Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
141/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Sellaisia aikuisvauvoja ovat he.

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Uranainen. Sepä se. Minun urani, urauraura, minäminäminä. Kertoo ihmisestä aika

Siellä minäminäminunlapset

Vierailija
142/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et edes pysty itseäsi vakuuttamaam asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sinusta tarpeeksi, että elämässä on tärkeintä ura

No todellakin lämmittää, sillä työkseni autan ihmisiä. Onko sulla joku ongelma sen kanssa, että jokainen saa rakentaa elämänsä haluamallaan tavalla? Päädyin tähän ratkaisuun, koska en ole koskaan ollut kiinnostunut mistään lapsiin liittyvästä. Olen tehnyt vain niitä asioita, jotka kiinnostaa ja hyvin pyyhkii. Puolisoni on samanlainen ja ollaan oltu yhdessä 10v. 

Vedähän pääsi pois minäminäkuplasta ja vietä mukava kesä!

Vierailija
144/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sin

Satutko asumaan Tampereella? Kuulostat tutulta.

Vierailija
145/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No todellakin lämmittää, sillä työkseni autan ihmisiä. Onko sulla joku ongelma sen kanssa, että jokainen saa rakentaa elämänsä haluamallaan tavalla? Päädyin tähän ratkaisuun, koska en ole koskaan ollut kiinnostunut mistään lapsiin liittyvästä. Olen tehnyt vain niitä asioita, jotka kiinnostaa ja hyvin pyyhkii. Puolisoni on samanlainen ja ollaan oltu yhdessä 10v. 

Vedähän pääsi pois minäminäkuplasta ja vietä mukava kesä!"

Siis sinua tarkoitin. Asutko Tampereella ja olet mielenterveysasioiden kanssa tekemisissä? Kuulostat tutulta.

Vierailija
146/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No todellakin lämmittää, sillä työkseni autan ihmisiä. Onko sulla joku ongelma sen kanssa, että jokainen saa rakentaa elämänsä haluamallaan tavalla? Päädyin tähän ratkaisuun, koska en ole koskaan ollut kiinnostunut mistään lapsiin liittyvästä. Olen tehnyt vain niitä asioita, jotka kiinnostaa ja hyvin pyyhkii. Puolisoni on samanlainen ja ollaan oltu yhdessä 10v. 

Vedähän pääsi pois minäminäkuplasta ja vietä mukava kesä!"

Siis sinua tarkoitin. Asutko Tampereella ja olet mielenterveysasioiden kanssa tekemisissä? Kuulostat tutulta.

Kaupunki heitti n. 300km ja samoin tuo mielenterveystyö meni vihkoon 😀 

Vierailija
147/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain rajaa onnellisuudellakin. Vielä ehditte pari kolme lasta pukata maailmaan. Eläkkeemme ovat vaarassa.

Vierailija
148/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko ap:n juttua, kuviteltuja vihjailuja ja katseita. Lääkärin kuuluukin tuon ikäistä naista varoittaa siitä, että nyt on viimeiset vuodet käsillä jos aikoo lapsia koskaan hankkia. Tavallisia ihmisiä ei oikeasti kiinnosta toisten lapsijutut, omia vanhempia tai puolison vanhempia voi kiinnostaa, jos haluavat isovanhemmiksi, muuten se ei liity kenenkään elämään millään tavalla, ja ihmisiä kiinnostaa oikeasti vain oma elämänsä.

Vierailija
149/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapsijankkauksethan kohdistetaan ainoastaan naisille.

Miehet saavat olla rauhassa minäminäminunura ja lapsettomia mammojen mielestä 😄 Mutta jos nainen ei halua lapsia (usein pelkästään) omalle kontolleen niin 🤯😡😡😡

Vierailija
150/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#ChilfreeByChoice 

Vaipparallille ei kiitos!

Vierailija
151/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lapsijankkauksethan kohdistetaan ainoastaan naisille.

Miehet saavat olla rauhassa minäminäminunura ja lapsettomia mammojen mielestä 😄 Mutta jos nainen ei halua lapsia (usein pelkästään) omalle kontolleen niin 🤯😡😡😡

Tämä pitää 100% paikkansa. Ollaan mieheni kanssa hieman yli 30-vuotiaita veloja, yhdessä 11 vuotta. Arvaa kumpi saa kuulla jatkuvia lapsikyselyitä ja -vihjailuja ja kumpi ei ikinä? Molempien sukulaiset kohdistavat painostuksensa ja ihmettelynsä minuun, kukaan ei mieheeni. Minulta asiasta kyselevät myös työkaverit ja terveydenhuollon työntekijät joille asia ei kuulu, miehelle asiasta ei mainita missään.

Vierailija
152/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä koskaan ota kantaa omaan tilanteeseesi elää lapsettomana. Silloin et kuule arvostelua, kun kukaan ei tiedä miksi sinulla ei ole lapsia. Eikä aiheesta tarvitse keskustella. 

Voi kuule, kyllä sitä ihan kysytään. Oudoissakin yhteyksissä.

Vierailija
153/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajaa onnellisuudellakin. Vielä ehditte pari kolme lasta pukata maailmaan. Eläkkeemme ovat vaarassa.

Eihän ole, maahanmuuttajat maksaa ne.

Vierailija
154/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton elämä on kylmää ja kolkkoa. Turha väittää muuta ja yrittää naamioida sitä ylistävien sanojen taakse.

Vierailija
155/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseton elämä on kylmää ja kolkkoa. Turha väittää muuta ja yrittää naamioida sitä ylistävien sanojen taakse.

Siellä taas väsynyt ja katkeroitunut äiti avautuu kun nepsylapset vihdoin nukahtivat.

Vierailija
156/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole.

Vierailija
157/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko ap:n juttua, kuviteltuja vihjailuja ja katseita. Lääkärin kuuluukin tuon ikäistä naista varoittaa siitä, että nyt on viimeiset vuodet käsillä jos aikoo lapsia koskaan hankkia. Tavallisia ihmisiä ei oikeasti kiinnosta toisten lapsijutut, omia vanhempia tai puolison vanhempia voi kiinnostaa, jos haluavat isovanhemmiksi, muuten se ei liity kenenkään elämään millään tavalla, ja ihmisiä kiinnostaa oikeasti vain oma elämänsä.

Mua kanssa hämmentää että keitä oikeasti kiinnostaa niin kovin kenenkään muun valinnat perheenperustamisen suhteen? Eipä ole jaksanut itseäni kiinnostaa toisten valinnat, mutta ehkä se kuvitelma kiinnostuksesta tulee siitä, jos menee kovin innokkaana kertomaan millaista lapsiperhe-elämä on tietämättä siitä mitään, ja joku sitten siihen kommentoi.

Mutta siis olkoon jokainen onnellinen valitsemallaan tiellä. Jos sitä omaa valintaa pitää ihan hirveästi toitottaa ja korostaa ja vertailla jonkun toisen valintaan, se aina pistää miettimään kuinka onnellinen sen oman valinnan kanssa sitten lopulta onkaan.

Vierailija
158/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että ei enään noin vanhana hanki lapsia, niistä tulisi varmasti vammaisia.

Vierailija
159/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok hieho. Mässytä vain nurmea koko ikäsi.

Vierailija
160/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kanssa hämmentää että keitä oikeasti kiinnostaa niin kovin kenenkään muun valinnat perheenperustamisen suhteen? Eipä ole jaksanut itseäni kiinnostaa toisten valinnat, mutta ehkä se kuvitelma kiinnostuksesta tulee siitä, jos menee kovin innokkaana kertomaan millaista lapsiperhe-elämä on tietämättä siitä mitään, ja joku sitten siihen kommentoi.

Mutta siis olkoon jokainen onnellinen valitsemallaan tiellä. Jos sitä omaa

Tosi monia kiinnostaa. Sukulaisia, puolison sukulaisia, ystäviä, kavereita, mökkibiletuttuja, työkavereita..

En ikinä ota lapsettomuutta itse puheeksi missään ja silti joudun sitä kommentoimaan yllättävän usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi