Mikä kuuluu vuokralaisen vastuulle ja mikä vuokranantajalle? Uusi asunto ja vuotava bideesuihku
Muutin uuteen asuntoon vuokralle ja oli mukava yllätys heti huomata, että vessan bideesuihku vuosi kun kylpyhuoneen lavuaarin hanaa käytti. Laitoin vuokranantajalle viestiä ja hän vastasi, että voisinko käydä ostamassa uuden bideesuihkun ja vaihtaa sen itse, on helppo homma, saan vähentää uuden käsisuihkun hinnan seuraavasta vuokrasta. Ok, kävin ostamassa uuden ja vaihdoin sen, aikaa meni kauppareissuineen noin 1,5h. Mielestäni tuollainen homma olisi kuitenkin ennemmin kuulunut vuokranantajalle? Toki nyt homma tuli aika nopeasti hoidettua kun sen itse hoisin, mutta pitäisikö tuosta vielä neuvotella jotain "asennuskustannusalennusta" seuraavaan vuokraan? Ja mikä olisi sopiva summa tuollaisen hoitamisesta itse? Millaisellakohan hinnalla ammattimiehet tuollaista hoitaisi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Miten te saatte ne letkut noin helposti jatkuvasti rikki? Tuleekohan teistä koskaan aikuisia?
No aikuisena, suorastaan jo vanhuksena, voin todeta, että bideesuihkut kestää aikansa, sitten alkavat vuotaa tai rispaantuvat muuten. Ei tuo käyttäjästä johdu, eikä tässä tapauksessa ainakaan aloittajasta. Olen noita elämäni aikana vaihtanut asuntoihin, sekä omistamiini, että vuokralla asuessani useita. Ihan ns merkkituotteita. Mutta ehkäpä sinulla on sattunut kestävämpiä yksilöitä. Tai kestävät, koska et käytä niitä.
Mutta ilmeisesti en siis mielestäsi ole vielä aikuinen. Kiitos siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te saatte ne letkut noin helposti jatkuvasti rikki? Tuleekohan teistä koskaan aikuisia?
Muuton jälkeen illalla käytin ensimmäistä kertaa kylpyhuoneen lavuaaria ja huomasin, että oho bideesuihkusta suihkuaa vettä. Taisi vika nyt olla jossain muussa kuin minussa :D Ennemmin mietityttää että vuokralle annetaan tällaisia asuntoja, joissa noin huomattavia vikoja...
-ap
Ei tuo ole "huomattava vika", se on normaalia kulumista eikä vuokranantaja voi mitenkään tutkia asunnosta kaikkea vuokralaisen vaihtuessa, joten uudenkin vuokralaisen vastuulla on ilmoittaa havaitsemistaan vioista. Teti oikein, kun ilmoitit vuokranantajalle ja kun saitte asian sovittua niin, että sinä menet ostamaan kaupasta uuden suihkupään ja vähennät sen vuokrasta ja tuollainen sopimus sinulel sopi, niin ei siinä jälkeenpäin enää aleta mitään vaihtolisiä laskuttamaan vuokranantajalta. Opettelet sitten seuraavalla kerralla sanomaan vaikka että et osaa tai pelkäät, että tulee jotain vaurioita, joten voitko sinä hoitaa sen.
No ei huomattava, mutta kiusallinen, joten kannattihan tuo korjata. Haitallinen kun, jos kastelee jotain kaapin kylkeä niin että se turpoaa hajalle ennen pitkää.
Kylä se nyppii ihan tavallista rauhallista ihmistä, kun sukat kastuu aina kun käy vesissä.
Pihejä vuokranantajia selvästikin linjoilla, kun kiihdytään niin kovasti siitä, että ap kysyisi voiko saada korvausta kuluneesta ajasta. Suoraan ei voi tietenkään laskuttaa ja vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi, mutta kauniisti kysymällä kymppi tai pari saattaisi mukavalta vuokranantajalta tulla lisähyvitystä.
Itse en jaksaisi alkaa vääntämään. Onhan se biden pidike alempana kuin itse vesihana? Nosta hanan yläpuolelle jos haluat että kestää. Meillä 1989 talo ja alkuperäinen kusenkeltainen bide ei vuoda ja on 20cm hanan yläpuolella.
Olihan niin että se kumituttu vuotaa liipasinen juuresta. M2 kodeilla vaihdettiin se aina remontin yhteydessä.
-Kylmis
Oras-bideesuihkupäissä on yleinen tyyppivika, ja ne alkavat usein vuotaa hyvinkin pian. Ei tosin aina.
Olen itse saanut Orakselta uuden suihkupään, kun reklamoin sinne. Toki se ei tule 'seuraavana päivänä', joten täytyy fiksata vuoto siihen asti muilla keinoin. Tai esim. voi laittaa suihkupään pesualtaaseen niin, että mahdollisesti vuotava vesi valuu viemäriin.
Vuokralaiset, älkää olko niin p*rhanan avuttomia!
Vierailija kirjoitti:
Pihejä vuokranantajia selvästikin linjoilla, kun kiihdytään niin kovasti siitä, että ap kysyisi voiko saada korvausta kuluneesta ajasta. Suoraan ei voi tietenkään laskuttaa ja vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi, mutta kauniisti kysymällä kymppi tai pari saattaisi mukavalta vuokranantajalta tulla lisähyvitystä.
Ei kai se piheydestä ole kiinni, että minun oikeustajuuni ei sovi sellainen jos ensin sovitaan jotain, mutta sitten aletaankin jälkikäteen vaatimaan jotain muuta.
Toinen vaihtoehto olisi ollut, että vuokranantaja olisi käynyt ostamassa suihkupään ja tullut asuntoon vaihtamaan sen. Olisiko se ollut mielestäsi parempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se piheydestä ole kiinni, että minun oikeustajuuni ei sovi sellainen jos ensin sovitaan jotain, mutta sitten aletaankin jälkikäteen vaatimaan jotain muuta.
Kirjoitin jo aikaisemmin "vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi". Ap:n vuokranantaja ei ole välttämättä tullut edes ajatelleeksi sitä, että osan hankkiminen voi viedä paljon aikaa. Näin esimerkiksi silloin, jos sopivaa liikettä ei ole lähistöllä tai kyseistä osaa ei ole siellä juuri silloin saatavilla ja jos hankintaa ei pysty hoitamaan muun asioinnin yhteydessä tai matkan varrella. Autolla sama matka kenties hoituisi vartissa moottoritietä pitkin, julkisilla puolestaan voi joutua kävelemään paljon ja vaihtamaan liikennevälineestä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Selvästi tyhmiä elämäntaidottomia ihmisiä linjoilla tässä ketjussa. Tuossahan ei ole kyse siitä onko vuokranantaja pihi vai ei, vaan siitä, että ap:lle sopi vuokranantajan ehdotus ja he tekivät sopimuksen. Nyt bideesuihkun vaihtamisen jälkeen ap alkaisi perimään sitten vielä korvausta sen vaihtamisesta, kas kun ei vielä matkakulujakkan kauppaan ala perimään, tai kenkien kulumista. Ei sopimusehtoja aleta muuttamaan sopimuksen tekemisen jälkeen.
Ota a tästä opiksesi ja seuraavalla kerralla anna vuokranantajan itse hoitaa asia, niin sinua ei ala harmittamaan, että menee se minuutti bideesuihkun pään vaihtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo aikaisemmin "vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi". Ap:n vuokranantaja ei ole välttämättä tullut edes ajatelleeksi sitä, että osan hankkiminen voi viedä paljon aikaa. Näin esimerkiksi silloin, jos sopivaa liikettä ei ole lähistöllä tai kyseistä osaa ei ole siellä juuri silloin saatavilla ja jos hankintaa ei pysty hoitamaa
Varmaan vuokranantajakin tietää mitä bideesuihkun hankkiminen vie. Se mitä hän ei tiedä, on että miten se ap:lta onnistuu. Siksi niitä topimuksia tehdään ja sopimusneuvottelussa apa olisi voinut ihan hyvin sanoa vuokranantajalle, että hän ei haluaisi hoitaa bideesuihkun vaihtoe itse, koska kuormittuu siitä liikaa/mikä tahansa muu syy mikä ap:ta siinä hiersi. Siis se pitää todellakin sanoa sopimusneuvottelun aikana, kun ei se vuokranantaja voi mitenkään tietää ap:n elämän ja sen vaikeuden yksityiskohtia.
Uusi asunto, niin vuotava bidee-kahva menee silloin takuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo aikaisemmin "vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi". Ap:n vuokranantaja ei ole välttämättä tullut edes ajatelleeksi sitä, että osan hankkiminen voi viedä paljon aikaa. Näin esimerkiksi silloin, jos sopivaa liikettä ei ole lähistöllä tai kyseistä osaa ei ole siellä juuri silloin saatavilla ja jos hankintaa ei pysty hoitamaa
No herranlettas miten se elämä voikin olla niin vaikeaa. Kukaan tosiaan tuskin tulee ajatelleeksi että noin pienet asiat voisi jollekin tuntua lähes ylivoimaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin jo aikaisemmin "vaatimalla tuskin saa tahtoaan läpi". Ap:n vuokranantaja ei ole välttämättä tullut edes ajatelleeksi sitä, että osan hankkiminen voi viedä paljon aikaa. Näin esimerkiksi silloin, jos sopivaa liikettä ei ole lähistöllä tai kyseistä osaa ei ole siellä juuri s
Avaa sinä vaan jatkossakin paskaviemärit ilmaiseksi kun kokoomusloordi niin haluaa, mutta älä oleta, että muut ovat siihen yhtä innokkaita. Huutista!
Meillä taloyhtiössä tehtiin putkiremontti ja tuli uusi asukas joka teki sen jälkeen kylpyhuoneremontin, tuolloin vastuu kylpyhuoneen hanoista ja putkista ei kuulu enää putkiremontin tekijälle vaan osakkaalle.
Myös näissä asunnoissa missä osakas tekee saunan ei vastuu saunasta kuulu taloyhtiölle vaan osakkaalle. Vastuu saunasta kuuluu taloyhtiölle vain, jos sauna on kerrostalossa alkuperäisenä. Eli jos tulee vesivahinko, osakas maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?
No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.
-ap
Vaihdan minuutissa sen letkun .Paljonko minuuttitaksasi on ?
Nopeaa toimintaa. Itselläni meni tuo 1,5h käydä kaupassa ja vaihtaa uusi. Sulla on sitten vissiin kaapit täynnä uusia bideesuihkuja sun muita?
Bideesuihkuja myydään ihan normaaleissa Prismoissa ja vastaavissa.
Vuokranantaja on todennäköisesti luullut että sulla menee 5 minuuttia kun sä kauppareissusi aikana etsit kaupasta bideesuihkun, ja toiset 5 minuuttia siihen kun sä kierrät vanhan bideesuihkun pois sekä laitat uuden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?
No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.
-ap
Vaihdan minuutissa sen letkun .Paljonko minuuttitaksasi on ?
Yleensä se ei edes vuoda edes siitä letkusta vaan siitä suihkupäästä. Jonka vaihtaa nopeasti. Meillä tosin se kuuluu taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuton jälkeen illalla käytin ensimmäistä kertaa kylpyhuoneen lavuaaria ja huomasin, että oho bideesuihkusta suihkuaa vettä. Taisi vika nyt olla jossain muussa kuin minussa :D Ennemmin mietityttää että vuokralle annetaan tällaisia asuntoja, joissa noin huomattavia vikoja...
-ap
Vai että vielä oikein huomattava vika. Nyt taitaa prinsessalle tulla jonain päivänä karu todellisuus vastaan.
No kyllä sen aika helposti huomaa kun hanan avaa, että toinen hana vuotaa. Mutta teillä sokeilla homemätätaloissa asunnoissa asuvilla ei toki välttämättä mitään standardeja ole asumisen suhteen
Ei bideesuihku vuoda silloin jos käyttää normihanaa. Niiden tiivisteet harrastus vaikka niitä ei erityisemmin edes käytetä.
No kyllä sen aika helposti huomaa kun hanan avaa, että toinen hana vuotaa. Mutta teillä sokeilla homemätätaloissa asunnoissa asuvilla ei toki välttämättä mitään standardeja ole asumisen suhteen