Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko KAJ yhden hitin ihme?

Vierailija
03.07.2025 |

Näyttää siltä että seuraa Käärijän polkua

Kommentit (9787)

Vierailija
2961/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin hulvattomia tarinoita ja oivalluksia Axel tuossa Sommarpratissaan pudottelee pitkin matkaa!

Esimerkiksi se sokki, jonka suomenkielisten äkillinen kiinnostus Mello-voiton jälkeen sai aikaan. Kertoo puhuvansa "rallisuomea", mutta siitä paikasta päätti, että lähtevät mukaan (kunhan ensin saavat Jakobin ylipuhuttua) suomenkieliseen mediapäivään, jota heiltä vaadittiin. Ja pärjäävät just sillä kielitaidolla, joka heillä on.

Sillä asenteella selvisivät hengissä 14 tunnin haastatteluputkesta Helsingissä.

Ja kuolematon selvitys siitä, mitä rallienglanti ja rallisuomi tarkoittavat. Kuinka suomalaisen rallitähden autoon kesken kisan lensi puhjenneesta pohjasta terävä kivi "suoraan Timon [kartanlukija] p*rseeseen".

Mikä taas saa hänet vertailemaan Suomen ja Ruotsin keskustelutyyliä. Siinä missä meillä asiat sanotaan niin kuin ne ovat, lahden toisella puolella lärpätetään tyhjänpäiväisyyksiä ja kaunistellaan joka sanaa, jottei kukaan vain loukkaantuisi.

Joten kun Mello lähetti heille osallistumiskutsun ja asian edetessä ruotsalaiset sitten vain hymistelivät ja hokivat ylistäviä lausuntoja, he miettivät, tuleeko koko hommasta muuta kuin kivi suoraan sinne.

Vierailija
2962/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on moneen kertaan mainittu Kaj'n Båotjin (Liten sång om kjällkritik), joka edustaa heidän yhteiskunnallista puoltaan terävimmillään. Se, että The Kirja sanoo, että kaikki sen sivuilla on totta, ei kelpaa todisteeksi siitä, että se olisi totta. Kannattaa siis miettiä itse, palaako myslin syömisestä tosiaan helvetin tulessa.

Båotjinin voi kuunnella täältä:

ww.youtube.com/watch?v=WTgAb0IykMA

Tää on yksi mun suosikkikappaleita. Sanoitus on hauska kun ensin sanotaan tosiaan, että pitää toimia tietyn Kirjan määräämällä tavalla ja sitten asia vertautuu hauskasti siihen, että laulaja kirjoittaa lapulle, että ei saa syödä mysliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The Kirja" tuntuu olevan heille yksi tuotannon punainen lanka. "Kun noudattaa kirjaa, pääsee taivaaseen, paitsi jos on homo." Pyhää ohjekirjaahan seurataan vimmatusti myös Gambämarkissa, eikähän siitä sitten hyvä heilu.

Vierailija
2964/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä Axelin Sommarpratista vielä toinen englanniksi tekstitetty versio. 

Kiitos, tässä on hyvä ihmisen tekemä käännös. Jos haluaa kuunnella Axelin pratin tekstitetyn version, tämä on oikea paikka.

Vierailija
2965/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen praat Axelilta. Mies on kyllä mestaripuhuja ja hilpeää juttua piisaa.

Yksi mun suosikki on tarina Einarista, Kaj'n ensimmäisestä managerista, joka manageroi esi-Kaj'ta ennen kuin varsinainen oli virallisesti perustettu.

Axel ja Jakob tekivät 14-vuotiaina kasiluokkalaisina Youtubeen hillittömän tv-shop-parodian, jonka ysiluokkalainen Einar näki ja ymmärsi heti sen hittipotentiaalin. Niinpä Einar hommasi ison scriinin ja esitti videon koulun diskon välipalanumerona.

Axel ja Jakob meinasivat kuolla kauhusta, mutta Kevin aloitti aplodit ja muut seurasivat perässä. Einar tämän jälkeen valitettavasti "jätti showbisneksen" ja saa nykyään elantonsa possutilallisena Vöyrissä (jossa on enemmän sikoja kuin ihmisasukkaita). Kaj joutui hoitamaan managerointinsa itse siihen asti, kunnes Mello-voitto toi heille apukäsiä.

Vierailija
2966/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava lista juutuubissa vuoden 2025 euroviisukappaleiden striimausmääristä heinäkuun aikana. Bara bada bastulla yli 10 miljoonaa. Pitää olla iloinen KAJ'n puolesta mutta samalla vähän harmittaa, että ilmiöksi on noussut just saunabiisi eikä joku heidän paremmista kappaleistaan. No toisaalta sauna oli varmaan euroviisuissa ja suurelle yleisölle se oikea.

Vierailija
2967/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV-shop parodia :-)

Ihan parasta. I want my fat back XD

Vierailija
2968/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jarno Selkäreppu :D

Vierailija
2969/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAJ on itse äänestänyt porukan parhaaksi improtanssijaksi Axelin ja koreografian mukaan tanssijaksi Kevinin, mutta kyllä Jakobiltakin lähtee.

https://www.youtube.com/shorts/VIpjCESqD3g

Vierailija
2970/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostava lista juutuubissa vuoden 2025 euroviisukappaleiden striimausmääristä heinäkuun aikana. Bara bada bastulla yli 10 miljoonaa. Pitää olla iloinen KAJ'n puolesta mutta samalla vähän harmittaa, että ilmiöksi on noussut just saunabiisi eikä joku heidän paremmista kappaleistaan. No toisaalta sauna oli varmaan euroviisuissa ja suurelle yleisölle se oikea.

Toisaalta tämä suosio on nostanut kivasti joidenkin heidän vanhempien kappaleidensa striimausmääriä. Esim. Yolo lähestyy Spotifyssa kohta 5 milj rajaa ja YouTubessakin reippaasti yli 2 miljoonaa. Eli noussut tavallaan pieneksi "hitiksi" uudestaan. Uudemmista kappaleista Firmans Man kerännyt Spotifyssa yli 4 miljoonaa striimausta. 

Tuossa mainitsemassasi listassa näytti Portugalin viisubiisi olevan ykkösenä, ehkä vähän yllätys - ainakin minulle. 

Vierailija
2971/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Necklace!" 

Tää on niin hyvä! Olen nähnyt varmaan kymmeniä kertoja ja aina vaan hymyilyttää. Jakobin "stockholmska" on niin nappiin kun olla voi. 

Vierailija
2972/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta tämä suosio on nostanut kivasti joidenkin heidän vanhempien kappaleidensa striimausmääriä. Esim. Yolo lähestyy Spotifyssa kohta 5 milj rajaa ja YouTubessakin reippaasti yli 2 miljoonaa. Eli noussut tavallaan pieneksi "hitiksi" uudestaan. Uudemmista kappaleista Firmans Man kerännyt Spotifyssa yli 4 miljoonaa striimausta. 

Tuossa mainitsemassasi listassa näytti Portugalin viisubiisi olevan ykkösenä, ehkä vähän yllätys - ainakin minulle.

No se on hienoa, jos Bastu nostaa näin jälkijättöisesti vanhempienkin biisien kuuntelumääriä. Moni on tietysti viisujen jälkeen havahtunut siihen, että täytyyhän näillä olla jotain muutakin tuotantoa. Niinhän me suomensuomalaisetkin havahduttiin. Mä en ikinä seuraa euroviisuja saati Melloa, mutta kiitos niille tästä herätyksestä. Ilman niitä olisi jäänyt koko kätketty aarre löytämättä.

Vierailija
2973/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Necklace!" 

Tää on niin hyvä! Olen nähnyt varmaan kymmeniä kertoja ja aina vaan hymyilyttää. Jakobin "stockholmska" on niin nappiin kun olla voi.

Jakobin ranskakin on nappisuoritus, ja Axelin venäjä. Kielitaitoisia miehiä jo nuorella iällä. :D

Vierailija
2974/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap:lla repiä hampaat suustaan ja ajaa pää kaljuksi ja muuttaa Venäjälle

Vierailija
2975/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sommarprat oli tosi hyvä ja olisin mielelläni kuunnellut pitempäänkin ja enemmän huomioita kulttuurieroista ja siitä minkälaista on asua maassa vähemmistökielen edustajana. Puhetta kuunnellessani nauroin ja liikutuin.

Puhe oli myös aika rohkea varsinkin siinä alkupuolella kun tuli muutamia piikkejä eri suuntiin. Ne eivät olleet mielestäni mitenkään ilkeitä ja kyllä hyvässä puheessa pitääkin olla vähän särmää.  Kerskailua siinä ei mielestäni ollut ollenkaan. 

Kouluruotsipohjalta kuuntelin ja muutamat sanat tarkistin. Pysyin oikein hyvin mukana.

Joo siis mä odotin jotain piikikkäämpää, kyllä hän siihenkin varmaan taipuu jos vain haluaa. Mietin tuota kerskailuhommaa, että aika paljon saattaa käydä niin, että KAJ kun on vitsaillut keskenään niin pitkään että heillä menee jo lapsuusmuistotkin sekaisin, että kenelle tää oikeasti tapahtuikaan... ...niin heidän huumori on välillä niin penteleen hienovireistä, että muut eivät pysy mukana. Ruotsalaiset siinä kohtaa helposti tulkitsevat sen röyhkeydeksi ja kerskailuksi, koska sitä he suomalaisilta odottavat. Ja minulle on ollut kesän suurin valaistuminen sen tajuaminen, että vaikka minun silmissäni nämä olivat kulttuuriltaan lähes-ruotsalaisia lempeydessään ja talkoohenkisyydessään, niin kun vertaa ruotsalaisiin, nämä ovat kuitenkin niin kertakaikkiaan suomalaisia. Tämä prat alleviivaa sen viimeisen päälle. Että vaikka he ovat ruotsalaisten lastenohjelmien kasvattamia, niin he joutuvat tulkitsemaan ruotsalaisia ihan yhtä huolestuneina siinä kuin suomalaiset amerikkalaisia. Että mikä nyt on totuus kaiken kuorrutuksen alla. 

Tuntuu, että on paljon helpompi nyt päästä heidän maailmaansa, kun asioita voi paljon enemmän tulkita tasan tarkkaan niin kuin olettaisi niiden olevan. Se on rentouttavaa, ja toivon näkeväni ajan, jolloin ollaan pöllitty toistemme kulttuurieroista parhaat palat yleiseen hyötykäyttöön. 

Vierailija
2976/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Axel tuossa sommarpratissaan huvittavasti kuvailee heitä teinivuosinaan käsittämättömän noloiksi nörttiluusereiksi. Kaikki coolius loisti poissaolollaan. :D

Hän itse olisi kuulemma ollut potentiaalisena kiusaamiskohteena se ykkönen, hintelä kympin poika paksulinssisissä rilleissä, housut kiskottuna kainaloon ja vielä oppilaskunnan puheenjohtaja. Melkein yhtä toivottomia olivat Kevin ja Jakob lapsellisessa esiintymisinnossaan.

Kevin jopa liittyi kasiluokkalaisena kylän teatterikerhoon ja nousi ensimmäisessä roolissaan lavalle hevosena (mistä luovuudesta Axel oli kateellinen ja liittyi nopeasti perässä). Koulubussissa ja välitunneilla keksittiin hassuja hahmoja ja sitten toteutettiin ne. Eikä yhdelläkään ollut "tarpeeksi sosiaalista älykkyyttä" ymmärtämään, millaisia hölmöjä tekevät itsestään.

Taitaa tosin olla pientä liioittelua tuossa, sillä kukaanhan ei oikeasti heitä missään vaiheessa ryhtynyt kiusaamaan. Veikkaan ainakin tyttöjen vähän ihailleenkin heitä. Miten nämä luuserit muuten olisivat onnistuneet saamaan itselleen koulun kauneimmat mimmit?

Vierailija
2977/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä sommarprat oli tosi hyvä ja olisin mielelläni kuunnellut pitempäänkin ja enemmän huomioita kulttuurieroista ja siitä minkälaista on asua maassa vähemmistökielen edustajana. Puhetta kuunnellessani nauroin ja liikutuin.

Puhe oli myös aika rohkea varsinkin siinä alkupuolella kun tuli muutamia piikkejä eri suuntiin. Ne eivät olleet mielestäni mitenkään ilkeitä ja kyllä hyvässä puheessa pitääkin olla vähän särmää.  Kerskailua siinä ei mielestäni ollut ollenkaan. 

Kouluruotsipohjalta kuuntelin ja muutamat sanat tarkistin. Pysyin oikein hyvin mukana.

Joo siis mä odotin jotain piikikkäämpää, kyllä hän siihenkin varmaan taipuu jos vain haluaa. Mietin tuota kerskailuhommaa, että aika paljon saattaa käydä niin, että KAJ kun on vitsaillut keskenään niin pitkään että heillä menee jo lapsuusmuistotkin sekaisin, että k

Sama oivallus täällä! Siis että he ovat niin pohjiaan myöten suomalaisia. Sitähän Axelkin korostaa: he ovat suomalaisia ja piste. Heidän äidinkielensä vaan sattuu olemaan muu kuin suomi, mutta täällä he ovat syntyneet ja heillä on monen vuosisadan juuret syvästi Suomessa. No olisi se pitänyt tajuta heti. Suomen armeija käytynä ja opit saatuna Dragsvikista, kuinka rannikkojääkärinä puolustetaan maata mahdollista hyökkääjää vastaan.

Vierailija
2978/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Axel tuossa sommarpratissaan huvittavasti kuvailee heitä teinivuosinaan käsittämättömän noloiksi nörttiluusereiksi. Kaikki coolius loisti poissaolollaan. :D

Hän itse olisi kuulemma ollut potentiaalisena kiusaamiskohteena se ykkönen, hintelä kympin poika paksulinssisissä rilleissä, housut kiskottuna kainaloon ja vielä oppilaskunnan puheenjohtaja. Melkein yhtä toivottomia olivat Kevin ja Jakob lapsellisessa esiintymisinnossaan.

Kevin jopa liittyi kasiluokkalaisena kylän teatterikerhoon ja nousi ensimmäisessä roolissaan lavalle hevosena (mistä luovuudesta Axel oli kateellinen ja liittyi nopeasti perässä). Koulubussissa ja välitunneilla keksittiin hassuja hahmoja ja sitten toteutettiin ne. Eikä yhdelläkään ollut "tarpeeksi sosiaalista älykkyyttä" ymmärtämään, millaisia hölmöjä tekevät itsestään.

Taitaa tosin olla pientä liioittelua tuossa, sillä kukaanhan ei oikeasti heitä missään vaiheessa ryhtynyt kiusaamaan. Veik

Liioittelua varmaan joo, mutta ei ole yleensä kyllä helppoa teini-ikäisenä poiketa harrastuksiltaan niin paljon valtavirrasta. Arvelen, että kiusaaminen olisi voinut tulla poikien puolelta. Tyttöihin varmaankin vetosi tuollainen hulvaton ja rohkea tyyli. Minuun ainakin olisi vedonnut.

Axel kertoi toisessa yhtyedessä, että hän lopetti huuliharpun soiton pitkäksi aikaa kun joku tyttö kutsui häntä halveksien Nuuskamuikkuseksi. Jos pitää paikkansa, niin eivät he ihan immuuneita olleet ympäristön kommenteille.

Vierailija
2979/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joo, teini-ikä on herkkää ja rankkaa aikaan ja varmaan erityisesti juuri pojille. Mutta näillä on se palo musiikin ja teatterin tekemiseen ollut pienestä pitäen niin kova, että se on jotain immuniteettia tuonut. Mäkin kyllä muistan tuon Nuuskamuikkus-tarinan jostain haastattelusta tai dokkarista. Kun Axel oli just ehtinyt ajatella olevansa tässä beachilla soitellessaan ehkä sittenkin vähän cool, ja sitten joku tyttö tokaisee pahasti.

Mutta ei me naisetkaan osattu teininä aina asettua toisen asemaan, ainakaan mä en osannut. Olen tajunnut silloin jättäneeni luultavasti ikuiset arvet yhden nörttipojan sieluun yhdellä kommentillani, ja nyt asia kaihertaa mua luultavasti loppuikäni.

Vierailija
2980/9787 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta joo, teini-ikä on herkkää ja rankkaa aikaan ja varmaan erityisesti juuri pojille. Mutta näillä on se palo musiikin ja teatterin tekemiseen ollut pienestä pitäen niin kova, että se on jotain immuniteettia tuonut. Mäkin kyllä muistan tuon Nuuskamuikkus-tarinan jostain haastattelusta tai dokkarista. Kun Axel oli just ehtinyt ajatella olevansa tässä beachilla soitellessaan ehkä sittenkin vähän cool, ja sitten joku tyttö tokaisee pahasti.

Mutta ei me naisetkaan osattu teininä aina asettua toisen asemaan, ainakaan mä en osannut. Olen tajunnut silloin jättäneeni luultavasti ikuiset arvet yhden nörttipojan sieluun yhdellä kommentillani, ja nyt asia kaihertaa mua luultavasti loppuikäni.

Samoin minä, vaikka tuskin olisin huuliharpistille vittuillut, arvostin ihmisiä, jotka tekevät jotain. Sen sijaan lähestyjille olen varmasti ollut pelottava. Mutta 14-vuotiaana olin jo oppinut ihan oikeastikin pelkäämään lähestyviä aikuisia miehiä, ja sama asenne oli valmiina kaikille miessukuisille sen jälkeen. Olen ymmärtänyt tämän vasta vahvasti keski-ikäisenä, ja toivoisin nuorten miesten ymmärtävän saman. Lähestyvä mies on lähtökohtaisesti pelottava iästä riippumatta, ja jos ei ole, kyseinen tyttö on kasvanut niin onnellisissa olosuhteissa, ettei aihetta ole tullut.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän