Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 35-vuotias nainen onnellisessa parisuhteessa emmekä halua lapsia. Tämä on yhteinen ja harkittu päätös. Rakastamme elämäämme juuri näin.

Vierailija
25.06.2025 |

Ongelma on muiden ihmisten reaktiot. Sukulaiset vihjailevat "biologisen kellon tikityksestä", ja ystävät, joilla on lapsia, katsovat minua säälien. Jopa lääkärissä on kyseenalaistettu päätöstäni. Saan jatkuvasti kuulla olevani itsekäs. Miksi naisen arvo mitataan edelleen vain äitiyden kautta? Miksi minun pitää puolustella valintaa, joka ei kuulu kenellekään muulle? Onko Suomessa edelleen vuonna 2025 pakko lisääntyä ollakseen 'normaali' nainen?

Kommentit (265)

Vierailija
101/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Sellaisia aikuisvauvoja ovat he.

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sinusta tarpeeksi, että elämässä on tärkeintä ura. Sehän sua varmasti lämmittää, että voit vanhana muistella yksin, miten paljon tuli tehtyä töitä.

Vierailija
102/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapsettomat eivät pidä itsestään. Miten muuten voisi olla niin luotaantyöntävä ajatus jatkaa omia geenejä?

En mä ainakaan ole koskaan miettinyt mitään geenejä kun olen päättänyt etten tee lapsia. "Jatkaa omia geenejä" on aika typerä syy ryhtyä lapsentekoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään tarvi elämän valintojaan muille perustella. Miksi yleensä kerrot asioistasi täällä? Onnea valintaasi.  Jokainentehköön parhaaksi katsomallaan tavalla.

Miksi lapselliset tulee tänne kiusaamaan lapsettomia? Eivätkö he hyväksy myöskään oman lapsensa päätöstä jos oma lapsi ei halua tehdä lapsia? Se ihmetyttää koska maailma muuttuu.

Vierailija
104/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua oikein olla vapaaehtoisesti lapsettomien kanssa tekemisissä. En voi olla ajattelematta, että he ajattelevat vain omaa etuaan. Eivät todennäköisesti pysty sitoutumaan edes ystävyyssuhteeseen vaan voivat lähteä milloin vaan. Lisäksi mun on vaikea ajatella, että tykkäisivät mun lapsestani. Ja mahdoton olla ajattelematta, etteivät mielessään arvostelisi mun valintaani lisääntyä.

Ei kukaan pakota ja voin kuvitella etteivät velat tahtoisi olla sinun kanssa tekemisissä noitten ummehtuneiden näkemystesi takia. WIN-WIN

Vierailija
105/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ajatukset ovat sinun ajatuksiasi, ei niiden vapaaehtoisesti lapsettomien jotka tässä tuomitset. En minäkään haluaisi olla kanssasi tekemisissä kun ajattelet minusta ikävästi.

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sinusta tarpeeksi, että elämässä on tärkeintä ura

Ja sulle tärkeintä on se lapsi?Älä liikaa takerru häneen, se lapsi lentää kotoa kun olet keski-ikäinen, ja voi vaikka muuttaa ulkomaille ja tulee tapaaman sinua kerran vuodessa. sulla pitää olla myös omassa elämässä sisältöä ettet katkeroidu niinkuin nyt näyttää pahasti menevän siihen suuntaan!

Vierailija
106/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Olen 35-vuotias, uusi parisuhde, enkä halua enää lapsia.

Miehellä entisestä suhteestaan lapset 16v ja 13v.

Itselläni 14v ja 11v.

8 vuotta seurustelua nyt takana.

Ja ihanko oikeasti ihmiset kyselee, että koska (TAAS) lisäännytte? Eiköhän suurin osa tuossa kohtaa ajattele, että toivottavasti ymmärrätte olla lisääntymättä. 

Minä ainakin ajattelisin että nyt pitäkööt jo ehkäisyt kunnossa.

Emme ole käyttäneet ehkäisyä koko suhteemme aikana. :)

Mitä se teistä kertoo?

Vierailija
107/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo. 

Näin käy jos nainen ei ole varma tai luopuu unelmistaan miehen takia. Muuten häntä ei olisi haitannut.

Sepä se. Taisi kaverilla kuitenkin olla pieni epävarmuus haluuako lapsia vai ei. Toisenlaisen miehen kanssa olisi varmasti yrittänyt. Nyt on sit iän ovela= omien valintojen takia lapseton.

Vierailija
108/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsia haluamaton tekee vauva-palstalla? Ihan muuten vaan tuli mieleen pistäytyä?

Aika vähän täällä enää keskustellaan vauvoista. Itse ainakin skippaan sellaiset ketjut, pysykää te äiti-ihmiset niissä.

Vierailija
109/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä. Me ollaan 36v perhe joka oli vuosi sitten onnellisessa parisuhteessa. Mietti ettei tää voi lapsella parantua. Nyt ollaan 36v pariskunta ja oltiin väärässä. Kyllä toi 3kk on aika ihana.

Vierailija
110/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet miehestä täysin varma. Kaveri oli pitkässä liitossa miehen kanssa ja heillä sama juttu. Oli sovittu jo 20v ettei lapsia. Vaan miehellä alkoikin tulla 45 vauva kuume. Naisella ei. No lopputulos oli se että mies lähti 30v naisen matkaan ja saivat vauvan 9kk myöhemmin.. kaveri katkeroitui ihan sikana tästä. Hän hommasi uuden miehen ja tän miehen kanssa sit yrittivät lastakin. Mut juna meni jo. 

Eipä tainnutkaan olla oikea vela.

Vierailija
111/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus. Viimeksi asiasta minua valisti verenluovutushoitaja. Asia on ongelma minun että mieheni vanhemmille, parille työkaverille ja monille ystävillemme. En voi käsittää.

Mikäköhän kohina alkaa kun syksyllä menemme naimisiin...

Vierailija
112/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sinusta tarpeeksi, että elämässä on tärkeintä ura

Säälin lapsiasi, heillä on katkera äiti.

Vierailija
113/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, näin vapaaehtoisesti lapsettomana ainoat kommentit mitään viittaavaa aiheeseen olen kuullut: 

- gynekologi - sitten kun lapset ovat ajankohtaisia

- serkku - sitten kun sinulla on omia lapsia

- äitini - minä haluan lapsenlapsia

Olen 40v. eli tuskin enää saisin helposti lapsia, saati terveitä jos ollenkaan. Mutta siltikin asiasta jotkut ovat vielä jaksaneet muistutella. Jos haluaisin lapsia, adoptoisin koska minulla on tiettyjä "traumoja" ja siten en usko että psyykkisesti kestäisin raskautta tai lähinnä sen jälkeisyyttä mitä tulee lapsiin. Mutta todennäköisesti en parin vuoden, tai viidenkään vuoden  päästä halua lapsia. Ajatus jossain määrin on ihana, mutta sitten toisaalta ei koska he ovat siinä hyvin pitkään ja teineinä ongelmineen ja yksinkertaisesti en usko että minusta olisi kasvattamaan pahasti ongelmaista / rajoittunutta l/ vammaista lasta. Siksi on parempi elää ilman, mieluummin joku parempi kasvattaja voi hoitaa ne hommat. 

Vierailija
114/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatko ahnaasti pyllyyn?

Vierailija
115/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus klinikat on täynnä näitä 40 veloja.

Miksi vapaaehtoisesti lapseton kävisi lapsettomuusklinikalla?

Vierailija
116/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus klinikat on täynnä näitä 40 veloja.

Siis kuinka tyhmä voi ihminen olla että kuvittelee velan haluavan lapsia? Harmi jos olet lisääntynyt, enää en ihmettele lasten tyhmyyttä kun tyhmät lisääntyy.

Vierailija
117/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Hyvä ettet haluaisi. Kertoo sin

"Ja sulle tärkeintä on se lapsi?Älä liikaa takerru häneen, se lapsi lentää kotoa kun olet keski-ikäinen, ja voi vaikka muuttaa ulkomaille ja tulee tapaaman sinua kerran vuodessa. sulla pitää olla myös omassa elämässä sisältöä ettet katkeroidu niinkuin nyt näyttää pahasti menevän siihen suuntaan!"

Oletko yksinkertainen? Mistä keksit, ettei minulla olisi elämässä muuta, kuin lapsi? Minulla on ihana työ, parisuhde ja vilkas sosiaalinen elämä. Harrastuksiakin löytyy. Ajattele sitä. Osoitit kyllä todella oman yksinkertaisuutesi. Mutta ehkä ihan hyvä, että kaltaisesi ihmiset pysyvätkin vain siinä "minäminäminunura"-kuplassaan. 

Vierailija
118/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Siis sinähän sanoit ensin, että minulla on vain ura! :D On mullakin kumppani, perhe (äiti, isä ja sisko) ja kavereita. Itsehän osoitit lapsellisuutesi kun kuvittelet että minulla on pelkkä ura. Ja miksi ihmessä olet noin vihainen,?!

Vierailija
119/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Lapseton uranainen

Onko mennyt hermot lapsen kasvatukseen vai mikä noin kiukuttaa?

Vierailija
120/265 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiukuta mikään. Minulla on tästä asiasta oma mielipide. Saako olla? Vai onko tosiaan niin, että jos en ole teidän pää omassa perseessä olevien velojen kanssa samaa mieltä, en saa mielipidettäni sanoa? Kuten sanottu, olette itsekeskeisiä ihmisiä. Sen näkee tästäkin, että poikkeavat mielipiteet pitää yrittää hiljentää. 

Oma mielipide saa olla mutta tulit tänne haukkumaan. Minullakin on mielipide ja sinusta näkee että se pitää paikkaansa. eli lapsen teko ei tuo välttämättä kypsyyttä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi