Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan
Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.
Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.
Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.
Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.
Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.
Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.
Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?
Kiitos teen ruokani itse.
Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä.
Höh, kai nyt lapsetkin nauttii hyvästä ruuasta eikä tyydy mäkkäriin??
Meillä on reissattu 40v lasten ja lastenlasten kanssa ja vasta nyt söin kuopuksen (23v) kanssa ensimmäisen kerran mäkkärissä. Juna-asemalla kiireessä fassonapihvi/punakaalia yms eli ihan erilainen kuin Suomessa.
Tiiätkö ettei se sua sen kultturellimmaksi tee vaikket olis ikinä syönyt mäccäriss
Oikeasti!?
AVn lättypizza kebu mäkkäriperheitä siis on olemassa??
Hampurilaisissa ei ole mitään hyvää terveellisyydestä puhumattakaan. Miksi ette opeta lapsianne nauttimaan oikeasta laadukkaasta ruuasta? Edes matkoilla?
Oikeasti!?
AVn lättypizza kebu mäkkäriperheitä siis on olemassa??
Hampurilaisissa ei ole mitään hyvää terveellisyydestä puhumattakaan. Miksi ette opeta lapsianne nauttimaan oikeasta laadukkaasta ruuasta? Edes matkoilla?
Makuasioita... tosiaan, mun mielestä kenenkään ruokamaku ei häntä viisaammaksi tai tyhmemmäksi tee. Itse syön mitä huvittaa, ei ole lapsia opetettavana.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen ruokahan on parasta matkailussa. Matkalle pääsy perheen kanssa ei myöskään ole mikään ihmisoikeus.
Täytyy sanoa etten itse ymmärrä yhtään näitä jotka menevät toiselle puolelle maapalloa syömään pelkästään omia ruokiaan.
Mä taas en ymmärrä että joillekin se ruoka on niin tärkeä asia. Kuten sanoi, jopa parasta matkailussa. Mulle se on vaan keino saada energiaa ja mahan täytettä.
Meidän lomilla rahaa menee enemmän shoppailuun. Syöminen on sivuseikka. Joko kelpaa all inclusive hotellin bulkkituoka, tai sitten keitellään itse huoneistohotellissa yksinkertaisia pasta-aterioita ja syödään leipää ja hedelmiä. Vain harvoin syödään ravintoloissa. Lähinnä jos ollaan jossain menossa koko päivän. Ravintoloissa ärsyttää se loputon odottelu. Jos söisi kaikki ateriat ravintolassa, niin siihenhän se loma sitten kuluisikin. Me kierrellään lähiseudun pikkukyliä, käydään markkinoilla, ostoskeskuksissa, ja tottakai vietetään paljon aikaa rannalla ja altaalla myös. Syöminen hoidetaan vaan nopeasti pois alta, kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Jos aamulla hotellissa syö kunnon aamupalan, ei tarvi ruokaa ennen kuin alkuillasta. Halpoja hyviä paikallisravintoloita löytyy joka paikasta pari korttelia turistialueesta, jos viitsii etsiä kartasta.
Tietysti ihminen tarvitsee lounaan ja päivällisen. Etenkin lapset. Eivät he voi olla alkuiltaan saakka syömättä..
Vierailija kirjoitti:
Meidän lomilla rahaa menee enemmän shoppailuun. Syöminen on sivuseikka. Joko kelpaa all inclusive hotellin bulkkituoka, tai sitten keitellään itse huoneistohotellissa yksinkertaisia pasta-aterioita ja syödään leipää ja hedelmiä. Vain harvoin syödään ravintoloissa. Lähinnä jos ollaan jossain menossa koko päivän. Ravintoloissa ärsyttää se loputon odottelu. Jos söisi kaikki ateriat ravintolassa, niin siihenhän se loma sitten kuluisikin. Me kierrellään lähiseudun pikkukyliä, käydään markkinoilla, ostoskeskuksissa, ja tottakai vietetään paljon aikaa rannalla ja altaalla myös. Syöminen hoidetaan vaan nopeasti pois alta, kun on nälkä.
Me taas ei shoppailla ollenkaan, no suklaata ostan ja mausteita, mutt en vois kuvitellakaan notkuvani jostain ostarilla. Eikä pahemmin olla rannalla ja altaallakaan. Kävellään, istuskellaan, ajellaan skootterilla tai autolla, käydään lähisaarilla lautalla (Kreikassa) tai junalla/bussilla jossain lähikaupungissa.
Istuskellaan paljon ravintoloissa, aamiainen hotellilla ja kaikki muut ateriat ravintolassa, joskus harvoin "piknik" jossain puistossa tai rannalla, tarkoittaa jotain piirakkaa leipomosta.
Olemme pienituloisia mutta saamme vuosittain viikon reissun järjestymään kolmihenkiselle perheelle hyvällä suunnittelulla. Hyödynnämme lentotarjouksia ja kämppä airbnb:stä.
Ruokatarvikkeet ja viinit isommasta marketista, paikallisia herkkuja suosien ja lähes päivittäin käynti torilla josta saadaan tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, ja leipä leipomosta. Käymme ulkonakin syömässä mutta etsimme usein turistialueiden ulkopuolella olevia paikallisia ravintoloita joissa hintataso on edullisempi ja ravintolat usein persoonallisempia. Budjettiin mahtuu satunnaisia irtojäätelöitä ja erikoiskahveja. Ja aina kulkee pähkinöitä ja hedelmiä mukana repussa.