Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistin työeläkeotteeni: järkytys, epätoivo ja silmitön raivo, 53-vuotiaana 417e/kk

Vierailija
01.07.2025 |

TIesin, että eihän se järin suuri voi olla, olen kuitenkin ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja toki työttömyysjaksoja ollut, mutta mitä ihmettä? Millä minun on tarkoitus elää eläkkeellä? Voiko tässä olla joku virhe? Itkettää, luulin, että Suomi on hyvinvointivaltio. 

Kommentit (1415)

Vierailija
321/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehkääpä töitä,meikä avaa kylmän lonkeron palmun alla.t.työeläkeläinen

Ei ole töitä. Nuorena ollaan vaan kotona. Uidaan ja saunotaan mökillä.

Vierailija
322/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on AP ainakin 15 vuotta aikaa painaa pitkää päivää ja tukevoittaa eläkettä. Takuueläkkeet ja kansaneläkkeet huolehtivat sinusta kyllä lopulta - kävi miten kävi, mutta nyt oikeasti se ruusunpunainen idealismi mäkeen ja onni omiin käsiin.

Olen tehnyt jo ihan tarpeeksi töitä, olen kuule viiskymppinen akka jo. Tiedä itekin ettei tuo tonni riitä mihinkään. 

AP

Kyllä mä sen tiedän, mutta jos luulet, että joku taho Suomessa järkkää sulle töissäkäymäyyä eläkettä lisää niin, että se tuntuu senttejä enemmän niin voit varustautua seuraavaan megalomaaniseen pettymykseen eläkkeelle jäädessä. Ei tule tapahtumaan, ennen vaikka helvettti jäätyy.

Mä puolestani ole  viiskymppinen ukko ja ihan henkisesti valmis siihen, että duunia tehdään 68 v jos vaan kroppa jaksaa ja just sen takia, että se eläkkeellä olo vois olla muuta kuin kituuttamista ja sentin venyttämistä.

valintakysymyksiähän nämä ovat ja ihan varmasti joku on lopulta kateellinen eläkkeestä ihan riippumatta siitä paljonko sitä duunia tuli tehtyä sen eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tulee nousemaan tuosta vielä rajusti viimeisinä työvuosina, olethan vasta 53. Ihan turha ihmetellä 10 vuotta ennen eläkettä.

No salli mun nauraa. Rajusti se ei tule nousemaan. Jos tulosi ei merkittävästi muutu isommaksi.

Vierailija
324/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 44-vuotiaana 766 euroa.

Vierailija
325/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus. 53 vuotias on saanut palkkaa MARKOISSA !!!   NUORISO EI ÄLYÄ TÄTÄ.   MARKOISSA AIKA ENNEN EUROJA .  

Miten tuo nyt  liittyy mihinkään?

Sain minäkin palkkani markoissa v:sta -79 vuosituhannen vaihteeseen ja silti saan eläkettä pikkasen yli 4000e/kk, kun juuri jäin eläkkeelle. Kyllä ne markka-ajalta kertyneet huomioidaan ihan samalla tavalla euroiksi muutettuna ja indeksikorotukset lisättynä.

Ennen ei eläke kertynyt kuin vasta 24v eteenpäin. Siinä kohtaa monen työura on jo pitkälle tehty kun sitten alkaa lastenhoitovuodet.

No jos joku kuvittelee, että ennen 24 ikävuotta olisi ennättänyt kerryttää kunnon eläkkeen, vaikka se olisi kertynytkin, niin

Kyllä mulle olisi kelvannut 5v eläkekertymä mitä en saanut ikävuosilta 19-24. Vaikka edes satanen lisää/kk

Vierailija
326/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olet tilanteessa kuin jos et olisi tehnyt päivääkään töitä. Saat siis sen saman eläkkeen kuin ne, joilla ei ole eläkekertymää ollenkaan.

Turhaan on maksanut eläkemaksuja koko ikänsä.

Vierailija
327/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä myös kusinen tilanne. Tiedän että asuminen maksaa eläkkeelläkin vajaa 3000€/kk (itsestäni riippumattomista syistä enkä voi asialle mitään, ensimmäinen tapaus suomessa eikä asuntoa voi myydä kuin tappiolla niin että tuo sama jää jokatapauksessa maksettavaksi). Maksan yeliä vajaa 1000€/kk ja tulen saamaan vähän yli takuueläkkeen jos saan joka kk tuon 1000€ eläkemaksua maksettua. En siis voi mitenkään selvitä eläkkeellä. Töitä tein 10 vuotta niin että eläkettä ei kertynyt ollenkaan (13v-23v). 17v alkaen kahta duunia yhtäaikaa eli aamusta iltaan ja mitään ei kertynyt no ehkä aika jättää ennen eläkkeelle jäämistä niin en murehdi liikoja etukäteen.

Avaapas vähän, miksi asumisesi maksaa 3000e/kk

En avaa kun ei liity asiaan mutta mahdollisuuksia on erilaisia, rakennuttajan konkurssilla voi asunto tulla maksamaan vaikka mitä vaikka sopimus tehty pienestä summasta, yksi vaihtoehto hometalo/osake homeyhtiöstä, taloyhtiön konkurssi. Siinä muutamia vaihtoehtoja.

Vierailija
328/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkejärjestelmä ehditään vielä romuttaa.

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Itseasiassa niinhän se menee, että jos ei työuran aikana pysty rahallisesti nauttimaan, niin ei sitä kyllä eläkkeelläkään ole luvassa. Pois lukien tietysti suuremmat perinnöt tai jos elää sen ajan kun käy töissä kuin kerjäläinen. 

-eri 

Vierailija
329/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoret ovat olleet töissä 15v lähtien kesät ja koulun ohessa, opiskeluaikana ja heti valmistuttuaan päässeet vakitöihin. 30+v tienaavat jo enemmän kuin minä keskituloisena ennen eläkkeelle pääsyä

Vierailija
330/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tulee nousemaan tuosta vielä rajusti viimeisinä työvuosina, olethan vasta 53. Ihan turha ihmetellä 10 vuotta ennen eläkettä.

No salli mun nauraa. Rajusti se ei tule nousemaan. Jos tulosi ei merkittävästi muutu isommaksi.

Niinpä. Kallut ehkä luulevat että se olisi jollain tavoin kannattavaa olla töissä siihen maksimiin n. 70v asti kun sillonhan saa viimeisiltä vuosilta sitä hyvää lykkäyskorotusta!  

Niin saa joo, mutta se on täysi kusetus ja erityisen typerää miehille joilla odotettavissa oleva elinikä on paljon lyhyempi ja terveet vuodet käyvät todella vähiin tilastollisesti. Kusetus onnistuu koska ne työvuodet revitään alkupäästä jolloin tyhmimmät eivät vielä tajua että terveys heikkenee tuossa iässä jo eksponentiaalisesti ja mitä siitä seuraa jo aika nopeasti sitten sen hyvän eläkkeen alettua

Vierailija
331/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 1000 € ole minimieläke jos on saavuttanut eläkeiän?

Vierailija
332/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit ollut töissä!

Vierailija
333/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja 8,65 %, jos on 53-vuotta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.

Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta

Nii? 

Tuo yksi jaksaa jatkuvasti linkittää näitä samoja asioita joita jokainen työssäkäyvä tietää .

Vierailija
334/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko saamassa perintöä ennen eläköitymistä? Se voi pelastaa.

Itsellä pieni eläkekertymä, mutta tulen perimään vanhempani (sisarukseni kanssa), ennen eläkeikääni. Noh, olettaen ettei vanhempani elä 100+ vuotiaiksi molemmat. 

Hirveää tuokin vanhemmat on kerryttäneet perittävää ja jälkeläiset satsaa sen varaan että se on omissa hyppysissä.  Kuolemaa odotellen... 

Vierailija
335/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

Mutta siis, mistä ajattelit, että se sun eläke kertyy, jos ei ansiotuloista ( joita sulla ei vissiin ole)?

Siis töissä olen käynyt, mutta kylmäävää menoa jos ei tuon enempää ole. Tiedän toki takuueläkkeen, mutta eihän vajaalla tonnilla voi eläkkeellä maksaa laskuja, lääkkeitä tai matkustalla tai mitään. Eikö eläkkeellä ole ansainnut nauttia viimeisistä elinvuosista?

AP

Niinä vuosina kun olit vain kotona, sinun miehesi olisi pitänyt maksaa sinulle eläkevakuutusta.

Vierailija
336/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. P. Orpo

AP

Itseasiassa niinhän se menee, että jos ei työuran aikana pysty rahallisesti nauttimaan, niin ei sitä kyllä eläkkeelläkään ole luvassa. Pois lukien tietysti suuremmat perinnöt tai jos elää sen ajan kun käy töissä kuin kerjäläinen. 

-eri 

Miksi pitäisi elää kuin kerjäläinen?Voi elää aivan normaalisti ja maksaa talonsa töissä ollessa niin pärjää pienemmälläkin eläkkeellä.

Vierailija
337/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha valittaa se oli ihan sinun oma valinta jättäytyä joiksikin vuosiksi lasten kanssa kotiin ja se on ihan sinun oma valinta kun päätit alan mille työllistyä. Älä valita ja syytä muita ihan sinun omaista valinnoista. Olisit työllistynyt semmoiselle alalle missä on töitä ettei tule työttömyys jaksoja ja olisit mennyt lasten jälkeen mahdollisimman nopeasti takaisin töihin. 

Vierailija
338/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele positiivisesti. Sitten kun pääset eläkkeelle, luultavasti sinun maallinen vaellus päättyy melko pian sen eläkkeelle jäämisen jälkeen eikä sinun tarvitse murehtia enää pienestä eläkkeestäsi. Julkinen terveydenhuolto on ajettu alas siihen mennessä. Toki, jos sinulla olisi parempi eläke niin voisit tietty mennä yksityiselle saamaan hoitoa. Ja muutenkin, eiköhän seuraavan 10 vuoden aikana sitä eläkeikää ole nostettu 10 vuotta lisää, eli joudut/pääset eläkkeelle noin 75 iässä? Eli, elä murehdi ja kanna suotta huolta huomisesta kun sitä ei ole, eikä tule.

Vierailija
339/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha valittaa se oli ihan sinun oma valinta jättäytyä joiksikin vuosiksi lasten kanssa kotiin ja se on ihan sinun oma valinta kun päätit alan mille työllistyä. Älä valita ja syytä muita ihan sinun omaista valinnoista. Olisit työllistynyt semmoiselle alalle missä on töitä ettei tule työttömyys jaksoja ja olisit mennyt lasten jälkeen mahdollisimman nopeasti takaisin töihin. 

Tällä hetkellä valmistuvat hoitajat ei saa töitä. Sama juttu kuin oli 1990-luvulla.

Vierailija
340/1415 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nuoret ovat olleet töissä 15v lähtien kesät ja koulun ohessa, opiskeluaikana ja heti valmistuttuaan päässeet vakitöihin. 30+v tienaavat jo enemmän kuin minä keskituloisena ennen eläkkeelle pääsyä

Minäkin olit kesät töissä ja opiskelin, mutta ei ole nyt töitä. Cv 2 sivua. Nykyään tehdään myös video cv.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme