Mitä järkeä on elää vielä vanhuksenakin niin että kaikki varallisuus on kiinni seinissä?
Likvidoitavaa omaisuutta voi olla jonkun velattoman omakotitalon verran ja silti kitkutellaan ja valitetaan miten palvelut maksaa. Perikunnalleko sitä omaisuutta pitää säästellä?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun uudehkossa velattomassa talossani siksi, koska se on kustannuksiltaan halvin asumismuoto. Ei viitsi 1500 euron eläkkeestä kallista vuokraa maksaa jostain ahtaasta mörskästä. Mikä kenellekin on tärkeintä. Minulle kotini on linnani. Ihan sama mitä aa pee tykkää asiasta.
Ok-talo ei kyllä ole millään ilveellä halvin asumismuoto, edes velattomana.
miksi ei, vuokrat hipoo 1000e/kk, talossani kuluista suurin on lämmitys, talvella saattaa nousta kovilla pakkasillan. 150ekk... KOKO viime vuoden lämmitys+muu sähkö oli 1230e. lisäksi toki vesi+jäte+muut pakolliset menot, mutta kk kohti jää reilusti alle 500e joka on tässä lonkalta heitetty ylisuuri arvio. Laitan päivemmällä tarkemman lakelman kun tulen asioilta
Mieluummin parinsadan vastike kuin tonnin vuokra. Tai omakotitalossa juoksevat kulut 300 ja vuokralle ei vastaavaa löydy. Okt täytyy toki miettiä miten jaksaa hoitaa vanhana, mutta toivon mukaan eläkkeelläkin olis alussa ihan ok fyysisessä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän kasi- ja ysikymppiset on vielä sitä sukupolvea, jolle se omaisuuden hilloaminen jälkipolvia varten oli vielä prioriteetti, jopa oman edun kustannuksella. Veikkaan että tämä alkaa nyt muuttua kun 50- ja 60-luvuilla syntyneet vanhenee. Tämä on vanhempiaan hedonistisempi ja itsekkäämpi sukupolvi eikä ne kovin yleisesti ajattele että perikunnalle olisi syytä jättää mitään.
Minä olen syntynyt 70 -luvulla ja kyllä minunkin ikäiset vielä säästää ja sijoittaa lapsiaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Saa valita naapurinsa. Pahimmat häiriköt on jossain muualla.
Miten olet valinnut naapurisi? Kävivätkö ehdokkaat paikan päällä näyttäytymässä vai miten tuo toimii?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun uudehkossa velattomassa talossani siksi, koska se on kustannuksiltaan halvin asumismuoto. Ei viitsi 1500 euron eläkkeestä kallista vuokraa maksaa jostain ahtaasta mörskästä. Mikä kenellekin on tärkeintä. Minulle kotini on linnani. Ihan sama mitä aa pee tykkää asiasta.
miksi ei, vuokrat hipoo 1000e/kk, talossani kuluista suurin on lämmitys, talvella saattaa nousta kovilla pakkasillan. 150ekk... KOKO viime vuoden lämmitys+muu sähkö oli 1230e. lisäksi toki vesi+jäte+muut pakolliset menot, mutta kk kohti jää reilusti alle 500e joka on tässä lonkalta heitetty ylisuuri arvio. Laitan päivemmällä tarkemman lakelman kun tulen asioilta
Miksi vertaat omakotitaloa vuokra-asuntoon? Mikä järki tuossa laskutoimituksessa on? Ymmärrätkö, että myös kerrostaloasunto tai rivari voi olla omistusasunto?
Minusta yksi ongelma on siinä, että moni vanhus herää omasta kodista luopumiseen liian myöhään. Jos sitä on tyytyväisenä asunut jossain Sonkajärven perukoilla vanhassa omakotitalossa, niin se ei tarkoita, että asunto kelpaisi muille. Valtava osa vanhusten asunnoista on huonossa kunnossa ja isoa remonttia vailla. Miksi esimerkiksi pikkulapsiperhe muuttaisi korpeen ja remppaisi viisinumeroisella summalla vanhan talon? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, siitä 2000 euron eläkkeestä laitetaan tonni vuokraan ja loput oman asunnon myynnistä saaduista tuloista? Sitten eletäänkin sellaiset 10-20 vuotta ja kas kummaa, vuokriin upposi sen talon verran rahaa ja käteen jäi rasvainen vuokraloordilta saatu kuitti.
Miksi te mammat olette siinä uskossa, että ainoa vaihtoehto ylisuurelle omakotitalolle on vuokra-asunto?
Tehtiin juuri näin. Siskoni kanssa ostettiin vanhempien asunto, saatiin laillisesti ostettua halvemmalla. Taloyhtiöön on tehty 10 v sisällä juokisivu/ ja putkiremppa, asunnossa yhtiövastike on lähemmäs tonnin.
Maksavat kaikkien lasten yhtiövastikkeet ja meille vuokraa maksaa asunnon yhtiövastikkeen.
En tiedä mitä sitten, kun heistä aika jättää. Ei ole helppo kohde myydä. Mietitään sitä sitten.
Eipä tarvii meidän maksaa perintöverojakaan, kun raha on ainoa, mitä omistaa. Sekin pidetään pienenä. Raha myös kulkee toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa jemmassa niin ei tule asumistukea eli syöt säästösi.
Kiitos jallitus...
On kyllä omituinen ajatustapa. Mitä vanhus niillä säästöillä tekee, jos ei saa käyttää itseensä? Perinnönodottajat kieli pitkällä. Asun omassa asunnossa ja tulen omillani toimeen. Ei ole käynyt mielessänikään, että jään ilman asumistukea. Voi hyvät hyssykät, ei ole ihme, että Suomi on suossa.
Mietin tätä viimeksi eilen kun isossa vanhassa omakotitalossa asuva äitini narisi siitä miten kallista sähkö on, ei viitsi kuulemma edes pyykkiä pestä. Hänellä ei edes ole mitenkään pieni eläke, mutta silti asumiskustannusten takia on tämän tästä naama nurinpäin. En kuitenkaan edes viitsi enää ehdottaa, että oisko johonkin rivariasuntoon muuttaminen mitään. Hän on sitä polvea jolle tämä on statusasia, ja roinaakin on niin että ei varmaan edes jaksaisi sitä savottaa.
En ole vielä kauhean vanha, mutta En minä aiokaan elää niin. Olen muuttamassa 200 k neukkukuutioon itä-helsinkiin alueelle, jota av-mammat haukkuvat (mielikuviensa perusteella, ei totuuden perusteella). Loput 300 k laitan osakkeisiin.
En näe mitään syytä laittaa kaikkia rahoja kiinni seiniin. Ennemmin poikimaan, jotta saan tuottoa esim matkustamiseen, ja tarvittaessa sitä voi käyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin juuri näin. Siskoni kanssa ostettiin vanhempien asunto, saatiin laillisesti ostettua halvemmalla. Taloyhtiöön on tehty 10 v sisällä juokisivu/ ja putkiremppa, asunnossa yhtiövastike on lähemmäs tonnin.
Maksavat kaikkien lasten yhtiövastikkeet ja meille vuokraa maksaa asunnon yhtiövastikkeen.
En tiedä mitä sitten, kun heistä aika jättää. Ei ole helppo kohde myydä. Mietitään sitä sitten.
Eipä tarvii meidän maksaa perintöverojakaan, kun raha on ainoa, mitä omistaa. Sekin pidetään pienenä. Raha myös kulkee toiseen suuntaan.
Eikös tuo ole helppo myydä, kun kaikki kalliit rempat on jo tehty.
Tää on mun mielestä ylipäätään hyvin omituinen kuvio, että maan vauraimman ikäluokan ei edellytetä käyttävän rahaa omiin palveluihinsa, vaan veronmaksaja kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole helppo myydä, kun kaikki kalliit rempat on jo tehty.
Riippuu ihan siitä, onko se Helsingissä vai Rääkkylässä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on mun mielestä ylipäätään hyvin omituinen kuvio, että maan vauraimman ikäluokan ei edellytetä käyttävän rahaa omiin palveluihinsa, vaan veronmaksaja kustantaa.
Muista tuo kun olet itse eläkkeellä! Toivottavasti saat säästettyä vaipparahaa vanhuusajallesi!
Maksan joka saamarin kk veroja eläkkeestäni kuten maksoin palkastani yli 4 vuotta.
Lääkärissäkin käyn yksityisellä kun julkisia palveluita ei enää saa.
Mites sinä, kelan elätti!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista tuo kun olet itse eläkkeellä! Toivottavasti saat säästettyä vaipparahaa vanhuusajallesi!
Maksan joka saamarin kk veroja eläkkeestäni kuten maksoin palkastani yli 4 vuotta.
Työurasi oli neljän vuoden pituinen ja silti haukut muita Kelan eläteiksi? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työurasi oli neljän vuoden pituinen ja silti haukut muita Kelan eläteiksi? 😂
Typoerror.
Yli 40 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koska ainoa vaihtoehto omakotitalolle on tosiaan vuokraluukku. Juuri näin se menee. Tunnetusti ei ole olemassa mitään muita asumismuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomerit saavat aivan ylisuuria eläkkeitä maksamiinsa eläkemaksuihin nähden. Ja 40 v. työura nyt ei ole mitenkään erityisen pitkä. En ihan kauheasti paukuttelisi henkseleitä.
Me ei olla vanhoja, mutta todennäköisesti vanhanakin asutaan "liian isossa" talossa. Ollaan totuttu siihen, että seinän takana ei ole ketään. Kotonakaan. Palveluita kyllä ostetaan, joten lapselle ei hommat kaadu.