Miksi mies kestää vaimoa, joka on lähes aina pahalla tuulella?
Ja miten nainen itse kestää liitossa, jossa ei viihdy? Vuosia, ei vain kuukausia tai tilapäisesti.
Ja ainakaan miehen kohdalla ei ole kyse siitä, etteikö muuta seuraa löytyisi. Hän on todella pitkä, raamikas ja mukava mies, ns. statusmies tulojen ja ammatin osalta.
Miten rakkaus kestää jatkuvaa nalkuttamista ja huonoa kohtelua? Itse en muuta syytä keksi kuin sen, että mies on tehnyt jotain ns. pahaa, jota pitää sovittaa. Mutta en olisi tuolla tavalla käyttäytyvän ihmisen kanssa edes viikkoa.
Molemmille olisi mielestäni parempi erota, jos toista ei yhtään kunnioita ja elämä on pelkkää riitelyä. Ja näin on lopulta käynytkin muiden vastaavalla tavalla käyttäytyneiden parien kanssa, pitkiä liittoja.
Kaipa se vanha rakkaus vieläkin joskus pilkahtaa esille vai mistä on kyse?
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei kuuntele vaimoa oikeasti? Vaimolla on jokin syy, miksi hän nalkuttaa.
Ei tämä ole välttämättä ollenkaan totta, vaikka tyypillistä palstallaa syyttää kaikesta miestä. Me voitais olla tuo esimerkin pari. Minä olen se kiukkupussivaimo.
Tunnen monia äkäisiä naisia. Ei ole aina automaattisesti miehen vika. Tietenkään.
Aika harvinaista, että ihminen itse myöntää olevansa suhteen kiukkupussi. On totta, että ihmisten temperamentissa on jo geenienkin takia isohkoja eroja. Toiset ovat hyvin kipakoita ja periksiantamattomia eikä se minusta sinänsä ole mitenkään vahingollista, jos itse ymmärtää tilanteita toisen kannalta ja osaa pyytää anteeksi. En itsekään ole mitenkään valtavan lempeä tyyppi, vaan aika periksiantamaton tietyissä asioissa ja välillä my
Kyllä, se on harvinaista. Olet oikeassa. Osuit juuri pointtiini. Syy miksi mieheni viihtyy kanssani on se, että olen rehellinen kaikessa. Olen kiukkunen luonne, mutta myönnän sen. Myönnän omat huonot puoleni ja olen kaikessa avoin ja rehellinen. Se on harvinaista, siksi monet sitä arvostaa. Sellaisen kanssa pääsee keskusteluissa etenemään.
Olen myös reilu, oikeudenmukainen luonne. Ajattelen asiat monesta eri näkökulmasta ja olen kiukkusuudesta huolimatta hyvin sovitteleva ja sovinnollinen luonne.
Kaikilla meillä on hyvät ja huonot puolemme. Minä en juoruile kenestäkään selän takana. Jos joku asia häiritsee, puhun siitä ko henkilön kanssa suoraan. Kaikki voivat luottaa minuun 100 %
Se on aika paljon se.
Ehkäpä he eroaisivat, jos heitä kumpaakin haittaisi suhteensa tila? Heidän suhde on vaan tuollainen. Mitä se muille kuuluu, vaikka näkyiskin.🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten takia. Mies ei halua rikkoa lasten perhettä ja toisaalta ei halua olla erossa lapsista. Jos eroaisivat, lapset määrättäisiin kuitenkin äidilleen, jonka jälkeen katkera nainen manipuloisi lapsetkin isäänsä vastaan. Ei mies voi riskeerata suhdettaan lapsiinsa jonkun nalkuttavan akan takia.
Sepä tässä mielestäni omassa tuttavapiirissä onkin ihmeellistä, ettei yksikään eronnut pari ole eronnut ruuhkavuosina, vaan vasta sen jälkeen, kun riitaisan parisuhteen malli on välitetty lapsille ja he ovat aikuisia tai hyvin lähellä täysi-ikää. Tuo selitys on sen valossa väärä, vaikka onkin usein käytetty. Olen siksi taipuvainen ajattelemaan, että syy on muualla. Ap
Eikö tuo kertomasi nimenomaan vahvista väitteeni että mies ei halua riskeerata suhdettaan lapsiin? Teinien tai aikuisten lasten kanssa ero on helpompi, kun silloin lapset kykenevät jo itsenäisesti ylläpitämään suhdettaan etävanhempaan eivätkä tarvitse siihen lähivanhemman tukea. Eikä teiniä ole yhtä helppoa manipuloida kuin pikkulasta.
"Eiköhän yövieraat rajoita nalkuttamista, jos jotain. Vieraiden läsnäolo muodostaa sentään jonkinlaisia sosiaalisia pidäkkeitä normaalille ihmiselle. Jos nainen nalkuttaa jopa vieraiden edessä, niin kahden kesken tai perheen kesken nainen nalkuttaa sitten kahta kauheammin täysin ilman pidäkkeitä."
Samaa mieltä tästä. Jos edes vieraiden edessä ei pysty hillitsemään itseään, ollaan jo pitkällä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sitten tämä huono kohtelu tulee ilmi?
Ilkeä käytös toista kohtaan myös vieraiden läsnäollessa - mitä se mahtaa olla silloin, kun muut eivät ole paikalla.... Ap
Millaista ilkeä käytös on?
En halua kuvata tarkemmin, mutta tiuskimista, ilmeilyä, vittuilua, joka purskahtaa esille vähän väliä. Ap
Voisiko vaimo olla sairas? Dementia voi aiheuttaa tuollaista.
Selittäisi myös miksi mies hyväksyy tilanteen
Vaimo ei ole sairas, hänellä ei ole sotatraumoja tai muitakaan traumoja, jotka selittäisivät v-mäistä käytöstä puolisoa kohtaan. Avioliitto on v
Sotatraumoja???? Minkä ikäisiä he ovat?
Noin 90-vuotiailla suomalaisilla on sotatraumoja.
Tuon ikäisillä alkaa olla jo niin paljon terveydellisiä ongelmia että ne näkyvät parisuhteessakin.
Miten he pystyvät yhä elämään yhdessä? Ovatko jossain avustetussa laitoksessa?
Vierailija kirjoitti:
AP vaikuttaa siltä että jostain syystä haluaa tämän parin eroa. Voisiko nämä AP:n jutut olla valetta? Oletko se kuka on parisuhteessa veljelliseltä tuntuvan puolison kanssa? Jostain AP on nyt loukkaantunut pahasti.
Tai sitten tää ap on joku psykopaatti/narsisti joka yrittää kehitellä erilaisia tilanteita ja miettiä miten normaalit ihmiset toimisivat siinä.
Tää kuulostaa vastaus vastaukselta niin falskilta ja keksityltä, että tarinaa on. Mutta miks joku kehittelee tämmösiä tarinoita päässään?
Yksinäisyyttä? Mt ongelmia? Mitä?
Ja kiukkupussi jatkaa: vaikuttaa siltä, että se purkautuva kiukku on jotain kontrolliin liittyvää, sen olen oppinut huomaamaan. Jotain sisäistä neuroottisuutta, joka kulkee suvussakin. Olen tosin oppinut sitä hallitsemaan paljonkin.
Ja toki vielä lisäksi ihanat, naisen elämään kuuluvat hormonitoiminnan jatkuvat heilahtelut.
Ikä tuonut paljon rentoutta, mutta nyt kun esivaihdevuodet alkaneet oireilla, niin aikamoista on taas.
Paitsi kun sanoin, että voisimme olla esimerkin pari, en hauku miestä julkisesti. Enkä koskaan ole tainut puhua selän takana mitään pahaa parinkymmenen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten takia. Mies ei halua rikkoa lasten perhettä ja toisaalta ei halua olla erossa lapsista. Jos eroaisivat, lapset määrättäisiin kuitenkin äidilleen, jonka jälkeen katkera nainen manipuloisi lapsetkin isäänsä vastaan. Ei mies voi riskeerata suhdettaan lapsiinsa jonkun nalkuttavan akan takia.
Sepä tässä mielestäni omassa tuttavapiirissä onkin ihmeellistä, ettei yksikään eronnut pari ole eronnut ruuhkavuosina, vaan vasta sen jälkeen, kun riitaisan parisuhteen malli on välitetty lapsille ja he ovat aikuisia tai hyvin lähellä täysi-ikää. Tuo selitys on sen valossa väärä, vaikka onkin usein käytetty. Olen siksi taipuvainen ajattelemaan, että syy on muualla. Ap
Eikö tuo kertomasi nimenomaan vahvista väitteeni että mies ei halua riskeerata suhdettaan lapsiin? Teinien tai aikuisten lasten kanssa ero on h
Tavallaan joo, mutta käytännössä lapset asettuvat jomman kumman puolelle myös riitaisassa suhteessa. He näkevät "syyllisen" mustavalkoisemmin jopa kuin kaltaiseni juoruämmä :) Mutta varsinaisesti mielipiteeni lähtee siitä, että tuo selitys ei ole lasten, vaan oman edun ajamista ja omien pelkojen oikeuttamista lasten edun varjolla. En ole vielä sellaista lasta tavannut, joka aikuisena kiittäisi vanhempiaan siitä, että saivat seurata perhehelvettiä. Toisaalta moni liitto hajoaa vasta lasten ollessa isompia eli lasten pikkulapsiaikana on ollut parempaa elämää. Ruuhkavuodet ovat tutkitustikin riski suhteelle, jos pari vieraantuu toisistaan ja asioita jää selvittämättä. Ap
Mun kaveri (nainen ja itsekin olen nainen) valittaa marisee ja rutisee joka helv asiasta. On tosi vaivaannuttavaa kuunnella kun huutaa ja pärrää miesystävälleen joka asiallisesti kyselee esim päivän kuulumisia. Sit kokoajan odottaa että tsemppaisin ja oisin sen puolella tässäkin asiassa...haukkumassa hänen miestään. Sitte ihmettelee ettei ukkonsa halua seksiä hänen kanssaan. Teki mieli sanoa että kuka haluaa seksiä sellaisen henkilön kanssa joka kokoajan marisee, rutisee ja haukkuu toista päivästä toiseen?
Sen lisäksi että on päästänyt itsensä rupsahtamaan: painaa yli 100 kg ( 168 cm pitkä), parta kasvaa (ajelee partaansa , ilmeisesti hormonaalinen muutos) ja piereskelee kokoajan? Ja en ole itsekään nätti mutta en myöskään kokoajan olisi haukkumassa ja huutamassa toiselle päivästä toiseen. Taitaa olla ero lähellä koska ukkonsa ei vastaa puhelimeen ja sittenkun vastaa niin toinen tilaa jatkuvasti eri asioista.
Vierailija kirjoitti:
"Eiköhän yövieraat rajoita nalkuttamista, jos jotain. Vieraiden läsnäolo muodostaa sentään jonkinlaisia sosiaalisia pidäkkeitä normaalille ihmiselle. Jos nainen nalkuttaa jopa vieraiden edessä, niin kahden kesken tai perheen kesken nainen nalkuttaa sitten kahta kauheammin täysin ilman pidäkkeitä."
Samaa mieltä tästä. Jos edes vieraiden edessä ei pysty hillitsemään itseään, ollaan jo pitkällä. Ap
Mutta miksi syytät koko ajan kaikesta liittoa? Tuo nainenhan on todella törkeä niitä muitakin kohtaan. Ei kukaan halua kuunnella tuollaista käytöstä. Selvästi hän elää omassa itsekeskeisessä maailmassa, jossa saa toimia itse just kuin haluaa muista välittämättä.
T. Kiukkupussi
106. Joku aiempi keskustelija vetosi jopa sotatraumoihin syinä sille, että toinen käyttäytyy huonosti puolisoaan kohtaan. Mun pointti siis se, että edes sotatraumalla sitä ei voi oikeuttaa. Eikä muillakaan mielikuvituksellisilla selityksillä, kun kyse on kuitenkin aivan normaaleista ihmisistä, joilla ei ole isoja mielenterveyshaasteita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi syytät koko ajan kaikesta liittoa? Tuo nainenhan on todella törkeä niitä muitakin kohtaan. Ei kukaan halua kuunnella tuollaista käytöstä. Selvästi hän elää omassa itsekeskeisessä maailmassa, jossa saa toimia itse just kuin haluaa muista välittämättä.
T. Kiukkupussi
Ajattelen, että tuo käyttäytyminen on jäävuoren huippu, joka näkyy muille eli taustalla on varmasti paljon sellaista, josta tietävät vain he kaksi. Ei mitään valtavia traumoja ja dramaattista välttämättä, vaan vuosien varrella kertynyttä selvittämätöntä, ellei sitten jotain luottamuksen menettämiseen liittyvää. Ei se ulkopuolisia niin paljon rasita, onpahan vain surullista, että tuokin liitto näyttää päättymisen merkkejä.
Olen kiinnostunut siitä miksi ihmiset jatkavat niin pitkään liittoa, joka ei tunnu oikein toimivan. Ja vastauksiakin olen jo saanut siihen, erityisesti miesten näkökulmasta. Naisten kommentit ovat enemmän olleet sellaisia, jossa minua ruoditaan kielteisesti sen sijaan, että pohdittaisiin naisen näkökulmasta. Toki se puoli on itselleni helpompi ajatella, kun nainen itsekin olen, vaikka en tuollaisessa tilanteessa olekaan elänyt. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri (nainen ja itsekin olen nainen) valittaa marisee ja rutisee joka helv asiasta. On tosi vaivaannuttavaa kuunnella kun huutaa ja pärrää miesystävälleen joka asiallisesti kyselee esim päivän kuulumisia. Sit kokoajan odottaa että tsemppaisin ja oisin sen puolella tässäkin asiassa...haukkumassa hänen miestään. Sitte ihmettelee ettei ukkonsa halua seksiä hänen kanssaan. Teki mieli sanoa että kuka haluaa seksiä sellaisen henkilön kanssa joka kokoajan marisee, rutisee ja haukkuu toista päivästä toiseen?
Sen lisäksi että on päästänyt itsensä rupsahtamaan: painaa yli 100 kg ( 168 cm pitkä), parta kasvaa (ajelee partaansa , ilmeisesti hormonaalinen muutos) ja piereskelee kokoajan? Ja en ole itsekään nätti mutta en myöskään kokoajan olisi haukkumassa ja huutamassa toiselle päivästä toiseen. Taitaa olla ero lähellä koska ukkonsa ei vastaa puhelimeen ja sittenkun vastaa niin toinen tilaa jatkuvasti eri asioista.
Se on vaivaannuttavaa. Oletko kysynyt onko ystäväsi pohtinut eroa, kun ei viihdy suhteestaan? Itsellänikin oli yksi eronneista tuollainen ja kysyin häneltä samaa. Hän ei ollut eroamiseen valmis vielä siinä kohtaa, mutta myöhemmin ero tuli.
Mitä muuten ulkoisiin asioihin tulee, niin ainakin oman ystäväpiirini eronneet ovat suorastaan kukoistaneet eron jälkeen. Onneton avioliitto on tutkitusti myös terveysriski. Mutta kaipa avioero on useimmiten niin iso ja vaikea päätös, että sen kypsyttelyyn menee vuosia. Ap
"Tai sitten tää ap on joku psykopaatti/narsisti joka yrittää kehitellä erilaisia tilanteita ja miettiä miten normaalit ihmiset toimisivat siinä.
Tää kuulostaa vastaus vastaukselta niin falskilta ja keksityltä, että tarinaa on. Mutta miks joku kehittelee tämmösiä tarinoita päässään?
Yksinäisyyttä? Mt ongelmia? Mitä?"
Jos AP on narsisti tai psykopaatti, hän yrittää vaikuttaa siihen että pari eroaisi. Näin ollen yrittäen luoda jonkinlaista tarinaa millä tavalla tämän saisi toteutumaan. Tässäkin maalataan voimakkaita mielikuvia vaikka todellisuus voi olla ihan päinvastainen tai lähtöisin jostain pienestä tilanteesta mikä ei pariskunnalle ole mikään tilanne. Mutta AP itse elää niin valheellisessa maailmassa että hän ei luultavasti ymmärrä normaalia tunteiden ilmaisua kun kaikki on teatteria. Hyvä vs paha.
Minä olen tuollainen pahantuulinen nalkuttaja. Jos olen hyvällä tuulella, mies hautautuu sohvalle puhelimensa kanssa ja saan tehdä kaiken yksin. Jos olen huonolla tuulella, arki sujuu loistavasti, kun mies osallistuu oma-aloitteisesti kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei kerro sinulle suhteen hyvistä puolista.
Kuka hän?
Olen tuntenut heidät kauan ja paljon on varmasti hyvääkin yhteistä, etenkin historiaa. Mutta nykypäivä näyttää aivan toisenlaiselta, molemmilla on paha olo. Toinen purkaa raivoaan raivoamalla, purkaa sen mieheen siis. Mistä se raivo tulee ja oikeutus purkaa sitä noin törkeällä käytöksellä. Ap
Vaihdevuosista
Onko vaihdevuodet mielestäsi hyväksyttävä syy käyttäytyä huonosti? Tai hormonit? Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen pahantuulinen nalkuttaja. Jos olen hyvällä tuulella, mies hautautuu sohvalle puhelimensa kanssa ja saan tehdä kaiken yksin. Jos olen huonolla tuulella, arki sujuu loistavasti, kun mies osallistuu oma-aloitteisesti kaikkeen.
Eli koet olevasi pakotettu nalkuttamaan, koska mies ei muuten tee mitään kotona. Siitä on siis muodostunut jonkinlainen kaava suhteeseenne, jonka itsekin havaitset etkä ehkä haluaisi olla pahalla tuulella.
Varmaan kaikilla pareilla on jotain vastaavia kaavoja. Se ei kuitenkaan vielä ole sitä tasoa, että jokainen asia mitä puoliso tekee on väärin, mutta voi kehittyä ajan mittaan sellaiseksi. Jos väsyy vaikka toisen vetämättömyyteen täysin, voi rakkaus loppua. Siksi nuo kaavat ovat loppujen lopuksi aika isoja juttuja, arkihan suhteen tulevaisuuden ratkaisee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen lisäksi että on päästänyt itsensä rupsahtamaan: painaa yli 100 kg ( 168 cm pitkä), parta kasvaa (ajelee partaansa , ilmeisesti hormonaalinen muutos) ja piereskelee kokoajan? Ja en ole itsekään nätti mutta en myöskään kokoajan olisi haukkumassa ja huutamassa toiselle päivästä toiseen. Taitaa olla ero lähellä koska ukkonsa ei vastaa puhelimeen ja sittenkun vasta
Sori ei kursori toimi mut vastaan. Olen kysynyt mutta jotenkin vaa roikuu siinä miehessä sit väkisin kiinni. En tiiä pelkääkö sit yksinäisyyttä. Luulisi että eroaa jos ei kerta toinen osaa mitään ja on vain vaivaksi. Mun sympatiat on sen ukon puolella (vaikka en ääneen tätä sano). Mun ystävä on myös aikamoinen liioittelija, kaikki muka vainoaa häntä eikä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
"Tai sitten tää ap on joku psykopaatti/narsisti joka yrittää kehitellä erilaisia tilanteita ja miettiä miten normaalit ihmiset toimisivat siinä.
Yksinäisyyttä? Mt ongelmia? Mitä?"
Jos AP on narsisti tai psykopaatti, hän yrittää vaikuttaa siihen että pari eroaisi. Näin ollen yrittäen luoda jonkinlaista tarinaa millä tavalla tämän saisi toteutumaan. Tässäkin maalataan voimakkaita mielikuvia vaikka todellisuus voi olla ihan päinvastainen tai lähtöisin jostain pienestä tilanteesta mikä ei pariskunnalle ole mikään tilanne. Mutta AP itse elää niin valheellisessa maailmassa että hän ei luultavasti ymmärrä normaalia tunteiden ilmaisua kun kaikki on teatteria. Hyvä vs paha.
Vahvan mustavalkoinen maailmankuva tällä ap:llä ja kyttäävä kyyläävä ulkoapäin ohjautuva.
Raskas ystävä tuollainen. Edessä ystävä, takana käärme, joka analysoi toisten asioita varmaan muillekin kuin täällä palstalla.
Mitä jos eläisit ihan omaa elämääsi ja jättäisit toisten elämät niille itselleen. Olisit luotettava ystävä etkä tuollainen selän takana salassa puuhaava rotta.
Oletko itse mies? Miehillä tuntuu vastausten perusteella olevan usein se käsitys, että eroaminen ja uuden suhteen rakentaminen on hyvin vaikeaa. Mutta itsekin pidän mahdollisena, että tämä viimeisin käänne huonompaan voi olla perua siitä, että mies on jollain tapaa pettänyt luottamuksen (pettäminen tai jokin muu asia). Itse en antaisi pettämistä ikinä anteeksi. Eroaisin heti, tunnen itseni. Ja luulen, että tämä esimerkkitapaukseni nainen on samaa laatua. Jos taustalla on pettäminen tms. vakava asia, on ero jo hyvin lähellä. Ap