Onko KAJ yhden hitin ihme?
Kommentit (5110)
Toivottavasti pääsen joskus "kunnolliseen" Kaj'n konserttiin! Nämä kesän festarikeikat eivät itseäni sillä tavalla innosta, vaikka toki niitäkin menisin erittäin mielelläni kuuntelemaan, jos olisi mahdollisuus (mutta nyt ei siis ole, kesän jo lukkoon lyödyistä suunnitelmista ym. johtuen). Tosiaankin jossain konserttisalissa ainoana esiintyjänä eikä osana festareiden monilukuista esiintyjäkaartia.
No, ehkä hyvää kannattaa odottaa. Itsekkäästi toivon etteivät lähde ensi vuonna vielä Euroopan kiertueellekin. Sori, ulkomaalaiset fanit, tästä toiveesta.
Vierailija kirjoitti:
Mosquito on nousussa, joten ei ole yhden hitin ihme.
Musiikkikriitikot ovat hieman huolissaan siitä että KAJ'n ura suuntautuu Bara bada bastun ja Mosquiton kaltaisten helppojen, kevyiden hittien tielle. Toivottavasti ei.
Joo, toivottavasti ei! Tosin minusta hieman aikaista ehkä tässä vaiheessa ruveta arvailemaan, minkä suunnan ottavat. Tuosta kesähitistä ei vielä voi päätellä oikein mitään. Mutta aiheellinen huoli sinänsä.
Aika hyvä veto kuitenkin tähän saumaan tuo hyttynen, ainakin omasta mielestä. Ovat juuri saaneet kansainvälistä kuulijakuntaa. Olisiko ollut "liian vaikeaa" tuolle yleisölle laittaa joku syvällisempi biisi nyt tähän bastun perään, jonka teksteistä ei saisi mitään tolkkua... siis muut kuin ruotsia ymmärtävät. Hmmmm 🤔....
Vierailija kirjoitti:
Musiikkikriitikot ovat hieman huolissaan siitä että KAJ'n ura suuntautuu Bara bada bastun ja Mosquiton kaltaisten helppojen, kevyiden hittien tielle. Toivottavasti ei.
Joo, ei tuo Mosquito kaikessa iskevyydessään oikein iske. Se on sellainen kevyt kesähumppa, eikä siinä mitään, mutta ei todellakaan parasta Kaj'ta, lähimainkaan.
Joku oli ladannut KAJ'n fanclubin Facebook-sivulle katkelman biisistä Heimani i skick jonka he esittivät eilen Aitoon Kirkastusjuhlilla. Suomenkielistä yleisöä oli pienen teltan täydeltä, ja hyvin upposi. Liikutuin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti pääsen joskus "kunnolliseen" Kaj'n konserttiin! Nämä kesän festarikeikat eivät itseäni sillä tavalla innosta, vaikka toki niitäkin menisin erittäin mielelläni kuuntelemaan, jos olisi mahdollisuus (mutta nyt ei siis ole, kesän jo lukkoon lyödyistä suunnitelmista ym. johtuen). Tosiaankin jossain konserttisalissa ainoana esiintyjänä eikä osana festareiden monilukuista esiintyjäkaartia.
No, ehkä hyvää kannattaa odottaa. Itsekkäästi toivon etteivät lähde ensi vuonna vielä Euroopan kiertueellekin. Sori, ulkomaalaiset fanit, tästä toiveesta.
Esiintyivät Karar i arbeit -kiertueella mm. Helsingin Svenska Teaternissa tämän vuoden tammikuussa, kaksi loppuunmyytyä konserttia. Mutta eihän me suomenkieliset sitä noteerattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei tuo Mosquito kaikessa iskevyydessään oikein iske. Se on sellainen kevyt kesähumppa, eikä siinä mitään, mutta ei todellakaan parasta Kaj'ta, lähimainkaan.
Kuulin Mosquiton ensiesityksen viime viikolla Nordiksella. Jakob Norrgård lauloi väärin sen huippukohdan Det kliar i hela min kropp jota olin odottanut, mutta annettakoon hänelle anteeksi kun oli eka kerta.
Kiinnostavaa! Jakob ei yleensä laula ikinä väärin mitään. Eikö hän siis osunut nuottiin vai unohti sanat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esiintyivät Karar i arbeit -kiertueella mm. Helsingin Svenska Teaternissa tämän vuoden tammikuussa, kaksi loppuunmyytyä konserttia. Mutta eihän me suomenkieliset sitä noteerattu!
Itse tutustuin Kaj'hin oikeastaan vasta Euroviisujen jälkeen pahimman hypetyksen ja huuman laannuttua. En välitä Euroviisuista ja vasta niiden mentyä ohi tuli sellainen olo että haluan kuunnella Kaj'n muitakin kappaleita ja tutustua bändiin ns. rauhassa. Ja hyvä että tutustuin!!! Mutta tammikuiset keikat ei tosiaan paljon auta kun bändi on tullut tutuksi vasta toukokuun lopulla. 😆
Tämän myötä olen tajunnut vasta kunnolla tämän typerän kielimuurin mikä suomen- ja ruotsinkielisten välillä ilmeisesti vallitsee! Olen Itä-Suomesta eikä siellä ruotsia kuule eikä tämä kaksikielisyys ole millään tavalla läsnä, mutta ilmeisesti kielimuuri on korkea, koska minä, kuten moni muukaan, en ollut kuullut Kaj'sta ennen tätä viisukevättä. Ei heitä ole nostettu suomenkielisessä mediassa mitenkään esiin tai soitettu biisejä radiossa. Aika hullulta tuntuu! Olisi hienoa jos Suomi voisi olla aidommin kaksikielinen eikä tällaista muuria (ja ennakkoluuloja) olisi, ruotsinkieliset keskenään ja suomenkieliset keskenään (ja haukkumassa ruotsinkielisiä hurreiksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin Mosquiton ensiesityksen viime viikolla Nordiksella. Jakob Norrgård lauloi väärin sen huippukohdan Det kliar i hela min kropp jota olin odottanut, mutta annettakoon hänelle anteeksi kun oli eka kerta.
Totta muuten. Mäkin olin siellä, mutten mitään huomannut 😄 No en kylläkään ollut sitä ennakkoteaseria niin tarkkaan kuunnellut. Just sitä kohtaa on Jakob vähän vartioinut muutenkin, jos nyt oikein noista YouTube-keikkavideoista olen nähnyt. Mutta onhan se Jakobin ääni hienoa kuultavaa, kun oikein innostuu vetämään!
Jakob tuntuu nyt hurjimman rumban keskellä hitusen säästelevän ääntään ja tekee pieniä modulaatioita, esimerkiksi varioi "korkeat C:t" joissakin kappaleissaan alemmas.
(No, en tiedä, onko hän oikeasti laulanut korkeaa ceetä missään julkisesti, mutta ainakin H soi Näsan domnarissa aivan todella hienosti ja komeasti. Hänen äänensä ja äänialansa kasvavat kohisten.)
Pojat hassuttelevat sen Mosquiton kanssa olan takaa. Heidän itse julkaisemassaan Ruisrock-videossa Kevin käyttää falsettia ihan mestarillisen hulvattomasti.
Minustakin ihan fiksu veto julkaista kansainvälistä yleisöä varten nyt tällainen kevyt ja helppo biisi, vaikka siitä varmaan tuleekin päiväperhonen. Ne syvällisemmät vanhat laulut kuuluvat Kaj'n uskolliselle perusyleisölle. :)
"Tämän myötä olen tajunnut vasta kunnolla tämän typerän kielimuurin mikä suomen- ja ruotsinkielisten välillä ilmeisesti vallitsee! Olen Itä-Suomesta eikä siellä ruotsia kuule eikä tämä kaksikielisyys ole millään tavalla läsnä, mutta ilmeisesti kielimuuri on korkea, koska minä, kuten moni muukaan, en ollut kuullut Kaj'sta ennen tätä viisukevättä. Ei heitä ole nostettu suomenkielisessä mediassa mitenkään esiin tai soitettu biisejä radiossa. Aika hullulta tuntuu! Olisi hienoa jos Suomi voisi olla aidommin kaksikielinen eikä tällaista muuria (ja ennakkoluuloja) olisi, ruotsinkieliset keskenään ja suomenkieliset keskenään (ja haukkumassa ruotsinkielisiä hurreiksi)."
Juurikin näin! Minä myös osoitan syyttävällä sormella mediaa. Miksi meidän maassa olevia (ei-suomenkielisiä) lahjakkuuksia ja osaajia ei nosteta paremmin esille...?
Joo noi ennakkoluulot ja ikiaikaiset asenteet istuu joissakin porukoissa sitkeästi edelleen, vaikka eletään sentään jo vuotta 2025 ja maailma on kovin toisennäköinen kuin ennen. On se hassua! En tiedä miten yleistä tai harvinaista tuo "hurrittelu" on nykyään, mutta tuntuu, että ei sitä enää niin kovin usein kuule - ainakaan pahantahtoisessa merkityksessä. Ja hyvä, jos niin on. Itselle on ruotsinkielisyys Suomessa ollut aina itsestään selvä luonnollinen asia. Ruotsin kielestä olen aina tykännyt (olen suomenkielinen) ja ruotsinkielisten kanssa tekemisissä ollut. Olen aina ajatellut, että voi miten kiva olisi, jos itsekin olisi aidosti kaksikielinen. Onhan se iso rikkaus. Ja työelämässä monessa tapauksessa iso etu.
Vierailija kirjoitti:
Jakob tuntuu nyt hurjimman rumban keskellä hitusen säästelevän ääntään ja tekee pieniä modulaatioita, esimerkiksi varioi "korkeat C:t" joissakin kappaleissaan alemmas.
(No, en tiedä, onko hän oikeasti laulanut korkeaa ceetä missään julkisesti, mutta ainakin H soi Näsan domnarissa aivan todella hienosti ja komeasti. Hänen äänensä ja äänialansa kasvavat kohisten.)
Fiksusti tekee tossa äänen säästelyasiassa. Ja mun mielestä Kevin laulaa nyt enemmän kuin ennen, vai kuvittelenko...?
Näsan domnar ei varmaankaan edes kuulu tohon festariohjelmistoon. Nordiksellahan se sentään kuultiin. On kyllä Jakobin ääni kehittynyt paljon, jos vertaa joittenkin vuosien takaiseen Nissan bromsaan. Itse asiassa kaikkien kundien ääni on mun kuullakseni kehittynyt, tullut jollain tapaa syvyyttä lisää.
Voisivat tehdä suomenkielelläkin biisejä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan esittämään nätisti kainoa toivomusta pojille jossain Instassa tms, että tehkää vaan edelleen rohkeasti myös sitä, missä olette niin hyviä. Eli kertomuksia, tarinoita ja upeita tekstejä!
Minä en ole ollenkaan mukana somessa (oma tietoinen valinta), enkä niistä edes hirveästi mitään ymmärrä. Jos olisin, niin olisin varmaan jo jollakin kanavalla näin tehnyt 🤗. Näillä keskustelupalstoillakin käyn vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksusti tekee tossa äänen säästelyasiassa. Ja mun mielestä Kevin laulaa nyt enemmän kuin ennen, vai kuvittelenko...?
Näsan domnar ei varmaankaan edes kuulu tohon festariohjelmistoon. Nordiksellahan se sentään kuultiin. On kyllä Jakobin ääni kehittynyt paljon, jos vertaa joittenkin vuosien takaiseen Nissan bromsaan. Itse asiassa kaikkien kundien ääni on mun kuullakseni kehittynyt, tullut jollain tapaa syvyyttä lisää.
Totta, kaikkien kolmen ääni on kehittynyt. Muhun on tehnyt vaikutuksen etenkin Axel, jonka äänessä on luonnostaan bassovivahdus mutta joka pystyy tarvittaessa kipuamaan myös tenoraalisiin korkeuksiin. Haluaisin kyllä kuulla häneltä enemmän sitä bassopuolta, jossa on tosi kaunis sointi (heidän musikaaleissaan sitä pääsee kuulemaan enemmän).
Ja toden totta, Kevin ja Axel tuntuvat laulavan livekonserteissa entistä enemmän. Bongasin juuri netistä jonkun esityksen, jossa nämä kaksi lauloivat sooloina joitakin kohtia, jotka levytyksessä esittää Jakob. Oikein hyvä ratkaisu vähän jakaa taakkaa, kun pojat nyt kesällä keikkailevat melkein joka päivä.
Nro 292 jatkaa vielä tuosta kaksikielisyydestä. En halua sotkea tähän politiikkaa mukaan sen enempää, mutta pakko todeta että sellainen RKP:n ajama kaksikielisyyspakotus on vastenmielistä. Sellainen pakkoruotsin lisääminen lastentarhasta alkaen, riippumatta siitä onko kyse edes mistään kaksikielisestä alueesta. Tai ruotsinkielisen sairaalapäivystyksen säilyttäminen Itä-Suomen kustannuksella. Tai nikotiinipussitehtaan suosiminen.
Mutta noissahan ei olekaan oikeastaan kyse kaksikielisyydestä vaan puhtaasti ruotsinkielisten etujen ajamisesta. Ja sellainen saa takajaloilleen kenet tahansa! Itselläni ei ollut koulussa mitään "pakkoruotsia" vastaan, mutta ymmärrän että tuollainen pakkotuputus aiheuttaa vastareaktion.
Kaj'n mukanaan tuoma ja näkyväksi tekemä ruotsin kieli ja kaksikielisyys on paljon siistigare. 😄 Suorastaan jättekiva! 😃
Täällä vielä yksi kulttuurirajan ihmettelijä ilmoittautuu! Mullekin on vasta tämän Kaj-ilmiön myötä valjennut, kuinka erillään suomen- ja ruotsinkielinen maailma Suomessa ovat tosiaan olleet. Mikä suuri harmi, molemmille osapuolille.
Toivotaan, että muuri nyt vähän murtuu. Itse asiassa sen näkee jo rakoilevan. Aivan ällistyneenä olen parissa konsertissa nähnyt, kuinka täysin suomenkielinen yleisö laulaa mukana Kaj'n lauluissa, eikä edes pelkästään Bastussa vaan monissa muissakin.
Ja esimerkiksi kaksi sukulaistyttöä ovat Kaj'n myötä innostuneet opiskelemalla opiskelemaan ruotsia (joka ei aiemmin kiinnostanut yhtään) ja opettelemaan jopa Vöyrin murretta. Kuka olisi ikinä uskonut!
No jep. Ei ihme, että moni on sanonut, että KAJ on saanut ruotsinkielisen kulttuurin ja ruotsin kielen edistämisen suhteen muutamassa kuukaudessa aikaan enemmän, kuin RKP vuosikymmeniin!
Jep, näin on. Luin jotain yleisön kommentteja Skellefteån konsertista, sehän oli Sara Kulturhusetissa, jossa kuulemma hieno sali. Pojat itsekin kai tykkäsivät paikasta. Hienoa palautetta saivat yleisöltä sielläkin (missäpä eivät saisi...), todella innostunut tunnelma ja kaikki mukana! Jotkut ruotsalaiskriitikot ovat lehtitietojen mukaan olleet tosi nihkeitä KAJ'ta kohtaan. Itse olen sitä mieltä, että musiikkia tehdään yleisölle eikä kriitikoille, joten antaa palaa, pojat! Kiitos siitä mitä teette!