Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (9812)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, täällä sana on vapaa(mpi). Voidaan keskustella mistä aihepiiristä tahansa, kunhan se tehdään asiallisesti. Tuo närkästynyt fani ei ehkä ole oivaltanut, että Kaj on ottanut kantaa koko 16-vuotisen uransa ajan. Yksi punainen lanka heillä on ollut, että kaikkien on saatava olla sellaisia kuin ovat. Riippumatta siitä, kuuluvatko he johonkin "vähemmistöön" tai "enemmistöön".
Niinpä. Tämä "att få vara sig själv" -teemahan toistuu niin monessa kohtaa KAJ'n tuotantoa. Fani ei ole vielä sisäistänyt mitä KAJ haluaa biiseillään kertoa... No, oli miten oli.
Ja tuo moite, että KAJ ei saisi ottaa kantaa politiikkaan... Onko KAJ muka näkyvästi ottanut kantaa politiikkaan... ? Mä en ole läheskään kaikkia KAJ juttuja vielä nähnyt, mutta ei mulle ainakaan toistaiseksi ole vastaan tullut.
Tuo vaalisketsivideo on varmaan poikkeus, joka vahvistaa säännön. Kaj ei ota kantaa puoluepolitiikkaan mutta yhteiskunnan rakenteisiin ja kehitykseen sekä maailman menoon kyllä.
Heidän tarinoissaan (siis laulujen teksteissä) on myös yhteiskunnallinen pohjavire, joskus vähäisempi, joskus vahvempi. Gambamärk-musikaalissa se on vahva, ja siitä löytyy eri suuntiin kohdistettuja pieniä täsmäpiikkejäkin.
Ainoat "pelkät rallatukset" heiltä ovat Bara bada bastu ja Mosquito. Jos "fani" tuntee vain ne, hän ei tunne Kaj'ta käytännössä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se belgialainen tubettaja Celeste Bugh, jonka arvioita on kehuttu täällä, aikoo seuraavaksi tehdä reaktiovideon Hallnista. Saa nähdä, uppoaako pohjalaisyrityksen tarina häneen. Luultavasti uppoaa, on siis suuri Kaj-fani, joka on ihastunut korviaan myöten Kaj'n musikaaleihinkin.
Hämmästyttävästi hän hoksaa heti nekin jutut, joiden voisi kuvitella olevan ei-suomalaiselle vähän hämäriä. Hänen kanssaan "yhdessä" katsoessaan saa itsekin vielä yhden uuden näkökulman Kaj'n tuotantoon.
Oi, Halln! Olin jo kerran katsonut sen mutta nyt katsoin uudestaan. Parhaita suomalaisia sarjoja ikinä. Sekä käsikirjoitus että roolisuoritukset aivan nappiin. Sähköjänis-Jakobin luontaista persoonaa on loistavasti hyödynnetty Jonan hahmossa.
Hauskin kohtaus on ehkä se, kun Jona tulee katsomaan Emilian tyky-päivänä tekemää maalausta. Ilmeisesti ei ole ehditty niin monta ottoa o
Halln iski suoraan suoneen täälläkin. Axelin käsikirjoitus ja Jakobin näyttelijäntyö on niin mahtavia. Mun suosikkihahmo oli kuitenkin Tommy, ikään kuin Freppa 2.0. Jäin niin jännittämään, kuinka hänen talohaaveen käy vai jääkö hän ikuisiksi ajoiksi jumittamaan mammansa kellariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti
Missä heillä oli vain kolmen vartin keikka? Suomessako? Vadstenin linnan tiedän, mutta siellä järjestäjät olivat antaneet heille vain 45 minuuttia (olisivat halunneet soittaa täyden setin eli Sauna Tourilla tunnin mittaisen).
Porissa ainakin oli lyhyempi keikka.
Nova Tampereella taisi olla myös vähän lyhyempi. Ainakin muutama biisi puuttui, joita on ilmeisesti kuultu muualla. (Ainakin Näsan Domnar, Kaffitår ja Dansgolv muistaakseni eivät olleet ohjelmassa Novan keikalla.)
Tuo Dansgolv ei muuten kiertueen alkupuolella ilmeisesti kuulunutkaan settiin. Ainakaan siitä ei näkynyt silloin mitään keikkatallenteita. (Tai sitten en vaan ole löytänyt niitä.) Kiva, että ovat nyt esittäneet sitä, hyvä biisi ja monen suosikki.
Jospa Novankaan järjestäjät eivät olleet mitoittaneet enempää esiintymisaikaa...? Minkähän verran artistilla itsellään mahtaa näissä asioissa olla sananvaltaa, kun järjestäjillä on oltava aika tiukat aikataululliset raamit, jotta homma toimii...
Tuo Facebookin fanisivujen osallistujien kiistely siitä, onko Vörjeansin Tommy ihastunut Määniniin, on varmaan sitä "fanifiktiota". Siinä hän kehitellään jos jonkinlaisia fantasioita ja salaliittoteorioita. :)
Toinen jonkun fanisivuston kuuma puheenaihe kuulemma on, tuliko Botnia Paradisen Bertel Bäckille avioero poikamiesristeilyn jälkeen. Joo, kuulun itsekin Kaj'n ihailijoihin mutta näissä menee mun raja (vaikka Tommy, Määnin ja Bertel tietty ihania onkin).
Joku on muuten kerännyt Bertelin parhaita tuoreelle lyhytvideolle:
En tiedä onko tämä vähän epäsuosittu mielipide, en ryhmässä viitsi ottaa kantaa keskusteluihin, mutta kyllä mun mielestä on ihan ok keskustella noita asioita HAHMOISTA, ja shippaaminenkin hahmojen kesken ok. Tommy, Määnin, Bertel, on kuitenkin fiktiivisiä hahmoja. Sen sijaan KAJ'n oikeiden jäsenten shippaaminen keskenään (tai kenenkään muunkaan kanssa) tai seksuaalisuuden spekukointi on mielestäni asiatonta. Itsellä menee siis raja siinä, onko kyseessä oikea henkilö vai fiktiivinen hahmo.
Piti ihan tarkistaa netin nuoriso - suomi-sanakirjoista, mitä on "shippaaminen". Tarkoittaa kuulemma "kahden ihmisen, usein fiktiivisten hahmojen, yhdistämistä pariksi tai romanttiseksi pariksi, usein fanikulttuurissa tai sosiaalisessa mediassa".
Eihän Tommyn ja Määninin suhteen spekuloinnissa tietysti mitään pahaa ole. Mutta tuollainen ei taida kuulua meidän entisten nuorten harrastuksiin kuitenkaan...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä vähän epäsuosittu mielipide, en ryhmässä viitsi ottaa kantaa keskusteluihin, mutta kyllä mun mielestä on ihan ok keskustella noita asioita HAHMOISTA, ja shippaaminenkin hahmojen kesken ok. Tommy, Määnin, Bertel, on kuitenkin fiktiivisiä hahmoja. Sen sijaan KAJ'n oikeiden jäsenten shippaaminen keskenään (tai kenenkään muunkaan kanssa) tai seksuaalisuuden spekukointi on mielestäni asiatonta. Itsellä menee siis raja siinä, onko kyseessä oikea henkilö vai fiktiivinen hahmo.
Kerrotko tädille, mitä on shippaaminen. Näitä uusia termejä tulee vastaan kun sukupolvien kuilu on ylittynyt KAJ-siltaa pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Facebookin fanisivujen osallistujien kiistely siitä, onko Vörjeansin Tommy ihastunut Määniniin, on varmaan sitä "fanifiktiota". Siinä hän kehitellään jos jonkinlaisia fantasioita ja salaliittoteorioita. :)
Toinen jonkun fanisivuston kuuma puheenaihe kuulemma on, tuliko Botnia Paradisen Bertel Bäckille avioero poikamiesristeilyn jälkeen. Joo, kuulun itsekin Kaj'n ihailijoihin mutta näissä menee mun raja (vaikka Tommy, Määnin ja Bertel tietty ihania onkin).
Joku on muuten kerännyt Bertelin parhaita tuoreelle lyhytvideolle:
Tämä "fanfiction" on mulle aivan tuntematon genre. Vähän seurailin sivusta tuota fanclubin kiistelyä minäkin, ja olin kyllä aivan pihalla. Välillä tuli vaan mieleen, että meneekö ihmisillä ensinnäkin jo fakta ja fiktio omassa mielessä ihan sekaisin...? (Ketään siis osoittelematta ja arvostelematta tässä)
Ei välttämättä vaikuta hyvältä ilmiöltä tuo fanfiction, vähän vahingollistakin, jos ei pysy aisoissa. Tämä siis siitä mitään ymmärtämättömän mielipide.
Itse en jaksa analysoida puhki ylipäätään mitään asioita, enkä jaksa spekuloida millään Bertelin avioeroilla tms. Mä olen oman tulkintani KAJ'n luomista hahmoista tehnyt. Voihan niistä tulkinnoista jonkun kanssa mielipiteitä vaihtaa, mutta minulle on ihan ok, jos jollakulla toisella on eri tulkinta kuin minulla. Niin kauan kuin kukaan ei tieten tahtoen ala loukata toista, ja puhutaan asiasta eikä asian vierestä.
No, ehkä tuo Fan Club rauhoittuu, nythän näköjään aikovat luoda sinne säännöt. Varmaan ihan hyvä, koska porukka on paisunut niin suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko tädille, mitä on shippaaminen. Näitä uusia termejä tulee vastaan kun sukupolvien kuilu on ylittynyt KAJ-siltaa pitkin.
Shippaaminen on sitä, että haaveillaan kahden joko fiktiivisen tai todellisen henkilön olevan pari (jotka ei siis oikeasti ole). Eli esimerkiksi tuo toive siitä että Tommy on ihastunut Määniniin on shippaamista.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Itselleni fanifiktio on ihan tuttu ilmiö, ja olen sitä paljon lukenut esim Harry Potteriin ja Star Warsiin ja muutamiin muihin juttuihin liittyen. Kävin tsekkaamassa noita Kaj-fanifiktioita ja musta noi musikaalien hahmoista kirjoitetut on ihan ok ja löysin niistä pari hyvääkin, mutta mielestäni oikeista henkilöistä kirjoittaminen ylittää jonkun rajan ja on kiusallista, niitä en halua lukea
Vierailija kirjoitti:
No niinpä juuri. Fakta ja fiktio erikseen. Miten jostain fiktiosta keskusteleminen voi saada aikaan niin ison kiistan... ? Fiktiivisiä tarinoita, mielikuvituksen tuotetta jostain Tommyn ja Määninin hahmojen keskinäisestä suhteesta... Jokaisella on tietysti omalle tarinalleen omat perustelunsa, mutta kuka sen määrittää osuuko jonkun tarina oikeampaan kuin jonkun toisen? Vaikea on ymmärtää, kun en näiden kuvioiden kanssa ole ollut tekemisessä. Mutta täytyy todeta kuten niin monen muunkin tämän päivän ilmiön kohdalla, että kaikkea ei tarvitsekaan yrittää ymmärtää. Tyydyn siihen ja sivuutan asian😊
No tässä Fan Clubin tapauksessa siihen kiistaan kai sisältyi sitten jo paljon muutakin, aivan asiattomuuksiakin, kun se paisui kuin pullataikina yli äyräidensä.
No täällä yksi täti heittäytyy spekuloimaan. Tai siis arvaamaan, mitä Kaj itse ajattelee Vörjeans-hahmoista.
Veikkaan, että heidän mielestään Tommy ei ole Määniniin "ihastunut" vaan pitää tätä esikuvanaan. Määnin, Vöyrin kovin mies, on sellainen kuin Tommy itsekin haluaisi olla, mutta ihan ei rahkeet riitä.
Rankalla elämäntavalla on tosin seurauksensa... hehän mainitsivat jossain haastattelussa, kun kysyttiin Vörjeansin mahdollista paluuta lavoille, että se ei nyt onnistu, koska Määnin on vieroituksessa.
Vierailija kirjoitti:
No täällä yksi täti heittäytyy spekuloimaan. Tai siis arvaamaan, mitä Kaj itse ajattelee Vörjeans-hahmoista.
Veikkaan, että heidän mielestään Tommy ei ole Määniniin "ihastunut" vaan pitää tätä esikuvanaan. Määnin, Vöyrin kovin mies, on sellainen kuin Tommy itsekin haluaisi olla, mutta ihan ei rahkeet riitä.
Rankalla elämäntavalla on tosin seurauksensa... hehän mainitsivat jossain haastattelussa, kun kysyttiin Vörjeansin mahdollista paluuta lavoille, että se ei nyt onnistu, koska Määnin on vieroituksessa.
Minäkin ennen mietin noin, mutta voihan se olla että Tommy onkin ihastunut. Ei vaan kuulu heidän elämänpiiriinsä olla muuta kuin hetero.
Ylipäätään viihdyttävintä noissa hahmoissa on se, että he ovat oikeasti kaikki niin tyhmiä. Freppa fiksuin, mutta ei hänkään penaalin terävin kynä. Hyvä esimerkki tuo kun Määnin kertoi Marlenen ajaneen Frepan kanssa vahingossa Kiinaan, jossa Freppa sitten väitetysti söi sen lepakon. Ajattelen, että Määnin ja Tommy oikeasti pitävät tapahtumankulkua mahdollisena😂
Mä nauran täällä vesissä silmin. En tiedä mille, tuolle Marlene ja Frepan Kiinan-reissulle, koko kolmikon vilpittömälle yksinkertaisuudelle vai sille, että täällä aikuiset ihmiset (kuten mä itsekin) tosissaan paneutuvat pohtimaan tuota absurdiutta.
Mutta se varmaan on osoitus siitä, kuinka vahvoja tarinoita Kaj kykenee kertomaan. Niitä, jotka saavat nauramaan pissat housuun silmin ja sitten niitä, jotka nostavat palan kurkkuun.
Täällä on just niin hyvä kun anonyyminä voi pohtia tällaisia. Omalla nimelläni en kehtaisi.
Kuten en myöskään tunnustaa sitä, että nyt olen saanut jonkun oudon fiksaation Jakobin rubiikinkuutiovideoon. Olen katsonut sen vaikka kuinka monta kertaa ja harmittaa kun siitä osa on nopeutettuna. Olen jopa yrittänyt löytää versiota ilman nopeutusta. Ja älkää kysykö mistä tämäkin fiksaatio nyt johtuu. En osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä nauran täällä vesissä silmin. En tiedä mille, tuolle Marlene ja Frepan Kiinan-reissulle, koko kolmikon vilpittömälle yksinkertaisuudelle vai sille, että täällä aikuiset ihmiset (kuten mä itsekin) tosissaan paneutuvat pohtimaan tuota absurdiutta.
Mutta se varmaan on osoitus siitä, kuinka vahvoja tarinoita Kaj kykenee kertomaan. Niitä, jotka saavat nauramaan pissat housuun silmin ja sitten niitä, jotka nostavat palan kurkkuun.
Kyllä, osoittaa taas kerran sen, miten luovasta ja taitavasta kolmikosta on kyse. Kykenevät luomaan musiikkia, joka koskettaa ihmisiä - ketä milläkin tavalla - herättää mielipiteitä ja jättää vahvan tunnejäljen. Ei siis mikään yhdentekevä "huumoruhumppabändi",
Ärsyttää nämä totta KAI mainokset 😡
Täällä on paljon keskusteltu tuosta Halln-sarjasta ja Lidret-podcasteista. Ja huihai, huomaan nyt, että pakkohan ne on kelata uudestaan läpi vaan. Sen verran jo kulunut aikaa ensi katselusta, että en enää muistakaan kaikkia herkullisia yksityiskohtia. Nuo corona-coveritkin on mulla osittain näkemättä, ne on tosi hauskoja.
Eli Kaj-tutkimusmatkani lähtee jälleen uudelle kierrokselle, joka tuottaa taas uusia tuloksia. Varsinainen aarrearkkujen aarrearkku kaikkine helmineen ja jalokivineen!
Axelin Utanför boxen -sarja (Yle 2019) on aika kantaaottava, lempeään tyyliin kylläkin. Siinä hän käsittelee erilaisia ristiriitaisia ajatuksia herättäviä teemoja (kuusi jaksoa, jokainen omistettu eri teemalle) omasta (eli etuoikeutetun länsimaisen valkoisen heteromiehen) näkökulmastaan, mutta antaa tietysti varsinaiset suunvuorot haastattelemilleen asiantuntijoille. Ajatuksia herää myös katsojalla.