Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä eroon vakavasta sosiaalisten tilanteiden pelosta?

Vierailija
30.06.2025 |

Onko sinulla ollut ennen sosiaalisten tilanteiden pelko ja pääsit siitä yli? Mitä teit? Ja tiedetään, totta kai tiedän että sosialisoidu enemmän jne niin se menee yli , mutta kun itsellä kyse on käytännössä fobiasta on se käytännön toteuttaminen hyvin vaikeaa. Erakoiduin traumojen ja uupumuksen takia, joka oli jälkeenpäin katsottuna typerä virhe. En enää jaksa nykyistä elämääni jonka vuoksi fyysinen ja henkinen kuntoni on retuperällä. Nyt en edes uskalla mennä ulos lenkille, kun pelottaa loppupeleissä eniten oma paniikkireaktio minkä sosialisoituminen aiheuttaa. Saattaa kuulostaa idioottimaiselta, mutta kai sitä joku on lusikoitakin pelännyt, vertaistuki tervetullutta.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin avulla

Vierailija
2/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin avulla

Alkoholismi tästä vielä puuttuisi t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin avulla

Ei se ole alkoholismia jos juo 4-6 lonkeroa aina ennen sosiaalista tilannetta.

Vierailija
4/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys ja terapia. Turvalliset ihmissuhteet mistä niitä sitten löytyykin.

Vierailija
5/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin avulla

Ei se ole alkoholismia jos juo 4-6 lonkeroa aina ennen sosiaalista tilannetta.

Määritelmänsä kai kullakin

Vierailija
6/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkitys ja terapia. Turvalliset ihmissuhteet mistä niitä sitten löytyykin.

Haluaisin yrittää ilman lääkitystä, tai no propralia kyllä käytänkin. Ironista, mutta myös terapiaan menemättömyys kuuluu sosiaaliseen välttämiseen. T. Ap

Vierailija
7/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui lähes kuin seinään ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen. Lienekö joku hormonaalinen juttu siinäkin..?

Vierailija
8/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä ihana saada perhekin, mutta ei siihen asti päästä kyllä tällä menollani. Hienoa että sinulla kävi noin T. Ap

Vierailija
9/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bentsot ja viina

Vierailija
10/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä niihin sosiaalisiin tilanteisiin. Aluksi pieniin ryhmiin ja sitten isompiin. Aloitin yhdestä ihmisestä. Aluksi mietin etukäteen puheenaiheita ja harjoittelin kotona itsekseni. Tosin se tilanne ei koskaan mene harjoittelun mukaan, vaan aina joutuu improvisoimaan tilanteen mukaan. Vieläkin suuret joukot saavat minut jähmettymään, mutta ole jo hieman oppinut puhumaan isoille ryhmille. 

Vierailija
11/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeutumalla sosiaalisiin tilanteisiin. Oikeasti. Mitä enemmän laitat itseäsi alttiiksi noille sitä matalammaksi kynnys käy. 

Vierailija
12/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menemällä sosiaalisiin tilanteisiin.

Opin sen vasta vanhalla iällä.

Kaikki mokaa, melkein kaikki pelkää mitä niistä ajatellaan ja maailma ei lopu, vaikka jotain noloa tapahtuisi.

Vierailija
13/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kouluakin käynyt, olet vain laiska ja luulosairas. Tekemällä oppii kaiken, myös ne sosiaaliset tilanteet hoitamaan, ihana omana itsenään. 

Vierailija
14/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha oli mullakin ja viinalla siitä aina pääsin kunnes en enää päässytkään. Terapia ja lääkkeet sitten pelasti. Oli niin paha etten kotoonts uskaltanut välillä poistua.

Vierailija
15/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menemällä sosiaalisiin tilanteisiin.

Opin sen vasta vanhalla iällä.

Kaikki mokaa, melkein kaikki pelkää mitä niistä ajatellaan ja maailma ei lopu, vaikka jotain noloa tapahtuisi.

Niin, se on vaan tosi ahdistavaa kun voin saada paniikkikohtauksen vaan perus ihmiskohtaamisesta, makoilla tuolla keskellä lenkkitietä sitten viattomien ihmisten vaivana : D t. Ap

Vierailija
16/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ikävä kyllä päässyt tästä yli. :( Jotenkin tuntuu, että tämä kaikki juontaa juurensa lapsuudesta ja omasta temperamentistani muistan olleeni jo 7-vuotiaana ujo, ja ujous vain paheni teini-ikään mennessä. Muistan esimerkiksi tilanteita, joissa juoksin karkuun luokkakavereitani kaupan pukukoppeihin, vaikka he eivät olleet edes kiusaajia. En vain uskaltanut kohdata heitä.. Sama juttu kaikissa perhe ja sukutapaamisssa. No itsekin vielä siinä 19v-20v luulin että ehkä tämä arkuus menee ohi iän myötä.

Olen yrittänyt altistaa itseäni tilanteille: olen käynyt tapahtumissa, kouluissa ja kursseilla. Joku saattaa sanoa, että eihän minulla voi olla sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jos kerran olen osallistunut tuollaisiin asioihin. Mutta eihän se tarkoita, että olisin pystynyt olemaan niissä tilanteissa rennosti. Selkä on usein aivan hiessä, ja mielessä pyörii koko ajan: "Vihaako tuo minua?" tai "Uskallanko puhua tuolle?" Se on hyvin stressaavaa ja ahdistavaa ja kuluttavaa....

Silti en ole halunnut antaa pelon estää minua elämästä edes vähän. Nykyään olen reilusti päälle 30v joka arkailee vieläkin uusien ihmisten parissa. Työkokemus on jäänyt vähäiseksi mutta olen tehnyt paljon omanlaisia juttujani joista tykkään, minulla on myös kumppani jonka tapasin alunperin netissä. Elämä on ihan mukavaa.

Vierailija
17/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei moni tiedä minkälaista se on kun ei näy aina ulospäin. Mielummin ottaisin jonkun kivun kun tämän. Voimia vaan ap.

Vierailija
18/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei moni tiedä minkälaista se on kun ei näy aina ulospäin. Mielummin ottaisin jonkun kivun kun tämän. Voimia vaan ap.

Kiitos, samoin sinulle. T. Ap

Vierailija
19/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullle sano kerran joku sukutapahtumassa että "sulla näyttää olevan epämukavaa" Eli tää näkyy myyös ulospäin 

Vierailija
20/98 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä mitenkään. Ite kokeilin lääkkeet, terapian ja "siedätyshoidot". Nykyään olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi