Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (6650)
Yle on näköjään julkaissut ennakkojutun syksyn kiinnostavimmista kirjoista jo elokuussa. Vaikuttavaa, että Axelin teos on nostettu kolmen kärkeen yhdessä kahden takuuvarman bestselleristin kanssa.
Oho! Maikkarin Axel-uutisesta selviää, että Klein-kirjasta (jonka suomennos tämä tuore Rääppöö siis on), on otettu jo seitsemän painosta. Jännä nähdä, kuinka käännös uppoaa suomenkieliseen yleisöön.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-kaj-yhtyeen-axel-ahman-on-…
Vierailija kirjoitti:
Yle on näköjään julkaissut ennakkojutun syksyn kiinnostavimmista kirjoista jo elokuussa. Vaikuttavaa, että Axelin teos on nostettu kolmen kärkeen yhdessä kahden takuuvarman bestselleristin kanssa.
Ai Satu Rämö on jo muka sellainen, hah hah?
Satu Rämö on Suomen myydyin kirjailija. Listan ykkönen joka ainoa vuosi, jolloin jotain julkaisee. Useimpina vuosina hänen teoksiaan on kympin kärjessä useita. Sen toki jokainen päättäköön tykönään, onko hän Suomen paras kirjailija, mutta sitä bestselleristi ei tarkoitakaan.
https://kustantajat.fi/media/bestsellerit-2024-verkkoon.pdf
https://www.kustantajat.fi/media/bestsellerit-2023-verkkoon.pdf
Mun pienet aivoparkani ei millään pysty käsittämään, että Bastun haitaristi, Vörjeansin Määnin, Gambämarkin diktaattori-Kurt, Botnian kelmi Bertel ja taiturimainen novellisti ja vakava romaanikirjailija on aina vaan se yksi ja sama Axel. Hänellä itsellään on onnekseen huomattavasti isommat ja terävämmät aivot.
Vierailija kirjoitti:
Satu Rämö on Suomen myydyin kirjailija. Listan ykkönen joka ainoa vuosi, jolloin jotain julkaisee. Useimpina vuosina hänen teoksiaan on kympin kärjessä useita. Sen toki jokainen päättäköön tykönään, onko hän Suomen paras kirjailija, mutta sitä bestselleristi ei tarkoitakaan.
https://kustantajat.fi/media/bestsellerit-2024-verkkoon.pdf
https://www.kustantajat.fi/media/bestsellerit-2023-verkkoon.pdf
Taitaa asua Islannissa edelleen kuitenkin?
Jäähallista on nyt myyty loppuun myös seisomapermannon ns. paremmat eli vip-paikat. Jos joku vielä haluaa mukaan, niin enää mahtuu seisomaan vain "rahvaan" joukkoon (tosin siellä epäilemättä on parhaat bileet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grim's reaction to Vems pojk... Hän tuntui olevan vähän pihalla kyläkauppameiningistä. Se saksalainen euroviisufani, joka keväällä listasi KAJn top20 biisinsä, sen sijaan tunnisti hyvin laulun sisällön ja oli hyvin ihastunut juuri siksi lauluun:)
Se saksalainen on itsekin kotoisin pienestä kylästä ja on kertonut juuri siksi samaistuvansa niin hyvin tähän biisiin ja muutenkin Kaj'n maalaismeininkiin. Grim on ilmeisesti kaupunkilainen eikä siksi ihan täysin tajua jutun juonta.
Tämä biisi kuvaa muuten hyvin kuinka maalaisia me suomalaiset juuriltamme olemme: En tiedä ketään, joka ei olisi tajunnut tuota välittömästi. Aivan sama mistä päin Suomea on ja kuinka isosta kaupungista vain.
Esimerkiksi vuonna 2024 Satu Rämöllä oli Suomen seitsemän myydyimmän kirjan joukossa ykköspaikka ja lisäksi kolme muuta. Eiköhän tuo bestselleristin kriteerit aika hyvin täytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grim's reaction to Vems pojk... Hän tuntui olevan vähän pihalla kyläkauppameiningistä. Se saksalainen euroviisufani, joka keväällä listasi KAJn top20 biisinsä, sen sijaan tunnisti hyvin laulun sisällön ja oli hyvin ihastunut juuri siksi lauluun:)
Se saksalainen on itsekin kotoisin pienestä kylästä ja on kertonut juuri siksi samaistuvansa niin hyvin tähän biisiin ja muutenkin Kaj'n maalaismeininkiin. Grim on ilmeisesti kaupunkilainen eikä siksi ihan täysin tajua jutun juonta.
Tämä biisi kuvaa muuten hyvin kuinka maalaisia me suomalaiset juuriltamme olemme: En tiedä ketään, joka ei olisi tajunnut tuota välittömästi. Aivan sama mistä päin Suomea on ja kuinka isosta kaupungista vain.
Hyvä huomio! Hyvin harvassa on ne niin monen sukupolven kaupunkilaiset, joilla ei enää olisi mitään yhteyksiä maaseutuun. Useimmilla on ainakin yksi maalla syntynyt ja kasvanut isovanhempi ja monella joku paikka, jota käytetään suvun perintömökkinä. Mä olen pikkukylän kasvatti itse ja voin hyvin kuvitella samanlaisen kihinän meidän kyläkaupalle, jos sinne joskus sattuu ilmaantumaan uusi naama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaa ihan akustinenkin keikka.
Kyllä, ja mulle kelpaa kyllä ihan kaikki. Mun iso unelma olisi juuri tuollainen akustinen keikka, mutta siihen taitaa tuo halli olla liian iso paikka. Se pitäisi toteuttaa intiimimmässä paikassa pienellä yleisöllä. Mutta sellaista keikkaa ei taida olla näköpiirissä.
Kuuntelin niin huonosti tuon Seesarin videon, missä Axel pari päivää sitten oli, että en yhtään muista - enkä varmaan kaikkea ymmärtänyt - mitä Axel siinä loppupuolella kertoi. Mun mielestä siinä kyllä puhuttiin jotain näistä esiintymisistä, että aikooko KAJ tehdä vielä paikallisia pieniä keikkoja... Muistaako joku, mitä Axel sanoi?
Seesar kysyi, onko Kaj miettinyt sitä, kuinka kauan nykyinen huippusuosio kestää ja kuinka kauan kaikesta voi tulla isompaa ja budjetit suurentua.
Noilla on kyllä jalat maassa ja hyvä niin. Juuri siten tekemisen laatu voi säilyä ja homma nautittavana, oli katsojia kymmenen tuhatta tai kymmenen.
Taisi olla Euroviisujen aikaan pukkarissa, kun Axel selitti jollain videolla, että nyt noustaan huipulle ja huipun jälkeen tullaan alas. Eikä se ollut negatiivinen huomio tai valitus. Enemmänkin kuin toteamus toteamus, että näin tämä homma menee ja siinä kyydissä ajellaan milloin mihinkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun pienet aivoparkani ei millään pysty käsittämään, että Bastun haitaristi, Vörjeansin Määnin, Gambämarkin diktaattori-Kurt, Botnian kelmi Bertel ja taiturimainen novellisti ja vakava romaanikirjailija on aina vaan se yksi ja sama Axel. Hänellä itsellään on onnekseen huomattavasti isommat ja terävämmät aivot.
Mietin itse samaa tässä yhtenä päivänä mutta lisää nyt joukkoon vielä ainakin hänen taidokkaat naisroolinsa kuten esim. Daisy. Hänen ilmeensä ja eleensä naisroolissa ovat uskomattoman hyviä ja uskottavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähallista on nyt myyty loppuun myös seisomapermannon ns. paremmat eli vip-paikat. Jos joku vielä haluaa mukaan, niin enää mahtuu seisomaan vain "rahvaan" joukkoon (tosin siellä epäilemättä on parhaat bileet).
Permanto Vipiin oli minusta just paikkoja kyllä, vai kuinka pieleen muka katoin.
Olisko sitten juuri vapautunut? Mä sain vain tekstin "ei saatavilla", saman joka on kaikkien istumakatsomon osien kohdalla. Ainoa mistä mä saatoin ostaa lippuja, oli se rahvaspuoli (en siis ostanut, mulla on jo liput, mutta siis oli tarjolla mahdollisuus).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Permanto Vipiin oli minusta just paikkoja kyllä, vai kuinka pieleen muka katoin.
Katoin uudestaan, on se niin että vain permanto S on nyt näköjään enää eli minä varmaan sit katoin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio! Hyvin harvassa on ne niin monen suk
Olen naimissa ainakin kuudennen polven kaupunkilaisen kanssa, molempien vanhempien puolelta kaupunkilaisia ties kuinka pitkälle. Hänkin tunnisti ilmiön välittömästi, ilman mitään tarvetta selittää.
Mutta jopa isoissa kaupungeissa on vielä hänen isovanhempiensa aikaan ollut aika kylämeininki todellisuudessa. Eli monella niistä harvoista kaupunkilaisjuurisista on todellisuudessa henkisesti juuret pikkukylässä.
Axel on tosiaan käsittämättömän hyvä Daisy ja yhtä hyvä muissakin naisrooleissa. Käsittämättömyyteen liittyy mulla sekin, että hän on oikeasti niin äärimmäisen maskuliininen, ainakin näin naisen silmään.
Tosin siinä Seesar-show'ssa, josta täällä on nyt paljon puhuttu, Seesar piti Axelia pehmomiehenä sillä perusteella, että hänellä (siis Axelilla) on niin vähän äijäharrastuksia: ainoastaan metsästys, kalastus, maatilan äijätyöt, yli satavuotiaan talon kunnostus omin käsin, vanhan puuveneen laittaminen ja muutama aggressiivisempi urheilulaji.
No, mulle siinä on jo melkoinen macho-lista, mutta Seesarin perustelu kuului, että kun Axel tykkää myös kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista, niin hän on vähän feministireppana. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Axel on tosiaan käsittämättömän hyvä Daisy ja yhtä hyvä muissakin naisrooleissa. Käsittämättömyyteen liittyy mulla sekin, että hän on oikeasti niin äärimmäisen maskuliininen, ainakin näin naisen silmään.
Tosin siinä Seesar-show'ssa, josta täällä on nyt paljon puhuttu, Seesar piti Axelia pehmomiehenä sillä perusteella, että hänellä (siis Axelilla) on niin vähän äijäharrastuksia: ainoastaan metsästys, kalastus, maatilan äijätyöt, yli satavuotiaan talon kunnostus omin käsin, vanhan puuveneen laittaminen ja muutama aggressiivisempi urheilulaji.
No, mulle siinä on jo melkoinen macho-lista, mutta Seesarin perustelu kuului, että kun Axel tykkää myös kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista, niin hän on vähän feministireppana. Hohhoijaa.
Kalastushan todettiin molempien yhteisymmärryksellä epämaskuliiniseksi. Perusteluna oli ainakin se, että keskustellaan kauneimmista värikkäistä uistimista.
Koko keskusteluhan oli tietty Seesarinkin puolelta ihan tsoukkia.
Minua on alkanut huolestuttamaan KOIn jälkeinen aika. Minkäköhänlainen tyhjyys siitä seuraa kun ei ole mitään uutta odotettavaa KAJn suhteen? Meitä uusia faneja on hemmoteltu kun oli tuoreiden keikkatallenteiden seuraamisen lisäksi kaikki yli 10 vuoden ajalta kertynyt materiaali netissä ja monta meille uutta levyä. Riittäähän niistä nyt vieläkin iloa, mutta mitään ennen näkemätöntä tuskin enää löytyy.
Arvelen, että pitävät enimmäkseen hiljaiseloa ja mahdollisesti uuden musiikin tekoa talven yli ja sitten pelkään että osa heistä aloittaa sen Svenskanin musikaalin harjoitukset. Niissä ja myöhemmin esityksissä joutuukin varmaan olemaan hyvin tiiviisti kiinni. Toivottavasti jotain keikkoja kuitenkin tulee johonkin väliin. Hallnin kuvauksetkin varmaan jossain välissä.
Toivon kovasti että talvella julkaistaisiin dokumenttielokuva Erikin kuvaamasta matkasta läpi kevään ja syksyn.
Mutta onhan 16 vuodessa sentään kertynyt valtavasti materiaalia, jota voi kuluttaa yhä uudelleen. Mä en ole vielä kyllästynyt yhteenkään heidän tuotokseensa, vaikka nautin niistä jatkuvalla syötöllä. Kyllä me pärjätään, aina jotain uuttakin taatusti jossain välissä tulee. :)
Enpä usko. Hän on esiintynyt silloin kun hänen teoksensa ilmestyivät alkukielisinä. Rääppöötä kuitenkin varmasti myydään messutarjoushintaan kustantajan osastolta.