Mikä kuuluu vuokralaisen vastuulle ja mikä vuokranantajalle? Uusi asunto ja vuotava bideesuihku
Muutin uuteen asuntoon vuokralle ja oli mukava yllätys heti huomata, että vessan bideesuihku vuosi kun kylpyhuoneen lavuaarin hanaa käytti. Laitoin vuokranantajalle viestiä ja hän vastasi, että voisinko käydä ostamassa uuden bideesuihkun ja vaihtaa sen itse, on helppo homma, saan vähentää uuden käsisuihkun hinnan seuraavasta vuokrasta. Ok, kävin ostamassa uuden ja vaihdoin sen, aikaa meni kauppareissuineen noin 1,5h. Mielestäni tuollainen homma olisi kuitenkin ennemmin kuulunut vuokranantajalle? Toki nyt homma tuli aika nopeasti hoidettua kun sen itse hoisin, mutta pitäisikö tuosta vielä neuvotella jotain "asennuskustannusalennusta" seuraavaan vuokraan? Ja mikä olisi sopiva summa tuollaisen hoitamisesta itse? Millaisellakohan hinnalla ammattimiehet tuollaista hoitaisi?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Bideesuihku kuuluu vesikalusteisiin, ja sen vaihto kuuluu huoltoyhtiölle.
Bidesuihku on osakkaan vastuulla. Voi toki pyytää huoltoakin vaihtamaan mutta se maksaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?
No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.
-ap
Vaihdan minuutissa sen letkun .Paljonko minuuttitaksasi on ?
Nopeaa toimintaa. Itselläni meni tuo 1,5h käydä kaupassa ja vaihtaa uusi. Sulla on sitten vissiin kaapit täynnä uusia bideesuihkuja sun muita?
Ja muuten sinulla ei ole ikinä yhtään mitään asiaa kauppaan niin että tuo hoituisi samalla?
Hanat laitteet kuuluvat taloyhtiölle, soitto huoltoyhtiöön tai sp.
Kuuluu vuokranantajalle tai uuden talon takuuseen.
Kysy huoltoyhtiöltä hinta vaihdolle.
Vierailija kirjoitti:
Hanat laitteet kuuluvat taloyhtiölle, soitto huoltoyhtiöön tai sp.
Niin paitsi että kyseessä ei ollut hana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään bideesuihkun pään vaihto ei voi aiheuttaa mitään vesivahinkoa. Siihen ei tarvita mitään ammattiosaamista, vai kutsutteko sähkömiehen vaihtamaan lamputkin asuntoon kun ne palaa?
No näin itsekin mietin, mutta heti tuli pelottelua vesivahingosta. Lähinnä nyt kiinnostaisi pitäisikö tuosta itse asentamisesta saada vielä vuokranalennusta.
-ap
Ei oikeastaan, se olisi toki ollut vuokranantajan homma. Mutta sinä suostuit siihen ja sait sen sitten nopeammin itse. Kaikkea voi toki pyytää, vuokranantajastahan se on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Se kuuluu osakkaalle ja vuokrasuhteessa vuokranantajalle. Hanat kuuluu taloyhtiölle jos ne rikkoutuu, bideesuihku ei. Sitä ei edes kaikilla ole.
Vihdoin järjen ääni. Ilmeisesti nuoriso linjoilla, kun noinkin yksinkertainen asia kuin suihkupään ja/tai letkun vaihto pitäisi jollain ammattilaiselta teetättää. Hanat ovat eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu vuokranantajalle tai uuden talon takuuseen.
Kysy huoltoyhtiöltä hinta vaihdolle.
Vuokralainen ei kysele tai sovi huoltoyhtiön kanssa yhtään mitään vaan sen asunnon/osakkeen omistaja kysyy ja sopii.
Vierailija kirjoitti:
Et voi pyytää mitään alennusta jälkikäteen, tuo olisi pitänyt neuvotella vuokranantajan kanssa etukäteen.
Omistamassani asunnossa oli vastaava ongelma, pyysin lupaa päästä katsomaan sitä. Vuokralainen ei suostunut, joten jouduin ilmoittamaan, että en voi korjata kyseistä rikkinäistä osaa, koska en pääse katsomaan vahingon laatua. Vuokralainen osti uuden osan ja yritti laskuttaa minulta, mutta ilmoitin, että ei käy, koska en ole voinut todentaa korvatun osan rikkinäisyyttä. Vuokralainen halusi veloittaa 60 e osan vaihdosta, ilmoitin, että koska asiasta ei ole etukäteen tehty sopimusta, ei maksuvelvollisuutta synny. Eihän kauppakaan voi ilmoittaa, että tilatun ruokakassin hinta on 50 e ja vasta kun kassia toimitetaan muistuttaa, että hei, tähän päälle me on päätetty laittaa 25 e laskutuslisä.
Joo, mulla myös vuokralainen ilmoitti, että jääkaappi on rikki. Sanoin, että ok, ostan uuden, toimitan asunnolle ja vien rikkinäisen pois. Ei, kun hän voi itse hoitaa kaiken ja maksan hänelle käteisellä (ilman kuittia). Juu ei, ei tule tapahtumaan. Totesi sitten, että kyllä se jääkaappi vielä hiukan toimii, ei tarvitsekaan vaihtaa. Onneksi vaihtui vuokralainen pian.
Vierailija kirjoitti:
Minulle huoltoyhtiön tyyppi sanoi, että bideen vaihto kuuluu osakkaalle. En saanut vuokranantajaa asiaan liittyen kiinni, joten vaihdoin sen itse.
Miten te saatte ne letkut noin helposti jatkuvasti rikki? Tuleekohan teistä koskaan aikuisia?
Jos tuollaisia vikoja on asunnossa, niin pitää ensiksi ilmoittaa siitä huoltomiehille, jotka tulevat katsomaan mitä pitää tehdä, ja sen jälkeen tehdystä työstä maksaa laskun joko asunnon vuokraaja tai taloyhtiö. Nämä asiat selviävät taloyhtiön säännöistä.
Vuokralaisenkin pitää hoitaa asuntoaan ja jos jotain korjaustarvetta on niin heti yhteys huoltomiehiin ja isännöitsijään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Nopeaa toimintaa. Itselläni meni tuo 1,5h käydä kaupassa ja vaihtaa uusi. Sulla on sitten vissiin kaapit täynnä uusia bideesuihkuja sun muita?
Noita saa ihan normaalista prismasta ruokaostosten teon lomassa. Teitkö tosiaan jonkun erityisretken yhtä bideetä ostamaan :D
Vuotiko tässä nyt se bideekahvan liitäntä, letku vai putkiliitäntä?
Vierailija kirjoitti:
Miten te saatte ne letkut noin helposti jatkuvasti rikki? Tuleekohan teistä koskaan aikuisia?
Noi bideesuihkupäät kestää pari vuotta ennen kuin niiden tiiviste alkaa falskaamaan. Eivät ole ikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Muuton jälkeen illalla käytin ensimmäistä kertaa kylpyhuoneen lavuaaria ja huomasin, että oho bideesuihkusta suihkuaa vettä. Taisi vika nyt olla jossain muussa kuin minussa :D Ennemmin mietityttää että vuokralle annetaan tällaisia asuntoja, joissa noin huomattavia vikoja...
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Noita saa ihan normaalista prismasta r
No sori kun ei ollut Prisma 10min matkan päässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuton jälkeen illalla käytin ensimmäistä kertaa kylpyhuoneen lavuaaria ja huomasin, että oho bideesuihkusta suihkuaa vettä. Taisi vika nyt olla jossain muussa kuin minussa :D Ennemmin mietityttää että vuokralle annetaan tällaisia asuntoja, joissa noin huomattavia vikoja...
-ap
Vai että vielä oikein huomattava vika. Nyt taitaa prinsessalle tulla jonain päivänä karu todellisuus vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Et voi todellakaan veloittaa samaa kuin ammattimies, mutta voit kohteliaasti kysyä, saisitko lisäksi jotain pientä hyvitystä matkakuluista ja kuluneesta ajasta.
Noin yleisesti ottaen tuo on nyt niin pikku juttu, että sanoisin homman hoitaneen joustavallayhteistyöllä vuokraisännän ja aloittajan välillä. Noita bidee suihkuja kun myydään joka marketissa niin sen nappaa mukaan kauppateissullaan. Hienosti sovittu ja toimitti.
Kaikesta sitä edes kysellään. Sitten kun vuokraisäntä olisi käynyt omin päin vaihtamassa bidee suihkun itselleen sopivana aikana, niin senhän nää valittajat kokee vuokraisäntä mielivaltana, kyyläänisenä ja kotirauhan häirintänä.
Oho. Ihan ite olen vaihtanut molempiin vessoihin. Ikää vasta 72, asun yksin, olen nainen.