Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (6650)
Vierailija kirjoitti:
Grim's reaction to Vems pojk... Hän tuntui olevan vähän pihalla kyläkauppameiningistä. Se saksalainen euroviisufani, joka keväällä listasi KAJn top20 biisinsä, sen sijaan tunnisti hyvin laulun sisällön ja oli hyvin ihastunut juuri siksi lauluun:)
Se saksalainen on itsekin kotoisin pienestä kylästä ja on kertonut juuri siksi samaistuvansa niin hyvin tähän biisiin ja muutenkin Kaj'n maalaismeininkiin. Grim on ilmeisesti kaupunkilainen eikä siksi ihan täysin tajua jutun juonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsiksi ilmeisesti olisivat toivoneet. Heidän mielestään on erikoista, että spiikkejä on englanniksi ja sketsejä suomeksi, mutta ruotsia olisi vain biiseissä. Ilmeisesti jotkut siellä olivat pettyneitä myös siihen, että Sauna tourilla spiikkasivat suomeksi suomenkielisillä alueilla. Ilmeisesti toivoisivat KAJ'n spiikkaavan vain ruotsiksi.
Onko yllätys, että tietyissä piireissä vihataan suomen kieltä enemmen kuin mitään muuta? Ehkä tämä asia pian avautuu 101 % suomenkieliselle tamperelaiselle KAJ-heränneelle.
Eivät nämä ole suomenruotsalaisia faneja, vaan Ruotsin puolelta olevia. Suomenruotsalaiset kyllä ymmärtävät Suomen kaksikielisyyden.
Lisäksi minua kiinnostaa enemmän KAJ kuin fanit. Ja KAJ'han on petrannut suomen kielen taitojaan, ollut mukana suomenkielisessä tv-ohjelmassa ja kertonut suunnittelevansa KAJ On Iceen sketsejä suomeksi, joten mitään vihaa en kykene siltä suunnalta aistimaan.
Oletko harkinnut sitä mahdollisuutta, että etsisit jotain, mistä itse tykkäät ja itse innostut, ja perustaisit oman ketjun sellaiselle aiheelle? Usko tai älä, sellaisesta tulee paremmalle mielelle kuin negailusta ja trollaamisesta. Saahan tälläkin tavalla huomiota, mutta sillä tavalla voisi saada myös yhteisöllisyyttä ja yhteen kuulumisen tunnetta.
Vähän myöhässä tämä kommentti, mutta katselin eilen illalla tuon KAJ'n Puoli Seitsemän-jakson ja tein huomion, miten paljon Jakob onkaan kehittynyt suomen kielen puhumisessa! Vielä keväällä Jakob tyytyi lähinnä hymyilemään ja nyökyttelemään suomenkielisissä haastatteluissa ja silloin harvoin kun hän jotain sanoi, hän vaikutti hieman jännittyneeltä ja hermostuneelta. Mutta nyt Jakob oli äänessä lähes yhtä paljon kuin Kevin ja Axel, ja Jakob vaikutti rennolta ja itsevarmalta! Tiedä sitten vaikuttiko tähän vain se että uskaltautui Sauna tourilla puhumaan suomea isojen yleisöjen edessä ja sai tästä itsevarmuutta, vai onko hän muutenkin yrittänyt työskennellä "Suomi-mörkönsä" kanssa henkisesti. Mutta hän on selkeästi saanut lisää itsevarmuutta ja uskon, että tämä tuntuu hyvältä myös hänestä itsestäänkin, onhan hän sanonut, että toivoisi voivansa puhua suomea rohkeammin. Hienoa Jakob! Taas yksi hyvä asia mitä tämä vuosi on KAJ'n uralle ja jäsenien elämään tuonut!
Savon Sanomien kriitikko näkyy tarttuneen Axelin kirjaan eilen. Maksumuurin takana tämä juttu, mutta ehkä joku lehden tilaaja voisi tiivistää, mitä arviossa sanotaan. Otsikko lupaa hyvää: "Kaj-yhtyeestä tuttu Axel Åhman kertoo novelleissaan, mitä on kasvaa mieheksi Pohjanmaalla eikä olla sellainen rääppöö".
Vierailija kirjoitti:
Vähän myöhässä tämä kommentti, mutta katselin eilen illalla tuon KAJ'n Puoli Seitsemän-jakson ja tein huomion, miten paljon Jakob onkaan kehittynyt suomen kielen puhumisessa! Vielä keväällä Jakob tyytyi lähinnä hymyilemään ja nyökyttelemään suomenkielisissä haastatteluissa ja silloin harvoin kun hän jotain sanoi, hän vaikutti hieman jännittyneeltä ja hermostuneelta. Mutta nyt Jakob oli äänessä lähes yhtä paljon kuin Kevin ja Axel, ja Jakob vaikutti rennolta ja itsevarmalta! Tiedä sitten vaikuttiko tähän vain se että uskaltautui Sauna tourilla puhumaan suomea isojen yleisöjen edessä ja sai tästä itsevarmuutta, vai onko hän muutenkin yrittänyt työskennellä "Suomi-mörkönsä" kanssa henkisesti. Mutta hän on selkeästi saanut lisää itsevarmuutta ja uskon, että tämä tuntuu hyvältä myös hänestä itsestäänkin, onhan hän sanonut, että toivoisi voivansa puhua suomea rohkeammin. Hienoa Jakob! Taas yksi hyvä asia mitä tämä vuosi on KA
Jakob näyttää upeasti mallia (meille) muille perfektionisteille. Kun vaan uskaltautuu sinne vähän heikommallekin jäälle, seurauksena on pelkkää hyvää, niin itselle kuin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän myöhässä tämä kommentti, mutta katselin eilen illalla tuon KAJ'n Puoli Seitsemän-jakson ja tein huomion, miten paljon Jakob onkaan kehittynyt suomen kielen puhumisessa! Vielä keväällä Jakob tyytyi lähinnä hymyilemään ja nyökyttelemään suomenkielisissä haastatteluissa ja silloin harvoin kun hän jotain sanoi, hän vaikutti hieman jännittyneeltä ja hermostuneelta. Mutta nyt Jakob oli äänessä lähes yhtä paljon kuin Kevin ja Axel, ja Jakob vaikutti rennolta ja itsevarmalta! Tiedä sitten vaikuttiko tähän vain se että uskaltautui Sauna tourilla puhumaan suomea isojen yleisöjen edessä ja sai tästä itsevarmuutta, vai onko hän muutenkin yrittänyt työskennellä "Suomi-mörkönsä" kanssa henkisesti. Mutta hän on selkeästi saanut lisää itsevarmuutta ja uskon, että tämä tuntuu hyvältä myös hänestä itsestäänkin, onhan hän sanonut, että toivoisi voivansa puhua suomea rohkeammin. Hienoa Jakob! Taas yksi hyvä asia mitä tämä vuosi on KA
Joo minähän innostuin niin paljon että piti heti jo lähetyksen aikana tulla tänne hehkuttamaan. Jännitin vähän miten hän pärjää, mutta meni niin hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Savon Sanomien kriitikko näkyy tarttuneen Axelin kirjaan eilen. Maksumuurin takana tämä juttu, mutta ehkä joku lehden tilaaja voisi tiivistää, mitä arviossa sanotaan. Otsikko lupaa hyvää: "Kaj-yhtyeestä tuttu Axel Åhman kertoo novelleissaan, mitä on kasvaa mieheksi Pohjanmaalla eikä olla sellainen rääppöö".
Harmi, että Helsingin kirjamessut ovat samana viikonloppuna kuin KOI. Messuohjelmasta ei löydy hänen nimeään.
Musta oli ehkä mahtavinta se, että Puoli seiskaan oli otettu mukaan pätkä Nissan bromsaa. Avasi kertaheitolla Kaj'n osaamisrepertuaarin laajuuden suurelle yleisölle, siis sellaisille peruskatsojille, joille yhtye on tuttu pelkästään bastubiisistä.
Hienoa sekin, että musikaalit tulivat mainittua. Niitäkään ei ihan joka poika/tyttö sävellä eikä edes esitä.
Voi taivas että mä olen ylpeä noista pojista. Ilman mitään perustetta, enhän mä ole heidän lahjakkuuteensa millään lailla osallinen. Mutta silti hihkun aina riemusta, kun he saavat ansaittua huomiota.
Rakkaat ystävät. Älkää reagoiko häirikköihin. Älkää peukuttako, älkää vastatko. Nuo rääppööt saavat vain lisää virtaa huomatessaan, että joku on tutustunut heidän vessatuotoksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tiktok.com/music/Karaoke-7557023477493532673
Tuolta pitäisi päästä kuuntelemaan Karaoken ennakkomaistiainen. Puhelimen näytöllä katsoessa vasemmalla yläkulmassa on pieni play-nappula.
Suurkiitos! Mäkin kuulen tuossa jotain komeaa sotilasmarssiklangia, kuten se reaktiovideon tehnyt muusikko, samoin vanhaa suomi-iskelmää niin kuin joku täällä aiemmin. Hienoja melodisia käänteitä ja koukkuja. Tykkään kovasti!
Mä kuulin tässä kaikuja kasari-iskelmästä: Tsingis-kaanista ja Dannystä.
Toden totta, Suomi-iskelmää ja kasari-iskelmää löytyy. En ollut kuunnellut muuta kuin sen muusikkotytön reaktiovideon, enkä siitä saanut oikein käsitystä. Nyt vasta kuuntelin sen tiktok-pätkän. Hauska ainakin tämä kertsi! Tuntuu, että tässä biisissä on tosiaan jo enemmän aineksia kuin Mosquitossa. Mun mielestä aivan ihanat noi Suomi-vibat. No, onhan KAJ'ssa pohjimmiltaan paljon jotain hyvin suomalaistakin, vaikka ruotsinkieliseltä alueelta tulevatkin.
Onko sisustajia paikalla? Tässä mainio vinkkivideo:
Vierailija kirjoitti:
Onko sisustajia paikalla? Tässä mainio vinkkivideo:
Onneksi Kevin on lopulta saanut studionsa.
https://www.instagram.com/reel/C4xRwyfACv1/?igsh=MTlucGFiZmhtY2VzdA==
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että Helsingin kirjamessut ovat samana viikonloppuna kuin KOI. Messuohjelmasta ei löydy hänen nimeään.
Messuohjelma kai elää vielä, mutta ilmeisesti Axel ei kuitenkaan ole mukana. Marraskuun lopussa on vielä yhdet isot kirjamessut eli Tampereen kirjafestarit. Toivottavasti ovat siellä hereillä ja kutsuvat hänet esittelemään teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta oli ehkä mahtavinta se, että Puoli seiskaan oli otettu mukaan pätkä Nissan bromsaa. Avasi kertaheitolla Kaj'n osaamisrepertuaarin laajuuden suurelle yleisölle, siis sellaisille peruskatsojille, joille yhtye on tuttu pelkästään bastubiisistä.
Hienoa sekin, että musikaalit tulivat mainittua. Niitäkään ei ihan joka poika/tyttö sävellä eikä edes esitä.
Voi taivas että mä olen ylpeä noista pojista. Ilman mitään perustetta, enhän mä ole heidän lahjakkuuteensa millään lailla osallinen. Mutta silti hihkun aina riemusta, kun he saavat ansaittua huomiota.
Nissan bromsan näyttäminen oli hieno juttu. Siihen liittyen tuli juuri mieleen, että Jakob ei siinä tainnut ihan ymmärtää juontajan kysymystä. Hän kysyi sekä miltä tuntui että miten yleisö reagoi kun tuota esitystä kuvattiin. Jakob vastasi vain että hän tunsi itsensä vihaiseksi, mikä sinänsä oli minusta yllättävä tuntemus noin hienon esityksen yhteydessä. Mutta juttuhan jatkui ihan sujuvasti kun Kevin otti puheenvuoron ja puhui koko illan oopperaesityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nissan bromsan näyttäminen oli hieno juttu. Siihen liittyen tuli juuri mieleen, että Jakob ei siinä tainnut ihan ymmärtää juontajan kysymystä. Hän kysyi sekä miltä tuntui että miten yleisö reagoi kun tuota esitystä kuvattiin. Jakob vastasi vain että hän tunsi itsensä vihaiseksi, mikä sinänsä o
Mä tulkitsin tuon niin, että hän tuolla "vihaisella" tarkoitti kuvata omaa ilmehtimistään laulun aikana. Onhan se naama teatraalisen totinen ja jopa vähän yrmy, kun vetää oopperaa täysin palkein ja aivan pokkana. Mutta taitavasti.
Nissan bromsan näyttäminen oli hieno juttu. Siihen liittyen tuli juuri mieleen, että Jakob ei siinä tainnut ihan ymmärtää juontajan kysymystä. Hän kysyi sekä miltä tuntui että miten yleisö reagoi kun tuota esitystä kuvattiin. Jakob vastasi vain että hän tunsi itsensä vihaiseksi, mikä sinänsä o
Minä ymmärsin sen niin, että hän yrittää olka vihainen, että pokka pitäisi.
Muuten olisi ollut parempi, että toisen BBB-pätkän sijasta olisivat näyttäneet jonkun oman tuotannon kappaleen, YOLOn tai Karar i arbeitin. Olisi tullut laajempi kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulkitsin tuon niin, että hän tuolla "vihaisella" tarkoitti kuvata omaa ilmehtimistään laulun aikana. Onhan se naama teatraalisen totinen ja jopa vähän yrmy, kun vetää oopperaa täysin palkein ja aivan pokkana. Mutta taitavasti.
No joo mutta en ole koskaan ajatellut että hän vihaiselta näyttää. Enemmänkin sellaiselta hyvin vakavalta ja juhlalliselta. Ehkä hän sitten omasta mielestään näyttää siltä tai ei osannut oikein sanoittaa suomeksi miltä se hänen mielestään näyttää.
Minusta noissa faniryhmissä on pääosin ihan hyvä henki, vaikka muutamalla fanilla menee välillä överiksi. Onhan se väistämätöntä, että useamman tuhannen hengen porukkaan mahtuu väkeä joka lähtöön. Minusta on hauskaa, että monissa ketjuissa sekoitetaan sujuvasti kolmea kieltä eikä se häiritse ketään. Lisäksi välillä on kivoja keskusteluja ruotsin murteista yleisemminkin. Ikävät ketjut skippaan.
KAJ tietää, että moni fani matkustaa ympäri maailmaa nähdäkseen heidät. Kun sinulla on kannattajia esimerkiksi Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Virosta, Liettuasta, Latviasta, Saksasta, Belgiasta, Itävallasta, Alankomaista, Isosta Britanniasta, Australiasta, Kanadasta, Yhdysvalloista, Japanista ja muualta, kielimuuri on asia, jota kannattaa pohtia hieman tarkemmin, etenkin kun päätös olla tekemättä Euroopan kiertuetta tuli heiltä (tai heidän tiimiltään) itseltään.
On kiva, että hän pyytää faneilta selityksiä, jos ei ymmärrä jotain. Portti tietoon on oma ymmärrys siitä ettei, ymmärrä.