Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (5093)

Vierailija
4881/5093 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin täällä vähäteltiin että mahtaako mitään käännössivuja olla. Kysyttiin myös niitä. Nyt haukutaan, ja kerrotaan kuinka itse tehtäisiin paremmin. Ilmeisesti kielitieteilijät tekevät kaiken paremmin. Herra mun vereni. Onko kynät teroitettu?? Ja ei ne yle areenan  käännökset näistä pahemmin poikkea. Odotan innolla näitä bättre folkke-käännöksiä. ;)

Kielitieteilijät eivät ole kääntäjiä.

Minä olen kyllä saanut palkkakuitteja sekä kääntäjän että tutkijan titteleillä.

Jaa. Minä en saa palkkakuitteja, koska en saa palkkaa. Saan tekemistäni käännöstöistä vain palkkioita. 

Vierailija
4882/5093 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin täällä vähäteltiin että mahtaako mitään käännössivuja olla. Kysyttiin myös niitä. Nyt haukutaan, ja kerrotaan kuinka itse tehtäisiin paremmin. Ilmeisesti kielitieteilijät tekevät kaiken paremmin. Herra mun vereni. Onko kynät teroitettu?? Ja ei ne yle areenan  käännökset näistä pahemmin poikkea. Odotan innolla näitä bättre folkke-käännöksiä. ;)

Jaa. Minä en saa palkkakuitteja, koska en saa palkkaa. Saan tekemistäni käännöstöistä vain palkkioita. 

On organisaatioita, joissa on kääntäjiä ihan palkollisina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4883/5093 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyricstranslate'n Kom to byin -käännöksissä jäi nyt vaivaamaan Maxmo ja meri... Hjälp/apuva, onko siellä aina verkot vai haavi vai mitä ihmettä... Miksi olen ymmärtänyt sen (kouluruotsiksi) Havet har vi haft här i all värld🤔

No merihän siellä Maxmossa tietysti on. Nuo konekääntäjät eivät sovi kaunokirjallisen, saati murteella kirjoitetun tekstin suomentamiseen.

Mistäs niitä ammattikääntäjiä saa tilattua? 

T. Amatöörikonekääntäjä

No vaikka täältä löytyy yhteystietoja: https://www.sktl.fi/

Hankalaksi menee. Kääntääkö n

Konekääntämistä on kritisoitu. Ja samaan hengenvetoon hehkutettu ammattilaisten tekemiä käännöksiä. Kuhan ihmettelen. 😬

Vierailija
4884/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania tunnelmakertomuksia Mellon aikaan KJn kertomana. Axel puuttuu haastattelusta. Suurisilmäisinä pojat puhuvat itsekin vielä ihmeissään. Ihania nämä ovat. Osaavat sanoittaa niin taidokkaasti. :)

Vierailija
4885/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tätä Jakob-duracell-pupua enemmänkin katsoisi. Axel on taas niin kaunis naisena. Ja kevin komeana.

Vierailija
4886/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On organisaatioita, joissa on kääntäjiä ihan

Ihanko totta? Ja he ovat samalla myös tutkijoita? Luulin että kääntäminen on käytännön työtä ja teorisointi teoretisointia.

Vierailija
4887/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole yhden hitin juttu. KAJ on ollut koossa jo 15 vuotta ja tehneet useita albumeita, kuusi tai seitsemän. On ollut musikaalia ym. Suomenkielinen Suomi vaan ei ole heitä tuntenut. Helsingin jäähallikonsertti näkyy olevan vahvasti myyty. Syksymmällä ilmeisesti luvassa jotakin uutta jatkokuvioista, ainakin ruotsinkielinen media spekuloi.

Vierailija
4888/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin pahimpaan KAJnälkään katsomaan KAJ 10-konserttia areenasta. Olen sen nähnyt jo monta kertaa, mutta huomioni kiinnittyi heti alussa (n.16:00), kun Jakob "näyttää" kuvia alkutaipaleelta. Siinä näytettiin ensimmäisen keikan kuva, ja Jakob sanoi että hän jännitti niin paljon että meinasi hypätä Norrvallassa terapia-altaaseen. Täällähän joskus keskusteltiin siitä, että onko video- tai kuvatallenteita. Heh, nyt kiinnitin sitten enemmän siihen kuvaan. :)  Näitä näköjään pitää aina kerrata, niin huomio kiin nittyy asioihin mitä ei ole niin tarkasti katsonut. 

Vierailija
4889/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin pahimpaan KAJnälkään katsomaan KAJ 10-konserttia areenasta. Olen sen nähnyt jo monta kertaa, mutta huomioni kiinnittyi heti alussa (n.16:00), kun Jakob "näyttää" kuvia alkutaipaleelta. Siinä näytettiin ensimmäisen keikan kuva, ja Jakob sanoi että hän jännitti niin paljon että meinasi hypätä Norrvallassa terapia-altaaseen. Täällähän joskus keskusteltiin siitä, että onko video- tai kuvatallenteita. Heh, nyt kiinnitin sitten enemmän siihen kuvaan. :)  Näitä näköjään pitää aina kerrata, niin huomio kiin nittyy asioihin mitä ei ole niin tarkasti katsonut. 

Täytyykin katsoa taas tuo konsertti. Sen voi kyllä hyvin katsoa vaikka kuinka monta kertaa. On se vaan niin hyvä.

Vierailija
4890/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi keino vaikuttaa siihen, että YLE tekstittäisi KAJ-materiaalia on, että katsotte ohjelmat nimen omaan Areenasta (siis ne, joihin on käännös), jolloinYLE näkee, että kiinnostusta on. Jos ne katsoo YT:sta englantilaisilla tekdmsteillä, ei YLE saa niistä tietoa. Lisäksi katsokaa mahdollisuuksien mukaan KAJ'n omaa YT-tiliä KAJfilmer,  niin he saavat korvauksen työstään.

Vierailija
4891/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi keino vaikuttaa siihen, että YLE tekstittäisi KAJ-materiaalia on, että katsotte ohjelmat nimen omaan Areenasta (siis ne, joihin on käännös), jolloinYLE näkee, että kiinnostusta on. Jos ne katsoo YT:sta englantilaisilla tekdmsteillä, ei YLE saa niistä tietoa. Lisäksi katsokaa mahdollisuuksien mukaan KAJ'n omaa YT-tiliä KAJfilmer,  niin he saavat korvauksen työstään.

Erittäin tärkeä pointti tämä. Hienoa kun otit esille!

Vierailija
4892/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axel antoi lyhyen haastattelun Ruotsin radiolle tänään. Kertoi, ettei ole nyt lomalla, hän vain työskentelee kotona. Kertoi viime viikkoisesta palokuntahässäkästä. Palokunta oli kuulemma tunnistanut KAJ'n ja kysynyt heidän kiertuemanageriltaan, että ovatko todella kyseessä he :D Raotti myös tulevaisuuden suunnitelmia. Suunnitelmissa olisi saada KAJ on Ice tulevaisuudessa myös Ruotsiin, mutta tämä vasta suunnittelun tasolla, mitään varmaa ei vielä ole.

Vierailija
4893/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakobilta historian paras formulaimitaatio. Täydellinen kiteytys.  :D

https://www.youtube.com/shorts/cYvg4DnfJWI

Ihana keskustelu

J (vähän kärsimättömänä): Axel, meillä olisi haastattelu. Kestääkö toi vielä kauan? 

A: 50 minuuttia.

J: Aa, okei. (Täytyy kohtaloonsa ja painelee haastatteluun yksinään.)

Näyteltyjähän nää on, mutta silti naurattaa.

Vierailija
4894/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä pojat pelaavat aliasta. Jakobilla on poninhäntäkampaus. Mahtoikohan BP-musikaalin jälkeen pitää hiukset pidempinä. Ihanan suloinen Jakob. Kauankohan hän mahtoi pitää pidempää kampausta?

Niimpäs näyttää Axelilla myös olevan pidemmät hiukset. Ja vihjeet ovat hieman K18 osastoa. OMG

Jakob ja miesjuontaja vetää niin tosissaan ja naisjuontaja näyttää siltä, että häntä nolottaa etenkin yhden sanan vihjeet.

Ja hauskinta että Jakob pelaa niin tosissaan ettei näe vihjeessä mitään "tuhmaa". 🥹

Joo just tämä😂

Jakob o

Apua, mä löydän koko ajan itsestäni lisää samanlaisia piirteitä Jacobin kanssa. Minut voisi hyvin löytää vessasta tuulettamasta tyhmä kisan voittoa. En kehtaa edes myöntää, kuinka kilpailuhenkinen olen, joten nolottaisi, mutta silti olisin revetä liitoksistani, jos voittaisin jonkun kolikkokisan. Ja sama toisinpäin: Kaikki leikkimieliset kisat ovat pahoja, kun pitää teeskennellä, ettei haittaa, että hävisin.

Joskus töissä mentiin mikroautoilemaan ja olin siinä ihan surkea. Ajaminen oli kivaa, mutta oli aivan kidutusta, kun muut oli parempia. Ja silti yritän teeskennellä, ettei haittaa.

Ehkä tää on syy, miksi olen fanittanut koko ajan enemmän Axelia ja Keviniä. Jacobissä näen ehkä tiedostamatta liikaa itseäni.

T. se joka tunnisti aiemminkin Jacobista tuttuja luonteenpiirteitä

Vierailija
4895/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Axel antoi lyhyen haastattelun Ruotsin radiolle tänään. Kertoi, ettei ole nyt lomalla, hän vain työskentelee kotona. Kertoi viime viikkoisesta palokuntahässäkästä. Palokunta oli kuulemma tunnistanut KAJ'n ja kysynyt heidän kiertuemanageriltaan, että ovatko todella kyseessä he :D Raotti myös tulevaisuuden suunnitelmia. Suunnitelmissa olisi saada KAJ on Ice tulevaisuudessa myös Ruotsiin, mutta tämä vasta suunnittelun tasolla, mitään varmaa ei vielä ole.

Axel! Nyt perkele! Lomalle siitä! Ei tuu mitään hommista, jos ei opi lomailemaan kunnolla!

Oikeasti, niin luovuudessa kuin urheilussa on tärkeää palautua.

Tädit ovat nyt huolissaan.

Vierailija
4896/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kiinnostavaa. Voiko tämän kuunnella jostain? Milloinkohan hän sitten aikoo lomailla?

Vierailija
4897/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se luterilainen työmoraali, prkl. Axelhan on Kaj'n oman firman toimitusjohtaja, Firman Mies siis Isoilla Alkukirjaimilla. Kyllä me kaikki fanit ollaan tietysti ikikiitollisia sekä hänen että Kevinin ja Jakobin työn tuloksista, mutta pliis jotain rajaa puurtamiselle. Muuten tulee se kahdeksan kuukauden sairausloma (ai niin, josta Firman Mies tietysti kieltäytyy...).

Vierailija
4898/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella kiinnostavaa. Voiko tämän kuunnella jostain? Milloinkohan hän sitten aikoo lomailla?

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/kaj-pa-vag-att-bli-langkorare

Haastattelu on alkanut noin 10 minuuttia. Radiojuontaja onnittelee KAJ:ta 26 viikosta listalla.

Vierailija
4899/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ'llahan lomaa vielä kaksi kokonaista viikkoa ja vielä kolmannestakin viikosta nelisen päivää (Tai kolme, jos aikovat osallistua Rockbjörnen-palkintogaalaan Tukholmassa 17.9.) ennen seuraavaa keikkaa. Ehkä Axelin oli pakko viettää ensimmäinen lomaviikko yhtiön virallisten hommien hoitamiseen, joille varmasti on ollut puutteellisesti aikaa ja jaksamista kiertueen aikana. Sanoi, että ei tunnu niin pahalta tehdä töitä, kun niitä saa tehdä rauhassa omasta sängystä käsin. Mutta olisihan se hyvä että saisi edes pienen tauon töihin jonka aikana läppäri pysyisi kiinni ja keskittyisi vain itselleen mieluisiin vapaa-ajan touhuihin.

Vierailija
4900/5093 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä kiinnostava haastattelu, kiitos linkistä. Ihanaa, että ovat noin suosittuja Ruotsissa. Axel kiinnostavasti kysymättä kertoi, että suunnittelevat KAJ on ice -tyyppistä konserttia myös Ruotsiin.