Mitä järkeä on elää vielä vanhuksenakin niin että kaikki varallisuus on kiinni seinissä?
Likvidoitavaa omaisuutta voi olla jonkun velattoman omakotitalon verran ja silti kitkutellaan ja valitetaan miten palvelut maksaa. Perikunnalleko sitä omaisuutta pitää säästellä?
Kommentit (124)
Varsinkin suureelle ikäluokalle on tärkeää, että ihmisellä on kuollessaan varallisuutta kuten oma asunto ja kuoleminen köyhänä ja varattomana olisi heidän mielestään häpeällistä. Moni iäkäs tinkii omasta elämästään ja säästää sukan varteen vielä eläkkeestäänkin jotta saa jätettyä mahdollisimman paljon perintöä jälkeensä.
Tuolla tosiaan on täysin autioituneina ne 400 000 kiinteistöä joista ei ole jäänyt korjausvelkaa perijöille
Voisiko aloittaja nyt minulle ymmärtämättömälle kertoa miten itse elät omaa elämääsi " ennakoiden"🤔. Kykenetkö kaikessa ajattelemaan : En minä voi elää , enkä laittaa mitään itselleni ajatuksella: kun minä tulen vanhaksi ja kuolen kumminkin. Kykenetkö elämääsi tuolla periaatteella elämään . Tarkoitatko nyt aloituksellasi että ihmisellä ei saa olla mitään , että kyllä se pelkkä sänky riittää ja yksi vaatekerta suojakseen.Kunhan vain mahdollisimman askeettista elämäänsä elää ja ruokaakaan ei tarvitse kuin sen että jotenkin kituuttaa loppuaan odottaen. Uskotko sellaista asiaa, ei ihmisen elämää ole sellaiseksi tarkoitettu eikä missään määrätty. Annan neuvon: Elä ja anna muidenkin elää.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko aloittaja nyt minulle ymmärtämättömälle kertoa miten itse elät omaa elämääsi " ennakoiden"🤔. Kykenetkö kaikessa ajattelemaan : En minä voi elää , enkä laittaa mitään itselleni ajatuksella: kun minä tulen vanhaksi ja kuolen kumminkin. Kykenetkö elämääsi tuolla periaatteella elämään . Tarkoitatko nyt aloituksellasi että ihmisellä ei saa olla mitään , että kyllä se pelkkä sänky riittää ja yksi vaatekerta suojakseen.Kunhan vain mahdollisimman askeettista elämäänsä elää ja ruokaakaan ei tarvitse kuin sen että jotenkin kituuttaa loppuaan odottaen. Uskotko sellaista asiaa, ei ihmisen elämää ole sellaiseksi tarkoitettu eikä missään määrätty. Annan neuvon: Elä ja anna muidenkin elää.
Mitä ihmettä yrität tuolla jollotuksella sanoa? Eihän tuo liity aloitukseen mitenkään.
Olen pohtinut samaa jo nyt, vaikka vanhuuteen on matkaa. Myytyäni asunnon oli tarkoitus ostaa uusi, niin kuin aina ennenkin.
Puoli vuotta näytöissä pyörittyäni koko omistusasuminen alkoi tökkiä. Hyviä kohteita ja yhtiöitä on yksi sadasta. Jos vaan sijoittaisi asumisesta kertynyttä omaisuutta ja vihdoin nauttisi elämästä ilman haravointitalkoita ja salaojaremontteja.
Aika surullista, selailin meilläpäin myytäviä ok-taloja ja sattumalta siinä oli myynti-ilmoitus talosta jonka ohi päivittäin menen. Talo myydään pelkän tontin hinnalla, olikohan se nyt 70k€ tai jotain sinnepäin. Tuossa talossa on asuttu tähän päivään asti, ilmoituksen mukaan on 50-luvulta ja sisäkuvissa näkyy että on siellä jotain remppojakin vuosien varrella tehty, ihan siistin oloinen. Onko sitten joku vesivahinko sattunut vai mikä.
Mutta siinäpä taas kohde jolla elinikää vain 70 vuotta. Kuinka paljon näitä on Suomi pullollaan?
Miksei ole pidetty tarpeeksi huolta? Ei jää korjausvelkaa jälkipolville?
Mielensisäinen turvallisuudentunne.
Ei monella vanhuksella ole halua tai edes kykyä rahojensa avoimempaan käyttöön arjessaan, esim. palveluihin, joita he eivät halua tai ole edes oppinut tarvitssemaan., saati tavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin suureelle ikäluokalle on tärkeää, että ihmisellä on kuollessaan varallisuutta kuten oma asunto ja kuoleminen köyhänä ja varattomana olisi heidän mielestään häpeällistä. Moni iäkäs tinkii omasta elämästään ja säästää sukan varteen vielä eläkkeestäänkin jotta saa jätettyä mahdollisimman paljon perintöä jälkeensä.
Typerän ihmisen typerä elämä.
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista, selailin meilläpäin myytäviä ok-taloja ja sattumalta siinä oli myynti-ilmoitus talosta jonka ohi päivittäin menen. Talo myydään pelkän tontin hinnalla, olikohan se nyt 70k€ tai jotain sinnepäin. Tuossa talossa on asuttu tähän päivään asti, ilmoituksen mukaan on 50-luvulta ja sisäkuvissa näkyy että on siellä jotain remppojakin vuosien varrella tehty, ihan siistin oloinen. Onko sitten joku vesivahinko sattunut vai mikä.
Mutta siinäpä taas kohde jolla elinikää vain 70 vuotta. Kuinka paljon näitä on Suomi pullollaan?
Ei korjausvelka tarkoita mitään rahasummaa, joka remonteista lankeaisi. Korjausvelka tarkoittaa juuri sitä boomerien taloille ominaista piirrettä, että kaikki oleelliset remontit on jätetty tekemättä ja ostaja joutuisi ne ensitöikseen teettämään. Siksi sellaisesta ei saa kaupungissakaan välttämättä kuin sen 70 tonnia. Remontteihin ostaja joutuu varaamaan toisen mokoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korjausvelka tarkoita mitään rahasummaa, joka remonteista lankeaisi. Korjausvelka tarkoittaa juuri sitä boomerien taloille ominaista piirrettä, että kaikki oleelliset remontit on jätetty tekemättä ja ostaja joutuisi ne ensitöikseen teettämään.
Viittasin tuolla "ei korjausvelkaa" näihin jotka tässäkin keskustelussa tuota sanontaa viljelevät että tämäkö se sitten on joka heiltäkin jälkeen jää. Puskutraktorin alle menee.
Vierailija kirjoitti:
Viittasin tuolla "ei korjausvelkaa" näihin jotka tässäkin keskustelussa tuota sanontaa viljelevät että tämäkö se sitten on joka heiltäkin jälkeen jää. Puskutraktorin alle menee.
Ja lisään vielä että tämänkin talon elinikä oli vain 70 vuotta. Aivan hukkaan mennyt koko rakennus ja hädin tuskin 2 sukupolvea siinä ehtinyt asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielensisäinen turvallisuudentunne.
Ei monella vanhuksella ole halua tai edes kykyä rahojensa avoimempaan käyttöön arjessaan, esim. palveluihin, joita he eivät halua tai ole edes oppinut tarvitssemaan., saati tavaroihin.
Kyllähän erittäin moni vanhus on nimenomaan hyvin fiksoitunut tavaroihin, ongelmaksi asti. Mistään ei voi luopua ja kaikkea täysin hyödytöntä roinaa hillotaan vuosikymmenestä toiseen. Sitten voikin niihin tavaroihin vedoten väittää että eihän tästä talosta voisi mihinkään pienempään muuttaa, ei mahdu. Ja 95% kamasta on täysin turhaa.
Jos se omakotitalo tai asunto ei ole hyvässä kunnossa ja kasvavalla alueella, se on todennäköisesti täysin arvoton. Iso osa näistä perinnöksi jemmatuista omaisuuksista ei ole helposti realisoitavia.
Vierailija kirjoitti:
Jos se omakotitalo tai asunto ei ole hyvässä kunnossa ja kasvavalla alueella, se on todennäköisesti täysin arvoton. Iso osa näistä perinnöksi jemmatuista omaisuuksista ei ole helposti realisoitavia.
Varallisuus onkin yhtäkkiä 0€ tai jopa miinusmerkkinen kun tarvitaan puskutraktori sekä hävityskulut. Jos sitten tontista jäisi joku tonttu käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menetkö ostamaan mummon ränsistyneen hometalon, josta mummo olisi halunnut jo luopua 10 v sitten😅
Ei liity aiheeseen mitenkään. Jos mummolla on ränsistynyt hometalo, josta hän ei pääse eroon, hänellä ei toisin sanoen ole varallisuutta seinissä.
Huom. Talo ei ollut huonossa jamassa 10 v sitten, jolloin olisi halunnut jo silloin luopua, mutta kukaan ei halunnut ostaa. Sitäpaitsi oma iso hieno tontti jokinäkymin on kyllä.jonkun arvoinen ilman niitä seiniäkin.
Kovastihan vanhusten omistusasunnot vaivaa näitten kohta itsekin vanhuksia mieltä. Päätellen siitä kun näitä keskusteluja täällä palstoilla vähän väliä käydään. Älkää nyt väen väkisin vielä toimintakykyisiä ihmisiä yritä ahtaa johonkin kopperoon jos eivät itse halua ja ihmisellä vielä järki juoksee.
Asuntoni menisi tällä hetkellä kaupaksi hintaan 280.000. Yhtiövastike yksiöstä 190 euroa. Tässä talossa vuokrataan yksiötä hintaan 920 / kk.
jos eläkkeelle jäännin jälkeen elää 20 vuotta, maksaa vuokraa 220.800 euroa.
Asiaa voisi harkita.
Saa valita naapurinsa. Pahimmat häiriköt on jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä on väliä. Oma tupa. Oma lupa.
Minä asun uudehkossa velattomassa talossani siksi, koska se on kustannuksiltaan halvin asumismuoto. Ei viitsi 1500 euron eläkkeestä kallista vuokraa maksaa jostain ahtaasta mörskästä. Mikä kenellekin on tärkeintä. Minulle kotini on linnani. Ihan sama mitä aa pee tykkää asiasta.