Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keksiikö kukaan yhtään epäitsekästä syytä tehdä lapsia?

Vierailija
29.06.2025 |

Kaikki syyt mitä keksin ovat omien tai jonkun muun tarpeiden tyydyttämistä.

Kommentit (349)

Vierailija
281/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on lahja. Olisitko itse halunnut jättää kokematta?

Syntymä on kuolemantuomio. Ikinä ei olisi sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan <3

Mutta siinä välissä sinä elät. Ja elämä on ihmeellistä. 

Vierailija
282/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään itsekkäämpää kuin lisääntyminen. Siksi vanhemmat ovat aina itsekkäitä.

Mutta olisi hyvä että eteenpäin menisivät juuri hyvät eikä huonot ominaisuudet. Taitaisi vain olla aika ristiriitaista, koska lisääntyminen vaatii niitä huonoja ominaisuuksia.

Tyhmyys on lisääntymisen edellytys, ja väestön ÄO laskeekin koko ajan.

Ihmiskunnan tahallinen sukupuutto se vasta tyhmää on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tunneälyä voi käyttää muidenkin primitiivisten elukkatoimintojen kyseenalaistamiseen aikana, jona ihmisiä on liikaa.

Näinhän me jo teemme. Mutta lisääntymisessä on se syömiseen ja nukkumiseen rinnastettava piirre että ilman sitä ihmiskunta kestää yhden sukupolven. Keskustelu lisääntymisen itsekkyydestä länsimaissa jossa syntyvyys on muutekin laskussa, on täysin älyvapaa.

Ei ole älyvapaa länsimaissa, joissa köyhyys, työttömyys ja luontokato on muutenkin kasvussa, ja populaation määrä kaukana sotia edeltävästä 3,5 miljoonasta, jolla pärjättiin ennen automaatiota ja tekoälyä.

Tuo keskustelu on ihan omansa, tässä ketjussa on avauspostauksen innoittamana keskitytty semanttiseen kiemurteluun itsekkyys-käsitteen ympärillä. 

Vierailija
284/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntymä on kuolemantuomio. Ikinä ei olisi sydäntä pakottaa omaa lasta kuolemaan <3

Tämä. Oravanpyörä on mennyt tosi ihmeelliseksi :)

Vierailija
285/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan saada kasvattaa jonkun lämpimästi ja myötätuntoisesti ja tarjota hyvän pohjan elämälle. Minua ei haittaa kenenkään lapsettomuus, lähinnä se haittaa jos joku tulee suoraan nenän eteen valittamaan siitä, että minulla on lapsia. Jokainen tekee omat päätöksensä elämässään ja muiden ei tarvitse tunkea niihin nokkaansa, oli lapseton tai ei.

Kysyttiin epäitsekästä eikä itsekästä syytä.

Vierailija
286/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään itsekkäämpää kuin lisääntyminen. Siksi vanhemmat ovat aina itsekkäitä.

Mutta olisi hyvä että eteenpäin menisivät juuri hyvät eikä huonot ominaisuudet. Taitaisi vain olla aika ristiriitaista, koska lisääntyminen vaatii niitä huonoja ominaisuuksia.

Valitettavasti ollaan sukupuutosta toisessa ääripäässä.

Vierailija
287/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Oravanpyörä on mennyt tosi ihmeelliseksi :)

Ole onnellinen että saat raataa. Kohta valtaosalla ei enää ole töitä.

Vierailija
288/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan saada kasvattaa jonkun lämpimästi ja myötätuntoisesti ja tarjota hyvän pohjan elämälle. Minua ei haittaa kenenkään lapsettomuus, lähinnä se haittaa jos joku tulee suoraan nenän eteen valittamaan siitä, että minulla on lapsia. Jokainen tekee omat päätöksensä elämässään ja muiden ei tarvitse tunkea niihin nokkaansa, oli lapseton tai ei.

Tää on ihana tää ap:n perimmäinen toive saada mahdollisimman moni aloittamaan vastaus "haluan", "tahdon" tms. omasta näkökulmasta olevalla verbillä ja päästä siihen huomauttamaan, että kaikki haluaminen on kylläkin itsekästä. <3

Vierailija
289/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihana tää ap:n perimmäinen toive saada mahdollisimman moni aloittamaan vastaus "haluan", "tahdon" tms. omasta näkökulmasta olevalla verbillä ja päästä siihen huomauttamaan, että kaikki haluaminen on kylläkin itsekästä. <3

Missä sellainen perimmäinen toive lukee?

Vierailija
290/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sellainen perimmäinen toive lukee?

Se lukee rivien välissä näissä lukuisissa samansisältöisissä kommenteissa, jotka tulevat kuin apteekin hyllyltä. Liikkis ap  <3

Vierailija
291/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä olen aina halunnut lapsia ja olla hyvä isä, parempi kuin oma sairas isä. Mutta en haluaisi tehdä lapsia tähän maailmaan, täynnä vihaa, köyhyyttä ja sotaa. Pelkkä ajatus siitä että se taapero tarttuisi sormeen kiinni. Ehkä seuraavassa elämässä ja toisessa maailmassa.

Vierailija
292/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten muutkin tuotantoeläimet. Sekin on jo saavutus jos saa minimoitua kärsimyksen, joka syntymästä väistämättä aiheutuu.

Vierailija
293/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallon tila ei parane siitä että juuri ne, jotka ajattelevat maapallon tilaa, jättävät jälkikasvunsa tekemättä. Juuri heissä olisi se paremman huomisen tulevaisuus.

Vierailija
294/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein osa näistä lapsia hankkineista on pahasti traumatisoituneita, joille lapsia tuntuu vain syntyvän sen enempiä miettimättä. Sitten niitä voimavaroja huolehtia ja kasvattaa lapsiaan ei kuitenkaan löydy. Mutta kun raskaana oleminen ja pieni vauva on niin ihanaa

Osa taas tuntuu hankkivan lapsia omaan yksinäisyyteensä/irrallisuuden tunteeseen, kun itsellä ei ole ollut oikein ketään, niin se seura sitten synnytetään itselle.

Vierailija
295/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaikka se, että isovanhemmat toivovat lapsenlapsia. Toisaalat sekin on itsekästä, koska silloin ihmiset tekevät sen lapsenlapsen isovanhemmille, koska näille ihmisille itselleen tulee hyvä mieli isovanhempien ilosta.

Vierailija
296/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha loru joka liittyy aiheeseen:

"Minä haluan saada lapsen, minä kasvatan lapsen, minä nimeän hänet, hän kantaa minun sukunimeäni, hänen saavutuksensa tuottavat minulle ylpeyttä, sukulaiset ovat kateellisia minun lapsestani, minä annan hänelle mahdollisuuksia, lapseni tuottaa minulle iloa, lapseni pitää minulle seuraa, lapseni hoitaa minua vanhana, lapseni uhraa omat etunsa minun hyvinvoinnin vuokseni, lapseni ei jätä minua.

Mitä? Väitätkö minua itsekkääksi ja että minä ajattelisin MINUA tässä???"

Vierailija
297/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein osa näistä lapsia hankkineista on pahasti traumatisoituneita, joille lapsia tuntuu vain syntyvän sen enempiä miettimättä. Sitten niitä voimavaroja huolehtia ja kasvattaa lapsiaan ei kuitenkaan löydy. Mutta kun raskaana oleminen ja pieni vauva on niin ihanaa

Osa taas tuntuu hankkivan lapsia omaan yksinäisyyteensä/irrallisuuden tunteeseen, kun itsellä ei ole ollut oikein ketään, niin se seura sitten synnytetään itselle.

Melkoista mutuilua.

Vierailija
298/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ollaan sukupuutosta toisessa ääripäässä.

Ei olla. Maailmanlaajuinen väestöräjähdys on peruttu.

Vierailija
299/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittäisikö epäitsekkääksi syyksi mahdollistaa älykkyyden ylläpito ihmispopulaatiossa? Jos itseni kaltaiset ihmiset lakkaisivat lisääntymistä kaltaistensa kanssa voisi tulevaisuudessa olla vähemmän älykkäitä ihmisiä, joiden harteille jää ratkaista ihmiskunnan suurten ongelmien ratkaisu. Ilmastomuutoksen etenemisen pysäyttäminen, kiertotalousratkaisut ja energiamurrokset vaativat hyvin älykkäitä ihmisiä tutkimaan ja kehittämään uusia innovaatioita tulevaisuuteen.

Mutta ilman muuta halu tai haluttomuus saada lapsia on yksilön oma asia, sitä voidaan pitää itsekkäänä - kuitenkin päätöksellä yhteiskunnan tasolla monia vaikutuksia.

Vierailija
300/349 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idioluutio-elokuva kannattaa kyllä katsoa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan