Miksi Helsingin keskusta on nykyään niin kuollut?
Ihmetyttää, kun Tukholman meininkiä katselee, kuinka erilaista on kuin Helsingissä. Keskellä viikkoa hirveä määrä ihmisiä liikkeellä.
Miksei Helsingin keskusta ole enää houkutteleva? Johtuuko siitä, että kaikki liikkeetkin muuttaneet kauppakeskuksiin? Missä ihmiset nykyään liikkuu ja asioi?
Kommentit (397)
Elovoiman söi ne kauppakeskukset. Ensimmäinen Kunnon kauppakeskus oli Myyrmanni, joka avattiin vuonna 1994. Sen jälkeen tuli Jumbo ysärin puolella sekin. 2000-luvun alussa tuli Sello. Omppu taisi tulla jo sitä ennen.
Kellään ei ole asiaa keskustaan. Maakuntakaupungeissa tulee Ideapark muutaman kilsan päähän keskustaan ja syö kaikki keskustan liikkeet sisäänsä.
Kauppakeskukset + yksityisautoilu niihin, tämä Ameriikan malli, meidän keskustamme tappaa yhdistettynä heikkoon ostovoimaan.
Ihan keskustassa asuvana nautin Kaivarin rannoilla kävelemisestä ( tai juoksemisesta), samoin Töölönlahden kiertämisestä ja poikkeamista Kaisaniemessä tai kauppahallissa. On pieniä, hyviä leffateattereita, ei tarvitse menmä tennariin eikä kauppakeskuksiin. Forumin ja Kampin lähinnä läpikävelen, suosin pikkukauppoja jos suinkin. Kaupungilla tulee hyötykävelyä paljon ihan huomaamatta, mutta ratikasta pidän myös paljon. Gallerioihin pääsee ihmettelemään taidetta ilmaiseksi ja museokortilla muihin näyttelyihin kätevästi.
Turistit puuttuu: japanilaiset, venäläiset, risteilyturistit.
Miksi minun pitäisi lähteä Pasilasta keskustaan. Kävelen vähän matkaa ja olen Triplassa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä pääsi vielä 80-luvulla autolla kaupan oven eteen parkkiin. Muistan hyvin, kun olin silloin lapsi ja käytiin Hesan keskustassa shoppaamassa. Vielä 90-luvullakin parkkeerasin itse Stockan eteen autolla p-paikalle ulos, eikä maksanut paljon. Fillarinkin uskalsi vielä 90-luvulla jättää vaikka minne.
Kun katsoo vaikka ilmakuvia vuodelta 1988, niin sitä parkkitilaa oli ennen Helsingissä aivan valtavasti. Jättömaita, tyhjiä tontteja, laajoja parkkialueita, jne.
Senaatintorikin oli ennen maksuton parkkialue. Koko tori täynnä autoja. Elielin aukion takana missä oli makasiinit oli, oli valtava laaja parkkialue, jne.
Nykynuoriso on niin puritanistista. Ei seksiä, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei mitään. Ovat kuin lestadiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Turistit puuttuu: japanilaiset, venäläiset, risteilyturistit.
Suojaosuuden poiston jälkeen kantasuomalaisilla ei ole rahaa mihinkään ylimääräiseen eli ravintoloihin, harrastuksiin, teattereihin. Treffeihinkään ei ole varaa niin ei sitten käydå myöskään kahviloissa tai museoissa. Vaatteisiin ja kenkiin ei ole varaa niin ei sitten osteta vaatteita eikä kenkiä. Julkiseen liikenteeseen ei ole varaa niin ei käytetä sitten julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä pääsi vielä 80-luvulla autolla kaupan oven eteen parkkiin. Muistan hyvin, kun olin silloin lapsi ja käytiin Hesan keskustassa shoppaamassa. Vielä 90-luvullakin parkkeerasin itse Stockan eteen autolla p-paikalle ulos, eikä maksanut paljon. Fillarinkin uskalsi vielä 90-luvulla jättää vaikka minne.
Kun katsoo vaikka ilmakuvia vuodelta 1988, niin sitä parkkitilaa oli ennen Helsingissä aivan valtavasti. Jättömaita, tyhjiä tontteja, laajoja parkkialueita, jne.
Senaatintorikin oli ennen maksuton parkkialue. Koko tori täynnä autoja. Elielin aukion takana missä oli makasiinit oli, oli valtava laaja parkkialue, jne.
Nykynuoriso on niin puritanistista. Ei seksiä, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei mitään. Ovat kuin lestadiolaisia.
Ihan persujen ja kokoomuksen ansiota. Ei suojaosuutta -> ei tuloja -> ei rahaa -> ei voi ostaa eikä käydä missään kun ei ole rahaa.
Venäjältä kyllä kopioitua -> ei saa hymyillä, ei saa olla onnellinen, kadut pitää siistiä=ei ketään kaduilla, ei alkoholia, ei seksiä, ei kavereita, ei hauskanpitoa, menestyä ei saa, jos menestyt niin pidetään huolta, että se loppuu jo melko aikaisessa vaiheessa jo ennen kuin on alkanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupunkilaisilla nuorilla ole ajokorttejakaan, eikä keskustassa asuvilla autoja. Julkiset kulkevat Helsingissä superhyvin.
Risteilyturisteja liikkuu kyllä Helsingin keskustassa ja Kauppatorilla. Nähty on heitä muutama päivä sitten. Venäläisiä on toki vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaupunkilaisilla nuorilla ole ajokortt
Lippujen osto julkisiin kulkuvälineisiin on tehty mahdollisimman hankalaksi niin ettei kukaan kulkisi julkisilla vaan ostaisi oman auton, saksalaisen auton tietysti, sellaisia on Venäjälläkin.
Mulla on kotoa täältä naapurikaupungista noin 2-3 km Helsingin rajalle. Voisin käydä stadissa, mutta miksi kävisin? Taidenäyttelyiden takia? Siis niiden, missä taiteen taso on samaa luokkaa kuin lähellä olevassa päiväkodissa eskarilaisten tuotokset? Musiikin? Siis sen, missä pitää olla korvatulpat, kun soitetaan niin pahoja riitasointuja, että verenpainekin nousee? Teatteriesitykset? Ne, joissa kielenkäyttö on samaa tasoa kuin lähiökuppilan juopoilla tai jossain nuorisoporukoissa? Mä olen aina arvostanut paljon taiteita, mutta en nykytaidetta. Nauratti aikoinaan, kun seurakunta maksoi kirkon seinälle 100 000 € taulusta, jollaisen mun silloin 9v tytär olisi voinut maalata satasella. "Banaanin teippaaminen jesarilla seinään" ei ole mitään taidetta. Jokainen voi sellaisen "taideteoksen" tehdä kotonaankin. Eikä maksa edes yhtä euroa.
Monta vuotta sitten menin käymään Espalla sijoitusneuvojalla ja hämmästyin, kun Citycenteriin - keskustan paraatipaikalle - oli ilmestynyt Tokmanni. WTF? Tokmanni??? Ovatko keskustan asukkaat köyhtyneet, kun yleensä Tokmanneja oli vaan jossain lähiöiden ympäristöissä.
Vierailija kirjoitti:
Risteilyturisteja liikkuu kyllä Helsingin keskustassa ja Kauppatorilla. Nähty on heitä muutama päivä sitten. Venäläisiä on toki vähemmän kuin ennen.
Mutta kantasuomalaisia ei näy missään kun he ovat pakotettu omassa maassaan pieniin luukkuihin kuin vankilaan vangeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleva Kaivokadun vuosikausia kestävä totaalimylläys ei tule taatusti ainakaan lisäämään keskustan vetovoimaa. Lisäksi 1,5v metrokatko Kalasatamassa ei myöskään tule lisäämään keskustan houkuttelevuutta idän asukkaissa. Eikä tuleva Mäkelänkadun totaaliremppa tule lisäämään käyntejä keskustassa.
Helsinki on ampunut itseään pahasti jalkaan näillä megalomaanisilla ja ikuisilla rakennustyömaillaan.
Nämä remontit ovat välttämättömiä. Metrokatko kestää vain puoli vuotta ja siksi ajaksi järjestetään kulkuyhteys ohi Kalasataman. Kalasataman metroasema on pidempään kiinni, mutta se koskettaa lähinnä kalasatamalaisia ja joitakin siellä töissä olevia, siellä on mm. suuri sote-keskus ja Keskon pääkonttori.
Koko ajan tehdään parempia liikenneyhteyksiä kohti keskustaa. Josko se elämä sitten nii
Ensi kesänä tulee katko myös junille reitillä Pasila - Myyrmäki. Haluan nähdä myös ne bussiletkat, jotka kuljettavat tuplajunan ruuhkien verran matkustajia aamuin illoin keskustaan ja takaisin paikoilta Pasila, Ilmala, Huopalahti (liitoskohta Espooseen ja Kirkkonummelle), Pohjois-Haaga, Kannelmäki, Malminkartano ja Myyrmanni. Lentokentälle ja takaisin operoi vaan yksi juna remontin aikana nykyisen kahden sijaan.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mulla on kotoa täältä naapurikaupungista noin 2-3 km Helsingin rajalle. Voisin käydä stadissa, mutta miksi kävisin? Taidenäyttelyiden takia? Siis niiden, missä taiteen taso on samaa luokkaa kuin lähellä olevassa päiväkodissa eskarilaisten tuotokset? Musiikin? Siis sen, missä pitää olla korvatulpat, kun soitetaan niin pahoja riitasointuja, että verenpainekin nousee? Teatteriesitykset? Ne, joissa kielenkäyttö on samaa tasoa kuin lähiökuppilan juopoilla tai jossain nuorisoporukoissa? Mä olen aina arvostanut paljon taiteita, mutta en nykytaidetta. Nauratti aikoinaan, kun seurakunta maksoi kirkon seinälle 100 000 € taulusta, jollaisen mun silloin 9v tytär olisi voinut maalata satasella. "Banaanin teippaaminen jesarilla seinään" ei ole mitään taidetta. Jokainen voi sellaisen "taideteoksen" tehdä kotonaankin. Eikä maksa edes yhtä euroa.
Monta vuotta sitten menin käymään Espalla sijoitusneuvojalla ja hämmästyin, kun Citycenteriin - keskustan
Olihan siellä ennen Anttila
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kantasuomalaisia ei näy missään kun he ovat pakotettu omassa maassaan pieniin luukkuihin kuin vankilaan vangeiksi.
Eivät ole pakotettuja, vaan asioivat siinä kodin läheisessä kauppakeskuksessa. Pääsee autolla, pyörällä ja julkisilla. Niitä on niin paljon, että on ihan valittavaksi asti, missä haluaa asioida.
Suurin syy on juuri se, että kaupunkien laitamille perustetut isot kauppakeskukset ja niissä toimivat liikkeet vievät asiakkaat kantakaupungin pienemmistä liikkeistä. Kun ei ole asiakkaita, niin ei mene kovin pitkää aikaa, kun liikkeen toiminta päättyy.
Nro 263: "Olihan siellä ennen Anttila"
Ai niin, tuon unohdin :D Mutta mä vähän luulen, että on just kuten moni on jo ketjuun krijoittanutkin: varakkaiden keskusta-asunnot ovat suurimman osan vuotta tyhjillään. Siellä ei riitä maksukykyisiä ihmisiä ylläpitämään keskustaa. Muualta taas ei sinne tulla rahoja kuluttamaan, kun rahansa saa kulutettua lähempänäkin.
Ensi kesän junakatko kestää 1-2 kuukautta ja on vain välillä Huopalahti-Myyrmäki. Ei siis Pasilasta asti. Hyvää harjoitusta on saatu jo rantaradalta, joka on toista kesää katki tänä vuonna. Hyvin saadaan busseilla korvattua liikenne vuoden hiljaisimpaan aikaan.
"Lippujen osto julkisiin kulkuvälineisiin on tehty mahdollisimman hankalaksi niin ettei kukaan kulkisi julkisilla vaan ostaisi oman auton, saksalaisen auton tietysti, sellaisia on Venäjälläkin."
Lippujen ostaminen on nykyään todella helppoa. Ei tarvitse enää jonottaa ärrällä räntäsateessa niin kuin ysärillä.
Juuri näin pussinperä on oikea ilmaisu. Lisäksi Helsingin päättäjät (vihreät ja kokoomus etunenässä) ovat tehneet Helsingistä autoilijalle oikean helvetin. Liikkuminen autolla on erittäin joustamatonta ja pysäköinti maksaa aivan liikaa. Helsingistä on virheellisellä tavalla tehty kävelykeskusta, mutta kävelijät vaan puuttuvat. Liikkeitä on mennyt konkurssiin valtaisa määrä. Helsinki ei ole lainkaan niin elovoimainen kuin takavuosina.