Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä kuuluu vuokralaisen vastuulle ja mikä vuokranantajalle? Uusi asunto ja vuotava bideesuihku

Vierailija
29.06.2025 |

Muutin uuteen asuntoon vuokralle ja oli mukava yllätys heti huomata, että vessan bideesuihku vuosi kun kylpyhuoneen lavuaarin hanaa käytti. Laitoin vuokranantajalle viestiä ja hän vastasi, että voisinko käydä ostamassa uuden bideesuihkun ja vaihtaa sen itse, on helppo homma, saan vähentää uuden käsisuihkun hinnan seuraavasta vuokrasta. Ok, kävin ostamassa uuden ja vaihdoin sen, aikaa meni kauppareissuineen noin 1,5h. Mielestäni tuollainen homma olisi kuitenkin ennemmin kuulunut vuokranantajalle? Toki nyt homma tuli aika nopeasti hoidettua kun sen itse hoisin, mutta pitäisikö tuosta vielä neuvotella jotain "asennuskustannusalennusta" seuraavaan vuokraan? Ja mikä olisi sopiva summa tuollaisen hoitamisesta itse? Millaisellakohan hinnalla ammattimiehet tuollaista hoitaisi?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti et enää mitään saa, koska hyväksyit jo tuon hinnan ja menetelmän.

Itse en olisi suostunut, koska jos nyt bide hajoaa, se menee sinun maksettavaksi, koska sen asensit.

Vierailija
2/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Todennäköisesti et enää mitään saa, koska hyväksyit jo tuon hinnan ja menetelmän.

Itse en olisi suostunut, koska jos nyt bide hajoaa, se menee sinun maksettavaksi, koska sen asensit.

Ja tarkoitan siis sitä, että jos bide hajoaa ja bedet menee pitkin lattioita esim kylppärin ulkopuolelle ja tulee tuhoa, niin se tulee sun maksettavaksi ja ei myöskään todennäköisesti vakuutuskaan korvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bideesuihku kuuluu vesikalusteisiin, ja sen vaihto kuuluu huoltoyhtiölle.

Vierailija
4/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, vaikka kuinka helpolta kuulostaisikin vesikalusteiden tai vuokra-asunnon minkä tahansa asennus niin koskaan ei pidä itse mennä mitään asentamaan. Kun menee itse asentamaan, siinä tulee sitten asen asennuksen vastuu mukana. Jos asennat jotain väärin tai se hajoaa jälleen, vastuu siitä johtuvista korjaustöistä ja kustannuksista on sinulla, vaikka kuinka olisit tehnyt sen vuokranantajan pyynnöstä.

Vierailija
5/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä kuulunut, kun huoltoyhtiöstä vastattiin, että kuuluu osakkaalle, ole yhteydessä vuokranantajaan

Vierailija
6/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. Se kuuluu osakkaalle ja vuokrasuhteessa vuokranantajalle. Hanat kuuluu taloyhtiölle jos ne rikkoutuu, bideesuihku ei. Sitä ei edes kaikilla ole. 

Vierailija
7/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Todennäköisesti et enää mitään saa, koska hyväksyit jo tuon hinnan ja menetelmän. Itse en olisi suostunut, koska jos nyt bide hajoaa, se menee sinun maksettavaksi, koska sen asensit.

Normaaleja bideesuihkukahvoja ei helpolla pysty asentamaan väärin. Jos se alkaa uudestaan vuotaa parin vuoden sisällä, kyseessä on tuotevirhe ja valmistajan kuuluu korvata se. Ja muutenkin kun tietyn korvaavan tuotteen (hyvin todennäköisesti samanlaisen kuin aiempi bidee) hankinnasta on erikseen sovittu vuokranantajan kanssa ja se on vieläpä hankittu vuokranantajan pyynnöstä, uuden hankinta on kyllä vuokranantajan vastuulla eikä vuokralaisen. Eri asia on, jos ap olisi halunnut sinne jonkin erilaisen, esim. kalliimman tai helpommin rikkoutuvan suihkukahvan.

Vierailija
9/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mikään kuulu suoraan vuokranantajalle, vaan kaikissa korjaus- tai huoltoasioissa ollaan yhteydessä huoltoyhtiöön. Sieltä kyllä kertovat sitten jos joku ei kuulu heille. Ja vesikalusteet on meillä hoitanut huoltoyhtiö. 

Vierailija
10/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua taloyhtiön vastuunjakotaulukkoon. Sitä saa myös ihan kirjallisena kappaleena.

https://ak-isannointi.fi/taloyhtion-vastuunjakotaulukko/

https://www.blosius.fi/kokemuksia-ja-nakokulmia/taloyhtion-vastuunjakot…

Vierailija
11/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaja ei maininnut asuvansa taloyhtiössä, jos okt,  ei huoltoyhtiötä ole siihen käytössä ja kyllä sen letku /kahvan saa itse vaihtaa bideseen, asui missä tahansa.

Hanan vaihto sitten eri asia

Vierailija
12/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?

Vierailija
13/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi todellakaan veloittaa samaa kuin ammattimies, mutta voit kohteliaasti kysyä, saisitko lisäksi jotain pientä hyvitystä matkakuluista ja kuluneesta ajasta. 

Vierailija
14/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?

No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.

-ap

Vierailija
15/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mikään kuulu suoraan vuokranantajalle, vaan kaikissa korjaus- tai huoltoasioissa ollaan yhteydessä huoltoyhtiöön. Sieltä kyllä kertovat sitten jos joku ei kuulu heille. Ja vesikalusteet on meillä hoitanut huoltoyhtiö. 

Joo, mutta ei ole sellainen kiinteä vesikaluste. Se on se letku ja siinä olevan kahvan  vaihto, se on kiinteä kokonaisuus. Jokainen osaa kiertää, letkun paikoilleen, ei tarvitse edes sulkuhanaa laittaa kiinni

Vierailija
16/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.

-ap

Vaihdan minuutissa sen letkun .Paljonko minuuttitaksasi on ?

Vierailija
17/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi todellakaan veloittaa samaa kuin ammattimies, mutta voit kohteliaasti kysyä, saisitko lisäksi jotain pientä hyvitystä matkakuluista ja kuluneesta ajasta. 

No et jälkikäteen jos asiasta on jo aiemmin sovittu muuta ja toimittu sen mukaan.

Vierailija
18/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ei pidä. Saat ostamastasi osasta kuittia vastaan hyvityksen vuokrassa. Ja ihan oikein meni, kuin hait ja vaihdoit pään, ei siihen huoltoyhtiötä kuulu.

Vierailija
19/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vaihdan minuutissa sen letkun .Paljonko minuuttitaksasi on ?

Nopeaa toimintaa. Itselläni meni tuo 1,5h käydä kaupassa ja vaihtaa uusi. Sulla on sitten vissiin kaapit täynnä uusia bideesuihkuja sun muita?

Vierailija
20/64 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi  pyytää mitään alennusta jälkikäteen, tuo olisi pitänyt neuvotella vuokranantajan kanssa etukäteen.

Omistamassani asunnossa oli vastaava ongelma, pyysin lupaa päästä katsomaan sitä. Vuokralainen ei suostunut, joten jouduin ilmoittamaan, että en voi korjata kyseistä rikkinäistä osaa, koska en pääse katsomaan vahingon laatua. Vuokralainen osti uuden osan ja yritti laskuttaa minulta, mutta ilmoitin, että ei käy, koska en ole voinut todentaa korvatun osan rikkinäisyyttä. Vuokralainen halusi veloittaa 60 e osan vaihdosta, ilmoitin, että koska asiasta ei ole etukäteen tehty sopimusta, ei maksuvelvollisuutta synny. Eihän kauppakaan voi ilmoittaa, että tilatun ruokakassin hinta on 50 e ja vasta kun kassia toimitetaan muistuttaa, että hei, tähän päälle me on päätetty laittaa 25 e laskutuslisä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän