Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Tampereelle on oikein tapahtunut? Lomaviikolleni tyly alku

Vierailija
28.06.2025 |

Eivätkö tamperelaiset itse edes huomaa miten heidän kaupunkia ja sen tunnelmaa on pilattu verrattuna vielä 10 vuoden takaiseen aikaan?

Tämähän on ihan järkyttävä paikka nykyään, enkä puhu edes täällä liikkuvista ihmisporukoista.

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kommentoida, kun pari vuotta sitten havahduin muutokseen. En siis ole tamperelainen, joten huomisin muutoksen hyvin, kun siihen ei ollut tottunut pikku hiljaa kuten tamperelaiset. 

Astuin ulos Sokoksesta ja kävelin Stockalle. Sokoksen ulkopuolella on hiljaista, suurin ryhmä oli juopot/nistit/ulkit. Kävellessä havaitsin huumeiden välitystilanteen, keskellä katua, lauantai ip. Ennen kuin astuin sisään Stockalle sen edusta oli aivan roskainen.

Paljon on muuttunut. Miten tällaista rikollista toimintaa sallitaan tapahtua? Miksi kaupunkien järjestyssääntöjä muutettiin niin, ettei näitä puliukkoja ja nistejä voi käskyttää häipymään. Toki ymmärrän, että jossain ne parveilevat, mutta ei tämä näinkään voi mennä, että rikollisten annetaan hyppiä silmille. 

Muutos oli oikeasti järkyttävä.

Vierailija
42/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenkatu näyttää kävelykadulta muttei siellä voi metron ja bussien suhatessa  kuitenkaan kävellä pelkäämättä että jää niiden alle vahingossa.

Entinen Hämeenkatu autoliikenteineen oli kodikkaampi ja keskusta elävämmän tuntuinen.

Metro suhaa Hämeenkadulla Tampereella. Sillä lailla.

Metrothan ne täällä maan päällä pörrää. 😂

Kyllä metrot itse asiassa yleensä pörrääkin. Etenkin, jos ikinä olet matkustanut metrolla muualla kuin Suomessa, tiedät tämän - kulkevat pitkiä matkoja ihan maan pintaa pitkin ja sitten taas sukeltavat tunneleihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tamperelainen on omasta mielestään asettunut täydelliseen kaupunkiin, mikä tekee rakenteellisesta kritiikistä tabuaiheen.

Sitten taas monen paljasjalkaisen tamperelaisen mielestä asiat olivat viimeksi hyvin silloin kun Viistokatu oli vielä olemassa ja uudistukset eivät näin ollen VOI tuoda tullessaan mitään hyvää. :D

Kyllä! Viistokatu takaisin!!!

Myönnän, minä olen sellainen paljasjalkainen viisikymppinen autoileva tamperelainen, jonka mielestä ratikka on peestä ja areena on on väärässä paikassa, rantatunneli nyt alun hankaluuksien (liikenne katkaistiin kun Vaitinaron risteys ei vetänyt) toimiva. Ja uusi Särkänsilta aivan typerä ja turha rakennushanke ja rahareikä. 

Vierailija
44/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamperelaiset itse ovat näköjään tottuneet kaupungin sekamelskaan. Katu- ja tietöitä, joten ruuhkia siellä täällä, liikkeitä lopettanut, keskustan mukava tunnelma kadonnut. Tuollaisia uutisia olen lehdestä lukenut. Nyt jälleen emme mene Tampereelle lomamatkalle.

Olet lehdestä jotain lukenut, ja sen pohjalta teet näkemättä päätöksen? :D Kuulostaa järkevältä.

Lehdissä kirjoittelevat aika paljon vannoutuneet ratikanvastustajat, jotka täyttävät kommenttikentät propagandalla siitä, miten keskusta on täysin autio ja tunnelma pilalla. Siinä ei ole totta siteeksikään. En tiedä, milloin itse ovat oikeasti keskustassa käyneet.

Eihän tuo ratikka ole monelle tuonut kuin huononnuksia elämään. Kun bussilinjasto oli kunnossa, pystyi huonompikuntoinenkin kulkemaan julkisilla asemalle, Taysiin ym.tärkeisiin paikkoihin. Nyt monikaan ei ilman jatkuvia vaihtoja ja tavaroiden raahaamista. Onneksi on oma auto.

Jos asuu ratikkapysäkin vieressä ja kohde pysäkin lähellä, on varmaan mukavaa.

Vierailija
45/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on muuttunut karseaksi. Kävin ennen koronaa joka vuosi museoiden yössä ja rakastin Tamperetta. Nyt kävin just töiden puolesta parin päivän seminaarissa ja olin aivan järkyttynyt. Narkkareita tosiaan riittää, kaupassakin yksi kulki vain ympäriinsä ja puhui yksin kovaan ääneen, ties mitä peukkua oli vetänyt. Kahdesti pullonkerääjä tuli komentamaan, että haluaa energiajuoman mun laukusta, siis avaamattoman juoman ja laukusta sisältä. Aivan järkyttävää käytöstä ihmisiltä muutenkin.

Palveluiden puolesta autioituneen tuntuinen kaupunki nyt. No ratikka oli kiva uudistus. Samoin se joen varteen kyhätty puisto, tosin narkkejahan sielläkin oli.

Vierailija
46/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mepä Annalan ruuhkalinjalle 8 saadaan nivelbussi takaisin :D ainoa vaan, että nyt sitä kutsutaan superbussiksi. Liikenne mihin tahansa muualle kuin ratikan reiteille on mennyt yhdeksi perheeksi sen tultua, sillä se kulkee vähän väliä ja saa mennä aina ensin. Noiden valtavien järvien takia kaikki käyvät vaihtamassa keskustassa, joka on ahdas ja ratikoiden lisäksi täynnä tietöitä seuraavatkin vuodet. Mä vaihdoin jo työpaikkaa, kun työmatka Hatanpäälle (11 km) kesti julkisilla 1,5 h lauantaiaamuna. Ei tuota kukaan jaksa. Kesä ollaan poissa, saa nähdä mitä on taas tuhottu syksyyn mennessä. Luultavasti loputkin puut, ainakin Tammela pyritään rakentamaan niin, ettei sinne enää aurinkokaan paista.

Vierailija
47/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamperelaiset itse ovat näköjään tottuneet kaupungin sekamelskaan. Katu- ja tietöitä, joten ruuhkia siellä täällä, liikkeitä lopettanut, keskustan mukava tunnelma kadonnut. Tuollaisia uutisia olen lehdestä lukenut. Nyt jälleen emme mene Tampereelle lomamatkalle.

Olet lehdestä jotain lukenut, ja sen pohjalta teet näkemättä päätöksen? :D Kuulostaa järkevältä.

Lehdissä kirjoittelevat aika paljon vannoutuneet ratikanvastustajat, jotka täyttävät kommenttikentät propagandalla siitä, miten keskusta on täysin autio ja tunnelma pilalla. Siinä ei ole totta siteeksikään. En tiedä, milloin itse ovat oikeasti keskustassa käyneet.

Eihän tuo ratikka ole monelle tuonut kuin huononnuksia elämään. Kun bussilinjasto oli kunnossa, pystyi huonompikuntoinenkin kulkemaan julkisilla asemalle, Taysiin ym.tä

Kyllä. Voin todistaa, että ratikkapysäkin vieressä asuvan elämä on mukavaa. Mutta olen kanssasi busseista samaa mieltä - jopa meidän pelkkää ratikkaa käyttävien elämä olisi mukavampaa, jos kaikkia ei pakotettaisi vaihtoyhteyksillä ratikkaan niin, että se on aivan täyteen ammuttu. Bussilinjoja olisi pitänyt säilyttää paljon enemmän ja se olisi jopa meidän etu, joille ratikka tuli viereen.

Vierailija
48/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, on muuttunut karseaksi. Kävin ennen koronaa joka vuosi museoiden yössä ja rakastin Tamperetta. Nyt kävin just töiden puolesta parin päivän seminaarissa ja olin aivan järkyttynyt. Narkkareita tosiaan riittää, kaupassakin yksi kulki vain ympäriinsä ja puhui yksin kovaan ääneen, ties mitä peukkua oli vetänyt. Kahdesti pullonkerääjä tuli komentamaan, että haluaa energiajuoman mun laukusta, siis avaamattoman juoman ja laukusta sisältä. Aivan järkyttävää käytöstä ihmisiltä muutenkin.

Palveluiden puolesta autioituneen tuntuinen kaupunki nyt. No ratikka oli kiva uudistus. Samoin se joen varteen kyhätty puisto, tosin narkkejahan sielläkin oli.

Juttu oli uskottava ennen kohtaa "joen varteen kyhätty puisto". Missä täällä Tampereella edes on joki, ja mikä uusi puisto sellaisen varteen on kyhätty?

Vierailija
49/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli uskottava ennen kohtaa "joen varteen kyhätty puisto". Missä täällä Tampereella edes on joki, ja mikä uusi puisto sellaisen varteen on kyhätty?

Miksi vtussa keksisin mitään tällaista? 😅 Ihan sulle kuule wikipediasta:

Pyhäjärven ja Näsijärven yhdistää Tammerkoski, joka virtaa Tampereen läpi padottuna. Kosken pudotuskorkeus on lähes 19 metriä. Itse Tampereen nimi pohjautuu Tammerkoskeen.

Vierailija
50/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, missä se joki on? Ei ainakaan tuossa Wikipedian artikkelissa sellaista mainita. Vain Tammerkoski.

Ja ihmettelen lisäksi yhä, missä siinä on uusi tai uudehko puisto?

Vierailija
51/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere oli ennen maailman paras pikkukaupunki. Oli reilu ja mutkaton meininki. Maalaiselle iso paikka, mutta kuitenkin kodikas ja lämmin.

Vierailija
52/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereelle kesälomalla, minä en ainakaan. 

Vierailija
53/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kangasalla enkä mene Tampereen keskustaan kuin äärimmäisen pakon edessä. Keskusta on täysin muuttunut parinkymmenen vuoden aikana monin tavoin ja pelkästään huonompaan suuntaan. 

Vierailija
54/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämeenkatu näyttää kävelykadulta muttei siellä voi metron ja bussien suhatessa  kuitenkaan kävellä pelkäämättä että jää niiden alle vahingossa.

Entinen Hämeenkatu autoliikenteineen oli kodikkaampi ja keskusta elävämmän tuntuinen.

Metro suhaa Hämeenkadulla Tampereella. Sillä lailla.

Metrothan ne täällä maan päällä pörrää. 😂

Kyllä metrot itse asiassa yleensä pörrääkin. Etenkin, jos ikinä olet matkustanut metrolla muualla kuin Suomessa, tiedät tämän - kulkevat pitkiä matkoja ihan maan pintaa pitkin ja sitten taas sukeltavat tunneleihin. 

Tämähän se oli tässä ketjussa relevantti kommentti.

Vierailija
55/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jonkun manseänkyrän aloitus, johon hän on myös itse vastaillut. Näitä samoja änkyräkommentteja voi lukea Aamulehden mielipidesivuilta: Hämeenkatu kuollut, ratikka maailman surkein kulkuneuvo, Rantatunneli täysin turha, Areena aivan järkyttävä ja väärässä paikassa, joka ikinen korkeampi uudisrakennus on maisemaa pilaava torahammas ja kaupunki on menetetty narkkareille.

Hohhoijaa.

Mikset vain myönnä, että toisenkin puolen havainnoimat epäkohdat ovat olemassa? Ihmiset näitä kokemuksiaan kertovat. Ongelmille voisi jotakin tehdä silloin ja kaikilla olisi ehkä vähän mukavampaa. Mutta ei, aina pitää olla se ainoa oikeassa oleva.

Vierailija
56/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamperelaisena käytän lähikuntien palveluja, vaateostokset hoituu Ideaparkissa. Maksuttomat parkkipaikat ja autoilijana helpompi mennä. Kaupungin keskustassa en ole käynyt aikoihin, enkä mene. Ainoastaan hyviä ravintoloita sieltä löytyy, ei muuta.

Vierailija
57/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tamperelainen on omasta mielestään asettunut täydelliseen kaupunkiin, mikä tekee rakenteellisesta kritiikistä tabuaiheen.

Sitten taas monen paljasjalkaisen tamperelaisen mielestä asiat olivat viimeksi hyvin silloin kun Viistokatu oli vielä olemassa ja uudistukset eivät näin ollen VOI tuoda tullessaan mitään hyvää. :D

Kyllä! Viistokatu takaisin!!!

Myönnän, minä olen sellainen paljasjalkainen viisikymppinen autoileva tamperelainen, jonka mielestä ratikka on peestä ja areena on on väärässä paikassa, rantatunneli nyt alun hankaluuksien (liikenne katkaistiin kun Vaitinaron risteys ei vetänyt) toimiva. Ja uusi Särkänsilta aivan typerä ja turha rakennushanke ja rahareikä. 

Änkyrä ilmoittautui. Sinä haikailet varmaan vielä rantaväylääkin takaisin.

Vierailija
58/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkkarit. Ongelma on levinnyt täysin käsiin.

Oikeasti pelottavaa mitä on tapahtumassa. Kuinka iso osa kansasta on syrjäytymässä täysin, ja miksi? Mitä täällä tapahtuu? 

Vierailija
59/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2015 tuli ma mu vyöry ja sen jälkeen vuosi vuodelta huume ongelmat ovat lisääntyneet. Kuten Ruotsista olemme kuulleet tulijoiden pääduuni on välittää huumeita. 

Tätä ei saa Suomessa sanoa ääneen, mutta sanonpa kuitenkin. Ma mut ulos, huumeiden käyttöön ja välityksiin kunnon rangaistukset. Vankiloita lisää ja niiden olot huonommaksi. Ei tarvita tuollaista hotellitasoa. Vangit tekemään liukuhihna duunia, elatuksensa eteen.

Olkaa hyvät, saa ottaa käyttöön. Viidessä vuodessa Suomi olisi taas entisensä lintukoto, omine pikku ongelmineen.

Vierailija
60/150 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kvg: https://www.google.com/search?q=mik%C3%A4+joki+virtaa+tampereen+l%C3%A4…

Asutko edes Tampereella, kun et tiedä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä