Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9787)
Vierailija kirjoitti:
Piristystä viikon alkuun. Varmaan moni on tämän nähnyt, mutta ainakin itseäni jaksaa aina naurattaa. Erityisen hauska tuo Axelin vastaus siihen, mitä tekevät, jos voittavat Euroviisut.
Okei. Nyt on siis videotodiste siitä, että Kevin tekee mitä vaan ilmaisen kaljan eteen. Seuraavaksi mä haluaisin todisteen heistä lukemassa hiljaa Hemmets Journalia, mieluiten löylyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piristystä viikon alkuun. Varmaan moni on tämän nähnyt, mutta ainakin itseäni jaksaa aina naurattaa. Erityisen hauska tuo Axelin vastaus siihen, mitä tekevät, jos voittavat Euroviisut.
Okei. Nyt on siis videotodiste siitä, että Kevin tekee mitä vaan ilmaisen kaljan eteen. Seuraavaksi mä haluaisin todisteen heistä lukemassa hiljaa Hemmets Journalia, mieluiten löylyissä.
Tämä taisi olla Kevinin vuoro tehdä haaste haastattelun yhteydessä. Aiemmin Jakob oli saanut haasteen, jossa hänen täytyi lausua jokin tietty heidän murteen litanja (en nyt mitenkään muista mikä se oli) kolmeen kertaan yhden haastattelun aikana. Kommenteissa lupasivat myös Axelin saavan haasteen jossain vaiheessa, mutta tätä ei koskaan tapahtunut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti eivät voittaneet Euroviisuja, niin Hemmets Journalin lukeminen jäi väliin. Olisi kyllä ollut hieno tapa juhlia voittoa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taisi olla Kevinin vuoro tehdä haaste haastattelun yhteydessä. Aiemmin Jakob oli saanut haasteen, jossa hänen täytyi lausua jokin tietty heidän murteen litanja (en nyt mitenkään muista mikä se oli) kolmeen kertaan yhden haastattelun aikana. Kommenteissa lupasivat myös Axelin saavan haasteen jossain vaiheessa, mutta tätä ei koskaan tapahtunut :D
No, pääsi Axelkin "nolaamaan" itsensä Madridissa katsomalla Formuloita keskellä Pressitilaisuutta :D voin vain kuvitella miten hämmentyneitä toimittajat ovat olleet kun yksi haastateltavista vain tuijottelee joka välissä puhelintaan:D ja kyseisessä videossa näkyy kohtaus, jossa Jakob taluttaa Axelin haastatteluun, voin vain kuvitella miltä tilanne on näyttänyt niiden silmiin jotka eivät tienneet mistä on kyse :D kyseiseen tilanne oli todennäköisesti lavastettu videota varten, kun puhuivat tilanteessa englantia (aidossa tilanteessa puhuisivat todennäköisesti keskenään ruotsia), mutta eihän sitä ulkopuoliset tajua :D
Vierailija kirjoitti:
Minua kosketti kohta, jossa Axel kertoi olleensa todella hermostunut Mello-finaalissa. Kevin oli huomannut sen ja halannut Axelia ja sanonut että tekevät tämän tiiminä. Näiden ystävyys on kyllä kultaa
Joku kehui Axelin puhetaidon johtuvan kirjailijuudesta, ja onhan se niinkin tai toisinpäin. Mutta kun nämä ovat kaikki huikeita kertojia. Luulen, että se on perinnettä tuollapäin, voin tietysti olla väärässäkin. Mutta maaseudulla itsekin asuvana kaupunkilaisena olen aina ihmetellyt sitä, miten täällä niin paljon tuntuu kasvavan kertojia. Ne juuret. Uskallus ottaa kantaa maailmaan, koska olet itse sen kiinteä osa, ja sukusi saa suunsa auki ties monennessako polvessa. Mutta tuskin tuollakaan ihan jokainen on niin luottavainen kykyihinsä kuin Jakobin isoisä, joka saattaa hautajaisissa tokaista jotain sen suuntaista, että mitäs täällä surkeillaan, voisi luulla että joku on kuollu. Ei ole tarkka käännös, mutta joka tapauksessa kyllähän tuo vaatii hiukan autistisen luonteen tai sitten niin kokeneen vitsailijan, jonka kaikki tuntevat, että tilanne on riittävän turvallinen. Veikkaan jälkimmäistä. Ainakin Jakob piti sitä suunnilleen ammattitaitona, josta kelpasi ottaa mallia. Mietin, miten paljon kaupunkilaiset kadottavat kaikkine nestemäisine suhteineen muihin. Joo, tapaa paljon erilaisia ihmisiä, mutta samaan aikaan kylämaailma on vähän kuin huomattavan laaja suku. Se on aina väistämättä yhteisö siinä missä yksilöitä.
Mutta tosiaan Kevin... hänen pratinsa kulkee vakaasti ja selkeästi kuin juna, ja kiskot on rakennettu tunnemaailmaan, mikä on jotenkin erikoista kun ajattelee, miten insinööri hän toisaalta on. Ja se into, jolla hän kiittelee vaimoaan, joka antaa hänelle jatkuvasti vielä enemmän näkökulmia sosiaalisiin tilanteisiin. En tiedä, miten paljon aika ja keskinäinen vuorovaikutus on muovannut heidän luonteitaan, mutta nykyisellään he ovat kaikki kolme jotenkin hyvin helposti ymmärrettäviä hahmoja, jotka onnistuvat tasapainottamaan ihmeesti sen, miten annetaan itsestään kaikki ja silti samalla säilytetään yksityisyys. Ja silti tuntuu, että infoa on tarpeeksi jotta tällaisia tyyppejä jokainen kaipaisi omaan piiriin. Kenet tahansa heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piristystä viikon alkuun. Varmaan moni on tämän nähnyt, mutta ainakin itseäni
Okei. Nyt on siis videotodiste siitä, että Kevin tekee mitä vaan ilmaisen kaljan eteen. Seuraavaksi mä haluaisin todisteen heistä lukemassa hiljaa Hemmets Journalia, mieluiten löylyssä
Tämä taisi olla Kevinin vuoro tehdä haaste haastattelun yhteydessä. Aiemmin Jakob oli saanut haasteen, jossa hänen täytyi lausua jokin tietty heidän murteen litanja (en nyt mitenkään muista mikä se oli) kolmeen kertaan yhden haastattelun aikana. Kommenteissa lupasivat myös Axelin saavan haasteen jossain vai
Olisiko Axelin haaste ollut se kun hän kulki koko päivän kamera suussa?
Olen nähnyt pätkän, jossa he lukivat Hemmets journalin vitsipalstaa, mutten muista missä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä ovat sellaiset kolme muskettisoturia, että en keksi vertailukohtaan. Ovat itsekin kertoneet, että kun yhdellä iskee ramppikuume tai muu ongelma, kaksi muuta ottavat vastuun ja vaikka taluttavat kaverin lavalle (kuten Jakob talutettiin heidän ihka ensimmäisellä keikallaan). Erityisesti Kevin tuntuu olevan varsinainen empaattisuuden synonyymi.
Toisaalta hänellä on ollut yksi, aika pitkäkin vaikea vaihe (siitä kertoo Manlig vänskap, jonka minäkertoja oli aluksi juuri Kevin, ei Axel, kuten KAJ 10 -konsertissa). Jakob ja Axel kantoivat hänet sen yli.
Axelistakin on Jakobin kertoma tarina, jonka mukaan Axel oli jo 7-vuotiaana vastuullisuuden ja huolehtivaisuuden perikuva, joka siivosi pihaa joistain terävistä tikuista, "ettei kukaan lapsi satuttaisi itseään".
Axel on myös se, joka huolehtii trion yleisestä organisaatiosta, buukkauksista ja aikatauluista. Jakobissa on muihin verrattuna vähän sellaista hilpeää hömelehtijää, joka luottaa siihen että Axel pitää huolen siitä, että he itse ja tavarat ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa.
Vaikka Kevinkin on säntillinen, hän inhoaa somen lisäksi teknologiaa (poikkeuksena ääniteknologia, jonka ekspertti hän on) ja puhelimenkin piippausta, joten se saa usein olla äänettömällä, tai ei ole mukana ollenkaan. Keskellä kuumaa keikkarumbaa se on kuulemma joskus vähän haitallista.
Jakob on sitten se iloinen luonnonlapsi, jonka vitsailu piristää muita ja jonka riemu väkisin tarttuu heihinkin. Vaikka hän on KAJ'n mittapuulla ehkä jonkinlainen hessu huoleton, hänkin on kertonut olevansa minkä tahansa muun työyhteisönsä tarkin ja täsmällisin.
Tää dynamiikka on pistänyt silmään muakin. Omituisinta siinä on, että minkä tahansa poppoon tuollainen voisi kaataa. Organisaattoria pännisi päivä päivältä enemmän, ja mitä kireämmäksi hän menee, sitä lapsellisemmaksi se lapsi heittäytyy. Veikkaan, että monessa liitossa tämä on hyvin suuri ongelma. Mutta tuntuu, että näitä tuo ilmiö saattaa jopa sitoa tiukemmin yhteen. He pystyvät myös ylittämään niitä rajoja. Organisaattori syö sormenpäitään ja itkee, ja muut kannattelevat. Ehkä toimiva kolmio saattaa olla asian ytimessä. Tämä ei sitten ollut kehotus avata liitto, veikkaan että valtaosassa tapauksia suunniteltukin kolmas pyörä on tuhon alku. Tässä taas koko homma saa lisätukijalasta tarvitsemansa vakauden?
Ja äkkiä nousee muistiin Kevin nappaamassa klaffin pois lapselta ja ärähtämässä, nu är det färdig lejkt tai miten se nyt kuuluukaan kirjoittaa heikäläisittäin. Juu, eivät ole pyhäkoululaisia, vaan tyyppejä, jotka voivat itkeä ja kiroilla ja halata kun tarvii. Varmaan oli käsikirjoitettu pätkä, mutta silti niin aito.
Liian pitkä lainaus niin ei onnistu, mutta kommentoin tuohon roolijakoon.
Minulle on tullut tunne, että viime vuosina roolijako on ollut niin, että Jakob ja Kevin ovat ottaneet enemmän vastuuta biisien tekemisestä ja Axel tosiaan kaiken organisoimisesta. Viimeisellä albumilla Axelin nimeä ei ole mukana kuin yhden biisin tekijänä. Voi olla ihan tasainenkin työnjako näin ja jokainen on tarpeellinen kokonaisuudelle.
Luulen, että he vähän liioittelevatkin sitä, että Jakob vain nukkuu ja syö.
Jossain spekuloitiin, että ovatkohan Jakob ja Kevin kateellisia Axelille sommarpratista, mutta eivät varmasti ole. Sommarpratin saama suosio ja mahdollisesti myös Axelin kirjailijanura vain lisäävät KAJn suosioita ja siten hyöty tulee kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Musta vaikuttaa silti, että Jakob taitaa olla heidän "taiteellinen johtaja", siinä missä Axel on "toimitusjohtaja". Ovat sanoneet, että Jakob ideoi eniten ja sanoo useimmin, mitkä ideat menevät jatkoon ja mitkä eivät. Ja on myös eniten perfektionisti.
Yhdessähän he päätöksiä tekevät, mutta usein toimivissa kokoonpanoissa on joku, joka sanoo viimeisen sanan, muuten työskentely on vaikeaa.
Mä epäilen tuota. Ei ole tullut tuota vaikutelmaa, että yksi päättää. Mikä tekee kokonaisuudesta vieläkin ihmeellisemmän. Että miten laatu on tuo. Olisiko sitten tuokin, jos enemmänkin mennään veto-oikeuden kautta. Että tehkää te, mä skippaan, niinkuin se hupparipäiväpätkä, vi kan ju inte finska. Ja ilmeisesti silloinkin kysytään mielipidettä jälkikäteen.
Ehkä se vaan on niin, että kun lahjoja on niin paljon, niin pystytään tavoittamaan helposti toisen näkemys ja näkemään ne pointit. Ei ole pelkästään makuasioita sitten kuitenkaan. Joku toimii siitä ja tästä näkökulmasta, mutta voi olla kuitenkin joku seikka, jonka se kolmas näkee ja muut voivat helposti myöntää hänen olevan oikeassa, jos hän on. Varmaan toimii tosi hyvin siinä vaiheessa, kun tunnetaan toisensa niin tarkkaan, että osataan melkein jo etukäteen ennakoida toisen maku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on myös mahtavaa kuinka toiset auttavat haastattelun aikana johdattamalla keskustelua sellaisiin vastauksiin, joihin Kevin voi täydentää horoskooppimerkkinsä. Auttavat siis kaveria onnistumaan. Kertoo paljon näiden kolmen dynamiikasta, kun hölmöissä, itse keksityistä, haasteissakin annetaan taustatukea, eikä jätetään toista yksin selviytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta on myös mahtavaa kuinka toiset auttavat haastattelun aikana johdattamalla keskustelua sellaisiin vastauksiin, joihin Kevin voi täydentää horoskooppimerkkinsä. Auttavat siis kaveria onnistumaan. Kertoo paljon näiden kolmen dynamiikasta, kun hölmöissä, itse keksityistä, haasteissakin annetaan taustatukea, eikä jätetään toista yksin selviytymään.
Joo, just näin. Ja veikkaanpa, että Kevin lopuksi auliisti jakoi kaljasaaliinsa. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut tunne, että viime vuosina roolijako on ollut niin, että Jakob ja Kevin ovat ottaneet enemmän vastuuta biisien tekemisestä ja Axel tosiaan kaiken organisoimisesta. Viimeisellä albumilla Axelin nimeä ei ole mukana kuin yhden biisin tekijänä. Voi olla ihan tasainenkin työnjako näin ja jokainen on tarpeellinen kokonaisuudelle.Luulen, että he vähän liioittelevatkin sitä, että Jakob vain nukkuu ja syö.
Jossain spekuloitiin, että ovatkohan Jakob ja Kevin kateellisia Axelille sommarpratista, mutta eivät varmasti ole. Sommarpratin saama suosio ja mahdollisesti myös Axelin kirjailijanura vain lisäävät KAJn suosioita ja siten hyöty tulee kaikille.
Axel kertoi jossain, että hänellä oli Botnia Paradise-rupeaman jälkeen pidempi jakso, jona hän oli kyllästynyt musiikkiin, eikä oikein halunnut tehdä mitään siihen liittyvää, vaan mieluummin keskittyi kirjoittamaan. Ilmeisesti Karar i arbeitin tekoprosessi osui juuri tuolle ajanjaksolle, joten siksi Axel ei ole suurimmassa osassa biisejä tekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut tunne, että viime vuosina roolijako on ollut niin, että Jakob ja Kevin ovat ottaneet enemmän vastuuta biisien tekemisestä ja Axel tosiaan kaiken organisoimisesta. Viimeisellä albumilla Axelin nimeä ei ole mukana kuin yhden biisin tekijänä. Voi olla ihan tasainenkin työnjako näin ja jokainen on tarpeellinen kokonaisuudelle.Luulen, että he vähän liioittelevatkin sitä, että Jakob vain nukkuu ja syö.
No taatusti eivät ole kateellisia. :) Hehän ovat toistensa suurimpia ihailijoita ja ihailevat erityisesti niitä kykyjä, jotka itseltä ehkä puuttuvat tai ovat vähän heikompia. Tästä "keskinäisen kehumisen kerhostahan" he ovat useinkin puhuneet ja kuvailleet, kuinka muiden luotto puskee kaikkia eteenpäin. Kevin ja Jakobhan meinasivat haljeta ylpeydestä, kun Axelin esikoiskirja aikoinaan ilmestyi. Molemmat toimivat ennakkolukijoina kirjoitusprosessin aikana ja antoivat jatkuvasti hyödyllistä palautetta. Se sitten kuului asiaan, että Jakob julkaisun jälkeen kovasti ihmetteli somessaan, että kuinka ihmeessä Axel nyt tuollaisen osasi tehdä. Keskinäistä vitsailua. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel kertoi jossain, että hänellä oli Botnia Paradise-rupeaman jälkeen pidempi jakso, jona hän oli kyl
Joo. Ja mitenkään perusturvattomia ihmisiä he eivät voi olla, kun tuollainen tilanne olisi varmaan valtaosalle bändeistä aikamoinen eksistenssikriisi. Mutta näistä tulee tunne, että tuon aidommin ei voi olla iloinen ja ylpeä toisen tekemisistä kuin he ovat. Ja kun he ovat kuitenkin lähtökohtaisesti olleet arkoja ja epävarmoja siinä kuin muutkin nuorena.
Kevin joskus jossain haastattelussa sanoi, että jos hän itse joskus kirjoittaa kirjan, hän haluaa kustannustoimittajakseen Jakobin. Jakobilla kuulemma on ilmiömäinen kyky heti erottaa, mikä toimii ja mikä ei ja mihin suuntaan pitää jatkaa.
Tiedä sitten, onko Kevinillä vakavassa pohdinnassa kirjan tekeminen. Tuollaisella sanoituskyvyllä, mielikuvituksella ja hänelle tyypillisellä sinnikkyydellä epäilemättä syntyisi pidempikin teksti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel kertoi jossain, että hänellä oli Botnia Paradis
Toi perusturvallisuus muuten paistaa läpi koko kolmikosta.
Vierailija kirjoitti:
Kevin joskus jossain haastattelussa sanoi, että jos hän itse joskus kirjoittaa kirjan, hän haluaa kustannustoimittajakseen Jakobin. Jakobilla kuulemma on ilmiömäinen kyky heti erottaa, mikä toimii ja mikä ei ja mihin suuntaan pitää jatkaa.
Tiedä sitten, onko Kevinillä vakavassa pohdinnassa kirjan tekeminen. Tuollaisella sanoituskyvyllä, mielikuvituksella ja hänelle tyypillisellä sinnikkyydellä epäilemättä syntyisi pidempikin teksti.
Tää oli muistaakseni Nästan unplugged ohjelmassa kun piti kehua toista. Kevin on kuulemma ahkera hakemaan hyviä sävelkulkuja ja Jakob sitten osaa poimia sieltä potentiaalisimmat.
Lidret-haastattelussa Jakob kertoi heidän biisintekemisestään, että tärkeää on ensin pitää jokaisen ehdotuksia nerokkaina. Vasta myöhemmin jyvät erottuvat akanoista. Lisäksi hän sanoi, että Axel haluaa mieluiten ensin työstää yksin ideaa, josta hän pitää ja tuoda sen vasta sitten muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Axel kertoi jossain, että hänellä oli Botnia Paradise-rupeaman jälkeen pidempi jakso, jona hän oli kyl
Axelilla myös kysyttiin tänä kesänä jossain, että jos hänen pitäisi valita, identifioisiko itsensä enemmän kirjailijaksi vai artistiksi. Vastasi että riippuu siitä milloin tuo kysymys esitetään. Jos se olisi esitetty pari vuotta sitten, olisi kuulemma vastannut kirjailija, koska siihen aikaan hän keskittyi enemmän siihen. Mutta nyt vastaisi kuulemma identifioituvansa enemmän artistiksi, kun musiikki on tällä hetkellä se "pääjuttu". Haaveilee kuitenkin pääsevänsä tulevaisuudessa vielä kirjoittamaan jotain, mutta ei vielä tiedä koska sille löytyisi aikaa eikä tiedä mitä se on mitä seuraavaksi kirjoittaa.
Mitäköhän muuten mahtaa miettiä nykyään se tyttö joka kutsui Axelia Nuuskamuikkuseksi?
Minullakin on yksi ikävä nuoruuden muisto kun kiusasin koulussa erästä poikaa, jota muutkin kiusasivat. Jäi osaltani yhteen kertaan, mutta varmaankin passiivista kiusaamista oli pitempäänkin. Itseänikin kyllä jonkun verran kiusattiin pari vuotta myöhemmin.
Nyt kun asiaa mietin, niin kiusatuksi joutuivat kyllä helpoiten sellaiset, jotka olivat yksin. Jonkun verran saattoi olla huutelua esim. punkkariporukoita kohtaan, mutta varmasti lauma suojeli heitä. Nuoret voivat olla niin julmia toisilleen.