Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helsingin keskusta on nykyään niin kuollut?

Vierailija
26.06.2025 |

Ihmetyttää, kun Tukholman meininkiä katselee, kuinka erilaista on kuin Helsingissä. Keskellä viikkoa hirveä määrä ihmisiä liikkeellä.

Miksei Helsingin keskusta ole enää houkutteleva? Johtuuko siitä, että kaikki liikkeetkin muuttaneet kauppakeskuksiin? Missä ihmiset nykyään liikkuu ja asioi? 

Kommentit (397)

Vierailija
201/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi linja ja se on keskeltä poikki puoli vuotta, niin käytännössä HESASSA EI OLE METROA OLLENKAAN!

HESA?

Anna olla.

Olet itse jostain kaukaa ja kuvittelet että Hesaa käyttävät vain juntit. Hesa on helppo sanoa, helpompi kuin provosoiva ja karvat pystyyn nostava Stadi. 

Ja Hesaa käyttävät ovat ihan stadilaisia.

Vierailija
202/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki. Suomen raiskauspääkaupunki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon aina pitäny hesalaisia juntteina

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ätin autoni jo krunikkaan sillan alle/siltasaareen ilmaiseksi, museokadulle puoli-ilmaisena, kisikselle ilmaisena, kaivopuistoon ilmaisena, kaisaniemeen ilmaisena"

Ja kävelit noista sitten kilsan keskustaan? Tämä ei ehkä ollut ihan se ratkaisu jota nyt moni halusi. Piti päästä Stockmannin kulmalle parkkiin. Ja ei kelpaa se Stockan parkkihalli, ei Forumin halli, Ei Elielin halli eikä mikään mukaan.

Kaikki nuo muuten lähempänä keskustaa kun nuo mainitsemasi paikat.

Ongelma on myös se huonontunut Stocka. Ja näivettynyt keskusta. Ymmärrätkö?

Kalliilla parkilla pääset johonkin räjähtäneeseen ghettoon.

Niin. Keskustasta ovat palvelut kadonneet, sillä ne ovat keskittyneet kehäteiden varsille jo kohta 30 vuoden ajan. Stocka on myös Itiksessä, Tapiolassa ja Jumbossa. Ei mitään tar

Mä olin muutaman vuoden töissä firmassa, jolla oli toimipiste Annankadulla. En mä töistä tullessani käynyt siellä kaupoissa vaan äkkiä Elielinaukiolta bussiin ja kotiinpäin. Ostokset sitten lähempänä kotia. Taisin mä yhden kerran Forumista käydä ostamassa jollekin synttärilahjan, mutta en mä töiden jälkeen jäänyt edes chillailemaan keskustaan. Saatika kuluttamaan rahojani siellä. Nykyisin käyn aika harvoin edes lähempänä olevissa kauppakeskuksissa ja niistäkin haen vain sen, mitä ei kävelymatkan päästä saa. Lähikaupasta saan maidot, kananmunat, vessapaperit jne, lähiapteekista lääkkeet jne, joten en mä ala bussissa roudaamaan yhtään mitään enempää kuin on pakko. Eihän joukkoliikenteen tarkoituskaan ole, että niissä kuskaisit mitään isompia ostoksia. Ne on tarkoitettu siihen, että pääset paikasta A paikkaan B. 

Mun mielestä on hyvä huomioida sekin, että ei ihmiset käy enää joka päivä kaupassa. On ne kuluisat Prisma-perheet, jotka kerran viikossa hurauttaa autolla koko pesueen kanssa kauppakeskukseen ja sieltä sitten ostavat niin päivittäistavarat, anopin 70v lahjan, lapsille uudet kengät, vanhemmille uudet kännykät jne. Ja jos muksuille tulee nälkä, poiketaan jossain kauppakeskuksen ravintolassa lounaalla. Kaikki eri liikkeistäkin ostetut kamat voidaan pakata samoihin ostoskärryihin ja lopuksi viedä ne auton takakonttiin ja lähteä kotiin. Niin ja talvisaikaan voi toppatakit, pipot ja lapaset jättää parkkihallissa olevaan autoon, niin ei tartte ne päällä hikoilla sisätiloissa. 

Vierailija
205/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuon vuoksi ihmiset eivät käy keskustassa, vaikka miten pääsisi autolla ovelta ovelle. Siellä ei ole paikkoja, joissa voi hoitaa kaikki asiat kerralla. Ihmiset eivät halua kulkea kaupasta toiseen. Ei, vaikka autolla voisi siirtyä sen sadan metrin matkan.

Keskustat eivät pärjää pikkukaupungeissakaan, joissa pääsee kulkemaan mennen ja tullen. Erilliset kempparit, kenkäkaupat ja kirjakaupat kuolivat 90-luvun lamaan ja sen jälkeen alkoikin jo tulla jumboja ja ideaparkkeja.

Vierailija
206/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun pitää päästä sinne keskustaan autolla. En lähde sataa kilsaa ajamaan, että saan vaihtaa loppumatkasta bussiin tm. Ihan tarpeeksi oon tehnyt eläessäni työmatkaa julkisilla. Bussi-juna-metro-metro-juna-bussi. Ei kuule jaksa enää minkään haisevan sotkuisen paskaläjän takia. Kun koko matkaa en kuitenkaan julkisilla pääse. Suuntaan sitten vaikka ennemmin Tampereelle, joka vielä jotenkuten toimii. Tosin sielläkin oli tänä kesänä niin pahat tietyömaat, että en olisi mennyt, jos olisin tiennyt.

Minä. Keskusta. Auto. P e n s a. Kolmen päivän erikoisoperaattio.

Jankutus jatkuu 2027 asti. Sen jälkeen toivottavasti katoatte.

Ylipäänsä jos asuu 100 km:n päässä Helsingistä, oma asiointikeskusta on siinä kirkolla.

Vierailija
207/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täs on neljä syytä: Tripla, Kaari, Sello ja Iso Omena.

Tässä on perää. 1990-luvulla keskustaan tultiin vaate- ja erikoistavaraostoksille Espoosta ja Vantaalta. Itäkeskuksella ei ollut vielä kovin suurta vaikutusta, paitsi ehkä huonekalumyyntiin Lanternan myötä. 2000-luvulla rakennetut kauppakeskukset ja erikoisliikealueet (esim. Tammisto) alkoivat syödä keskustassa asiointia. 2010-luvulla oltiin jo tilanteessa, jossa vaatteita ja kestokulutushyödykkeitä (elektroniikka, kodinkoneet, huonekalut jne.) sai paljon paremmin muualta. Vaate- ja kodinkonemyymälöitä keskustassa on, mutta ne ovat pienempiä kuin kauppakeskusten. Huonekaluja myyvät enää Vepsäläinen ja Isku, jotka ovat alan kalliimmasta päästä.

Suurin osa keskustassa asuvista, autoilevista lapsiperheistä tekee ruokaostokset Redissä tai Triplassa, koska niissä on halvempaa ja parempi valikoima kuin keskustan kaupoissa. Näin, vaikka Postitalon K-market sekä Sokoksen ja Hakaniemen S-kaupat ovat useimmille ihan kävelyetäisyydellä. Ehkä tässäkin vaikuttaa se, että samalla voi käydä kauppakeskuksen erikoisliikkeeissä, jos niistä jotain tarvitsee. Osa sentään käy keskustan Lidleissä. Rautakauppoja keskustan läheisyydessä on vielä muutama. Erikoistuotteita (esim. harvinaisemmat harrastusvälineet) myyviä liikkeitä on vielä, mutta näiden kauppa on yhä enenevässä määrin siirtynyt nettiin.

Oma lukunsa ovat vielä keskustan kakkosasunnot, joita on yllättävän paljon, ja muualla Suomessa sijaitsevat mökit ja varakkaamman väestön kakkosasunnot. Käytännössä keskustan asunnoista osa on koko ajan tyhjillään, eli potentiaalisia asiakkaita on vähemmän suhteessa asuntoihin kuin vaikkapa Tampereen keskustassa. Etätyö, vapaa-ajan vieton internetpainotteisuuden lisääntyminen, iltaravintolakäyntien väheneminen, etätyö, taloudelliset tekijät...

Vierailija
208/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin keskustassa on myös paljon venäläisen eliitin omistamia, suuren osan vuodesta tyhjillään olevia asuntoja.

Raha keskustan on pilannut.

Vierailija
209/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punavihreä politiikka pilannut kaupungin. Ei täältä Pohjois-Helsingistä jaksa lähteä ajamaan keskustaan, kun se on täysin tukossa

Vierailija
210/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Helsingin  keskustassa ei ole kauppoja, niin mikään keinotekoinen elvyttäminen ja elävoittäminen ei tule onnistumaan.

Kukaan ei tule marraskuussa Espan puistoon viipyilemään tai muutoin ulkona hengailemaan. 

Hankitaan uudet design kalusteet ja palmut! Joo jee!  Jotka voidaan sitten heivata jonnekin jättömaalle, kun ei ne maksaneet kuin kaupunkilaisten veroja 

Ne muuten heivattiin pois vain siksi kun se kokeilu päätettiin lopettaa. Osin siksi kun yleinen parku ja valitus oli niin kova. Kovasti siellä kyllä ihmisiä istuskeli terasseilla silloin kun ne vielä olivat paikallaan.

Vierailija
211/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hesan metro on vitsi maailmalla."

Ketään ei maailmalla kiinnosta se millainen metro Helsingissä on.

On se Hesan metrokartta ihan KESTOMEEMI. Kyllä se jaksaa vaan huvittaa vuodesta toiseen ihmisiä.

Varmaan kun monet eivät tajua että sitä täydentää meillä paikallisjunien verkko. Meillä sitä ei vain ole kaivettu maan alle kuiten isommissa metropoleissa.

Laita samaan karttaan metro ja paikallisjunareitit + nyt pikaratikka niin se näyttää ihan normaalilta keskikokoisen kaupungin julkiselta verkolta.

Vierailija
212/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punavihreä politiikka pilannut kaupungin. Ei täältä Pohjois-Helsingistä jaksa lähteä ajamaan keskustaan, kun se on täysin tukossa

Sinulla ei ole mitään tarvetta lähteä ajamaan keskustaan, kun paljon paremmat palvelut ovat siinä melkein vieressä Jumbossa ja Tammistossa.

Vierailija
213/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on yksi linja ja se on keskeltä poikki puoli vuotta, niin käytännössä HESASSA EI OLE METROA OLLENKAAN!

HESA?

Anna olla.

Olet itse jostain kaukaa ja kuvittelet että Hesaa käyttävät vain juntit. Hesa on helppo sanoa, helpompi kuin provosoiva ja karvat pystyyn nostava Stadi. 

Ja Hesaa käyttävät ovat ihan stadilaisia.

Stadi tarkoittaa Helsingin kantakaupunkia. Näin helsinkiläisenä käyn stadissa vain harvoin.

Vierailija
214/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaanportti alkaa olla nykyään pääkaupunkiseudun keskusta ja halutuin alue. Siellä on isot tiet joka suuntaan, Suomen paras kauppakeskus Jumbo (ja lisäksi Tammiston palvelut), lentokenttä, Suomen hienoin asuinalue Kartanonkoski, Backaksen kesäkeikat, kulttuuria ja historiaa (Helsingin pitäjä kirkkoineen) sekä luontoa ja kauneutta ja vieläpä vesistökin. Ja no, ruuhkat sen mukaiset :(

Vierailija
215/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu juttu kun minä autoilen siellä viikottain ilman sen kummempia ongelmia. Jos pystyy välttämään niitä paria ruuhkatuntia niin ei autoilussa mitään ongelmaa ole.

Vierailija
216/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Helsingin  keskustassa ei ole kauppoja, niin mikään keinotekoinen elvyttäminen ja elävoittäminen ei tule onnistumaan.

Kukaan ei tule marraskuussa Espan puistoon viipyilemään tai muutoin ulkona hengailemaan. 

Hankitaan uudet design kalusteet ja palmut! Joo jee!  Jotka voidaan sitten heivata jonnekin jättömaalle, kun ei ne maksaneet kuin kaupunkilaisten veroja 

Ne muuten heivattiin pois vain siksi kun se kokeilu päätettiin lopettaa. Osin siksi kun yleinen parku ja valitus oli niin kova. Kovasti siellä kyllä ihmisiä istuskeli terasseilla silloin kun ne vielä olivat paikallaan.

Ne olisi voitu siirtää myös uusiin kohteisiin eikä jättää joutomaalle kuolemaan ja rapistumaan 

Vierailija
217/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tänään katsot muodin netistä, kuten teet ostoksetkin.

Aika aikansa kutakin.

Siksi en enää ostakaan vaatteita kuin marketeista ihan mahdoton sovittaa netissä vaatteita, puhumattakaan kengistä. 

kaikki vaateliikeet kadonneet aleksi 13, esprit jne, tilalle tullut ei mitään dressman . Miehille oli jo aikoinaan vähän mitään tarjolla, nyt vielä vähemmän, joten ei jaksa enää edes kiertää vaateliikkeissä.

Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa mieleen vielä sekin, että mitenköhän Bernerin taksisekoilu on vaikuttanut asiaan? Joskus aikoinaan, kun oli stadissa iltaa viettämässä, sitä vaan käveli taksiasemalle, hyppäsi taksiin ja pääsi kotiin. Taksiuudistuksen jälkeen taksiasemat pitikin kiertää kaukaa. Nythän siinä Elielin aukiolla saa olla enää kaksi Helsingin kaupungin valitsemaa taksifirmaa, mutta kuulemma taksikuskien nyrkkitappelut on siirtyneet siitä Simonkadulle. Pari vuotta sitten olin stadissa työkaverin eläkkeellelähtöjuhlissa, mutta silloin olin jo etukäteen sopinut tutun taksikuskin kanssa, että tulee hakemaan mut illalla Oosterista. Aikoinaan käytin aika paljonkin taksipalveluita - autton kun olen - mutta Bernerin taksiuudistuksen jälkeen mulla taksin käyttö loppui kuin seinään. Julkisilla ei illalla huvita kulkea ja taksilla vieläkin vähemmän, niin.....

Vierailija
219/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä vihreitä. Heidän toimintansa tulosta hybin pitkälle. 

Vierailija
220/397 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin suurin puolue on vuosikymmenet ollut kokoomus. Ja he ajavat palvelujen yksityistämistä.

Sitä tukee isot kauppakeskukset siellä, minne ne saadaan mahtumaan. Julkiset palvelut seuraavat mukana. Yhä useampi kirjasto on kauppakeskuksessa ja mm. Itäkeskuksen terveysasema oli aikoinaan Itiksen kauppakeskuksen toimistosiiven yläkerrassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä