Kelan 3v psykoterapia huononsi vointiani?
Onko muille käynyt niin että 3v psykoterapian päätteeksi psyykkinen vointi on huonompi kuin terapiaa aloittaessa?
Mulla on.
Työkyky on laskenut 100% - -> 60%.
Olen luopunut monista unelmistani psyykkisten voimavarojen vähäisyyden vuoksi. En esim. haaveile enää lapsista koska en jaksaisi lapsiarkea.
Monia asioita on käsitelty mutta en koe että arki olisi ainakaan helpompaa kuin ennen terapiaa.
Kommentit (530)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuntauksen psykoterapiassa kävit?
Ratkaisukeskeinen mutta ei puhtaasti vain sitä.
Ap
Eri suuntauksissa voi mennä eri asiat pieleen. Mutta tärkein kai se, onko kemiat kohdallaan terapeutin kanssa. Tuntuiko siltä?
Hän on tuntunut turvalliselta ja miellyttävältä henkilöltä jolle on helppo puhua. Tuntuu ettei paljon mitään ole tarttunut 3 vuodessa mukaan loppu elämää varten vaan olen vaan selviytynyt nämä vuodet ja käynyt avautumassa ongelmistani.
Ap
No tämä otti erikoisen käänteen.
On huonontanut. Työkyky 80% osatyökykyisestä 40% työkyvyttömäksi. Eläkkeelle en pääse, enkä enää terapiaa saa, lääkkeistä ei mitään apua.
Piti googlettaa se lyhenne. Niin epäilen itselläni PMDD:tä.
PMDD:ssä potilas saa rajuja ahdistus-, masennus- ja itsetuhoisuusoireita. Tyypillisesti oireisiin voi kuulua myös voimakasta ärtyneisyyttä, raivoa ja aggressiivisuutta. Oireet voivat heikentää myös läheisten hyvinvointia ja elämänlaatua. 7.8.2024
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt ja pettynyt olo. Terapeutti on kokenut ja osaava joten en tiedä miten tässä on näin käynyt.
Ap
Psykodynaaminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eri suuntauksissa voi mennä eri asiat pieleen. Mutta tärkein kai se, onko kemiat kohdallaan terapeutin kanssa. Tuntuiko siltä?
Tärkein on terapeutin ammattitaito. Mikä koulutus terapeutilla on?
Psykologipohjainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä kannattaa panna lukien, vaikkei ymmärtäisi heti pointtia.
Olen kärsinyt RAJUISTA PMS-oireista todennäköisesti aina. Tai ehkä teinistä asti. Tai aikuisuuden kynnykseltä. En muista, mutta uskon, että ongelma on aina ollut läsnä. Olen NIIN MONET KERRAT ihmetellä miksi mielialani heittelee rajusti. Jatkuu.
Ihmetellyt
Millä tavalla se huononsi sitä oloa? Olen toki kuullut saman ennekin, mutta olisi kiinnostavaa tietää, että miten se tarkalleen noin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt ja pettynyt olo. Terapeutti on kokenut ja osaava joten en tiedä miten tässä on näin käynyt.
Ap
Psykodynaaminen?
Ratkaisukeskeinen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On terapeutteja jotka eivät osaa. Pahimmillaan kaivavat ihmisestä pahuuden esiin.
Psykiatria. Pahuus jota tekevät ihmisille muuttaa ihmistä. Aiemmin saatoin itkeä pahoille uutisille lehdessä. Minulle osastolla tehdyn väkivallan jälkeen huomasin nauravani vahingoniloisena. Se kipu mitä sisällä on. Aiheuttaa sen pahuuden. Se että sielu yritetty kaivaa ulos ja tappaa.
Mua pidettiin lapsena osastolla ja tehtiin käytöskokeita, että luvattiin päästää pois ja sit pidettiin kuulustelu, jossa sanottiin että pidetäänkin vielä 6kk, koska "edistystä" ei ole tapahtunut. Suomessa vihataan lapsia.
Olen muutamia kertoja puhunut ammattilaisten kanssa, mutta se vain pahentaa oloani.
JOTEN AJATTELEN NIIN, ETTÄ KAIKILLE TERAPIOINNIT EIVÄT VAIN SOVI JOSTAIN SYYSTÄ.
Syy miksi epäilen, että tuo terapiointipaska pahentaa oloani, on se, että...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä tämä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremman avun olen löytänyt joogasta ja itämaisesta, etenkin Buddhalaisesta hengellisestä maailmankatsomuksesta, tai ainakin toisesta vinkkelistä havaitseminen paljasti minulle länsimaisen psykologian sokeat kohdat.
Mitä ne sokeat kohdat mielestäsi ovat? Olen miettinyt samaa, ja varmasti moni muukin...
Vaikka se että potilaan päätä sekoitetaan entisestään, koska pidempi potilasjakso tuottaa enemmän rahaa. Vai ootko kuullut kenenkään terapeutin sanovan että "tää on ihan perus lapsuustrauma ja pitäs hellittää parissa viikossa"
No tää on minustakin itsestäänselvää, että terapeutin intressissä ei ole, että asiakas paranee nopeasti. Tehottomuus takaa varmemmat tulot pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tuosta pitänyt puhua kolmen vuoden aikana ja tarkistaa tavoitteet? Eli tavoite on aina lisätä pärjäämistä, ei huonontaa tilannetta. Kai te arvioitte terapian kulkua yhdessä?
Kelan terapioita on pakko arvioida, Kela vaatii terapiapalautteen. Eri asia sitten, miten hyvin se on ap:n tapauksessa toteutettu.
Terapeutit ja psykologit ovat mielenterveyden ammattilaisia, mutta eivät ajatustenlukijoita tai taikureita.
KUN MT-AMMATTILAINEN SANOO JOTAIN, SIIHEN ALKAA HELPOSTI USKOMAAN, VAIKKEI SE TUNTUISI OIKEALTA.
Jatkuu.
Luulen, että vointisi etenee tuohon tyyliin vaikka kuka tekisi mitä, koska et ymmärrä, että sun elämä, sun pitää tehdä se muutos. Ei sitä voi kukaan valmiina pöytääsi kantaa.
Ja se menee hyvin helposti siihen suuntaan, että mt-ammattilainen saa omat käsityksensä ja syöttää niitä asiakkaalle, asiakas uskoo sokeasti, että näin sen on oltava, kun ammattilainen niin sanoo. Sitten siitä tulee sellainen itseään ruokkiva kehä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hän on tuntunut turvalliselta ja miellyttävältä henkilöltä jolle on helppo puhua. Tuntuu ettei paljon mitään ole tarttunut 3 vuodessa mukaan loppu elämää varten vaan olen vaan selviytynyt nämä vuodet ja käynyt avautumassa ongelmistani.
Ap
Onko terapeutilla ollut sinulle mitään annattavaa? Siis ammatillisesti. Oletko vakuuttunut hänen ammattitaidostaan?
Pelkka mukavana oleminen ei paranna ketään. Tapaamisissa pitäisi olla hänen osaltaan myös jotain ammatillista antia. Onko sitä?
Tärkein on terapeutin ammattitaito. Mikä koulutus terapeutilla on?