e don maailman. Itsekin olen asunut vähän aikaa ulkomailla "takamailla" ja tuntuu, että muuttotappioalueiden pikkukylissä on jotain hyvin universaalia ympäri maailman.

Vierailija
13654/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta Vasabladetin linkistä! Aiemmin täällä jaetut linkit on mulla vieneet suoraan kyseiseen juttuun (ilmaiseksi), mutta tämä ei, menee koko numeron maksulliseen digiversioon. Teenkö jotain väärin vai onko tällä kertaa saatavillakin vain tämä tilaajaversio?

Vierailija
13655/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tässä joku aika sitten katsottiin perheellä yhtä Mellon osakilpailua ja puhuttiin miehen kanssa siitä, että ruotsalainen huumori vaikuttaa keskimäärin aika huonolta. Sellaista ihmeellistä nälvimistä ties ketä kohtaan siellä mellossakin oli, joka ei ollut yhtään hauskaa. Ja jos miettii kuinka paljon ruotsalaisia ohjelmia kuitenkin näytetään Suomen TV:ssä, niin eipä silti näy juurikaan mitään heidän huumoriohjelmia. 

Vierailija
13656/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä se ruotsia itsekseen höpöttelevä! Voin vahvistaa, että kielitaito on karttunut edelleen. Mulla on siis metodina selittää ääneen, mitä milloinkin puuhaan. Jos tulee tenkkapåå, etsin tarvitsemani sanan netistä ja jatkan. Esimerkiksi keittiö- ja kokkaussanavarasto on kasvanut huimasti. Yritän myös ajatella kaikki ajatukseni ruotsiksi, vaikka uutisia katsoessa. Samalla haen taas netistä sanat ja ilmaisut, joita en osaa. Kyllä tämä toimii näinkin, kun elävässä elämässä ei ruotsinkielisiä kontakteja täällä umpisuomalaisella kotiseudullani ole.

Vierailija
13657/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tuosta Vasabladetin linkistä! Aiemmin täällä jaetut linkit on mulla vieneet suoraan kyseiseen juttuun (ilmaiseksi), mutta tämä ei, menee koko numeron maksulliseen digiversioon. Teenkö jotain väärin vai onko tällä kertaa saatavillakin vain tämä tilaajaversio?

Olisikohan sitten niin, että joku on jotenkin onnistunut avaamaan artikkelin tuonne facen faniryhmään? Minullakin se aukeaa siellä, mutta ei tämän keskustelun linkistä.

Vierailija
13658/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan auki pari lausetta tuosta Axelin Vasabladetin haastattelusta tähän:

Det är otroligt vilken öppen och varm famn den finskspråkiga publiken har gett oss. Med klassisk svenksösterbottnisk skepsis kunde man tro att alla är sannfinländare och vill oss illa, men det är långt ifrån sanningen.

Aikamoista, jos heillä ennen BBB:n myötä tullutta suosiota oli tuollainen käsitys suomenkielisistä ja joka tapauksessa surullista, jos joillakin on. 

Vierailija
13659/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Det är otroligt vilken öppen och varm famn den finskspråkiga publiken har gett oss. Med klassisk svenksösterbottnisk skepsis kunde man tro att alla är sannfinländare och vill oss illa, men det är långt ifrån sanningen."

"Aikamoista, jos heillä ennen BBB:n myötä tullutta suosiota oli tuollainen käsitys suomenkielisistä ja joka tapauksessa surullista, jos joillakin on."

Tuo ei ole Kaj'n henkilökohtainen vaan österbottnilainen asenne (ja tietysti liioiteltu sellainen, eivät taatusti läheskään kaikki pohjanmaanruotsalaiset oikeasti pidä kaikkia suomenkielisiä persuina). Kaj itse on aina puhunut siitä, että he ovat hyvin avoimia suomenkielisyydelle ja harmittellut sitä, etteivät osaa suomea sujuvasti. Toki näin superlämmin vastaanotto suomenkieliseltä yleisöltä on ollut heille valtavan iloinen yllätys.

Vierailija
13660/15531 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän kopioida tähän tuon Vasabladetin jutun linkin Tillsammans följer vi Kaj -sivulta, onnistuisikohan. Jos ei, sieltä sen voi siis lukea kokonaan. Erinomainen artikkeli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi