Ihmiset ei tykkäile reissukuvista somessa
Joo ihan turha asia ja ei minulla ole oikeasti väliä tykkäyksillä, lisäilen kuvia omaksi iloksi yksityiselle tililleni, jossa ei edes ole seuraajia paljoa. Mutta, olen tehnyt ihan mielenkiinnosta huomion että joku kahvikuppikuvani saa enemmän tykkäyksiä kuin kuvat ulkomaan reissuista :D ja ihmettelen tätä, kun yleensä on se ns "vakiporukka", joka lisäämistäni kuvista tykkäilee niin nuo matkakuvat he jättää välistä.
Ja joo ei varmasti kaikki tykkää reissailla, itse taas tykkään toisten matkakuvista jotta voin ihastella maisemia ja ruokia kuvien kautta. Silti ihmettelen miksi on näin? Kateellisuutta siitä ettei itse pääse matkalle vai mikä?
Kommentit (83)
Viimeisin laittanut kuvan someen varmaan 2013. Poistin fb tilin samana vuonna. Vaimo laittaa joitain kuvia instaan mutta niissä ei saa näkyä minun tai lapsemme naama.
Kait sentään niistä tykkäävät missä raportoit aamupaskan määrän ja värin yms tärkeät asiat.
Mulla on ristiriitainen olo ihmisten matkakuvista. Koen lentomatkustamisen hyvin isona vääryytenä ympäristön kannalta. Ja ihmettelen ihmisiä, jotka silmää räpäyttämättä lentelevät lomalle kohteisiin, joissa esimerkiksi voi olla hengenvaaIlisen kuuma, petsäpaloja jne. Itse en lennä, rikoin kyllä lentolakkoni kerran viisi vuotta sitten kun miesystävä ei ollut koskaan lentänyt ja kovasti toivoi pääsevänsä lentokoneeseen, lensimme silloin yhdensuuntaisen matkan Suomessa.
Itse hyvin harvoin päivitän edes kuvia vaikka kivoista kahviloista tai ravintoloista, joissa käyn. Jotenkin ajattelen, että some on täynnä sitä miten ihmiset kertovat tavalla tai toisella tahtomattaan tai tahtoen miten rahaa on käytetty johonkin. Itse en halua omalta osaltani lisätä sitä kilpavarustelua. Joitakin paikkoja on kyllä joskus kiva mainostaa siksi, että ihmiset suosisivat lähipalveluita.
Mun mielestä reissukuvat on kivoja. Kuitenkin itse tykkään, että on valittu vain pari tai muutama hyvä kuva / julkaisu. Jos huomaan kuvia olevan tosi paljon, niin mä en aina jaksa juuri sillä hetkellä alkaa katsomaan niitä vaan ohitan koko julkaisun. Eikä siis kyse ole siitä ettenkö oikeasti tykkäisi kyseisen henkilön julkaisuista ja jutuista.
Mua seuraa lähinnä vaan pieni lähipiiri ja heidän lisäkseen muutama satunnainen sometuttu. Eniten tykkäyksiä saa kuvat, joissa olen minä (muutama vuodessa) ja seuraavaksi eniten matkakuvat. Metsämaisemat ja kukkapuskat ei niin kiinnostele :D
En ole ig:ssä joten varma en ole, mutta kaverini eivät varmaan reissaa kun Facebookissa ei näy reissukuvia. En kyllä itsekään jaksa niitä laittaa ja ne hiton kuvahaasteet vain ärsyttää. Tykkäilen joskus jos on kiva kuva, mutta miellän kuitenkin aika yksityisiksi jotkin päivitykset. Joo ollaan jollain lailla tuttuja, mutta silti välillä turhan intiimejä päivityksiä tulee feediin. Auringonlaskut on varmaan jo nähty ilman tykkäyksiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ristiriitainen olo ihmisten matkakuvista. Koen lentomatkustamisen hyvin isona vääryytenä ympäristön kannalta. Ja ihmettelen ihmisiä, jotka silmää räpäyttämättä lentelevät lomalle kohteisiin, joissa esimerkiksi voi olla hengenvaaIlisen kuuma, petsäpaloja jne. Itse en lennä, rikoin kyllä lentolakkoni kerran viisi vuotta sitten kun miesystävä ei ollut koskaan lentänyt ja kovasti toivoi pääsevänsä lentokoneeseen, lensimme silloin yhdensuuntaisen matkan Suomessa.
Itse hyvin harvoin päivitän edes kuvia vaikka kivoista kahviloista tai ravintoloista, joissa käyn. Jotenkin ajattelen, että some on täynnä sitä miten ihmiset kertovat tavalla tai toisella tahtomattaan tai tahtoen miten rahaa on käytetty johonkin. Itse en halua omalta osaltani lisätä sitä kilpavarustelua. Joitakin paikkoja on kyllä joskus kiva mainostaa siksi, että ihmiset suosisivat lähipalveluita.
Sellainen hyvesingaloija siellä 🤣 Oletko kuitenkin lisääntynyt? Tiesithän, että se kuormittaa maapalloa huomattavasti enemmän kuin lentomatkailu.
Outo aloitus ja kummallinen suhtautuminen someen.
Tykkään jostain kaverin kuvasta jos kuva on hyvä tai kuvan aihe jotenkin koskettaa minua. Tavallisia matkakuvia tuskin edes katselen, samat maisemat, rakennukset ja patsaat on kuvattu niin monella tavalla jo ennenkin... ja todennäköisesti paremmin. Lentokoneen siipi, drinkkilasi tuntemattomassa kahvilassa, rantamaisema, vesiputous, linna, torni, kirkko, tori, kukkakauppa.
Ehkä et osaa kuvata mitään kiinnostavaa sinäkään (kuten ei moni muukaan matkailija).
Yksi kavereistani osaa oikeasti ottaa mielenkiintoisia ja hienoja kuvia reissuillaan. Esimerkiksi kauppojen ikkunoista, joissa on tuotteita joista ei Suomessa ole kuultukaan, kuivuvista pyykeistä talojen väleissä, parvekkeiden erikoisista kasveista. Siitä mikä on erilaista. Hän myös kertoo usein kuvistaan jotain. Niitä kelpaa katsella.
En koskaan tykkää niistä perinteisistä reissukuvista tai esim. festarikuvista kun ne eivät minua kiinnosta. Selaan niistä vain eteenpäin enkä pysähdy niihin. En myöskään tykkää kuvista, jotka ovat arvojeni vastaisia. Esim. en näe mitään syytä tykätä jonkun rippikuvasta kun en pidä ripiltä pääsyä mitenkään "tykättävänä asiana".
Yleensä tykkään kuvista, joiden aihe kiinnostaa minua. Tällaisia ovat vaikka lemmikkikuvat tai perhetekemiset. Myös kotimaan luonto- ja retkikuvat saa minulta tykkäyksen.
Murtovarkaat kuitenkin ilahtuvat, kun saavat tietää, milloin sinä olet pitkään poissa kotoa. Siihen ne reissukuvat ovat omiaan.
En ole kiinnostunut tusinakuvista. Muutama ihminen postaa aina kymmeniä kuvia joltain Kanarian reissulta ja ne ovat aina sitä samaa: ranta, lasi kädessä uima-altaalla, perhe ravintolassa. Ei kiinnosta yhtään. En ikinä jää katsomaan tuollaisa vaan selaan eteenpäin. Jokaisella on nuo samankaltaiset kuvat itselläkin. Sellaiset kuvat kiinnostavat, jotka on hyvin otettu ja joissa on jokin idea. Itse postaan matkoilta korkeintaan pari kuvaa eivätkä nekään ole noita tusinakuvia jostain hotellin uima-altaasta (en tosin edes käy rantalomilla enää).
Vierailija kirjoitti:
Murtovarkaat kuitenkin ilahtuvat, kun saavat tietää, milloin sinä olet pitkään poissa kotoa. Siihen ne reissukuvat ovat omiaan.
Murtohälytin?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä reissukuvat on kivoja. Kuitenkin itse tykkään, että on valittu vain pari tai muutama hyvä kuva / julkaisu. Jos huomaan kuvia olevan tosi paljon, niin mä en aina jaksa juuri sillä hetkellä alkaa katsomaan niitä vaan ohitan koko julkaisun. Eikä siis kyse ole siitä ettenkö oikeasti tykkäisi kyseisen henkilön julkaisuista ja jutuista.
Olen se joka laittoi viime reissusta 200 kuvaa someen. Ajattelen niin että laitan kuvia haluamani määrän, ja jos se jotain ärsyttää niin nehän on helppo ohittaa 😊 Ei ne 200 kuvaa olleet peräkkäin, vaan eri julkaisuissa eri päivinä, välillä usean päivän taukoja.
Moni noita kuitenkin tykkää katsoa, kun usein viimeisissäkin kuvissa on tykkäyksiä/kommentteja. Ja lomalta kun palaa töihin niin usein joku ihan erikseen mainitsee ja kehuu miten hienoja kuvia oli.
Tosin olen kyllä tarkka siitä millaisia kuvia someen laitan. Sadan kuvan joukossa ei yleensä ole yhtäkään ruoka- tai juomakuvaa, ei näy perhettä kuin ehkä kaukaa. Kuvaan maisemia tai nähtävyyksiä, luontoa. Lisäksi kuvan pitää olla laadultaan hyvä, tasapainoinen ja värit ja kontrasti kohdillaan. Joskus harmittaa jos olen ottanut yhden kuvan jostain asiasta, ja se on vähän epätarkka. Vaikka esim. puolisoni ei näkisi kuvassa mitään vikaa, en voi laittaa sellaista kuvaa kenenkään silmille 😂
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta ensinnäkin meillä on murtohälytin ja kameravalvonta. Koti ei edes ole matkojen ajan tyhjillään. Sitten vielä kun mietin, että mitä ne täältä veisi. 7 vuotta vanhan telkkarin? Kahvinkeittimen? Timantit on sormessa ja elektroniikka mukana.
Kerran voi reissusta laittaa, enemmän ja alkaa ärsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Outo aloitus ja kummallinen suhtautuminen someen.
Tykkään jostain kaverin kuvasta jos kuva on hyvä tai kuvan aihe jotenkin koskettaa minua. Tavallisia matkakuvia tuskin edes katselen, samat maisemat, rakennukset ja patsaat on kuvattu niin monella tavalla jo ennenkin... ja todennäköisesti paremmin. Lentokoneen siipi, drinkkilasi tuntemattomassa kahvilassa, rantamaisema, vesiputous, linna, torni, kirkko, tori, kukkakauppa.
Ehkä et osaa kuvata mitään kiinnostavaa sinäkään (kuten ei moni muukaan matkailija).
Yksi kavereistani osaa oikeasti ottaa mielenkiintoisia ja hienoja kuvia reissuillaan. Esimerkiksi kauppojen ikkunoista, joissa on tuotteita joista ei Suomessa ole kuultukaan, kuivuvista pyykeistä talojen väleissä, parvekkeiden erikoisista kasveista. Siitä mikä on erilaista. Hän myös kertoo usein kuvistaan jotain. Niitä kelpaa katsella.
Kauppojen ikkunat ja kuivuvat pyykit, onpa todella mielenkiintoista.
Sun kaverit ei tykkää reissukuvista. Mäkin olin aikoinaan kova reissaamaan, mutta en jakanut mitään reissukuvia kuin joskus jonkun satunnaisen otoksen. Nykyään en reissaa, koska viihdyn paremmin lomat kotona omaa kasvimaata ja kukkia hoidellen ja omassa pihassa loikollen hyvän kirjan parissa.
Musta ne reissukuvat on vaan jotenkin tosi tylsiä katsella ulkopuoliseba ja varmaan myös ajattelin, että siellä mun kavereissa on paljon sellaisia, jotka ei itse pysty juuri reissaamaan niin tiedostin myös sen, ettei niistä niin välitetä.
Enkä edes ikinä ole ollut kova somettajaihminen. Se jatkuva kuvaaminen vie ikäänkuin sen itse kokemuksen siitä matkailusta, jos kaikki koetaan vaan sen kameran linssin läpi.
Puolestasi voin olla hyvesignaloija. Sanoin vain rehellisen mielipiteeni. Musta se on jotenkin hassua kun ihmiset laittaa varvaskuvia maista, joissa jyllää samaan aikaan metsäpalot. Jokaisella on omat prioriteettinsä mulle sosiaalinen media on muutenkin ennen kaikkea tiedonsaantia varten, en juurikaan jaa siellä henkilökohtaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ajattelen niin, että riittää, kun tykkään yhdestä reissukuvasta/ matka. Jotkut jakavat joka päivästä vähän kuin reissupäiväkirjaa, ja olen ajatellut, että se on enempikin tapa pitää itselle päiväkirjaa, kuin tykkäysten kerääminen.
Mua ärsyttää sellainen tykitys et yhdeltä retkeltä 15 kuvaa ja seur pvä uus satsi.
Tai
day1: ljföfyfyfö
Day 2:(^€#^>/>#>/#
10 päivänä pitää selittää missä oltiin, minne mentiin ja kenen kanssa
Laitan kuvia, pääosin tilanteista, joissa minulla on hyvä olla. En myöskään odota tykkäyksiä, vaan käytän tosiaankin instaa/fb vähän kuin päiväkirjana itselleni. Kaveripiirini on myös hyvin rajoitettu, olen hyväksynyt seuraajiksi vain sellaisia ihmisiä, joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä. En ymmärrä, miksi joillakin on satoja/tuhansia kavereita, elleivät ole sosiaalisen median vaikuttajia.