Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan
Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.
Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.
Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.
Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.
Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.
Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.
Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.
Kommentit (187)
Me ollaan paljon lomailtu lasten kanssa huoneistohotelleissa. Aamupalaa ei kukaan ole juurikaan syönyt, ollaan vaan juotu aikuisten kesken kahvit huoneessa. Ei olla ostettu aamupalaa hotellista eikä kaupasta. Lounasta on syöty jossain rantaravintoloissa tai allasbaarissa, ne ovat yleensä halpoja annoksia, jotain 5-7 euroa annos. Illalla on menty syömään ravintolaan, silloin on mennyt ehkä 15 euroa per nuppi, kun menee edulliseen paikkaan. Jos teineillä on ollut nälkä välissä, on ostettu banaaneja, sämpylöitä jne. Kyllähän näistäkin isoja summia kertyy, mutta on yritetty säästää näin.
Meidän perhe kun lomareissulle lähtee,meillä on budjetti myös siihen ruokailuun. Lomaillessa meillä ainakin on pääasia,et kenenkään ei tartte seistä keittiössä kokkaamassa tai tiskaamassa,eli mielellään maksetaan siitä et lomalla syödään ulkona ilman et tarttee rahoja laskea. Jos lomaillessa kauhistelee sitä kuinka paljon ruokaan menee rahaa,niin sillon tottakai kannattaa ottaa hotellihuone täysin varustetulla keittiöllä ja kokata itse ja tiskata.
Sen vuoksi matkailu ei ollut kasarilla tai ysärilläkään kovin yleistä. Varsinkaan koko perheen voimin.
Meitä on 2 aikuista eikä tulisi mieleenkään käydä reissussa jatkuvasti ravintoloissa syömässä. Vuokraamme huvilan ja teemme itse ruoat. Hyvien ravintoloiden etsimiseen tuhrautuu paljon aikaa, jos et halua syödä vaan paikallisissa pizzerioissa. Ravintolakäynnit ovat meille sellaista spesiaaliaikaa, emme halua arkipäiväistää sitä emmekä myöskään syödä isoja ravintola-annoksia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on 2 aikuista eikä tulisi mieleenkään käydä reissussa jatkuvasti ravintoloissa syömässä. Vuokraamme huvilan ja teemme itse ruoat. Hyvien ravintoloiden etsimiseen tuhrautuu paljon aikaa, jos et halua syödä vaan paikallisissa pizzerioissa. Ravintolakäynnit ovat meille sellaista spesiaaliaikaa, emme halua arkipäiväistää sitä emmekä myöskään syödä isoja ravintola-annoksia joka päivä.
Niin on erilaisia ihmisiä, me 2 aikuista eikä tulisi mieleenkään tehdä itse edes voikkoleipää lomareissulla. Hyvien ravintoloiden etsiminen just on kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni vedenkeitin aina mukana, murukahvia, pikapuuroa, nuudeleita. Niin ei tarvi koko aikaa hypätä ulkona ruokaa etsimässä. Säästää rahaa mutta varsinkin vaivaa.
Meillä taas on sellainen periaate, että jos pitäisi kämpillä pupeltaa omia eväitä, säästetään ennen matkaa sen verran kauemmin että on varaa syödä ulkona.
Kuka mistäkin tykkää.
Palstavalas syö kolmen naisen edestä. Stephen Hawking sanoi, että suomalainen nainen on niin lihava, että aika hidastuu sen lähdeisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se elämä on. Jos haluaa matkustaa ja syödä ulkona, se maksaa. Missään et elä ilmaiseksi.
Paitsi itä-Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on erilaisia ihmisiä, me 2 aikuista eikä tulisi mieleenkään tehdä itse edes voikkoleipää lomareissulla. Hyvien ravintoloiden etsiminen just on kivaa.
Ja minulle taas näiden kahden yhdistelmä on paras. Tykkään hakea ravintoloista inspiraatiota ruuan laittamiseen ja sitten taas tykkään käydä paikallisissa kaupoissa ja toreilla/ leipomoissa ja hakea tuoreita hyviä raaka-aineita ruoan laittoon.
Kokkaa osa aterioista itse tai matkusta halvemman hintatason maihin, jos mielestäsi 45 euroa päivässä yhden hengen ruokiin on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen ruokahan on parasta matkailussa. Matkalle pääsy perheen kanssa ei myöskään ole mikään ihmisoikeus.
Täytyy sanoa etten itse ymmärrä yhtään näitä jotka menevät toiselle puolelle maapalloa syömään pelkästään omia ruokiaan.
Et siis myöskään ymmärrä niitä, joilla on ruokarajoitteita?
Kumma että kuvitellaan ruoanlaittoon menevän kovasti aikaa. Ilmeisesti nämä tyypit eivät kotonakaan laita ruokaa. Teepä vaikka lasagne, niin siitä syö monta päivää. Ei mene kauaa kun sen lämmität ja syöt.
itse lähdössä kreikkaan muutaman viikon päästä, hotelli sis aamiaisen eli päiväruoka+iltaruoka ostettava ja olen varautunut 50 e/päiväbudjettiin. eiköhän tuo riitä. syön siis 3 x päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma että kuvitellaan ruoanlaittoon menevän kovasti aikaa. Ilmeisesti nämä tyypit eivät kotonakaan laita ruokaa. Teepä vaikka lasagne, niin siitä syö monta päivää. Ei mene kauaa kun sen lämmität ja syöt.
Aikaa ja vaivaa, eikä jossain huoneistohotelleissa välttämättä ole kunnon välineitä, astioita, jokainen mauste erikseen ostettava, ei vaan viitsi.
Matkakohteeksi voi valita myös jonkun vähemmän suositumman paikan. Jos Italiassa matkustat Amalfiin, tuskin tulet syömään edullisesti. Sen sijaan vähemmän suosituissa Riminissä tai Calabriassa voi löytää edullisia ruokapaikkoja.
Mulle ei sopisi edes tuollainen jättiaamiaisten syöminen, ruoka-aikojen skippaaminen ja lounaan korvaaminen jollakin sämpylällä. Pitää syödä kunnolla ja tiettyihin aikoihin päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi matkailu ei ollut kasarilla tai ysärilläkään kovin yleistä. Varsinkaan koko perheen voimin.
No olihan! Matkanjärjestäjiä oli vaikka kuinka. Oli ihanaa, kun kotiin tuli uudet katalogit 2 kertaa vuodessa ja sai käydä oikein matkatoimistossa neuvottelemassa ja varaamassa matkan. Oli myös hyvin yleistä, että matka maksettiin luotolla, esim. Aurinkotilillä.
Ah miten ihanaa oli kokkailla Italiassa kattopenthousessamme! Ne tuoreet raaka-aineet, lähileipomon sämpylät, pastat, tomaatit...
Hotelliaamiaisen lisäksi ei paljon tarvitse. Lasten hyvinvoinnista tietysti pitää huolehtia jos mukana ovat. Tosiaan voileipää ynnä muuta voi tehdä hotellihuoneessa pikkunälkään. Meillä ruoka on pienin kulu automatkoilla Suomessa ja Baltiassa. Toisaalta tuntuisi koko ajan laskea senttejä jos lomalla ollaan. Vanhoissa tutuissa paikoissa jo tietää edulliset ja hyvät paikat ja uusiakin löytyy aina.