Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiesitkö että pallosalaman olemassaoloa ei ole voitu tieteellisesti todistaa eikä osoittaa miten se on edes mahdollinen?

Vierailija
29.06.2025 |

Sellaista ei fysiikan lakien mukaan, sellaisena kuin me ne tunnemme, voi syntyä.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt lapsena mummolassa pallosalaman. Salama tuli pistorasiasta,sisään tupaan, pallo sihisi tuvan läpi toiseen pistorasiaan ja haihtui ulos. Palojälkiä ei tullut.

Vierailija
162/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin äitini ja siskoni kanssa omakotitalon eteisessä, äiti silitti vaatteita ja kauempana kuului ukkosen jyrähtelyä, yhen äkin vain ilmaantui leijuva noin 40cm halkaisijaltaan oleva pallo. Tuijotettiin vain kaikki siinä ja pallo lähti hitaasti liikkumaan minua ja siskoa kohti, peruutettiin kohti ulko ovea mutta sitten se vain katosi jälkiä ja ääntä jättämättä. Pallon värit oli keskemmältä kelta-puna-oranssi ja reunoilta musta.

Tämä tapahtui 2000 luvun alussa, olin noin 10v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiö on tosi. Mummin piti aina juosta ukkosella sisään (ei muuten ikinä juossut) ja mennä saunaan (kellarissa) piiloon ettei pallosalama tullut. Kerran piteli uunista tullutta pallosalamaa käsien välissä (koskematta) ja ohjasi sen ulos missä se paukahti ja katosi.

Vierailija
164/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede laahaa jälkijunassa. Pienellä ihmisellä on vain rajallinen ymmärrys eri ilmiöitä kohtaan. 

Onhan noihin kuollutkin ihmisiä. 

Vierailija
165/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko siksi, koska sen kuumuus aiheuttaisi välittömästi tulipalon. Verhot ja muut tekstiilit nyt sinakin syttyisivät palamaan ja sen myötä koko talo. Ihan absurdi ajatus, että tulipallo vaan seikkailisi huoneessa aiheuttamatta mitään. 

50 ja 70 lukujen pintamateriaalien aikaan. 

Niin? Mitä tästä kommentistasi nyt pitäisi ajatella?  Pintamaalit juu. Tuo kommentoija puhui verhoista ja tekstiileistä. 

Pitää ajatella, että 70 luvun jälkeen pallosalamoita ei ole enää ollut ja todennäköisesti näin onkin, kun vanha kansa on kuollut pois kertomasta tarinoita 

Vierailija
166/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sitten on, koska se kuitenkin on olemassa oleva ilmiö?

Jospa se on se Jumala?

Vierailija
167/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulaismies on nähnyt sellaisen. En ole viitsinyt valehtelijaksi sanoa, kun en ollut edes paikalla.

Vierailija
168/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne tiedemiehet ole kyenneet ratkaisemaan sitäkää kimoi oli ensin kana vai muna....

-kysyn vaan

Vierailija
169/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ilmiö, kuten näistäkin kommenteista voi lukea pallosalama liittyy usein mummolaan. Toinen havainto on jostain 70-luvulta. Eikö kukaan ole nähnyt pallosalamaa nyyaikana?

Vierailija
170/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että asia selviää vielä joskus. Väitettiinhän, että ei ole mitenkään mahdollista, että revontulista kuuluisi jotain ääntä, vaikka ihmiset niin väittivät. Sitten joku sai äänitettyä niitä ja äänet olivatkin peräisin läheltä maata, ilmakehästä eikä avaruudesta, mikä olisikin ollut mahdottomuus.

Ehkä pallosalamallekin löytyy vielä looginen selitys. Moni on niitä nähnyt, vaikkei uskota.

Vierailija
171/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuullut kolmelta ihmiseltä henkilökohtaisen todistuksen pallosalamasta.

Olen mäkin kuullut vielä useammalta ihmiseltä henkilökohtaisen todistuksen Jeesuksesta....

Vierailija
172/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain tubesta hakusanoilla ball lightning. Kyllä siellä oli useampi video. Osasta kyllä vaikea sanoa, mitä valoja lienevät. Mutta entä tämä?

Vastaa tosi paljon mun kaverin kuvausta.

Tekoälyllä tehty video. Oli myös toinen täysin vastaava, asia paljastui katsellessa videolla olevien autojen rekisterilaattoja (jotka olivat sekasotkua) 

Vierailija
173/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö, kuten näistäkin kommenteista voi lukea pallosalama liittyy usein mummolaan. Toinen havainto on jostain 70-luvulta. Eikö kukaan ole nähnyt pallosalamaa nyyaikana?

Jaa. Minä ainakin tiedän yhden varman tapauksen 2000-luvulta. Äitini valvoi tietokoneen ääressä laskuja maksamassa kun tunsi huoneen ilman yhtäkkiä muuttuneen. Kääntyi ympäri ja vain metrin päässä leijui n. 30 snt leveä pallosalama odottamassa. Äiti käveli hitaasti seinän viertä pitkin ikkunalle ja avasi sen samalla kun pallosalama oli jo lähtenyt hänen peräänsä. Lopulta se lensi kuitenkin ikkunasta koska äiti oli liikkunut tarpeeksi rauhallisesti. Tämä oli siis aikaa kun tietokoneet olivat isoja pöytäkoneita missä paljon sähköä.

Vierailija
174/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallosalamakokemus vuosisadan vaihteessa kerrostalossa. Se pompsahti ikkunan läpi ja meni kahvinkeittimen johtoa myöten pois, joka oli siinä keittiössä. Näin sen omin silmin.

Vierailija
175/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se sitten on, koska se kuitenkin on olemassa oleva ilmiö?

Voi olla esim. kirkkaan valonvälähdyksen tuottama näköharha silmässä?

Höpö höpö ukkonen oli jo ohi ja aurinko alkoi paistamaan kun näin Pallosalaman laskeutuvan mereen 

Vierailija
176/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne tiedemiehet ole kyenneet ratkaisemaan sitäkää kimoi oli ensin kana vai muna....

-kysyn vaan

Muna oli ensin. Kana oli vasta lounaalla.

Vierailija
177/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha väitellä sellaisten kanssa, jotka eivät ole ikinä pallosalamaa nähneet. He haluavat vain inttää.

Pallosalamoita nähneille sen sijaan ääni täältäkin, että kyllä niitä on joka kesä liikkeellä.

Näin viime kesänä, kun kaupunkialueella voimalinjatolppaan putosi oikein suuri valkoinen pallosalama.

Toisella kerralla näin tulenpunaisen pallosalaman tulevan pistorasiasta sisälle ollessani vierailulla ystävän luona. Se pyöri jonkun aikaa sisällä ja meni ikkunasta ulos. Me kaikki neljä olimme liikkumatta, mutta silmämme seurasivat pallosalaman liikkeitä koko ajan.

Kerran olen nähnyt, kun ukkospilvessä syntyi pallosalama. Se hehkui kuin kuu, mutta se lähtikin putoamaan alas. Silloinkin paikalla oli useita henkilöitä ja kaikki näkivät sen.

Vierailija
178/200 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy tietenkin sähkövirtauksiin . Useat tarinat mummolan ajoilta jolloin pihapiirissä oli usein suuria koivuja ( johtaa hyvin sähköä ) jolloin pallosalama esim pystyi iskemään juuria myöten taloon . Käsistä ei kannata pitää toisiaan kiinni jos pallosalama on lähellä , sähkökenttään iskee . Taloissa ukkosen johdattimet nykyään , vanhoissa taloissa ei tainnut olla kummoisia.Mummolan sängyn alla oli jokin kupari tms. viritys suojana sen muistan , en tiennyt silloin mikä se oli. 

Vierailija
179/200 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että asia selviää vielä joskus. Väitettiinhän, että ei ole mitenkään mahdollista, että revontulista kuuluisi jotain ääntä, vaikka ihmiset niin väittivät. Sitten joku sai äänitettyä niitä ja äänet olivatkin peräisin läheltä maata, ilmakehästä eikä avaruudesta, mikä olisikin ollut mahdottomuus.

Ehkä pallosalamallekin löytyy vielä looginen selitys. Moni on niitä nähnyt, vaikkei uskota.

Onko loogista, kun osan silminnäkijöiden mukaan mummo kantoi salaman ulos, osan mielestä pirtti paloi 

Vierailija
180/200 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kuullut kolmelta ihmiseltä henkilökohtaisen todistuksen pallosalamasta.

Olen mäkin kuullut vielä useammalta ihmiseltä henkilökohtaisen todistuksen Jeesuksesta....

Minä olen nähnyt paahtoleivän, missä on selvästi jeesuksen kuva