Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9781)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viisasta puhetta. KIITOS. "Kajraivoa" olen monesti ihmetellyt ja pohtinut sen juurisyitä. En ole huomannut, tai ehkä en ole osannut etsiä, samanlaista vihaa muita, periaatteessa täysin harmittomia ja vilpittömiä viihdyttäjiä ja esiintyjiä kohtaan.
Moni on tiivistänyt Kaj'n edustavan myrkytöntä maskuliinisuutta. Sitähän se nimenomaan on. Ehkä jonkinlainen kytevä kateus (joka on kokijaltaan itseltäänkin piilossa) poikii tuollaisia ylimitoitettuja reaktioita niiltä, jotka eivät samaan kykene tai edes halua kyetä.
Missä te olette törmänneet Kaj-raivoon?
Vaikkapa tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viisasta puhetta. KIITOS. "Kajraivoa" olen monesti ihmetellyt ja pohtinut sen juurisyitä. En ole huomannut, tai ehkä en ole osannut etsiä, samanlaista vihaa muita, periaatteessa täysin harmittomia ja vilpittömiä viihdyttäjiä ja esiintyjiä kohtaan.
Moni on tiivistänyt Kaj'n edustavan myrkytöntä maskuliinisuutta. Sitähän se nimenomaan on. Ehkä jonkinlainen kytevä kateus (joka on kokijaltaan itseltäänkin piilossa) poikii tuollaisia ylimitoitettuja reaktioita niiltä, jotka eivät samaan kykene tai edes halua kyetä.
Vaikkapa tällä palstalla.
Mulla menee tämän palstan ajoittaiset dissaukset ihan ohi, en noteeraa niitä. Lähinnä vaan ajattelen, että jollakin on paha olo. Ei minua oikeastaan edes haittaa jos tänne tulee eriäviä mielipiteitä välillä.
Onko Kaj-raivoa näkynyt muuallakin? Toivon, että pojat itse eivät saa sitä kokea.
Vierailija kirjoitti:
On tämä KAJ-mania vaan outo tauti. En ole ikinä kokenut mitään tällaista. En ole fanittanut ketään teinivuosien jälkeen ja musiikin kuuntelunikin on ollut enimmäkseen mitä radiosta sattuu tulemaan.
Kuulin KAJsta ensimmäisen kerran viisufanilta työkaveriltani ennen Mellun senifinaaleja. Ei juuri kiinostanut. Kun KAJ oli kvaalannut finaaliin, kuulin ekaa kertaa BBB:n radiosta. Pidin siitä. Ajattelin, että oikein tarttuva ja iloinen kappale ja onpa fiksusti valittu kappaleen aihe. Nykyään tietenkin tiedän ettei ole heidän paras kappaleensa, mutta edelleen ajattelen, että Euroviisuihin paras mahdollinen. Perheenjäseneni seuraa viisuja ja katsoin ekaa kertaa ikinä Mellufinaalin. Iloitsin kovasti voitosta.
Seuraavaksi toinen työkaverini näytti minulle Nissan bromsan ja olin aivan hämmästynyt, että mitä nämä tyypit ovat. Tulin uteliaaksi ja avasin Youtuben. Ryhdyin katsomaan aluksi vain Nissan bromsan reaktiovideoita ja tulin vakuuttuneeksi
Hei kohtalotoveri. Teksti voisi olla minun kirjoittamani (piti oikein hetken miettiä, onko...). Koskaan ikinä elämässäni en ole "fanittanut" yhtään ketään tai mitään, ja olen jo melko kauan ehtinyt täällä maan pinnalla tallata. En ole koskaan ollut kiinnostunut Euroviisuista tai Mellosta (jota en ole tiennyt olevan olemassakaan). Samaa reittiä tutustuin tähän ihmeyhtyeeseen. Musiikillisesti olen noin 95-prosenttisesti klassisen musiikin kuuntelija. Ehkä siksi ensimmäinen Nissan bromsa -kokemus oli niin pysäyttävä, puhumattakaan siitä tasosta, jolla Jakob on tänä päivänä.
Niin hienoa, että on tämä paikka, jossa avautua. Yksikään sielu oikeassa elämässä ei tiedä tästä hurahduksestani eikä osaisi sitä edes kuvitella.
Kyllä sitä kajraivoa taitaa olla ruotsalaisten kriitikoiden reaktioissa mukana myös. Heille tietysti triggerit liittynevät osittain suomalaisuuteen, oletan. Että miksi muumimaalaiset kehtaavat näyttää heille sellaista ylpeää maalaisuutta, joka ehkä heillä on vähemmän esillä (en tiedä, oletan). Ja sellaista tiettyä isänmaallista koppavuutta nämä ehkä myös ovat onnistuneet tietyissä piireissä loukkaamaan olemalla niin reteästi jotain muuta. En tiedä tuotakaan. Jotenkin vain on jäänyt mieleen itkevät ruotsalaiset jääkiekkoilijat. Ei voi hävitä suomalaisille, se ei vaan käy.
Itse asiassa minua ilahduttaa se, miten vähän sitä raivoa kuitenkaan näkyy kummallakaan puolella lahtea. Se luo toivoa.
Tällä palstalla on ollut käsittämättömän raakoja hyökkäyksiä Kaj'n kimppuun. Olen jonkun ehtinyt nähdä, mutta yleensä ne poistetaan nopeasti.
Youtuben Kaj-aiheisilla videoilla (joita on satoja, varmaan jo tuhansia) on enimmäkseen kiitoksia ja kehuja heille, mutta niihinkin aina eksyy joku, joka on tullut vain julistamaan, että Kaj ja sen jäsenet ovat p*askaa.
Kaj saa vihapostia myös suoraan. Ovat ohimennen maininneet, että pyrkivät ohittamaan sen kokonaan. Heidän omilla somesivuillaan sitä kuitenkin näkee; palautetulvassa kukaan ei ilmeisesti ehdi poistamaan sitä, ehkä eivät edes halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä KAJ-mania vaan outo tauti. En ole ikinä kokenut mitään tällaista. En ole fanittanut ketään teinivuosien jälkeen ja musiikin kuuntelunikin on ollut enimmäkseen mitä radiosta sattuu tulemaan.
Kuulin KAJsta ensimmäisen kerran viisufanilta työkaveriltani ennen Mellun senifinaaleja. Ei juuri kiinostanut. Kun KAJ oli kvaalannut finaaliin, kuulin ekaa kertaa BBB:n radiosta. Pidin siitä. Ajattelin, että oikein tarttuva ja iloinen kappale ja onpa fiksusti valittu kappaleen aihe. Nykyään tietenkin tiedän ettei ole heidän paras kappaleensa, mutta edelleen ajattelen, että Euroviisuihin paras mahdollinen. Perheenjäseneni seuraa viisuja ja katsoin ekaa kertaa ikinä Mellufinaalin. Iloitsin kovasti voitosta.
Seuraavaksi toinen työkaverini näytti minulle Nissan bromsan ja olin aivan hämmästynyt, että mitä nämä tyypit ovat. Tulin uteliaaksi ja avasin Youtuben. Ryhdyin katsomaan aluksi vain Ni
Hei kohtalotoveri. Teksti voisi olla minun kirjoittamani (piti oikein hetken miettiä, onko...). Koskaan ikinä elämässäni en ole "fanittanut" yhtään ketään tai mitään, ja olen jo melko kauan ehtinyt täällä maan pinnalla tallata. En ole koskaan ollut kiinnostunut Euroviisuista tai Mellosta (jota en ole tiennyt olevan olemassakaan). Samaa reittiä tutustuin tähän ihmeyhtyeeseen. Musiikillisesti olen noin 95-prosenttisesti klassisen musiikin kuuntelija. Ehkä siksi ensimmäinen Nissan bromsa -kokemus oli niin pysäyttävä, puhumattakaan siitä tasosta, jolla Jakob on tänä päivänä.
Niin hienoa, että on tämä paikka, jossa avautua. Yksikään sielu oikeassa elämässä ei tiedä tästä hurahduksestani eikä osaisi sitä edes kuvitella.
Kyllä, minä olen kolmas. Ja täällä on aiemminkin ollut hyvin samantyyppisiä tunnustuksia. Tosin itse olen sen verran villi, että kerron ihmisille paheestani. Lanko hermostui aika lailla. Taisi itse hävetä reaktiotaan, oli huomattavan kiltti seuraavalla tapaamisella. En kuitenkaan ole uskaltautunut kyselemään hänen ärtymyksensä syitä, pidetään suku raikkaana.
Kiinnostavaa, että joku voi hermostua ei pelkästään Kaj'sta itsestään vaan siitä, että joku tuttu pitää Kaj'sta. Kerrassaan merkillinen ilmiö.
Tämän ketjunkin on joku aloittanut pelkästään dissatakseen Kaj'ta. Siis varta vasten perustanut sitä varten ketjun, vaikka luulisi normaalin ei-kiinnostuneen ihmisen vain olevan kajoamatta koko aiheeseen. Ei minulle tulisi mieleen avata haukkumisketjua vaikkapa maksalaatikosta, josta en pidä.
Myös Jodelissa oli aikamoista tekstiä KAJ'sta viisukevään aikana. Siellä ei tunnuttu ymmärtävän sitä faktaa, ettei KAJ voinut mitään sille kuinka huonosti Suomen media kohteli Erikaa, vaan KAJ'ta syytettiin tästä ja haukuttiin todella rumasti. Toivottiin että painuvat takaisin Ruotsiin "mistä ovat tulleetkin", puhuttiin että ainoa toive viisuille on että KAJ floppaa, haukuttiin KAJ'n jäsenten ulkonäköä ja persoonia. Siellä riemastuttiin kun tuli se "plagiointikohu" Kun pääsivät oikein syyn kanssa lyttäämään KAJ'ta, eikä meinattu uskoa, kun totuus paljastui ettei KAJ ole plagioinut mitään. Siellä myös pohdittiin, miten Erika voi olla KAJ'n kanssa väleissä, kun KAJ'n takia Erikaa lytättiin. Täysin sivuuttivat sen faktan, että KAJ ei itse voinut mitään sille mitä ja miten media heistä kirjoittaa. Onneksi Erika sentään tiesi sen ja puhui KAJ'sta aina todella nätisti, vaikka varmasti se mediaryöpytys oli vaikeaa. Kosketti, miten viisujen jälkeen sekä Erika että KAJ sanoivat, että ovat saaneet toisistaan ystävät.
Luulen, että noita raivoajia (tässä tapauksessa KAJ-raivoajia) on ollut aina. Netti on vain mahdollistanut sen manifestoinnin koko maailmalle.
Ennen vanhaan ei ollut muuta mahdollisuutta kuin potkaista huonekalu nurin tai iskeä nyrkki seinän läpi. Tai korkeintaan läimäistä muijaa tai käydä kadulla jonkun täysin sivullisen kimppuun. Mutta joka tapauksessa tuollaisen vihan ja raivon näkyvyys oli minimaalista ja vahingot rajoittuivat mahdollisen syyttömän sijaiskärsijän vammoihin.
Vierailija kirjoitti:
Myös Jodelissa oli aikamoista tekstiä KAJ'sta viisukevään aikana. Siellä ei tunnuttu ymmärtävän sitä faktaa, ettei KAJ voinut mitään sille kuinka huonosti Suomen media kohteli Erikaa, vaan KAJ'ta syytettiin tästä ja haukuttiin todella rumasti. Toivottiin että painuvat takaisin Ruotsiin "mistä ovat tulleetkin", puhuttiin että ainoa toive viisuille on että KAJ floppaa, haukuttiin KAJ'n jäsenten ulkonäköä ja persoonia. Siellä riemastuttiin kun tuli se "plagiointikohu" Kun pääsivät oikein syyn kanssa lyttäämään KAJ'ta, eikä meinattu uskoa, kun totuus paljastui ettei KAJ ole plagioinut mitään. Siellä myös pohdittiin, miten Erika voi olla KAJ'n kanssa väleissä, kun KAJ'n takia Erikaa lytättiin. Täysin sivuuttivat sen faktan, että KAJ ei itse voinut mitään sille mitä ja miten media heistä kirjoittaa. Onneksi Erika sentään tiesi sen ja puhui KAJ'sta aina todella nätisti, vaikka varmasti se mediaryöpytys oli vaikeaa. Kosketti, miten viisujen jä
Lisään vielä: KAJ'lta tuli myös todella fiksuja kommentteja aiheesta ja he olivat aina Erikan tukena.
Noh, tietäähän sen, kuka tälläkin palstalla dissaa, se sama "kokoomuslainen" "voittaja", ehkä itkuisin peräkammarin työtön poika ikinä.
Ja Kaj, niin ihana!
Vierailija kirjoitti:
Noh, tietäähän sen, kuka tälläkin palstalla dissaa, se sama "kokoomuslainen" "voittaja", ehkä itkuisin peräkammarin työtön poika ikinä.
Ja Kaj, niin ihana!
Ja iältään toki mies, mutta lapsen tasolle jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa, että joku voi hermostua ei pelkästään Kaj'sta itsestään vaan siitä, että joku tuttu pitää Kaj'sta. Kerrassaan merkillinen ilmiö.
Tosiaan. Tilanne oli sikäli huvittava, että hän oli jo valmiiksi ärtynyt siitä, että esitin liian kriittisen arvion itänaapurista ja heidän tarkoitusperistä meidän suhteen, ei olisi saanut olla niin kyyninen. Sitten seuraavaksi en ollutkaan tarpeeksi kyyninen suhteessani Kajhin. Itse asiassa hän poistui paikalta pikaisesti. Olen päätynyt teoriaan, että hän vain ei pidä siitä, että kukaan suhtautuu mitenkään voimakkaasti mihinkään, paitsi tietenkään häntä itseään se ei koske. Eläimissä näkee samaa, menee hermo kaikille, jotka nostavat tilanteen energiatasoa, ja hän on epämääräisen ikikireä. Mutta kyllähän siinä on pitänyt joku älyllinenkin triggeri olla, hän ei ole tyhmä mies. Ehkä jonain päivänä pystymme keskustelemaan asiasta. Kiinnostaa kovasti, ei hän ole edes ikävä ihminen.
Tiktokissa on tullut vastaan niitä fanien tekemiä videoita, editeiksi vai miksi niitä kutsuvat, oon niistä lukenut kommentteja ja välillä jopa fanit kommentoivat todella rumasti KAJ'n ulkonäköä. Eräässä videossa vilahti yksi jäsenistä ilman paitaa ja joku fani kommentoi kommentin, joka oli muuten selkeästi fanin kirjoittama mutta sitten lisäsi kommenttiinsa kehoa kritisoivan kommentin. En ymmärrä miten joidenkin mielestä tuollainen on ok. Ei edes hyvällä ole ok arvostella kenenkään kehoa tai ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokissa on tullut vastaan niitä fanien tekemiä videoita, editeiksi vai miksi niitä kutsuvat, oon niistä lukenut kommentteja ja välillä jopa fanit kommentoivat todella rumasti KAJ'n ulkonäköä. Eräässä videossa vilahti yksi jäsenistä ilman paitaa ja joku fani kommentoi kommentin, joka oli muuten selkeästi fanin kirjoittama mutta sitten lisäsi kommenttiinsa kehoa kritisoivan kommentin. En ymmärrä miten joidenkin mielestä tuollainen on ok. Ei edes hyvällä ole ok arvostella kenenkään kehoa tai ulkonäköä.
Kateus, kateus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi toinen työkaverini näytti minulle Nissan bromsan ja olin aivan hämmästynyt, että mitä nämä tyypit ovat. Tulin uteliaaksi
Neljäs täällä. En kirjoita pidemmin, kun kerroitte jo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Kaj, niin ihana!
Ja iältään toki mies, mutta lapsen tasolle jäänyt.
No juu, mutta jätetäänkö rauhaan? Ei se hänen syynsä ole, mitkä on lähtökohdat olleet. Keskitytään positiiviseen. Hänkin saattaa aikuistua, ei olisi ennenkuulumaton tapaus.
Kaj-raivoajat ovat epäilemättä huomanneet, että aika iso osa bändin kannattajista on naisia. Ei pelkästään tätejä vaan nättejä, hedelmällisessä iässä olevia nuoria naisia. (Ja jäänyt toisaalta huomaamatta, että paljon on myös miespuolisia faneja.)
Ja tämä on niiltä vihaajilta suoraan pois. Alitajunnassa pyörii, että kuinka joku voi asettaa nuo nössöpojat minun edelleni, joka sentään olen paljon kovempi mies. Ne jyrää meitin, ne vie meidän naiset!