Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan
Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.
Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.
Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.
Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.
Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.
Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.
Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.
Kommentit (187)
Tulee aika jolloin kunto ja terveys ei salli matkustelua. nyt kannattaa nauttia. Matkustamalla annatte elinehtoja myö
s paikallisille yrittäjille, ravintoloitsijoille, huoltoasemien ja hotellien pitäjille jne. Elinkeinoelämä pyörii niin.
Espanjasta tuliaisena kampylobakteeri koko matkaseurueelle ns. hyvästä ravintolasta. Hirveästi ei ole huvittanut käydä Espanjassa sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 370€ kaksi yötä ilman aamiaista Pisa.
mitä mieltä?Todella kallis. Italia on pirun kallis maa matkailla.
185€ yö ja 5* niin ei se mikään kallis ole, toki tuohon pitäis laskea 370 + 80 (aamiaiset), tekis 225/yö. Ei vieläkään kallis jos oli 5* veroinen.
Vierailija kirjoitti:
Espanjasta tuliaisena kampylobakteeri koko matkaseurueelle ns. hyvästä ravintolasta. Hirveästi ei ole huvittanut käydä Espanjassa sen jälkeen.
Joo se kannattaa kokonainen maa lytätä yhden ravintolan vuoksi
Olen kokenut matkailija ja todellakin vien sen "kultakatriinan" (=oikeasti Juhla Mokkaa) mukanani, jos huoneistossa on kahvinkeitin. Ei kyse ole pelkästään rahasta vaan ihan siitä, että olen kahvihiiri ja tykkään eniten suomalaisesta kahvista. Toki hädässä juon lattea, americanoa yms. Kyllä nekin menee, mutta ykkösvalinta olisi silti se perinteinen suomalainen Juhla Mokka. Paketti menee viikossa. Ihana laittaa kahvit tippumaan, juoda perinteistä kahvia jne.
Muuten syön kyllä ulkona ja en todellakaan jaksaisi mitään nuudeleita keitellä huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se kannattaa kokonainen maa lytätä yhden ravintolan vuoksi
In 2022, Spain was among the countries with the highest number of reported cases of campylobacteriosis in Europe.
Keskivertohuoneistohotellissa on ankeaa laittaa ruokaa. Paistinpannut on uusissakin vääntyneitä, yksi kattila, neljälle tarvikkeet, kaikkea vähän ja huonosti. Mausteita harvoin on kaapissa valmiiksi. Ei tosiaan jaksa semmoisessa minikeittiössä kokata. Sitä paitsi lomalla pitää voida nauttia toisten passaamisesta.
Teettekö te oikeasti lomalle budjetin? Me otetaan aina käteistä iso kasa mukaan (500-900 Euroa) ja loput maksetaan kortilla. Rahaa menee sen verran kuin menee. Harvoin lasketaan edes tarkkaan jälkikäteen. Luulisin, että all inclusive-reissut on olleet halvimpia ja on selvitty ehkä 500-600 Eurolla sisältäen parkin Helsingissä. Sitten Kanarialla meni yli 2000 viikossa ilman aterioita matkapaketissa, vaikkei syöty edes erityisen kalliisti, mutta lapset halusi ostella kaikkea ja käytiin jossain eläintarhassa. Nyt olimme Turkissa yhden lapsen kanssa ja rahaa meni noin 1300 Euroa viikossa. Syötiin ulkona lähes kokonaan. Huoneistoon ostettiin välipalaa ja juotavaa. Ei käyty retkillä yms. Taksia käytettiin vähän, kun päätettiin olla reippaita ja kuntoilla syömisen vastapainoksi.
Kyllä, jos on pienet tulot, niin jokainen euro merkitsee lomallakin. Ja lomalla sen rahanmenon tunteekin nahoissaan, kun pitää syödä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomat eivät jaksa kokata.
Jos kyseessä on kaupunkiloma, jossa kierrellään kaukanakin hotellista koko päivä aamusta iltaan, ei siinä voi lähteä kesken kaiken ruokakaupan kautta hotellihuoneeseen kokkaamaan ruokaa sekä lounaalle että päivälliselle. Ei vain onnistu. Ja teineille ei riitä joku banaani ja valmisvoileipä kaupasta, vaan kiljuvat nälkäänsä ja haluavat kunnon isot lämpimät ateriat. Itse pärjäisin toki vähemmällä, mutta kasvavien teinien nälkä on pohjaton, varsinkin poikien. Teinipojat syö ihan järkyttäviä määriä ja silti mankuvat nälkäänsä pian.
Vierailija kirjoitti:
Keskivertohuoneistohotellissa on ankeaa laittaa ruokaa. Paistinpannut on uusissakin vääntyneitä, yksi kattila, neljälle tarvikkeet, kaikkea vähän ja huonosti. Mausteita harvoin on kaapissa valmiiksi. Ei tosiaan jaksa semmoisessa minikeittiössä kokata. Sitä paitsi lomalla pitää voida nauttia toisten passaamisesta.
Teettekö te oikeasti lomalle budjetin? Me otetaan aina käteistä iso kasa mukaan (500-900 Euroa) ja loput maksetaan kortilla. Rahaa menee sen verran kuin menee. Harvoin lasketaan edes tarkkaan jälkikäteen. Luulisin, että all inclusive-reissut on olleet halvimpia ja on selvitty ehkä 500-600 Eurolla sisältäen parkin Helsingissä. Sitten Kanarialla meni yli 2000 viikossa ilman aterioita matkapaketissa, vaikkei syöty edes erityisen kalliisti, mutta lapset halusi ostella kaikkea ja käytiin jossain eläintarhassa. Nyt olimme Turkissa yhden lapsen kanssa ja rahaa meni noin 1300 Euroa viikossa. Syötiin ulkona lähes kokonaan. Huoneistoon ostett
Puolison kanssa matkustetaan samalla tyylillä, iso kasa käteistä ja loput kortilla, menee mitä menee. Itse lasken paljonko multa on mennyt, saman verran kai meiltä suunnilleen menee, ollaan siis omat rahat ja tilit- pariskunta. Ei shoppailla, mutta syödään ja juodaan hyvin, asutaan hotellissa aamiaisella, ei koskaan muita aterioita. Ehkä 500-, viikossa menee. Siihen päälle saattaa tulla joku skootterin tai auton vuokraus, juna- tai laivaliput, ehkä ylimääräinen hotelliyö jossain muualla.
Kaikesta sitä jaksaa suomalaiset etuoikeutetut tehdä ongelman... Matkusta budjettisi rajoissa.
Voit vuokrata air bnb`n tai huoneistohotellin jossa voi itsekin kokkailla vaikkapa osan aterioista. Suuremmassa osassa maita tuntuu olevan edullisempaa ostaa kauppaostokset ja syödä ravintolassa, kuin Suomessa. Aika moni esim. pakureissaaja syö vain kerran päivässä ulkona jos sitäkään, muutoin ostetaan usein lähikaupoista eväät ja kokataan siinä pakussa. Ihan yhtä mahdollista se on missä vain reissussa, jos haluaa.
Onneksi Suomessa rahaa ei mene viikossa ruokaan ollenkaan, kaikki on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukakin haluaa rahansa pistää. Mikään ei estä vuokraamasta apartomentosta tai muuta asuntoa, jossa on keittiö, jos haluaa nuukailla ja tehdä ruokansa itse.
mitä lomaa se silloin on, taas hellassa ja tiskissä ja kaupankäynnissä kiinni.
Niitä just lähden karkuun lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kukakin haluaa rahansa pistää. Mikään ei estä vuokraamasta apartomentosta tai muuta asuntoa, jossa on keittiö, jos haluaa nuukailla ja tehdä ruokansa itse.
mitä lomaa se silloin on, taas hellassa ja tiskissä ja kaupankäynnissä kiinni.
Niitä just lähden karkuun lomalla.
Mutta esim. Suomen suurimman ruokayhteisön perustaja Kia Arpia toki käy jopa 1000 euron aterioilla, mutta sitten nauttii kokkaamisesta vaikkapa Italian tai Ranskan villoillaan.
Olemme nelihenkinen perhe lomailleen kerran Välimerellä 1200 Eurolla viikko. Tästä on noin 15 vuotta. Lentoliput oli jotkut tarjousliput matkatoimiston kautta toukokuun lopulla. Maksoi noin 400 kolmelta, kun nuorempi oli alle 2v. Asunto saatiin ilmaiseksi lähisukulaiselta käyttöön. Syötiin kerran päivässä ulkona jotain edullista, muuten aina huoneistossa, pieni auto vuokrattiin ja käytiin kerran vesipuistossakin. Lisäksi Suomessa polttoaineet Helsinkiin ja viikon parkki. Muistaakseni 1200 riitti koko lomaan. Olin hoitovapaalla ja ainoa keino päästä johonkin oli olla tarkka ja tosiaan saatiin se kämppä lainaan plus oli mahdollista ottaa halvat lennot tarjouksesta ex tempore, kun miehen työ joustaa ja itse olin kotona. Se oli kiva loma siitä huolimatta, ettei ihan vastaa käsitystäni rennosta lomasta, jossa syödään aina ulkona ja ei lasketa pennosia. Mutta vaihtoehtona oli, ettei päästä mihinkään. Hyviä muistoja. Seuraavana vuonna olinkin jo palannut töihin ja meni 3-4 -kertaa enemmän viikon matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?
Kiitos teen ruokani itse.
Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä.
Höh, kai nyt lapsetkin nauttii hyvästä ruuasta eikä tyydy mäkkäriin??
Meillä on reissattu 40v lasten ja lastenlasten kanssa ja vasta nyt söin kuopuksen (23v) kanssa ensimmäisen kerran mäkkärissä. Juna-asemalla kiireessä fassonapihvi/punakaalia yms eli ihan erilainen kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni vedenkeitin aina mukana, murukahvia, pikapuuroa, nuudeleita. Niin ei tarvi koko aikaa hypätä ulkona ruokaa etsimässä. Säästää rahaa mutta varsinkin vaivaa.
Itse otan suodatinsuppilon ja paperit sekä mukin ja tietysti Kulta Katriinaa
Ei jeesus🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?
Kiitos teen ruokani itse.
Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä.
Höh, kai nyt lapsetkin nauttii hyvästä ruuasta eikä tyydy mäkkäriin??
Meillä on reissattu 40v lasten ja lastenlasten kanssa ja vasta nyt söin kuopuksen (23v) kanssa ensimmäisen kerran mäkkärissä. Juna-asemalla kiireessä fassonapihvi/punakaalia yms eli ihan erilainen kuin Suomessa.
Tiiätkö ettei se sua sen kultturellimmaksi tee vaikket olis ikinä syönyt mäccärissä ;-D
Ja aika monien lasten/nuorten mielestä mäcciruoka on hyvää. Parempaa kuin jotkut vaikka kreikkalaiset perinneruoat. Ihan tykkään kyllä itsekin.
Avauksen pointti jää minulle hämäräksi. Lomamatkailu on luksusta ja yleensä siitä pitää myös maksaa. Omia valintoja on, mihin elämyksiin satsaa. Oma varallisuus rajaa, paljonko voi maksaa.
Jos haluaa nimenomaan matkustaa ja nähdä paikkoja, ruokailusta selviää edullisesti. Suomi on ruoan suhteen maailman kalleimpia maita. Melkein missä tahansa muualla kaupasta saa samat safkat halvemmalla kuin kotimaassa, joten kun kotimaan ruoka jää syömättä, ruokailusta pystyy itse asiassa jopa reissussa säästämään. Monessa maassa jopa ulkona syöminen on kilpailukykyistä Suomen kotiruokaan verrattuna. Eli vähillä varoillakin voi saada sitä pientä lomaluksusta ettei tartte itse kokkailla.
Jos taas lomasta hakee nimenomaan kulinaristista tai kotiaskareista vapauttavaa ravintolaturneen kokemusta, se on tietysti sitä loman antia, luksusta, josta joutuu maksamaan ja sitten ihan omien varojen ja tavoitteiden mukaan suunnittelee lomansa siltä pohjalta.
Eli siis mikä oli pointti? Jos et halua lomalla maksaa lisää ruoasta, älä. Se on mahdollista. Jos haluat ruokaelämyksiä palveluineen sarjatulella, siitä vaan, mutta tiedosta että se on lomasi tavoite ja voi maksaa. Valinta on sinun. Miksi kitistä netissä siitä?
En suosittele AP:lle New Yorkia tai Los Angelesia.