Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (5103)
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin Käärijää paremmaksi kuin KAJ. Joku täällä mainitsi, että KAJ olisi pitkän linjan yhtye, mutta aika näkymättömiä ovat olleet, kun nämä vasta viime Euroviisujen myötä tulivat tietooni. Bändi perustettu jo 16 v sitten, että miten helvetissä en ole tiennyt näistä vasta kun nyt keväällä? Kovin kuuluisilta ei vaikuta. Sitten kun en tiedä mitään muuta näiltä, kuin tuon viisurenkutuksen, joka on sen 1/10, niin että missä on se kaikki muu tuotanto 16 vuoden ajalta? Luulisi, että noinkin pitkään toimineelta orkesterilta olisi jotain muutakin kuullut. On taas vähän ihme juttu.🙄
Telkkari on ainut, jonka kautta olen noista kuullut ja nähnyt. Mitä olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä, niin kukaan ei ole puhunut näistä mitään. Liikkuessani en ole edes sivulta kuullut kenenkään puhuvan KAJ:sta, en missään. Tämä antaa sellaista signaalia, ettei tuo huumoribändi mikään kovin suosittu ja puhuttu ole. Taitaa olla semmonen pien
Siten helvetissä et ole tiennyt että olet suomenkielinen. He ovat esiintyneet kaikki nämä vuodet ruotsinkielisellä rannikolla, mukaan luettuna Turku, Porvoo ja Helsinki, mutta et sinä mene Svenska Teaterniin katsomaan bändiä joka laulaa Keski-Pohjanmaan ruotsinkielisellä murteella. He ovat tehneet Wasa Teateriin kaksi musikaalia jotka ovat olleet loppuunmyytyjä. Vasta Melodifestivalenin voiton jälkeen he saivat levytyssopimuksen Warnerin kanssa - tähän saakka heillä on ollut oma tuotantoyhtiö.
He eivät ole koskaan tähdänneet suomenkielisille markkinoille. Onko se sinusta niin mahdoton ajatus? Suomessa?
Älä väheksy paikallista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin Käärijää paremmaksi kuin KAJ. Joku täällä mainitsi, että KAJ olisi pitkän linjan yhtye, mutta aika näkymättömiä ovat olleet, kun nämä vasta viime Euroviisujen myötä tulivat tietooni. Bändi perustettu jo 16 v sitten, että miten helvetissä en ole tiennyt näistä vasta kun nyt keväällä? Kovin kuuluisilta ei vaikuta. Sitten kun en tiedä mitään muuta näiltä, kuin tuon viisurenkutuksen, joka on sen 1/10, niin että missä on se kaikki muu tuotanto 16 vuoden ajalta? Luulisi, että noinkin pitkään toimineelta orkesterilta olisi jotain muutakin kuullut. On taas vähän ihme juttu.🙄
Telkkari on ainut, jonka kautta olen noista kuullut ja nähnyt. Mitä olen ollut ihmisten kanssa tekemisissä, niin kukaan ei ole puhunut näistä mitään. Liikkuessani en ole edes sivulta kuullut kenenkään puhuvan KAJ:sta, en missään. Tämä antaa sellaista signaalia, ettei tuo huumoribändi mikään kovin suosittu ja puhuttu ole. Taitaa olla semmonen pien
Gengre? Ole hiljaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, harmittaa puolestasi. Ehkä voisit pikaisesti sulkea telkkarin hetkeksi silloin, kun tulee KAJ-mainos? Me kaikki emme mitenkään voi tykätä samanlaisesta musiikista ja samoista artisteista.
Itse olen kova KAJ-fani, mutta onnekseni en ärsyynny muistakaan laulajista tai bändeistä, vaikka ne eivät omaan makuuni olisikaan. Mielelläni annan kaikkien kukkien kukkia, jotta jokaiselle riittää kuunneltavaa.
t. Toinen tamperelainen
Hei please, ei nyt TAAS aleta väittelemään siitä kumpi on parempi tai suositumpi, Käärijä vai KAJ! Kyse on musiikkimausta, joka jokaisella on erilainen. Joku fanittaa Käärijää, toinen KAJ'ta, ja tiedän myös muutamia, jotka fanittaa molempia. Kaikki mahtuu tähän maahan yhtä lailla. Itse kuuntelen mieluummin KAJ'ta, mutta tajuan hyvin, miksi joku muu ei tykkää tai ei kuuntele. Ja jos joku on KAJ'sta sitä mieltä, että heistä ei kukaan missään puhu ja tuntemattomia ovat, niin ehkä hän liikkuu sellaisissa piireissä, missä ei puhuta. Tuskin se KAJ nyt jokapäiväinen keskustelunaihe kaupungin katukuvassa onkaan.
Asiallisia perusteltuja mielipiteitä ja kritiikkiä saa tietysti esittää, mutta riitelylinjalle tai hedelmättömään eipäs-juupas kinasteluun, saatikka toisten haukkumiseen ei mennä!
Joku on joskus todennut, että huonoa musiikkia ei ole olemassakaan. On vain erilaisia musiikkimakuja. Aikalailla totta mielestäni.
Ja Käärijän ansiot ja suosion tietää suunnilleen kaikki, pitipä hänestä sitten tai ei. Hyvä lähettiläs suomalaiselle musiikille joka tapauksessa.
"Keikan jälkeen saunaan! Näin videopätkän jossa Axel Åhman esitteli onnellisena Ruisrockin bäkkäriä. Siihen kuului sauna ja uinti meressä (ja yhdet lonkerot Hartwallin piikkiin)."
Du simmar ur bild Kaj!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä Melloon saakka he buukkasivat itse keikkansa. Aiemmat hitit, kuten Taco hej, ovat syntyneet talkoohengessä. Musiikkivideoiden kuvauksiin on osallistunut koko kylä vanhempia ja tyttöystäviä myöten. Heistä on Vöråssa vain hyvää sanottavaa, koska he eivät ole perseilleet. Yhdessä haastattelussa heiltä kysyttiin kenet he veisivät dinnerille, ja kaikki vastasivat että isoäitinsä.
Kapinahenki on purkautunut Vörjeansin kautta, ja onhan se Marlene herkullisen härski. Sitä ei voi nauramatta kuunnella.
Katsoin noi "Taco Hej" ja "Pa to ta na kako" kappaleiden Behind the scenes -videot ja ällistyin aina vaan enemmän. Luovuutta ja taitoa ja tekemisen meininkiä riittää! Hienosti he kyllä miettivät kaikki yksityiskohdatkin juuri kuhunkin teemaan sopiviksi.
Taco hej on videona mieletön, yhdellä otolla koko video. Ja lopuksi katsojalle paljastuu,xettä ihan maantiellä on kuvattu. Huikea porukka!
Vierailija kirjoitti:
Käykääpä Youtubesta katsomassa niin huomaatte pian, että bändillä on monta hyvää biisiä. Itse tykkään esim. paljon kappaleista Jåo nåo e ja jåo YOLO ja jåo, Taco hej, Pa To Ta Na Kako ja Firmans Man. Myös cover Nissan bromsa on huippu!
Minun suosikkejani ovat Heimani i skick, Text- TV ja Kom ti byin.
Ja tutustuin heihin vasta Bara bada Bastun myötä ja ihmeteltiin miehen kanssa omaa yleissivistyksen puutetta kun ei oltu ennen heistä kuultu .
Aika moni ruotsin ope on soittanut KAJ:n biisejä oppitunneilla. Oppilaat ovat ainakin tykänneet ja toivoneet juurikin KAJ:n biisejä. Ja tämä siis ennen BBB - huumaa.
Jos nyt raatorehellisiä ollaan, niin KAJ'n tuotantohan ei avaudu läheskään kaikille (eikä missään nimessä tarvitsekaan, tietenkään).
Tekstejä ymmärtääkseen pitää ensinnäkin osata ruotsia. Toiseksi pitää olla yleissivistystä, jotta ymmärtää viittaukset ja sanaleikit.
Teksteissä on myös niin monta kerrosta, että kokemus jää vajaaksi, jos näkee vain sen ylimmäisen.
Itse satun olemaan kieli- ja kirjallisuusihminen mutta en minkäänlainen musiikin asiantuntija. Sen tajuan, mikä genre (= minkä genren parodia) milloinkin on kyseessä, mutta musiikillinen analyysi jää kokonaan tekemättä.
Silti nautin yhtyeen kuuntelemisesta todella, todella paljon. Jokainen laulu kertoo pienen tarinan maailmasta, yhtä aikaa älykkäästi ja myötätuntoisesti.
Minulle on siis samantekevää, tuleeko heiltä uusia "hittejä", kunhan he vain jatkavat musiikkinsa tekemistä.
"Bändi perustettu jo 16 v sitten, että miten helvetissä en ole tiennyt näistä vasta kun nyt keväällä?"
No siten helvetissä et ole tiennyt, koska
1. Suomenkielinen media on vaiennut heistä aikalailla täysin. Ei radiosoittoja suomenkielisillä kanavilla, ei lehtijuttuja... En ainakaan tällaisia muista.
2. Käsittääkseni eivät ole itse markkinoineet itseään suomenkielisten keskuudessa.
Jos eivät olisi voittaneet Melloja, niin olisivat varmaan edelleen suomenkielisille yhtä tuntemattomia. Minäkin suomenkielinen näin kyllä keväällä niitä uutisia, että Melloissa kisaa joku suomalainen, mutten korvaani lotkauttanut. Vasta Mello-voiton jälkeen kun saunabiisistä alettiin todella puhua, katsoin ihan mielenkiinnosta sen videon. Ja koukkuun jäin.
Voi v..tu, kun ei täällä taaskaan voi lainaukset toimia. Saaaatana.
"Minulle on siis samantekevää, tuleeko heiltä uusia "hittejä", kunhan he vain jatkavat musiikkinsa tekemistä."
Tismalleen samaa mieltä! Oikeastaan vähän jo askarruttaa, mitä Kaitsut tekevät. Nyt heillä on ruotsinkielisten lisäksi myös suomenkielisiä ja ulkomaisia kuuntelijoita ja faneja. Itse toivon koko sydämestäni, että ovat uskollisia itselleen ja omalle visiolleen ja jatkavat valitsemallaan tiellä. Toivon, että saamme nauttia heidän hienoista teksteistään myös jatkossa. Vaikka silläkin kustannuksella, että se ei ihan jokaista "eri kielistä" kuulijaa miellyttäisikään.
Mä veikkaan, että nämä kaksi ns. rallatusta (Bara bada bastu ja Mosquito) jäävät poikkeuksiksi, sinänsä ihan hauskoiksi poikkeuksiksi, heidän urallaan.
He ovat niin kauan kulkeneet omaa polkuaan, että varmasti ennemmin tai myöhemmin palaavat sille. Tietty osa uusista suomenkielisistä ja kansainvälisisistä faneista seuraa heitä sille polulle, ja tietysti alkuperäinen, uskollisista uskollisin ruotsinkielinen yleisö pysyy mukana aina.
Mahdollisesti he myös satsaavat entistä enemmän teatteriin. Talvellahan ilmestyi juuri tämä uusi tv-sarja Halln, joka on Axelin käsikirjoittama ja jonka pääosassa on Jacob. Kevin on todistanut näyttelijänlahjansa sekä Gambämarkissa että Botnia Paradisessa.
Axel muistaakseni sanoi haastattelussa, että heille on nyt avautunut täysin uusi maailma, kun ovat päässeet näille isoille suomalaisille festareille mukaan. No, olivat kai Mustakarissa kerran, joskus paljon nuorempina...
Mulle taasen on nyt avautunut uusi KAJ-maailma. En ole vuosikausiin jaksanut innostua suomalaisesta kevyestä musiikista, koska kaikki nuoret miehet tekee räppiä (en jaksa kuunnella) ja nuoret naiset kuulostaa kaikki ihan samalta. Mikään ei erotu eikä jää mieleen. Tämä siis vain oma henk.koht. mielipide
KAJ erottuu ja jää mieleen, ihan korvamadoksi asti. Näin ainakin mulle, ei tietenkään kaikille.
Aloittajan kysymys on jo lähtökohtaisesti väärin asetettu. KAJ ei ole mikään hittitehdas (veikkaan, että Bara bada bastun ilmiömäinen suosio yllätti heidän perusyleisönsä ihan samalla tavoin kuin pojat itse yllättyivät).
KAJ on elämän (tai ainakin vuosikymmenten) mittainen musiikillinen matka, joka koko ajan laajenee, syvenee ja saa uusia sävyjä. Jää aivan taatusti historiankirjoihin, kun niitä aikanaan kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymys on jo lähtökohtaisesti väärin asetettu. KAJ ei ole mikään hittitehdas (veikkaan, että Bara bada bastun ilmiömäinen suosio yllätti heidän perusyleisönsä ihan samalla tavoin kuin pojat itse yllättyivät).
KAJ on elämän (tai ainakin vuosikymmenten) mittainen musiikillinen matka, joka koko ajan laajenee, syvenee ja saa uusia sävyjä. Jää aivan taatusti historiankirjoihin, kun niitä aikanaan kirjoitetaan.
Aloittaja todennäköisesti tietää KAJ'sta vain BBB:n eikä mitään muuta.
Mutta tuosta musiikillisesta monimuotoisuudesta ja uusista sävyistä saa kyllä jo hyvän kuvan, kun kuuntelee albumit. Alkuaikojen akustisista laulelmatyylisistä kappaleista on edetty räppiin, tekno/elektropop-vaikutteisiin, diskoon, ties mihin. Rokkia/rockabillyä tietysti unohtamatta (villi Vörjeans). En ole musiikin asiantuntija joten "analyysini" jää kovin puutteelliseksi. Itseä viehättää näissä uudemmissakin biiseissä nuo nostalgiavivahteet. Olen jo niin vanha "kanttura" että olen elänyt parhaimman nuoruuteni Hurriganesin ja diskon kulta-aikaan, joten mulle riittää fiilistelemistä sekä Karar i arbeit albumissa, että Vörjeans-biiseissä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ihan pitkän linjan huumori bändi. Todennäköisesti unohdetaan 5 vuoden päästä.
Miksi heidät unohdettaisiin 5 vuoden päästä, kun heitä ei ole unohdettu 15 vuodessakaan? Elleivät sitten päätä lopettaa ja tehdä jotain muuta. Ainakin tämän kesän keikkatahti hirvittää. Heillä on ainakin kolmena päivänä esiintyminen kahdessa eri puolella Ruotsia ja Suomea. Mietin miten he ehtivät soittaa saman päivän aikana sekä Oulun Qstockissa että Maarinhaminan Rockoff-festareilla.
Siinä mennään taas helikopterikyydillä paikasta toiseen! Tiukkaan on buukattu, samaa olen katsonut. Tsemppiä ja jaksamista pojille, että sekä pää että kroppa kestää! Heidän positiivinen elämänasenne auttaa varmasti paljon.
Ovat kyllä noiden musikaalienkin kanssa tottuneet tiukkaan esitystahtiin. Teatteriesityksiä on yleensä useampi viikossa eikä niitäkään voi vetää puolivaloilla. Toki siihen ei ole liittynyt matkustamista paikasta toiseen.
Yksi asia, jota ihailen KAJ'ssa, on se, etteivät he koskaan vedä "puolivaloilla". He ovat itse tästä maininneet monessa haastattelussa, että eivät edes osaisi vaikka yrittäisivät. Kun nousevat lavalle, antavat itsestään 110 prosenttia, on yleisöä sitten 10 henkeä tai 1 000 henkeä. (Tai 200 miljoonaa, kuten Euroviisuissa). Ovat esiintyjiä koko sielultaan.
"Olenko ainoa, jonka suosikki om Kevinin soidintanssi (Kuckelikuu) Botnia Paradise -musikaalista."
Toi on ihan toppen!
Tulisipa musikaali vielä joskus uusintaensi-iltaan.... Toivossa on aina hyvä elää.
Katsoin noi "Taco Hej" ja "Pa to ta na kako" kappaleiden Behind the scenes -videot ja ällistyin aina vaan enemmän. Luovuutta ja taitoa ja tekemisen meininkiä riittää! Hienosti he kyllä miettivät kaikki yksityiskohdatkin juuri kuhunkin teemaan sopiviksi.