Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
841/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa oli myös muutama viikko sitten, kuinka tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

Apulaisosastonhoitajan ei tarvitse enää tehdä työvuorolistoja. 

Mitä toi älylattia tekee? 

Vierailija
842/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lausuntopalvelussa oli myös muutama viikko sitten, kuinka tekoäly tekee jatkossa sairaaloissa työvuorolistat ja lisäksi tulee älylattia jolloin hoitajia tarvitaan vähemmän. 

En tiedä. Kai se ilmoittaa, jos potilas kaatuu tai muistisairas lähtee osastolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni 550e ja 63.v. Se onnekas tieto on, että työeläke ja kansaneläke yhteensä tulee olemaan verotonta tuloa.

Et oo hirveesti töitä tehny. Mulla 1300€ ja ikää 59. Kaikki työeläkettä muuten.

Vierailija
844/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy kaupassa, ajaa parran, tiskaa, pesee pyykit ja myy turhat tavarat Ebayssa.

Vierailija
845/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikein hyvin vielä työaikaa jäljellä. 15 vuodessa ehdit kerryttää ihan mukavasti pottia. 

Vierailija
846/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena tehdyt työt eivät näy eläkkeessä. Juurikin nuo sinun lyhyet jaksot myös tekee, sen että eläkekertymää ei muodostu. Minijaksoista ei laisinkaan. Jne.

Mutta voin lohdutukseksi sanoa, että on olemassa takuueläke, eli jos et saa muoodostettua  tuosta peruseläkettä on takuueläke n 900 e  kieppeillä jtk. Mutta nyt voit kerryttää. Monella muodostuu kansaneläkkeestä plius työeläkkeestä se perustulo. Eläkket maksetaan eri aikaan kuusta,oliko niin, että se kansaneläke noin 22 pv. Eli suunnittelua vaatii taloudenpidossa kun tipottelemalla tulevat. 

25 vuotiaasta eteenpäin kertyy eläke.

Vierailija
847/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen saa alennusta, jos on sairaalassa osastolla yön yli hoidoissa eli vaikka kaksi viikkoa osastolla niin se on 25,80 vuorokausi. 

Vierailija
848/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Kelle olet vihainen? Ihan itseäsi saat syyttää kun et ole palkkaa saanut. 

Olen 57v ja kertymä tähän mennnessä noin 1700 e. Olin minäkin monta vuotta aikooinaan lasten kanssa kotona. 

Vierailija
849/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni 550e ja 63.v. Se onnekas tieto on, että työeläke ja kansaneläke yhteensä tulee olemaan verotonta tuloa.

Et oo hirveesti töitä tehny. Mulla 1300€ ja ikää 59. Kaikki työeläkettä muuten.

Ja takuueläke on 986 netto, ei mene veroa 

https://www.kela.fi/takuuelake

Ja tohon lisäksi voi saada eläkeläisen asumistukea, jos on vaikka pitkäaikaistyötön. 

Vierailija
850/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun maksukatto tulee täyteen niin sen jälkeen saa alennusta, jos on sairaalassa osastolla yön yli hoidoissa eli vaikka kaksi viikkoa osastolla niin se on 25,80 vuorokausi. 

Toimeentulotukea ei saa saa, jos omistaa kesämökin. 

Vierailija
851/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kelan tiedonsaantioikeus asiakkaiden tileihin on hyvä.

Kun lääkäri hakee sairaspäivärahaa niin voi kurkkailla mihin se rahoja tuhlaa.

Ja eläkeläinen hakee asumistukea.

Kerroppas mikä on se peruste, jolla tutkit sairauspäivärahaa hakevan lääkärin tilitietoja?

Ja ei, uteliaisuus ei ole kelpaava syy siinä vaiheessa, kun jäät siitä kiinni. Ja jääthän sinä.

Tuo täytyy ilmiantaa. Mennään urkinnan puolelle. Mitä kaikkea muuta urkit?

Vierailija
852/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi kelan tiedonsaantioikeus asiakkaiden tileihin on hyvä.

Kun lääkäri hakee sairaspäivärahaa niin voi kurkkailla mihin se rahoja tuhlaa.

Ja eläkeläinen hakee asumistukea.

Kerroppas mikä on se peruste, jolla tutkit sairauspäivärahaa hakevan lääkärin tilitietoja?

Ja ei, uteliaisuus ei ole kelpaava syy siinä vaiheessa, kun jäät siitä kiinni. Ja jääthän sinä.

Tuo täytyy ilmiantaa. Mennään urkinnan puolelle. Mitä kaikkea muuta urkit?

Kuule, ne jotka urkkii saa tuomiot. Siellä on tarkastukset. Mutta se mikä on urkkimista ja mikä ei, ei päätetä vauva palstalla. 

Oletko pyytänyt sairaalasta jo lokin? 

Vierailija
853/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ihmisen tietoja saa katsoa kenen asioita hoitaa. 

Se ei ole urkkimista. 

Sitä mitä saa katsoa ei päätetä vauvapalstalla. 

Vierailija
854/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Olen 57v ja kertymä tähän mennnessä noin 1700 e. Olin minäkin monta vuotta aikooinaan lasten kanssa kotona. 

Sama täällä. Lisäksi omistan asuntoja, joita vuokraan ja saan vuokratuloja. Jos myyn ne, elän herroiksi loppuelämän ja lapsenikin perii jotain. Työura loppuu muutaman vuoden päästä.

Vierailija
855/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pian olet kaikkien nuorten kadehtima varakas eläkeläinen. 

Miksi joku kadehtuu jos toinen ei ole edes töitä pahemmin tehnyt? Työn mukaan se työeläke maksetaan ja jos ei ole viitsinyt töitä tehdä niin ei sitä kannata mistään ylellisestä elämästä haaveilla. Naurutti lähinnä tuo ap valitusitkukiukku.

Vierailija
856/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole urkkimista. 

Osu ja upposi. 

Vierailija
857/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

AP

Sama tääl

Asuntokauppa on jäässä. 

Luuletko, että ihmiset ottaa 200 000 asuntovelkaa, kun saa irtisanoa kuukauden päästä alisuoriutumisen takia?

Vierailija
858/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole urkkimista. 

Osu ja upposi. 

Kuule ilmoita vaan. Jos sun ilmianto onkin perätön niin saat itse tuomion ja sen sulle vaadin.

Vierailija
859/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin vuorokausi sairaalassa maksaa 25,80 sen jälkeen, kun maksukatto tulee täyteen.

Eli siis maksut ei välttämättä pääty siihen, kun maksukatto tulee täyteen, esim. jos saa aivoinfarktin sen jälkeen, kun maksukatto tulee täyteen. 

Meillä Suomessa on olemassa julkisella sektorilla asiakasmaksun alennus, jota voi hakea kuka tahansa pienituloinen. Asiakasmaksun alennusta haetaan siinä laskussa olevasta yhteystiedosta. Esimerkiksi hyvinvointialueilla on asiakasmaksutiimi, joka näitä työkseen käsittelee. Sen vuoksi moni pienituloinen ei maksa sairaalamaksuja, eikä välttämättä kotihoidosta mitään. Jotkut maksavat esim. osittain itse ja lopuista saa vapautuksen. Jopa turvapalvelun tai ateriapalvelun voi saada maksutta, ja monet muualta Suomeen muuttaneet saavatkin. Heillä niin pienet tulot eikä omaisuutta, jos ei ole Suomessa tehty töitä. Periaatteessa jos hakee asiakasmaksujen alentamista, kannattaa varata valmiiksi tiliotteet yms. Jos omistaa oman asunnon, se ei vaikuta millään tavalla asuakasmaksuun, eli sitä ei lasketa realisoitavaksi omaisuudeksi. Sairaalamaksuista haetaan muuten paljon asiakasmaksun alennusta, jos sairaalassaoloaika pitkittyy. Sairaaloissa työskentelee sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja palveluohjaajia, jotka auttavat taloudellisissa asioissa. Olen itsekin aiemmin työskennellyt sairaalassa ja neuvonut ja auttanut hakemaan alennusta, edunvalvontaa yms.

Vierailija
860/1415 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä täytisen takia valtion pitäisi elättää sinut, ap?