Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.
Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Ei kiukuta mikään. Minulla on tästä asiasta oma mielipide. Saako olla? Vai onko tosiaan niin, että jos en ole teidän pää omassa perseessä olevien velojen kanssa samaa mieltä, en saa mielipidettäni sanoa? Kuten sanottu, olette itsekeskeisiä ihmisiä. Sen näkee tästäkin, että poikkeavat mielipiteet pitää yrittää hiljentää.
Kutsutko myös ihmistä joka ei voi esim sairauden takia saada lapsia "aikuisvauvaksi"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiukuta mikään. Minulla on tästä asiasta oma mielipide. Saako olla? Vai onko tosiaan niin, että jos en ole teidän pää omassa perseessä olevien velojen kanssa samaa mieltä, en saa mielipidettäni sanoa? Kuten sanottu, olette itsekeskeisiä ihmisiä. Sen näkee tästäkin, että poikkeavat mielipiteet pitää yrittää hiljentää.
Oma mielipide saa olla mutta tulit tänne haukkumaan. Minullakin on mielipide ja sinusta näkee että se pitää paikkaansa. eli lapsen teko ei tuo välttämättä kypsyyttä.
Haukkumaan? Miten olen haukkunut? Onko tämä sinulle kuitenkin niin arka aihe, että otat eriävän mielipiteeni haukkumisena?
Kutsuit lapsettomia aikuisvauvoiksi...
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.
Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.
Itselläni 14v ja 11v.
8 vuotta seurustelua nyt takana.
Ettehän te ole lapsettomia ettekä veloja. Teillä on yhteensä neljä lasta.
No esim. Minulle ainoa tapa saada lapsi olisi itsellinen äitiys hedelmöityshoidoilla, sillä parisuhteeni eivät onnistu. Se ok kuitenkin tosi raskasta jos ei ole tukiverkkoa , vaan olisin täysin yksin, joten antaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.
Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.
Itselläni 14v ja 11v.
8 vuotta seurustelua nyt takana.
No teillähän on yhteensä jo 4 lasta, varmasti menee jo heihin kaikki aika ja raha. Eikai jokaiseen suhteeseen tarvi uusia lapsia alkaa vääntää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten kiusaat itseäsi väittelemällä meidän itsekeskeisten velojen kanssa? Mitä kuvittelet saavuttavasi tällä?
Se on oikein ! Sillä kukaan älykäs ei halua niitä kitiseviä, paskaa työntäviä haisevia hirviöitä elämäänsä pilaamaan ! Ja kondomit yms. on keksitty !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutko myös ihmistä joka ei voi esim sairauden takia saada lapsia "aikuisvauvaksi"?
Yksinkertaisia, niin yksinkertaisia ihmisiä. On tosiaan TÄYSIN eri asia, jos ei VOI saada lasta, kuin että ei vaan halua edes yrittää sellaista.
Niin. Ei tähän fasistiseen, persutäytteiseen maailmaan pidä lapsia kidutettaviksi tehdä.
Minkähänlaisia näitten joidenkin mammeleitten lapset ovat? Jos äiti käyttäytyy ja inttää täällä kuin uhmaikäinen tai vähintäänkin teini, niin ei voi kyllä suuria odottaa. Kuvaannollisesti poljetaan jalkaa lattiaan, kun kaikki ei tee lapsia! Voi että, kyllä ne on säälittäviä reppanoita ne lapsettomat. Heh!
Osa tietysti provoja, mutta kyllä joskus voi totuus olla tarua ihmeellisempää.
Terveisin yhden teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisia näitten joidenkin mammeleitten lapset ovat? Jos äiti käyttäytyy ja inttää täällä kuin uhmaikäinen tai vähintäänkin teini, niin ei voi kyllä suuria odottaa. Kuvaannollisesti poljetaan jalkaa lattiaan, kun kaikki ei tee lapsia! Voi että, kyllä ne on säälittäviä reppanoita ne lapsettomat. Heh!
Taas väärin. Ihan hyväkin minusta, että nämä omaan napaan tuijottelijat ei tee lapsia. Kerroin vaan, että mielestäni (ja btw aika monen muunkin silmissä) ovat itsekkäitä ja vähän huonolla tavalla mukavuudenhaluisia kummajaisia. Ja että kyllä sitten vanhana on mukavaa kun voi yksin muistella miten paljon jaksoi tehdä töitä.
Mutta hei olkoon nyt tältä erää, en jaksa teidän kanssa "keskustella", koska tulee ihan mieleen se sanonta pulusta ja shakkilaudasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas väärin. Ihan hyväkin minusta, että nämä omaan napaan tuijottelijat ei tee lapsia. Kerroin vaan, että mielestäni (ja btw aika monen muunkin silmissä) ovat itsekkäitä ja vähän huonolla tavalla mukavuudenhaluisia kummajaisia. Ja että kyllä sitten vanhana on mukavaa kun voi yksin muistella miten paljon jaksoi tehdä töitä.
Mutta hei olkoon nyt tältä erää, en jaksa teidän kanssa "kesku
miksi kuvittelet, että lapsettomalla ei voi olla läheisiä ja rakkaita ihmisiä elämässään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei olkoon nyt tältä erää, en jaksa teidän kanssa "kesku
Tätä minä just meinasin! Toivottavasti opetat lapsesi puhumaan nätimmin toisista ja kunnioittamaan toisten elämäntapoja. Ja osaat olla arvostelematta lapsiasi, jos heistä tuleekin "itsekkäitä mukavuudenhaluisia kummajaisia"
Sama yhden teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei olkoo
En lastani kyllä ääneen arvostelisi tällaisesta valinnasta, koska rakastan häntä enkä halua pahoittaa hänen mieltään, mutta olisin hiljaa mielessäni todella pettynyt ja ihmeissäni tällaisesta valinnasta.
Älä koskaan ota kantaa omaan tilanteeseesi elää lapsettomana. Silloin et kuule arvostelua, kun kukaan ei tiedä miksi sinulla ei ole lapsia. Eikä aiheesta tarvitse keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan ota kantaa omaan tilanteeseesi elää lapsettomana. Silloin et kuule arvostelua, kun kukaan ei tiedä miksi sinulla ei ole lapsia. Eikä aiheesta tarvitse keskustella.
Kyllä ihmiset voi silti "udella"
Paljon onnea valinnasta ja onnellisia LAPSIVAPAITA vuosia! =)
Antaa kateellisten ulista, kun voit itse velana näyttää 20v äitylimammoja nuorekkaammalta, terveemmältä ja hyvin nukkuneelta.
Ps. Oletko sinä tai puolisosi harkinneet sterilisaatiota/vasektomiaa?
T: velamies
Hyi helkkari jos jotain lapsiperhe arkea pitäis elää🤮
Näen ihan tarpeeksi lapsia töissä ja valitettavasti myös naapurustossa nykyään. Järki menis jos pitäis vielä kotona katsella.
N38
PS. äitini oli jo mummu minun ikäisenä, en kadehdi yhtään.
Toivottavasti kaikki valkoiset suomi nainen tekevät sama tapa. Pääsee haitasta eroonta. Tämä on meidan maa tulossa. Kitos.
Haukkumaan? Miten olen haukkunut? Onko tämä sinulle kuitenkin niin arka aihe, että otat eriävän mielipiteeni haukkumisena?