Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.
Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton elämä on kylmää ja kolkkoa. Turha väittää muuta ja yrittää naamioida sitä ylistävien sanojen taakse.
Siellä taas väsynyt ja katkeroitunut äiti avautuu kun nepsylapset vihdoin nukahtivat.
Olet kyllä pelle. Oletko ihan aikuinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.
miten mies "hakee nuoremman naisen " xD
Vierailija kirjoitti:
Noin mekin ajattelimme alle 40 vuotiaana. Sitten kun mies täytti 50, mieli muuttui. Silloin hän halusi lapsen eli haki nuoremman naisen. Minä olen nyt yksinäinen 62 v. Älä anna miehen huijata sinua. Vain sinulla on aikaraja.
Eli lapsia haluamattomia miehiä ei mielestäsi ole?
Vierailija kirjoitti:
Muuttuiko sinun mielesi myös, vai miksi olet katkera siitä että miehesi sai haaveensa toteutettua?
Vierailija kirjoitti:
Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton elämä on kylmää ja kolkkoa. Turha väittää muuta ja yrittää naamioida sitä ylistävien sanojen taakse.
Siellä taas väsynyt ja katkeroitunut äiti avautuu kun nepsylapset vihdoin nukahtivat.
Olet kyllä pelle. Oletko ihan aikuinen ihminen?
Juu.
Muista että voit saada apua neuvolasta. Sinun pitää uskaltaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko ap:n juttua, kuviteltuja vihjailuja ja katseita. Lääkärin kuuluukin tuon ikäistä naista varoittaa siitä, että nyt on viimeiset vuodet käsillä jos aikoo lapsia koskaan hankkia. Tavallisia ihmisiä ei oikeasti kiinnosta toisten lapsijutut, omia vanhempia tai puolison vanhempia voi kiinnostaa, jos haluavat isovanhemmiksi, muuten se ei liity kenenkään elämään millään tavalla, ja ihmisiä kiinnostaa oikeasti vain oma elämänsä.
Mua kanssa hämmentää että keitä oikeasti kiinnostaa niin kovin kenenkään muun valinnat perheenperustamisen suhteen? Eipä ole jaksanut itseäni kiinnostaa toisten valinnat, mutta ehkä se kuvitelma kiinnostuksesta tulee siitä, jos menee kovin innokkaana kertomaan millaista lapsiperhe-elämä on tietämättä siitä mitään, ja joku sitten siihen kommentoi.
Mutta siis olkoon jokainen onnellinen valitsemallaan tiellä. Jos sitä omaa
Todella monia kiinnostaa vaikka itse en ole asiaa koskaan ottanut puheeksi. Sehän on vaan hyvä asia että sinä pystyt olemaan utelematta mutta todella moni ihminen ei siihen pysty vaan heitä kiinnostaa juuri tuo asia. Onneksi olkoon ellei sinulta ole udeltu syitä miksi olet lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapsijankkauksethan kohdistetaan ainoastaan naisille.
Miehet saavat olla rauhassa minäminäminunura ja lapsettomia mammojen mielestä 😄 Mutta jos nainen ei halua lapsia (usein pelkästään) omalle kontolleen niin 🤯😡😡😡
Tämä pitää 100% paikkansa. Ollaan mieheni kanssa hieman yli 30-vuotiaita veloja, yhdessä 11 vuotta. Arvaa kumpi saa kuulla jatkuvia lapsikyselyitä ja -vihjailuja ja kumpi ei ikinä? Molempien sukulaiset kohdistavat painostuksensa ja ihmettelynsä minuun, kukaan ei mieheeni. Minulta asiasta kyselevät myös työkaverit ja terveydenhuollon työntekijät joille asia ei kuulu, miehelle asiasta ei mainita missään.
Ettekö tiedä, miksi naiselta kysellään???! Miehellä ei tule ikäraja vastaan.
Te sitten 50 vuotiaana hämmästytte, kun ette tule raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oishan se melko kummallista, jos mies on 30 vuotta sanonut että ei halua lapsia ja sitten yhtäkkiä 50 vuotiaana haluaakin lapsia :D
Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä usko ap:n juttua, kuviteltuja vihjailuja ja katseita. Lääkärin kuuluukin tuon ikäistä naista varoittaa siitä, että nyt on viimeiset vuodet käsillä jos aikoo lapsia koskaan hankkia. Tavallisia ihmisiä ei oikeasti kiinnosta toisten lapsijutut, omia vanhempia tai puolison vanhempia voi kiinnostaa, jos haluavat isovanhemmiksi, muuten se ei liity kenenkään elämään millään tavalla, ja ihmisiä kiinnostaa oikeasti vain oma elämänsä.
Mua kanssa hämmentää että keitä oikeasti kiinnostaa niin kovin kenenkään muun valinnat perheenperustamisen suhteen? Eipä ole jaksanut itseäni kiinnostaa toisten valinnat, mutta ehkä se kuvitelma kiinnostuksesta tulee siitä, jos menee kovin innokkaana kertomaan millaista lapsiperhe-elämä on tietämättä siitä mitään, ja joku sitten siihen kommentoi.
Mutta siis olkoon jokaine
No ei kai, kun hän ei ole lapseton. :D Lisääntyneet eivät monestikaan ymmärrä mitään muita kokemusmaailmoja kuin omaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet saavat olla rauhassa minäminäminunura ja lapsettomia mammojen mielestä 😄 Mutta jos nainen ei halua lapsia (usein pelkästään) omalle kontolleen niin 🤯😡😡😡
Tämä pitää 100% paikkansa. Ollaan mieheni kanssa hieman yli 30-vuotiaita veloja, yhdessä 11 vuotta. Arvaa kumpi saa kuulla jatkuvia lapsikyselyitä ja -vihjailuja ja kumpi ei ikinä? Molempien sukulaiset kohdistavat painostuksensa ja ihmettelynsä minuun, kukaan ei mieheeni. Minulta asiasta kyselevät myös työkaverit ja terveydenhuollon työntekijät joille asia ei kuulu, miehelle asiasta ei mainita missään.
Te sitten 50 vuotiaana hämmästytte, kun ette tule raska
Miksi hämmästyisin siitä? Kyllä mä tiedän että naisen hedelmällisyys alkaa laskea 35 vuotta mutta en koe siitä stressiä kun halua lapsia. Ja tuohon jos mies yhtäkkiä päättää haluta lapsia ja samalla vaihtaa kumppania siinä 40v niin sitten hän voi niin tehdä. Jokaisellahan on oikeus vaihtaa kumppania tai erota jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minun ikärajani kuuluu noille luettelemilleni ihmisille? Ei kai kukaan kuvittele että yksikään nainen luulisi tulevansa vielä 50-vuotiaana raskaaksi?
Eikä sillä ikärajalla ole minulle väliä kun en raskaaksi halua, sinälläänkin hassu kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä iässä pidä enää hämmästyä ettei tule raskaaksi, siinä iässä se on helpotus. Mikä meni koulutuksessasi väärin ellet ymmärtänyt että viiskymppisenä et enää voi tehdä lapsia? Rakensitko koko elämäsi sen ukon varaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka nainen luulee että voi 50 tai edes 40 vuottiaana tulle raskaaksi? Meillehän toitotetaan tuota hedelmällisyys asiaa ihan joka puolelta. Nyt meni vähän oudoksi noi sun juttus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti näinkin voi tapahtua. Myös meillä mies vaihtoi nuorempaan nelikymppisenä. Kun halusi lapsia.
Okei, ei tainnut olla suhde ihan hyvällä pohjalla...? Vaikka oisittekin tehneet lapsen tai kerenneet tehdä sen yhdessä , se suhde ois vaan ollut sen lapsen "varassa"...
Onpa sulla outoja kavereita.. Tosin en usko et aloitus on muu kuin trolli.
Niin paljon nykyisin kuulee vela-juttuja, että se on lähes valtavirtaa. Kohta heitä enemmän kuin lapsellisia. Ja kukin tavallaan.
kolmen äiti
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehilläkin on aikaraja, ei yhtä tiukka kuin naisilla, mutta on kuitenkin. Miesten on mahdollista tulla isäksi myöhemmälläkin iällä, mutta samoin se on heille koko ajan epätodennäköisempää. Nykyään jo nuorten miesten sperman laatu on aivan surkeaa ja laatu vaan heikkenee iän myötä entisestään.
Puhumattakaan siitä, että ei ihan jokaiselle 50v miehelle ole 20-40v ottajaa, joka noin vanhan miehen kanssa haluaisi lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo.
Järkytttävä esimerkki. Itsekin olen miettinyt usein tuota, että jos on suhteen alussa parikymppisinä kumppanin kanssa sovittu ettei haluta lapsia, niin miten sitä voi siinä iässä edes tietää, mitä joskus 10-15 vuoden päästä haluaa. Ihminen kehittyy ja muuttuu niin paljon, että on aivan luonnollista että mielipiteetkin voivat muuttua. Ainakin omassa parisuhteessani meillä on mielipiteet välillä muuttuneet lasten hankinnasta, välillä vauvakuumeet ei ole sattuneet molemmille yhtä aikaa, ja sitten on keskusteltu uudelleen, mutta ei loppuelämää koskien.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ei enään noin vanhana hanki lapsia, niistä tulisi varmasti vammaisia.
Vammaiset lapsetkin on rakkaita <3