Millaista elämää viisikymppiset elää?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Kuolemaa odottelen. vm 74
Älä turhaan tuhlaa elämääsi odotteluun. Kuolemaan pääset vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että perheellisillä ei ole harvinaisen kauniina kesäpäivänä parempaa tekemistä kuin vauvapalstailu meidän mt-ongelmaisten syrjäytyneiden kanssa.
Viisikymppisillä harvemmin on enää ns perhe-elämää - osa on jo isovanhempia. En tajua miksi tuota perhejargonia pitää ängetä joka paikkaan! Minun lapseni on kolmekymppinen, ja asunut jo kymmenen vuotta toisella puolella maata. Ja kaunis kesäpäivä? Näitä samoja puolipilvisiä päiviä olen nyt katsellut 52 kesää. Olen pahoillani etten jaksa palvoja ja olla niistä tämän enempää ekstaasissa. Minusta tuntuu, että teillä *mt-ongelmaisilla syrjäytyneillä* - mitä/keitä tämä nyt ikinä sisällään pitääkin - on jotenkin illusorinen kuva muiden, ehkä mielestänne aina jotenkin parempiosaisten elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eroa onko 1970 syntynyt boomeri vai 1979 syntynyt keski-ikäistyvä.
1979 syntynyt on ollut jo vuosia keski-ikäinen.
No ei kyllä ole.
Sori, mutta kyllä vaan on. Keski-ikä alkaa nelikymppisenä. 1979 syntynyt täyttää tänä vuonna 46 eli on jo lähempänä viittäkymmentä kuin neljääkymmentä.
Kyllä se alkaa kolmevitosena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että perheellisillä ei ole harvinaisen kauniina kesäpäivänä parempaa tekemistä kuin vauvapalstailu meidän mt-ongelmaisten syrjäytyneiden kanssa.
Viisikymppisillä harvemmin on enää ns perhe-elämää - osa on jo isovanhempia. En tajua miksi tuota perhejargonia pitää ängetä joka paikkaan! Minun lapseni on kolmekymppinen, ja asunut jo kymmenen vuotta toisella puolella maata. Ja kaunis kesäpäivä? Näitä samoja puolipilvisiä päiviä olen nyt katsellut 52 kesää. Olen pahoillani etten jaksa palvoja ja olla niistä tämän enempää ekstaasissa. Minusta tuntuu, että teillä *mt-ongelmaisilla syrjäytyneillä* - mitä/keitä tämä nyt ikinä sisällään pitääkin - on jotenkin illusorinen kuva muiden, ehkä mielestänne aina jotenkin parempiosaisten elämästä.
Aika moni täällä on hehkuttanut elävänsä ihanaa perhe-elämää. Ja nykyisin on hyvin yleistä tehdä lapset vasta neljänkympin tienoilla. Silloin ei todellakaan olla vielä isovanhempia viisissäkymmenissä. 70-luvulla syntyneillä voi olla alle kouluikäisiäkin lapsia vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaata elämää. Lapset ovat jo aikuisia ja omillaan mutta vielä ei ole lapsenlapsia. Parisuhde on ok kaikinpuolin. Talous on kunnossa. Töissä ei tarvitse enää käydä koska sijoitussalkku riittää elättämään meidät täysin. Pari pientä perintöäkin on saatu eli valitettavasti molempien vanhemmat ovat jo kuolleet. Jonkin verran matkustellaan. tykätään hyvästä ruuasta ja viineistä. Festareillakin käydään yhä. Minä olen 56v ja mies pari vuotta vanhempi. Terveys on vielä ok ja se onkin tärkeintä tässä vaiheessa elämää. Koti on kiva isohko keskustakoti. Tavoitteena muutto toiseen kaupunkiin parin vuoden sisällä. On haaveita ja tavotteita.
Ja silti roikut vauvapalstalla. Melko säälittävää.
Ja mitä itse teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eroa onko 1970 syntynyt boomeri vai 1979 syntynyt keski-ikäistyvä.
1979 syntynyt on ollut jo vuosia keski-ikäinen.
No ei kyllä ole.
Sori, mutta kyllä vaan on. Keski-ikä alkaa nelikymppisenä. 1979 syntynyt täyttää tänä vuonna 46 eli on jo lähempänä viittäkymmentä kuin neljääkymmentä.
Kyllä se alkaa kolmevitosena.
Siitä on monenlaista tulkintaa. Ei ole mitään kiveenhakattua määritelmää alkaako keski-ikä 35 vai 40 iässä. Varmaa on vain se, että 46v on jo hyvinkin keski-ikäinen.
1970 syntynyt kuuluu X-sukupolveen ihan niin kuin 1979 syntynyt, kumpikaan ei ole boomeri.
Kun lapsi muutti kotoa, tuli tyhjyyden tunne, mutta olen alkanut opiskella työn ohessa, työ on mielenkiintoinen ja sille on nyt aikaa. Käyn paljon teatterissa, liikun ja nautin siitä, ystäviä on aikaa tavata. Hiljaisuus ja lukeminen tosin kiinnostaa usein enemmän. Elän pitkässä parisuhteessa joka on hyvällä tavalla uomissaan, nautin siitä kun toinen on niin tuttu ja tunnemme toisemme jo 27 vuoden ajalta. Aika itsenäisestikin me eletään, mutta on myös yhdistävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaata elämää. Lapset ovat jo aikuisia ja omillaan mutta vielä ei ole lapsenlapsia. Parisuhde on ok kaikinpuolin. Talous on kunnossa. Töissä ei tarvitse enää käydä koska sijoitussalkku riittää elättämään meidät täysin. Pari pientä perintöäkin on saatu eli valitettavasti molempien vanhemmat ovat jo kuolleet. Jonkin verran matkustellaan. tykätään hyvästä ruuasta ja viineistä. Festareillakin käydään yhä. Minä olen 56v ja mies pari vuotta vanhempi. Terveys on vielä ok ja se onkin tärkeintä tässä vaiheessa elämää. Koti on kiva isohko keskustakoti. Tavoitteena muutto toiseen kaupunkiin parin vuoden sisällä. On haaveita ja tavotteita.
Ja silti roikut vauvapalstalla. Melko säälittävää.
Ja mitä itse teet?
No roikun täällä. Mutta minulla ei olekaan hyvää parisuhdetta, talous kunnossa, haaveita ja tavoitteita. Jos olisi, en todellakaan käyttäisi aikaani täällä mölisemiseen.
Samanlaista kuin elin kolmekymppisenäkin. Käyn töissä, kävelyllä ja ruokakaupassa. Olen sinkku ja olen pääasiassa yksin, omasta valinnastani. Katson telkkaria, pelaan tietokoneella, joskus roikun täällä tai Redditissä kun on vapaata, pari kertaa viikossa kuntosalilla. Ihan tavallista kotihiiren elämää, juuri sellaista josta tykkään. Ikä ei mulla vielä tunnu missään, ei siis ole mitään vaivoja eikä väsymisiä tms, peilikuvasta toki näkee ettei sitä enää ole kolmekymppinen, mutta sekin on mulle ihan ok eikä mikään kauhun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia ollenkaan joten ei ole pelkoa myöskään lapsenlapsista. Saan olla aivan rauhassa ja tehdä mitä milloinkin haluan. Voin nauttia elämästä täysillä ilman kersoista aiheutuvaa riesaa. Kaikki rahatkin on käytössä itseäni varten sen sijaan että ne olisi upotettu räkänokkien elämän rahoittamiseen. M55
Säättävää että joku itse täällä pyörii ja pitää sitä säälittävänä. Mutta jos täällä hetken pörrää huvikseen ei tarkoita ettei olisi muuta elämää. Joten heippa vaan. Lähden nyt kaupungille lounaalle. Harmi ettei täällä aurinko paista mutta kaikkea ei saa. T: se vapaa
Elämän parasta aikaa! Hyvä parisuhde, lainat maksettu, isot lapset. Työelämässä ei tarvitse todistella mitään itselleen tai toisille.
Paljon matkustetaan ja liikutaan puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä raivoat? Ei kaikki elä elämäänsä samaa rataa kuin sinä. Turha siitä on kiukutella, että osa eli ensin nuoruutensa ja teki lapset vasta sitten. Ensisynnyttäjien keski-ikä on nykyisin jo yli 30, joten ei ole mitenkään tavatonta että 5kymppisellä on vielä pieniä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Säättävää että joku itse täällä pyörii ja pitää sitä säälittävänä. Mutta jos täällä hetken pörrää huvikseen ei tarkoita ettei olisi muuta elämää. Joten heippa vaan. Lähden nyt kaupungille lounaalle. Harmi ettei täällä aurinko paista mutta kaikkea ei saa. T: se vapaa
Säälittävää valittaa siittä että joku pitää sinun säälittävää elämääsi säälittävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vooi, eikö se elämä ollutkaan niin ihanaa, kun meni noin kovasti tunteisiin :D
*Mitä raivoat? Ei kaikki elä elämäänsä samaa rataa kuin sinä. Turha siitä on kiukutella, että osa eli ensin nuoruutensa ja teki lapset vasta sitten. Ensisynnyttäjien keski-ikä on nykyisin jo yli 30, joten ei ole mitenkään tavatonta että 5kymppisellä on vielä pieniä lapsia. *
Paskafoorumin lainaustoiminto ei taas toimi. Raivosinko? Lähinnä totesin. Ja kuten ketjusta saattaa huomata, aika monella tosiaan on jo isot/aikuiset lapset. Lähinnä kiinnitin huomiota siihen, että aika monella se perhe-elämä tosiaan on jo _ohi_.
Vierailija kirjoitti:
*Mitä raivoat? Ei kaikki elä elämäänsä samaa rataa kuin sinä. Turha siitä on kiukutella, että osa eli ensin nuoruutensa ja teki lapset vasta sitten. Ensisynnyttäjien keski-ikä on nykyisin jo yli 30, joten ei ole mitenkään tavatonta että 5kymppisellä on vielä pieniä lapsia. *
Paskafoorumin lainaustoiminto ei taas toimi. Raivosinko? Lähinnä totesin. Ja kuten ketjusta saattaa huomata, aika monella tosiaan on jo isot/aikuiset lapset. Lähinnä kiinnitin huomiota siihen, että aika monella se perhe-elämä tosiaan on jo _ohi_.
Niin? Miksi sitten raivosit siitä, että mainittiin perhe-elämästä? Mikä juuri siinä meni sinulla noin pahasti ihon alle?
Ihan kivaa. Ei ole enää nuori, mikä on hyvä asia (nuoruus oli perseestä) eikä vanha, koska vanhuus on perseestä.
Kuolemaa odottelen. vm 74