Liikuntamuotoja, jotka tuntuvat vähiten liikunnalta mutta ovat hyväksi terveydelle?
Kävely totta kai, mutta mitä muuta liikkumista voi harrastaa ilman että tuntuu kovin raskaalta tai vaatii paljon valmisteluja?
Kommentit (218)
Melkeinpä mikä tahansa laji mikä tuntuu itselle mieluisalta. Padel, spinning, kiipeily, jooga, patikointi, vesijuoksu, perusjumppa, tanssitunnit... Siitä vaan kokeilemaan eri lajeja.
Kävelysauvojen kanssa metsässä tai puistossa Kävely on mukavaa : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilates. Sitä pystyy tekemään kaiken kuntoiset.
Jooga ja pilates ei kyllä ole helppoja ja kevyitä. Sellaisiin asentoihin ei niin vain pääse
Joogaakin on monenlaista. Urheilullisemman sijasta voi valita rauhallisemman ja jokainen venyy oman kehon mukaan.
Mitähän ap tarkoittaa valömisteluilla? Saako liikkumista varten matkustaa, saako olla sidottu esim. ohjaajan aikatauluun tai saako olla välineitä/vaatteita mitä pitäisi ostaa?
yksiössä asuessa ei paljoa askelia tule ellei vaseten lähde niitä tekemään, ok-talossa asuessa esim. 10 000 askelta syntyy luonnostaan kun vähänkään pihalla puuhastelee, ei tarvi lähteä aikaa tuhlaamaan jonnekin tarkoituksena kävellä
Sähköpyöräily pelasti henkeni,
Ensimmäinen kokeilemistani kymmenistä pakkopullista.
Herkkukävely.
Se on sitä, kun et osta mitään hyvää kotiin. Sitten kerran viikossa kävelet johonkin hakemaan herkkuja. Syrjäseuduilla erityisen tehokasta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, toki pilatesta pystyy tekemään rapakuntoinenkin (liikkeistä on eri tasoja), mutta kyllä se liikunnalta silti tuntuu. Sykettä se ei pahemmin nosta, mutta lihakset huutaa kyllä pilatestunnin jälkeen hoosiannaa.
No mistä kukin tykkää. Itsellä tanssi ja kesällä myös pyöräily. Lihaskuntoa teen lähinnä sen takia että kroppa kestäisi tanssiliikkeet mahdollisimman hyvin, ja sekin musan tahtiin koska on muuten jumalattoman tylsää
Onhan niitä. Eli käden liike mikä avaa jääkaapinoven normaali ruokailujen välissä on haitallinen. Sama kuivaruokakaapin oven ja karkkipiilon kanssa. Noiden pois jättäminen edistää terveyttä jo kummasti. Lisäksi pieni kiertolenkki kaupassa ohi karkki ja limu sekä sipsihyllyjen ohi tekee ihan hyvää. Skuutit pois ja jalat tai pyörä alle koulu ja työmatkoilla. Siinä hyviä startti vinkkejä.
Itse ole kohta lähdössä ainakin 70km pyörälenkille jos en innostu enemmänkin polkemaan.
Vierailija kirjoitti:
yksiössä asuessa ei paljoa askelia tule ellei vaseten lähde niitä tekemään, ok-talossa asuessa esim. 10 000 askelta syntyy luonnostaan kun vähänkään pihalla puuhastelee, ei tarvi lähteä aikaa tuhlaamaan jonnekin tarkoituksena kävellä
Epäilisin mittavirhettä, jos vähänkään pihalla puuhastellessa saa 10 000 askelta kasaan. 165 senttisellä naisella tuo 10000 askelta olisi noin 6,8 kilometriä.
Koiraharrastukset. Huomaamatta vierähtää tuntikaupalla aikaa ulkona ja tulee askeleita. Tehokkaimpana ehkä agility, canicross ja koirahiihto. Metsälajeissa tulee käveltyä kilometritolkulla vaihtelevassa maastossa, kun on etsintää ja jälkeä. Se on samalla sosiaalista toimintaa ja päälle tulee kävelylenkki 3-4 kertaa päivässä. En koe itse näitä lajeina, joihin lähden vartavasten urheilemaan, mutta tulee urheiltua kyllä kovastikin päivittäin. Ilman koiraa olisin sohvaperuna.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyrin kävelemään 10 000 askelta päivässä, ja voin kertoa ettei se tule pienestä omakotitalon pihalla puuhastelusta. Ellei sitten sinulla ole sellainen askelmittari, joka mittaa askeleita neulomisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toki pilatesta pystyy tekemään rapakuntoinenkin (liikkeistä on eri tasoja), mutta kyllä se liikunnalta silti tuntuu. Sykettä se ei pahemmin nosta, mutta lihakset huutaa kyllä pilatestunnin jälkeen hoosiannaa.
Itse miellän ajatuksen liikunnasta, joka ei tunnu liikunnalta sellaiseksi missä ei tule tuskallinen hiki ja siksi pilates on myös hyvä vaihtoehto vaikka tuntuisi jälkikäteen lihaksissa.
Leikkiminen. Ensin lainataan jostain lapsi ja sitten leikitään. Esim vesiliukumäki on tehokasta liikuntaa. Kahdessa sekunnissa lasket alas ja kiipeät raput ylös lukemattomia kertoja. Lopuksi uupunut lapsi kannetaan elpymään.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyöräily pelasti henkeni,
Ensimmäinen kokeilemistani kymmenistä pakkopullista.
Sähköpyörät kiinnostavat. Olen hyvin särkyinen ja pitää harrastaa liikuntaa, että sairaudet pysyvät kurissa. Toisaalta ei saa tehdä liikaa. Minulla on normi fillari ja kunto on välillä loppua. Olen toivottoman hidas. Olisi ihanaa jos saisi jonkun pienen kevennyksen polkemiseen ylämäissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelyllä ei ole kukaan parantunut tai laihtunut, jos näin olisi olisimme kaikki terveitä.
Harva kävelee lähellekään askelsuosituksia.
Muista erityisesti miten nyrkkeilyvalmentaja joka ennestän oli jo erittäin timmissä kunnossa, kertoi miten kävelyllä laihtui vielä muutaman kilon.
Kävely myös syy miksi monissa maissa naiset pysyy hoikkina, esim Ranska, Venäjä jne
Harva? En ihan usko, syystä että meillä on just nyt ystävien ja naapureiden kanssa kilpailu siitä kuka saa eniten askelia kasaan kolmessa viikossa. Olen tällä hetkellä tappiolla vaikka eilenkin tuli 14628 askelta. Ja ihan normaaleja 35-45-vuotiaita ollaan, kaikkien askeleet koostuu siis ihan vain päivän liikkumisesta, ei esimerkiksi kotona tai töissä kävelystä saatikka mistään lenkkeilystä
Anteeksi ohis.
Vierailija kirjoitti:
Laskuvarjohyppy, purjehdus, matkustelu, jne.
Joo. Purjeveneessä, junassa, bussissa tai laivassa istuskelu kun onkin hiton tehokkaita liikuntamuotoja.
Lavatanssit ja ratsastus. Kiireetön hyötypyöräily.
Mukavaa se on, mutta jos haluaa polttaa merkittävän määrän kaloreita niin pitää fillaroida kovalla vauhdilla ja pitkään.