Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan

Vierailija
24.06.2025 |

Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.

Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.

Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.

Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.

Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.

Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.

Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma että kuvitellaan ruoanlaittoon menevän kovasti aikaa. Ilmeisesti nämä tyypit eivät kotonakaan laita ruokaa. Teepä vaikka lasagne, niin siitä syö monta päivää. Ei mene kauaa kun sen lämmität ja syöt.

Aikaa ja vaivaa, eikä jossain huoneistohotelleissa välttämättä ole kunnon välineitä, astioita, jokainen mauste erikseen ostettava, ei vaan viitsi. 

Kuka haluaa johonkin turistirysähuoneistohotelliin??

Vierailija
122/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin kukakin haluaa rahansa pistää. Mikään ei estä vuokraamasta apartomentosta tai muuta asuntoa, jossa on keittiö, jos haluaa nuukailla ja tehdä ruokansa itse.

Nämäkin ovat yllättävän kalliita ja onko siinä vitsiä vääntäytyä nähtävyyksistä aina apartomentokseen ruokakaupan kautta vääntämään lounasta, päivällistä ja vielä iltapalaakin? Siinähän suurin osa lomasta kuluu sitten siellä apartomentoksessa ja ruokakaupassa. Aina kesken kaiken kiertelyn jossain linnassa tai kirkossa pitäisi lähteä kauas apartamentokseen kokkaamaan? Ei se ruokakaan käden käänteessä valmistu ja ruokakaupassa kiertelykin vie aikansa, saatikka ruokakassien raahaaminen asuntoon.

Eli onko järkeä lähteä toiseen maahan, jos olet sidottuna siihen kämppään sitten, ku pitäisi nähdä eri paikkoja, kierrellä, nauttia, olla nähtävyyksissä ja rannoilla jne.?

Viimeksi Pärnussa maksoi 55 neliön kaksio vanhan kaupungin laidalta 27 euroa/vrk. Oli siisti kämppä.

Onhan sekin toki 810 euroa kuussa, jos haluaa kaiken vaikuttavan kalliilta.

Ihme nillitysketju. Ulkona syöminen maksaa, mutta kotiruokaa ei huvita tehdä. Miksei kaikkea tehdä minulle valmiiksi ilmaiseksi? Sossupummimeininkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma että kuvitellaan ruoanlaittoon menevän kovasti aikaa. Ilmeisesti nämä tyypit eivät kotonakaan laita ruokaa. Teepä vaikka lasagne, niin siitä syö monta päivää. Ei mene kauaa kun sen lämmität ja syöt.

Teetkö tämän jo kotona valmiiksi vai vasta siellä lomakohteessa? 

Vierailija
124/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaa ja vaivaa, eikä jossain huoneistohotelleissa välttämättä ole kunnon välineitä, astioita, jokainen mauste erikseen ostettava, ei vaan viitsi. 

Kuka haluaa johonkin turistirysähuoneistohotelliin??

No ihan sama onko rysähuoneisto vai joku huvila, en silti tekis itse ruokiani. 

Hotelleja, huoneistoja ja huviloita kai nyt on vähän joka paikassa, eri tasoisia. 

Vierailija
125/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomat eivät jaksa kokata.

Vierailija
126/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun perhe on useinmiten lomamatkalla asunut hotellissa jossa  huoneessa on keittiö tai keittomahdollisuus kaikkine tarvikkeineen. Eli ollaan tehty ruuat itse paikan päällä ja käyty ravintolassa vaan silloin kun on haluttu. Helpottaa lomamatkaa kun jokainen voi jääkaapista ottaa välipalaa kun siltä tuntuu. Näin myös säästää niissä ruokakuluissa. 

Vierailija
127/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei rahat riitä miksi lomailet. suola särkeä ja näkkäriä evääksi.

Vierailija
128/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on taas ongelmat. Kunnon aamupala joko hotellissa tai itse tehtynä huoneistossa. Päivällä riittää piirakka/sämpylä tms ja kunnon illallinen suomalaisesti jo klo 18 tai 19. Ei tarvitse edes pöytävarausta illalliselle, kun on paikallisia aiemmin syömässä. Alle 100e / päivä / 2 henkeä mentiin just reissussa, jopa puoli litraa talon viiniä illallisella mahtui tuohon budjettiin.

Vierailija
129/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Sherlock. Hassua, ertä jodkus sellaista uima-allas huvilaa pidetään luksuksena, mutta asiaan vihliytymättömät eivät ehkä ole ottaneet selville että:

Huviloita saa samaan hintaa kun hotelleja, vaikka eivät olisi rötisköjä, tosin halvempiin tarvitaan sitten se auto, koska sijainti jopa julkisen liikenteen saavuttamattomissa. 

Mutta ruokailut: Ainakin osan lounaista voi kattaa siellä huvilalla vaikka palastepizzoilla ja aamiaiset ja iltapalat saa paremmin katettua kun on keittiö  ja jääkaappi. 

Selvää hyvin siis yhdellä ulkona syömisellä per päivä. 

Joidenkin mielestä ei se lomaa ole, jos yhtäkään ateriaa joutuu väsäämään lomalla, no joo ehkä monia hirvittäisi jatkuva kokkaus, mutta jos myt loumaankin saa katettua kaupan antemilla säästää paljon. 

Tyohin pariin kymppiin saat tleensä vain pizzaa tai pastaa ravintolassa juomineen. Jopa Cesar salaatti oli 18 € Venetsiassa. Jos aikoo yhdenkään liharuuan syödä, niin saa vähön nostaa budjettia. Myös psljon parjatut Mäkkärit voi toimia lounas vaihtoehtona. Kuitenkin halvempia, kun oikeat ravintolat yleensä. 

Vierailija
130/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusavuttomat eivät jaksa kokata.

Mitä uusavuttomuutta se on jos haluaa, ja on varaa mennä, valmiiseen pöytään, ja haluaa jättää markkansa sille paikalliselle trattorialle/tavernalle? Ihan samalla tavalla tykkään ihan täällä kotimaassakin käydä ravintoloissa syömässä että tarjontaa pysyy. 

Vierailija
131/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöminen on lomareissujen parasta antia

Itse inhoan ruokarumbaa sekä kotona että ulkomailla (ja ravintoloiden kanssa säätäminen on tuskaa). Mutta pakko on syödä jotain.

Vierailija
132/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan Lapin lomilla on tehty ruokia itse, koska siellä ravintolahinnat ovat törkeitä. Viikon lomalla käytiin 2 kertaa illallisella ravintolassa. Muuten ostettiin kaupasta poroa, lohta yms Lapin herkkuja. Kotoa otettiin mukaan esim. jäinen hirvenpaistikimpale. Ruokia laitettiin sillai, että lounaallekin saattoi pistäytyä mökille. 

Etelän lomakohteissa en kuuna päivänä suostuisi kokkailemaan. 

Vierailija
133/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?

Kiitos teen ruokani itse.

Vierailija
134/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä jäävi kommentoimaan, kun en käy karjamarkkinamatkoilla etelässä. Teen itse parempaa ruokaa kuin ravintoloissa ja tiedän mitä syön.

Vierailija
135/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä. 

Vierailija
136/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä uusavuttomuutta se on jos haluaa, ja on varaa mennä, valmiiseen pöytään, ja haluaa jättää markkansa sille paikalliselle trattorialle/tavernalle? Ihan samalla tavalla tykkään ihan täällä kotimaassakin käydä ravintoloissa syömässä että tarjontaa pysyy. 

tässä on nyt kyse siitä, että ap:lla ei ole varmaa maksaa lomansa ravintolaruokia eikä halua maksaa paikallisille ravintolayrittäjille, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Vierailija
137/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menette Islantiin, paikalliset erikoisuudet ovat valas ja puffinit. En söisi kumpaakaan.

Vierailija
138/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeetä miksi suomituristit päätyvät osallisiksi näihin vatsatautiepidemioihin.

Vierailija
139/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä on nyt kyse siitä, että ap:lla ei ole varmaa maksaa lomansa ravintolaruokia eikä halua maksaa paikallisille ravintolayrittäjille, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Niin ja tästä on nyt keskusteltu useampi sivu, ja on tullut monenlaisia väittämiä ja mielipiteitä kommentoitavaksi. Huvittaa aina nämä "en käy ikinä ravintolassa koska teen itse niin paljon parempaa", riippumatta siitä että keskusteltais vaikka jostain michelin-ravintolasta. 

Vierailija
140/187 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä. 

Eikö aikuisetkin ole tällaisia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi