Mitä järkeä on elää vielä vanhuksenakin niin että kaikki varallisuus on kiinni seinissä?
Likvidoitavaa omaisuutta voi olla jonkun velattoman omakotitalon verran ja silti kitkutellaan ja valitetaan miten palvelut maksaa. Perikunnalleko sitä omaisuutta pitää säästellä?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mahtaa maksaa ison omakotitalon siivous?
mitä sitten, ei sitä vanhukset sotke niinkuin pentulauma... kerran kk jos siivoaa niin ihan ok
Vaikuttaako asukkaan ikä jotenkin siihen että nurkkiin lakkaa kerääntymästä pölyä?
Oon vähän tällainen reissumies(nainen) luonne. Haluan asua vähän aikaa jossain, sitten taas toisaalla. Siihen yhtälöön ei oikein mahdu asunnon ostaminen. 🤔 En halua myöskään olla sidottuna/riippuvainen mistään. Vakinaiset työsuhteet, asuntolainat ja parisuhteet ei oo mun juttu. N33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä oon kans miettinyt. Vaikka kaikki sanoo et kannattais ostaa oma asunto niin mun intuitio ei välttämättä oo samaa mieltä, ainakaan vielä. Voi sitten kasikymppisenä ostaa jonkun 30 000 euroa maksavan mörskän jos näyttää että rahat ei tuu riittämään vuokraan jos elää 100+ vuotiaaksi :D
Osta oma asunto NYT.
Muutin pois vuokralta 23 vuotiaana, ostin matkan varrella kaikki kodit omiksi ja tässä kuussa maksoin viimeisen erän viimeisestä asunnosta. Nyt ne kaikki ovat vuokralla ja näillä vuokratuotoilla lyhennän ison omakotitalon lainaa. Tämän lainan jälkeen voin jäädä eläkkeelle.
Kannatti se.
Rehellisesti sanottuna, vähiten mua kiinnostavia asioita maailmassa on raha. Vaikka vois olla järkevää, niin mua ei vaan kiinnostaa käyttää aivosolujani sen miettimiseen miten saa
Minuakaan ei kiinnosta raha, vaan aika. Rahaa painetaan jatkuvasti lisää, mutta aika on rajallista. Olen käyttänyt ja käytän aikani lapsiini. Tätä en vaihtaisi mistään hinnasta yhtään mihinkään.
Käytät kuitenkin aikaasi ja aivosolujasi työssäkäymiseen rahan vuoksi. Meni minultakin vuosikymmeniä ymmärtää asioiden oikea arvo.
Vierailija kirjoitti:
Oon vähän tällainen reissumies(nainen) luonne. Haluan asua vähän aikaa jossain, sitten taas toisaalla. Siihen yhtälöön ei oikein mahdu asunnon ostaminen. 🤔 En halua myöskään olla sidottuna/riippuvainen mistään. Vakinaiset työsuhteet, asuntolainat ja parisuhteet ei oo mun juttu. N33
Juuri tähän yhtälöön sopii erinomaisesti asunnon ostaminen. Jätät sen vuokralle, kun muutat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut että siinä on mitään järkeä? Tarkalleen ottaen et omista edes niitä seiniä, vain tapetit / maalit, ja tyhjän tilan niiden sisällä, plus kaapit.
Järkevä ihminen laittaa jossain kohtaa niissä kiinni olevat rahat omaan hyvinvointiin sekä terveyteen.
Empaattinen ihminen ajattelee myös läheisten hyvinvointia ja ennakoi esim. lasten tarpeita. Olen melko terve eläkeläinen, en kaipaa matkustelua, kun on ikioma mökki mihin vetäytyä. Kaikenlaiset kylpylät ja massataphtumat ovat minulle kauhistus. En kertakaikkiaan tajua, mihin minun pitäisi rahojani syytää, niin että ne menisivät parempaan kohteeseen kuin omat läheiset ja tietyt avustuskohteet. 🤷🏼 Ainoa _mahdollisesti_ esiintuleva tarve on hammaskaluston saneeraus, jos ehtivät mennä huonoiksi ennen kuin syöminen loppuu lopullisesti. Tätä varten minulla on säästöjä helposti realisoitavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tähän yhtälöön sopii erinomaisesti asunnon ostaminen. Jätät sen vuokralle, kun muutat.
Ihan kuin vuokra-asuntoa ei koskaan täytyisi huoltaa tms. Typerä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena jaksaa tuota elämää mutta keski- ikäisenä jo haluaa asettua aloilleen.
"Minuakaan ei kiinnosta raha, vaan aika. Rahaa painetaan jatkuvasti lisää, mutta aika on rajallista. Olen käyttänyt ja käytän aikani lapsiini. Tätä en vaihtaisi mistään hinnasta yhtään mihinkään.
Käytät kuitenkin aikaasi ja aivosolujasi työssäkäymiseen rahan vuoksi. Meni minultakin vuosikymmeniä ymmärtää asioiden oikea arvo."
Jep, mutta raha on vain yksi asia mitä sieltä töistä saa. Toinen on merkityksellisyys, itsevarmuuden kasvaminen, työyhteisö, itsensä kehittäminen ja maailmankuvan avartuminen. Annan näille kaikille itse suurta arvoa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mahtaa maksaa ison omakotitalon siivous?
mitä sitten, ei sitä vanhukset sotke niinkuin pentulauma... kerran kk jos siivoaa niin ihan ok
Vaikuttaako asukkaan ikä jotenkin siihen että nurkkiin lakkaa kerääntymästä pölyä?
Ei, mutta moneen muuhun sotkuun kuin pölyyn vaikuttaa. Kyllähän sen itsekin huomasi, että siivottavaa on paljon vähemmän, kun lapset muuttivat omilleen. Ja mitä enemmän tulee ikää, sitä vähemmän tekee enää sellaisia asioita, joista tulee sotkua. Tosin mulla itselläni on menossa nyt monenlaista pintaremontti- ja nikkarointijuttua, mutta kunhan nuo on tehty, niin aika helpolla pääsee siivouksen suhteen.
Isälläni ei ole isoa omakotitaloa vaan 90 m2 rivarikämppä. En ole kysynyt, mitä maksaa, kun siellä käy joka toinen perjantai hoivapalveluyritys siivoamassa. Imuroivat, pesevät lattiat, pyyhkivät pölyt, pesevät kylpyhuoneet ja keittiön. Sen verran olen katsonut, että ko firma veloittaa siivouksesta 40€/tunti. Siitä saa sitten vielä kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkin saa ulkoistettua edullisesti. Moni isännöintitoimisto etsii uuden vuokralaisen esimerkiksi yhden kuukauden vuokraa vastaan. Se on pieni kustannus jos vuokralainen asuu vaikka useamman vuoden.
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen. Se on sitä kalliimpi mitä isompi asunto.
Kaikki palvelut maksavat. Ei ole olemassa ilmaissiivoojia paitsi jos omainen siivoaa ilmaiseksi.
Tietyillä diagnooseilla saa maksuttoman kotipalvelun.
No, ei kyllä saa.
Lapsesta asti vammautuneella voi olla avustaja, mutta muut eläkeläiset on rajattu avustaja palveluiden ulkopuolelle. Heillä on maksullinen kotihoito.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Itse en jätä kuin toiselle siskon lapselle pienen pesämunan. Sisaruksille ei mitään eikä toisen siskon lapsille jotka ovat yhtä omahyväisiä kuspäitä kuin siskokin . Olen siis lapseton sinkku ja omaisuutta on, ikää 55. Testamentti tehty ja valtaosa perinnöstä menee eläin/luonnonsuojelulle. Kukaan ei tästä testamentista tiedä, paljastuu sitten aikanaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkin saa ulkoistettua edullisesti. Moni isännöintitoimisto etsii uuden vuokralaisen esimerkiksi yhden kuukauden vuokraa vastaan. Se on pieni kustannus jos vuokralainen asuu vaikka useamman vuoden.
Voi idiootti, ne huoltokulut ym. Millä joku reissunainen joka ei halua sitoutua mihinkään sellaisia tai edes sitä asuntolainaa hankkisi? Miksi täytyy vääntää rautalangasta?!?!?
En halua valvoa ja pelätä vuokraluukussa ja haistella pössyttelyn, suitsukkeiden ja pskan löyhkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut näkevät heti ongelmia, toiset taas mahdollisuuksia. Ei ole paha paikka veikata, kummat porskuttavat menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi idiootti,
Meillähän on täällä oikein asiantuntija paikalla 😂
Eikun kitkutikitkuti ja kitkerä vanhuus 😂
Vierailija kirjoitti:
1000 euron eläkkeestä ei mene veroa, joten ei saa verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.
Ei saakaan, mutta jos on jo sitä asuntolainaa lyhentäessään ollut tiedossa, että eläke tulee olemaan noin pieni, niin asuntolainan loputtua olisikin kannattanut alkaa laittaa edes osa siitä kuukausittaisesta lainanlyhennyssummasta säästöön ja/tai sijoituksiin. Sen toki ymmärrän, että jos onkin jäänyt työttömäksi eikä töitä enää saa tai saa vaan jotain silppua, niin työeläke voi jäädä kovin pieneksi. Mutta niitä vanhuudenvara suunnitelmia kannattaakin alkaa tekemään jo silloin. Ja kenties tosiaan myydä se omakotitalo ja muuttaa kanakoppiin kerrostaloon. Joko omaan tai vuokralle.
Pakko meikäläisenkin elää niin, jos kämppää ei kukaan halua ostaa edes pilkkahinnalla. Jälkipolvea kun ei ole, niin valtion riesaksi lopulta jäävät seinät.
Kiinnitin samaan huomiota. Mihin 3 lapsen vanhempi edes tarvitsee testamenttia kun omaisuus menee lapsille tasapuolisesti joka tapauksessa?