Miksi mies kestää vaimoa, joka on lähes aina pahalla tuulella?
Ja miten nainen itse kestää liitossa, jossa ei viihdy? Vuosia, ei vain kuukausia tai tilapäisesti.
Ja ainakaan miehen kohdalla ei ole kyse siitä, etteikö muuta seuraa löytyisi. Hän on todella pitkä, raamikas ja mukava mies, ns. statusmies tulojen ja ammatin osalta.
Miten rakkaus kestää jatkuvaa nalkuttamista ja huonoa kohtelua? Itse en muuta syytä keksi kuin sen, että mies on tehnyt jotain ns. pahaa, jota pitää sovittaa. Mutta en olisi tuolla tavalla käyttäytyvän ihmisen kanssa edes viikkoa.
Molemmille olisi mielestäni parempi erota, jos toista ei yhtään kunnioita ja elämä on pelkkää riitelyä. Ja näin on lopulta käynytkin muiden vastaavalla tavalla käyttäytyneiden parien kanssa, pitkiä liittoja.
Kaipa se vanha rakkaus vieläkin joskus pilkahtaa esille vai mistä on kyse?
Kommentit (169)
Miksi et kysy heintä itseltään, jos he ovat ystäviäsi?
Tietävätkö he edes, millaiselta he vaikuttavat muiden silmissä?
Vierailija kirjoitti:
Emmätiä. Rakastaa puolisoaan, ja tietää, että kun tällä on stressiä, huolta dementuneista vanhemmista, surua keskenmeno(i)sta, traumaa raiskauksesta tai pahoinpitelystä tms
Yhtä hyvin voisit kysyä, että miksi niin kovin moni nainen hyväksyi miehensä sotatraumat vuosikymmenten ajan? Ei ollut pelkästään häpeän pelkoa avioeron johdosta, vaan koska nämä naiset tiesivät, että mies oli sodan uhri.
Toki voi olla, että mies tietää olevansa laiska, ja tietää, että kuka tahansa nalkuttaisi tälle suhteessa. Tai ukko on pettänyt, ja tietää satuttaneensa toista syvästi.
Kysymällä asiat selviää. Tai sitten annat toisten elää elämäänsä rauhassa.
Tietenkin annan heidän elää elämäänsä rauhassa ja otan kantaa vain kysyttäessä. En puutu heidän parisuhteeseensa, mutta olen yleisellä tasolla kiinnostunut tietämään miten näin elävät ihmiset ajattelevat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sitten tämä huono kohtelu tulee ilmi?
Ilkeä käytös toista kohtaan myös vieraiden läsnäollessa - mitä se mahtaa olla silloin, kun muut eivät ole paikalla.... Ap
Millaista ilkeä käytös on?
En halua kuvata tarkemmin, mutta tiuskimista, ilmeilyä, vittuilua, joka purskahtaa esille vähän väliä. Ap
Voisiko vaimo olla sairas? Dementia voi aiheuttaa tuollaista.
Selittäisi myös miksi mies hyväksyy tilanteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaahan tuommoinen on, henkinen väkivalta. Mutta et sinä voi muita pelastaa. Toki voit kuunnella ja tukea ystävänä. Ehkä ruuhkavuosissa ei vaan jaksa ja kykene toteuttamaan eroa, vaikka tietääkin, että se voisi jollain tasolla helpottaa.
Niin, kurja on tosiaan kuunnella ja seurata kaiken tuhoa. Kaikki nämä vastaavanlaiset suhteet kestivät yli ruuhkavuosien ja tarjosivat näin lapsille hyvin epäterveen mallin parisuhteesta. Yksi näistä ihmisistä on itsekin sitä moneen kertaan pahoitellut. Ap
Jotkut kokevat että parisuhteessa on kuitenkin etuja vrt. sinkkuus. Uusi suhde ei ole monelle realistista
AP vaikuttaa siltä että jostain syystä haluaa tämän parin eroa. Voisiko nämä AP:n jutut olla valetta? Oletko se kuka on parisuhteessa veljelliseltä tuntuvan puolison kanssa? Jostain AP on nyt loukkaantunut pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei kuuntele vaimoa oikeasti? Vaimolla on jokin syy, miksi hän nalkuttaa.
Estrogeeni ja musta sielu.
Ja usein myös lapsentasoinen kyvyttömyys kommunikoida suoraan itse asiasta.
Onkohan ap itse aloituksen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei kuuntele vaimoa oikeasti? Vaimolla on jokin syy, miksi hän nalkuttaa.
Kyllä mulkku voi olla ihan vaan mulkku, kuten suuri osa ihmisistä sukupuolesta riippumatta on.
Useinhann nämä agressiiviset pahanolon sprinklerit oksentelevat olojaan myös lastensa päälle - ovatko lapsetkin ansainneet tämän ja elämienpilaaja itse on syytön?
Koskaanhan ei elä kenenkään kodissa kärpäsenä katossa.
AP:n tarina on valheellinen ja reippaasti ohjaileva. Asiat on monesti hyvä selvittää heti niin voi keskittyä pääsääntöisesti hyvään parisuhteessa. <3
Vierailija kirjoitti:
47 v.? Miten ihmeessä, kun on kahdessa vuodessa vanhentunut silmin nähden noin 60 v. lisää? Välillä myös pitkiä poissaolojaksoja, joissa ministeriaitiossa ei ole selkeästi ollenkaan läsnä ja tässä maailmassa, vaan kultakalana tuijottelee seiniä. Pitäiskö olla huolissaan?
-winner-
Kuka, Orpoko?
Olen 38v perheellinen nainen ja en tunne yhtäkään ystäväpariskuntaa niin hyvin, että pystyisin väittämään että tiedän, että nainen aina valittaa ja haukkuu miestään.
Ehkä jossain sukulaisilla on tullut oltua yökylässä ja jotain hajua aiheesta on, miten käyttäytyvät kotonaan, mutta siihenkin on voinut vaikuttaa ihan se, että heillä on vieraita yökylässä ja silloin esim. miehen passiivisuus/tekemättömyys/menemällä sieltä mistä aita on matalin, voi ärsyttää normaalia enemmän. Ainakin veljeni on sellainen, etten ihmettele ollenkaan vaikka käly ajoittain ärsyyntyy sohvalla istuskeluun. Tuskin koko suhde on sitä kuitenkaan!
Toki sitten on yksi sellainen kaveri ollut, joka aina haukkui miestään puhelimessa minulle. En siltikään usko, että joiden koko arki oli naisen haukkumista. Kun en sitä arkea heidän kanssaan elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden tapauksen. Nainen jotenkin erityisen negatiivinen aina ja ärhäkkä, mies kiltti ja ystävällinen, komea kohtelias perheenisä. Kunnes lähti toisen matkaan. Joskus kertoi siitä, että oli vain asettunut ajatukseen, että tässä sitä nyt ollaan, ja erityisesti lasten takia, pakko vain jaksaa ja yrittää. Kunnes sitten tuli puun takaa joku, joka vei jalat alta (ja sivusta katsottuna pelasti miehen, tuntuu hehkuvan nykyisin). Voisipa sanoa samaa tästä negatiivisesta tutustani, hän jäi kiinni katkeruuteen ja yhä negatiivisempi, jos mahdollista. Käänteet yllätti ensin kaikki ja loppuen lopuksi ei ketään.
Niin, tuo viimeinen lause on osuva tämänkaltaisiin tilanteisiin. Loppujen lopuksi ei ole vaikea ennustaa mikä suhde päätyy eroon useimmissa tapauksissa. Itsekin tunnen tapauksen, joka muistuttaa kertomaasi. Vaimo on nykyisin täysin alkoholisoitunut ja alkoholinkäyttö oli myös suhteen aikana ongelma. Vaikka koko totuutta avioliitosta ei tiedä, niin ihmisen elämäntarina antaa osviittaa siitä millainen hän on. Jos taakse jää aina savuavia raunioita, en enää osta mitään uhritarinoita, vaan enemmän luotan omiin havaintoihini. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy heintä itseltään, jos he ovat ystäviäsi?
Tietävätkö he edes, millaiselta he vaikuttavat muiden silmissä?
En halua sekaantua heihin tämän enempää, vaan olemme aikeissa vähentää kanssakäymistä. Luulen, ettei ainakaan vaimo välitä yhtään miltä hän meidän silmissämme vaikuttaa, koska alun perin on kyse miehen ystävistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sitten tämä huono kohtelu tulee ilmi?
Ilkeä käytös toista kohtaan myös vieraiden läsnäollessa - mitä se mahtaa olla silloin, kun muut eivät ole paikalla.... Ap
Millaista ilkeä käytös on?
En halua kuvata tarkemmin, mutta tiuskimista, ilmeilyä, vittuilua, joka purskahtaa esille vähän väliä. Ap
Voisiko vaimo olla sairas? Dementia voi aiheuttaa tuollaista.
Selittäisi myös miksi mies hyväksyy tilanteen
Vaimo ei ole sairas, hänellä ei ole sotatraumoja tai muitakaan traumoja, jotka selittäisivät v-mäistä käytöstä puolisoa kohtaan. Avioliitto on vain tullut tiensä päähän ennemmin tai myöhemmin, siltä se nyt näyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Muiden parien suhteen dynamiikkaa on mahdoton ymmärtää.
Ehkä mies haluaa dominan, joka määrää kaikesta ja hän vapautuu itse vastuusta. Ehkä haluaa uhriutua ja saada muiden sääliä. Ehkä nainen on tuskastunut tohvelisankariin, mutta saa näyttää erinomaisuuttaan.
Suhde voi antaa sairaalla tavalla kummallekin sen, mitä kaipaa. Vallantunnetta, masokistista alistumista, läheisriippuvuutta.
Onhan tuollainenkin mahdollista, jos alun perin on jotain häikkää, mutta minusta moni tapaus on vain ajan mittaan luisunut heikkoon jamaan. On tapahtunut asioita, joista ei päästä yli eikä ole haettu apua tai sitten rakkaus on vain loppunut eikä osata erotakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei tarvii olla. Naiset muuttuu iän myötä. Omani oli nuorena oikea lempeys. Ikää kun tuli alkoi maisemaan kaikesta. Mikään ei kelpaa ja kaikki mitä teen on väärin. Se on ilmeisesti naisilla nuo harmooni hormoonit jotka sekoon ikävuosien karttuessa. Mies alkaa laihtumaan ja lempeys asioihin pehmenee mutta naisista tulee pirttihirmuja... Näin meillä. Ei se haittaa kun sen tietää. kyllä kohdakkoin saapuva seniliteettiys parantaa asiat.
Vierailija kirjoitti:
AP vaikuttaa siltä että jostain syystä haluaa tämän parin eroa. Voisiko nämä AP:n jutut olla valetta? Oletko se kuka on parisuhteessa veljelliseltä tuntuvan puolison kanssa? Jostain AP on nyt loukkaantunut pahasti.
Minusta heidän kannattaisi mennä terapiaan selvittämään asioitaan, mutta niin kauan kun neuvoani ei kysytä, en puutu kenenkään yksityisasioihin. Ja kuten kirjoitin, olen sitä mieltä, että riitaisassa liitossa eläminen on elämän tuhlaamista. Yhtä lukuunottamatta eronneet parit ovat itsekin olleet samaa mieltä jälkikäteen. "Ainoa asia jota kadun erossa on se, ettemme eronneet aikaisemmin." Jos rakkaus on loppunut, ei oikein ole mitään tehtävissä, mutta voi terapia silti auttaa eroamaan sopuisammin.
En ole mistään loukkaantunut enkä ole veljelliseltä tuntuvan puolison kanssa. Minusta olisi vain mielenkiintoista kuulla niiltä, jotka ovat itse eläneet tuon vaiheen tai muuten seuranneet, että miten he näkevät tilanteensa. Ja useampi mies on jo antanut saman vastauksen. Eroaminen ja uuden suhteen etsiminen tuntuu liian vaikealta. Ehkä miehet pääsääntöisesti kokevat noin toisin kuin naiset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulkku voi olla ihan vaan mulkku, kuten suuri osa ihmisistä sukupuolesta riippumatta on.
Useinhann nämä agressiiviset pahanolon sprinklerit oksentelevat olojaan myös lastensa päälle - ovatko lapsetkin ansainneet tämän ja elämienpilaaja itse on syytön?
Kyllä se noin tuppaa minustakin olemaan. On huono selitys se, että omien pahojen olojensa ja traumojensa takia olisi muka oikeus oksentaa se muiden päälle. Ei sellaista oikeutta ole kenelläkään. Ja vaikka se ei edes kohdistuisi lapsiin, he kärsivät suuresti vanhempien riitaisasta suhteesta. Ensin katsellessaan sitä kotonaan, sitten aikuisina, jos vanhemmat eronkaan jälkeen eivät osaa olla draamailematta keskenään esimerkiksi lasten häissä, ristiäisissä jne. Tuollaistakin on tullut nähtyä eli ex-mies pilasi häät riehumalla mustasukkaisesti, onneksi kuitenkin vasta pikkutunneilla. Ap
Muiden parien suhteen dynamiikkaa on mahdoton ymmärtää.
Ehkä mies haluaa dominan, joka määrää kaikesta ja hän vapautuu itse vastuusta. Ehkä haluaa uhriutua ja saada muiden sääliä. Ehkä nainen on tuskastunut tohvelisankariin, mutta saa näyttää erinomaisuuttaan.
Suhde voi antaa sairaalla tavalla kummallekin sen, mitä kaipaa. Vallantunnetta, masokistista alistumista, läheisriippuvuutta.