Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
181/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti  tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?

Vierailija
182/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli  haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.

Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D 

Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia. 

No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perustaa tai jos haluaa niin etsiä mies joka haluaa samaa. Kas kun elämässä voi sattua mitä vaan ja siksi kannattaa rakjentaa oma elämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo. 

Järkytttävä esimerkki. Itsekin olen miettinyt usein tuota, että jos on suhteen alussa parikymppisinä kumppanin kanssa sovittu ettei haluta lapsia, niin miten sitä voi siinä iässä edes tietää, mitä joskus 10-15 vuoden päästä haluaa. Ihminen kehittyy ja muuttuu niin paljon, että on aivan luonnollista että mielipiteetkin voivat muuttua. Ainakin omassa parisuhteessani meillä on mielipiteet välillä muuttuneet lasten hankinnasta, välillä vauvakuumeet ei ole sattuneet

Samalla tavalla voi käydä toisinpäin. 20-vuotiaana ajatellaan että hankitaan lapsia sitten joskus, ja myöhemmin elämänhaaveet muuttuvat.

Elämä on aika arpapeliä monellakin tapaa. Parisuhde sitten joko kestää tai ei kestä vääjäämättömiä muutoksia.

Vierailija
184/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä jo alkaa lapsettomuus jo sitten karusti  tulla vastaan ja vanhuksena sitten lähes unohdettuna laitoksessa ja sitä ennen hokenut kotona eikö kukaan voi tulla auttaa?

Tässä kommentissa ei ollut mitään järkeä

Vierailija
185/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos sinä ehdit tehdä lapset itseäsi palvomaan, auttamaan ja viihdyttämään.

Vierailija
186/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla outoja kavereita.. Tosin en usko et aloitus on muu kuin trolli.

Niin paljon nykyisin kuulee vela-juttuja, että se on lähes valtavirtaa. Kohta heitä enemmän kuin lapsellisia. Ja kukin tavallaan.

kolmen äiti

Voi tulla sulle yllätyksenä että edelleen on ihmisiä jotka eivät hyväksy että joku oikeasti tahtoo elää lapsettomana, tästä on nyt kerrotu niin moneen kertaan.

Vierailija
187/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli  haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.

Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D 

Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia. 

Okei, ei tainnut olla suhde ihan hyvällä pohjalla...?  Vaikka oisittekin tehneet lapsen tai kerenneet tehdä sen yhdessä , se suhde ois vaan ollut sen lapsen "varassa"... 

Minusta ei ole yhtään outoa, että vaikka mies ei halua 30-vuotiaana lapsia, niin 40-vuotiaana hän voi haluta. Oikeastaan on hyvin luonnollista, että mieli muuttuu iän myötä. 

Vierailija
188/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa sulla outoja kavereita.. Tosin en usko et aloitus on muu kuin trolli.

Niin paljon nykyisin kuulee vela-juttuja, että se on lähes valtavirtaa. Kohta heitä enemmän kuin lapsellisia. Ja kukin tavallaan.

kolmen äiti

Voi tulla sulle yllätyksenä että edelleen on ihmisiä jotka eivät hyväksy että joku oikeasti tahtoo elää lapsettomana, tästä on nyt kerrotu niin moneen kertaan.

No sellaisia juntteja nyt löytyy aina. Ne on niitä samoja tyyppejä, jotka koulussa aloitti kiusaamisen. 

Vierailija
189/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, ei tainnut olla suhde ihan hyvällä pohjalla...?  Vaikka oisittekin tehneet lapsen tai kerenneet tehdä sen yhdessä , se suhde ois vaan ollut sen lapsen "varassa"... 

Minusta

Ja mieli saakin muuttua. Ei kannata kuitenkaan elämäänsä täysin miehen tai lapsien varaan. 

Vierailija
190/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta

No ei ole tasapainoisen ihmisen hommaa olla 50 vuotta sitä mieltä että ei lapsia, ja sitten vanhana ukkona yhtäkkiä niitä haluta. Meitä on moneen junaan toki, vaikka tuo kyseinen ukko onkin mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
191/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lisääntyneet eivät monestikaan  ymmärrä mitään muita kokemusmaailmoja kuin omansa"

Tää on kyllä todella koominen kommentti:D 

Ymmärtääkö se lisääntymätön sitten muka muuta? No ei, koska hänellä ei ole kokemusta siitä, että hänellä on OMA lapsi ja hän itse on lisääntynyt ja se toisen lapsi ei koskaan ole sama asia, kuin oma. 

Oikeastihan  tuo asia on juuri päin  vastoin, kuin mitä tuo kommentoija väittää, koska sillä joka on lisääntynty on kokemukset molemmista elämän muodoista, eli siitä, kun ei ole lapsia ja siitä, kun on lapsia.

Ei meistä kukaan ole syntynyt oma lapsi kainalossa vaan monet on eläneet aina 40v asti, kun saavat lapsen ja heillä on kyllä tietoa millaista elämä on ilman lasta. 

Joten, jos jollakin ei ole ymmärrystä kuin siitä omasta kokemuksesta niin kummaltakohan se toinen kokemus puuttuu? Siltä joka on elänyt vuosikymmeniä ilman lasta ja siten jokusen vuosikymmenen lapsen kanssa vai siltä joka on elänyt koko elämänsä lapsettomana?

Vierailija
192/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aliarvioit hormoneja jotka pakoittavat sinua lisääntymään

Vierailija
193/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä mielikuvamaailmassa sinäkin asut?

Vierailija
194/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"lisääntyneet eivät monestikaan  ymmärrä mitään muita kokemusmaailmoja kuin omansa"

Tää on kyllä todella koominen kommentti:D 

Ymmärtääkö se lisääntymätön sitten muka muuta? No ei, koska hänellä ei ole kokemusta siitä, että hänellä on OMA lapsi ja hän itse on lisääntynyt ja se toisen lapsi ei koskaan ole sama asia, kuin oma. 

Oikeastihan  tuo asia on juuri päin  vastoin, kuin mitä tuo kommentoija väittää, koska sillä joka on lisääntynty on kokemukset molemmista elämän muodoista, eli siitä, kun ei ole lapsia ja siitä, kun on lapsia.

Ei meistä kukaan ole syntynyt oma lapsi kainalossa vaan monet on eläneet aina 40v asti, kun saavat lapsen ja heillä on kyllä tietoa millaista elämä on ilman lasta. 

Joten, jos jollakin ei ole ymmärrystä kuin siitä omasta kokemuksesta niin kummaltakohan se toinen kokemus puuttuu? Siltä joka on elänyt vuosikymmeniä ilman lasta j

Siltä, joka lisääntyneenä kertoo että lapsettomilta ei udella vapaaehtoisesta lapsettomuudesta koska häntä itseään ei se asia kiinnosta.

Mutta kiitos avautumisestasi. :D

Tällä palstalla näkee hyvin kummalla porukalla on vaikeampaa ymmärtää ja suhtautua neutraalisti tuntemattomien elämänvalintoihin.

Vierailija
195/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua enemmänkin ihmetyttää miksi moni juuri m.35v vela kokee automaattisesti asiakseen kertoa että hänelle ei sitten ole lapsia tulossa. Näin on käynyt esim töissä, vaikka en ole asiaa kysellyt. Viimeksi kun totesin työkaverille että teen enää muutaman viikon ennen äitiyslomaa niin sain kuulla pitkät pätkät juttua miten he ovat yhteisymmärryksessä puolison kanssa valinneet lapsettoman elämän. Ok, ei minua kiinnosta, en minäkään perustele miksi olen päättänyt lisääntyä :D

Joutuuko tätä lapsettomuusasiaa tosiaan selittelemään niin paljon että se tulee jo automaationa kysymättä.

Aiemmin olivat vegaanit jotka huutelivat ideologiaansa kaikille ja kaikkialla, nykyään ne ovat velat. 

Ketään ei kiinnosta jonkun mirlkuliisan lisääntymiset mutta ihan perus niitä näitä-puheluun pitää saada eräiden huomauttaa että minäpäs jätänkin lapset hankkimatta syystä x.... 

Vierailija
196/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perustaa tai jos haluaa niin etsiä mies joka haluaa samaa. Kas kun elämässä voi sattua mitä vaan ja siksi kannattaa rakjentaa oma elämä.

Vitsi onkin siinä, että sen varmankin naisen mielipide niista lapsista voi muuttua. Kas kun elämässä voi sattua mitä vaan.

Itse olen nuorena sitä mieltä, etten IKINÄ halua lasta . Sitä parkuvaa ja haisevaa räkäturpaa. Voin pahoin, kun vain näin synnytyssairaalan kyltinkin.  Vähän yli 30v en ollut asiasta enää ihan varma ja 35v olin äiti. 

Lapsistani jokainen on sanonut, että kuka hullu tekee lapsia ja nyt heistä  kaksi on kuitenkin pikkulapsen ikionnellisia vanhempia, eikä mikään maailmassa ole niin ihanaa ja suloista, kuin se oma lapsi :DDDDD

Ihminen kun ei todellakaan voi olla varma mistään, vaikka niin luulee. 

Vierailija
197/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aliarvioit hormoneja jotka pakoittavat sinua lisääntymään

Sinä taas aliarvioita ehkäisyn tehoa.

Vierailija
198/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite en halua lapsia eikä mieskään mut en kyl puhu kellekään siis ainakaan julkisesti tästä enkä oo saanut minkäänlaisia kommentteja tai uteluja.

Vierailija
199/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perustaa tai jos haluaa niin etsiä mies joka haluaa samaa. Kas kun elämässä voi sattua mitä vaan ja siks

Mieli voi aina muuttua. Itsellä ja puolisolla.

Tosin itseensä kannattaa tutustua sen verran että tietää onko itse vakaampi harkitsija vai 180 asteen käännöksiä tekevä tuuliviiri. Se helpottaa elämää monin tavoin.

Vierailija
200/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen tietää jokainen ettei miehiin ole luottamista. Naisen pitää ITSE olla varma ettei perhettä halua perustaa tai jos haluaa niin etsiä mies joka haluaa samaa. Kas kun elämässä voi sattua mitä vaan ja siks

Ehkä sinulle tuli keski-iän kriisi etkä osannut käsitellä sitä. Luulit että saat ainoan merkityksen lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme