Matkustaessa menee iso siivu lomabudjetista ruokaan
Vaikka söisi ihan halvimmissa paikoissa, menee yhteen lounaaseen ja juomaan vähintään 15 euroa per naama. Ja jos otat jonkun jälkkärin tai leivoksen ja kahvin päätteeksi, on se 20 euroa vähintään.
Jos hotellissa saat aamupalan hotellin hintaan, niin joudut silti syömään ulkona lounaan ja myöhemmin päivällisen. Hotellihuoneeseen ostetaan myöhäiseksi illaksi vielä pientä purtavaa ja juotavaa.
Eli lounas 20 e, päivällinen 20 e, joku iltapala kaupasta 5 e. Eli noin 45 e per naama per päivä ruokiin.
Nelihenkisellä perheellä tuo tarkoittaa päivässä ruokiin 180 euroa.
Viikon reissun ruokiin menee silloin 1260 e.
Lisäksi päälle tulee satunnaiset ostokset, nähtävyyksien sisäänpääsymaksut, taksit tai auton vuokra ja bensa.
Tämän lisäksi, että viikon ruokiin uppoaa helposti yli tonni, myös kotimaan asunnosta juoksee yhä ne normaalit kulut.
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?
Kiitos teen ruokani itse.
Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä.
Eikö aikuisetkin ole tällaisia?
Varmaan sellaisiakin on, en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusavuttomuutta se on jos haluaa, ja on varaa mennä, valmiiseen pöytään, ja haluaa jättää markkansa sille paikalliselle trattorialle/tavernalle? Ihan samalla tavalla tykkään ihan täällä kotimaassakin käydä ravintoloissa syömässä että tarjontaa pysyy.
tässä on nyt kyse siitä, että ap:lla ei ole varmaa maksaa lomansa ravintolaruokia eikä halua maksaa paikallisille ravintolayrittäjille, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.Niin ja tästä on nyt keskusteltu useampi sivu, ja on tullut monenlaisia väittämiä ja mielipiteitä kommentoitavaksi. Huvittaa aina nämä "en käy ikinä ravintolassa koska teen itse niin paljon parempaa", riippumatta siitä että keskusteltais vaikka jostain michelin-ravintolasta.
Ja Michelin-tähtiravintola on sitten taivas? Ei minua kiinnosta syödä jäkälää kolmella tavalla tai jotain muuta piperrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Mäkkäriä lounaaksi reissussa?
Kiitos teen ruokani itse.
Oon ymmärtänyt että aika monelle lapsi-/teiniperheelle helppo ja edullinen vaihtoehto. Tutut ateriat, monet opettaa mukulansa niin nirsoiksi etteivät uskalla maistaa edes mitään "eksoottista". Italiassakin pizzat on kauhistus kun ei ole purkkianasta ja meetwurstia päällä.
Huoneessa täytyy sitten kokata makaronia ja jauhelihaa. Pelkkä ketsuppikin riittää, jos liha on liian kallista. Ketsuppi on tuotu kotoa, samoin makaronit.
No ei mene jossei halua että menee. Kun olin elämäni ensimmäisellä 2 viikon lomareissulla niin mulla oli varaa syödä 2 kertaa lämmintä ruokaa. Muut ajat eli patongilla ja juustolla, ei ollu kallista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni vedenkeitin aina mukana, murukahvia, pikapuuroa, nuudeleita. Niin ei tarvi koko aikaa hypätä ulkona ruokaa etsimässä. Säästää rahaa mutta varsinkin vaivaa.
Itse otan suodatinsuppilon ja paperit sekä mukin ja tietysti Kulta Katriinaa
Vierailija kirjoitti:
No ei mene jossei halua että menee. Kun olin elämäni ensimmäisellä 2 viikon lomareissulla niin mulla oli varaa syödä 2 kertaa lämmintä ruokaa. Muut ajat eli patongilla ja juustolla, ei ollu kallista.
Just näin. Ei sen ulkomaille menemisen pidä olla mikään pakko tai välttämättömyys, samoin ravintolassa syöminen joka aterialla.
Miten voi ruokailut järjestää, riippuu siitä millainen loma on. Yleensä kaupunkilomalla ollaan koko päivä liikenteessä, joten pakko syödä ulkona.
Esim. me äskettäin lomalla:
Ensimmäinen majoitus: Vaatimaton, mutta keittomahdollisuus ja kunnon jääkaappi. Ei uunia. Ostimme aamiaistarvikkeet läheisestä kaupasta. Tuli halvemmaksi kun ostettu aamiainen majoituksen lisäksi. Lähinnä leipää, juustoa, mehua, virvokkeita, hedelmiä.
Koska söimme aamiaisen myöhään ja lähdimme kaupungilla mahdollisimman pian, oli lounas pakko syödä kaupungilla.
Majoituspaukkan pakattuamme söimme virlä myöhäisen illallisen majoituspaikan ravintolassa, joka vähön halvempi kun kaupungilla olevat.
Toimen kaupunki ja toinen majoitus. Oli viiden tähden hotelli. Oikeasti olisi ehkä neljän, mutta tuo oli luokitu.äs. Tietenkin hotellissa oma hyvät puolensa mm. mukava sängyt, mutta keskitytään syömisiin. Huoneissa vain minibaari, joka kaiken lisäksi vielä melko lämmin eli sai ihmetellä oliko päällä ollenkaan. Pahimpaan aamujanoon otimme pari limua sieltä. Aamiainen olisi maksanut 20€ aikuinen ja 10€ lapsi, joten emme ottaneet sitä kalliin majoitushinnan lisäksi. Emme kuitenkaan ole aamupala ihmisiä, joten olisi mennyt hukkaan summa. Yhtä leipää ja mehua, ehkä hieman munakokkelia varten, ei tuollaista summaa maksa.
Lähdimme heti aamupäivällä tai päivällä kaupungille ja siellä lounas esim. Mäkkäri. Vielä illalla kaupungilla ravintolassa illallinen. Jotain pientä juomaa ja purtavaa illaksi hotellihuoneeseen.
Koen varsinkin jääkaapin puuttumisen melko ikäväksi, varsinkin lasten kanssa ja muutenkin tuo estää edes kylmien juomien nauttimisen (muuta kun minibaarin tuotteet) tai leipien syömisen päällysteillä aamiaiseksi. No ei nuo hotellit ole tarkoitettukaan varmasn siihen, että huoneessa syötäisiin ta juotaisiin mitään sen kummemmin. Ihan periaatteessa, kun huone maksoi 370€ kahdelta tältä ei siihen enää aamiaista kukasn halunnut maksaa hintaan 20€ hlö. Lisäksi me tykkäämme nukkua lomilla monesti klo 10 ainakin, eikä ole kiva kiirehtiä aamiaista varten syömään johonkin tiettyyn aikaan.
Siis 370€ kaksi yötä ilman aamiaista Pisa.
mitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
mitä mieltä?
Mitä mieltä pitäis olla?
Itse olisin ilman muuta ottanut aamiaisen lisäksi, olis ollu varmaan laadukas - ja ihan edullinen jos vain 20€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeetä miksi suomituristit päätyvät osallisiksi näihin vatsatautiepidemioihin.
Eli?
Syödään buffeteissa. Ostetaan katukeittiöstä. Käydään ties missä ravintolaksi itseään kutsuvissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeetä miksi suomituristit päätyvät osallisiksi näihin vatsatautiepidemioihin.
Eli?
Syödään buffeteissa. Ostetaan katukeittiöstä. Käydään ties missä ravintolaksi itseään kutsuvissa paikoissa.
Kuten muunmaalaisetkin. Suomalaiset pikemminkin on liikaa hygienian perään, ehkä ollaankin lotrattu kaikki vastustuskykymme jatkuvaan desinfiointiin.
Käytiin Islannissa, siellä jokainen ruoka-annos oli 40-60 €. Jonkun peruspizzan saattoi edullisissa paikoissa saada noin 35€ hintaan.
Mutta se on mitä on, lomallakin täytyy syödä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pieni vedenkeitin aina mukana, murukahvia, pikapuuroa, nuudeleita. Niin ei tarvi koko aikaa hypätä ulkona ruokaa etsimässä. Säästää rahaa mutta varsinkin vaivaa.
Itse otan suodatinsuppilon ja paperit sekä mukin ja tietysti Kulta Katriinaa
Vedenkeittimellä saa kiehuvan veden. Ja kyllä, olen ollut hienoissa hotelleissa ja ravintoloissa, on vaan helpompi esim myöhään keittää teetä huoneessa, kuin tälläytyä ja lähteä yön selkään kahvilaa/ teehuonetta etsimään. Huonepalvelusta tilattuna se ainoa teekupillinen on voinut maksaa yli 20e, eikä ollut kunnollista laatua. Samasta syystä on jotain kaurakeksejä varalla. Oma varautuminen ei tietenkään estä etteikö voisi esim seuraavana päivänä mennä ravintolaan. Vedenkeittimen (pieni 0,5 l) sisään saa pakattua jkv, joten ei vie tilaa.
Olin norjassa pyöräilyreissulla. Poljin trömssasta suomeen ja norjassa se ruoka on tosi kallista. Siellä maksoi hod dog 8 euroa kun suomessa saa 3 eurolla. Siellä oli pikku kuppiloita ja huoltoasemia niin siellä tosiaan oli kallista ostaa ruokaa. Ravintolaan meni 25 euroa ateria. Olin yhdessä ravintolassa jossa söin poro aterian niin maksoi 55 euroa.
Reissussa kyllä ruoka maksaa koska ei voi usein tehdä itse jotain makaroonilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma että kuvitellaan ruoanlaittoon menevän kovasti aikaa. Ilmeisesti nämä tyypit eivät kotonakaan laita ruokaa. Teepä vaikka lasagne, niin siitä syö monta päivää. Ei mene kauaa kun sen lämmität ja syöt.
Aikaa ja vaivaa, eikä jossain huoneistohotelleissa välttämättä ole kunnon välineitä, astioita, jokainen mauste erikseen ostettava, ei vaan viitsi.
Kuka haluaa johonkin turistirysähuoneistohotelliin??
Turistit?
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä jäävi kommentoimaan, kun en käy karjamarkkinamatkoilla etelässä. Teen itse parempaa ruokaa kuin ravintoloissa ja tiedän mitä syön.
Joo ei mekään käydä karjamarkkinoilla, kun ei olla lihankasvatusalalla. Mutta ihan normaaleilla lomamatkoilla käydään ja silloin syödään ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten sitä edes viikon loman aikana jaksaa syödä useamman kerran ravintolassa? Hidasta ja tuhtia. Parina iltana ravintolaan ja muuten hakee kaupasta/pizzeriasta ja syö vaikka rannalla.
Hotelliaamiaisen lisäksi ei paljon tarvitse. Lasten hyvinvoinnista tietysti pitää huolehtia jos mukana ovat. Tosiaan voileipää ynnä muuta voi tehdä hotellihuoneessa pikkunälkään.
Meidän teineille ei riitä mitkään pikkusnäksit ja voileivät eikä ole mikään pikkunälkä. Kyllä he syövät ihan kunnon lämpimät ateriat lounaalla ja päivällisellä sen hotelliaamupalan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uusavuttomuutta se on jos haluaa, ja on varaa mennä, valmiiseen pöytään, ja haluaa jättää markkansa sille paikalliselle trattorialle/tavernalle? Ihan samalla tavalla tykkään ihan täällä kotimaassakin käydä ravintoloissa syömässä että tarjontaa pysyy.
tässä on nyt kyse siitä, että ap:lla ei ole varmaa maksaa lomansa ravintolaruokia eikä halua maksaa paikallisille ravintolayrittäjille, vaan kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.Niin ja tästä on nyt keskusteltu useampi sivu, ja on tullut monenlaisia väittämiä ja mielipiteitä kommentoitavaksi. Huvittaa aina nämä "en käy ikinä ravintolassa koska teen itse niin paljon parempaa", riippumatta siitä että keskusteltais vaikka jostain michelin-ravintolasta.
Siinä mielessä loogista, että jokainenhan tekee oman makunsa mukaista ruokaa ja sillä tavalla omasta mielestä parempaa kuin Michelin-ravintoloiden ruoka. Voin lyödä vaikka vetoa, että ukkini mielestä mummun tekemä läskisoosi puolukkahillolla peittoaa michelinsapuskat mennen tullen. Mutta sitä ei ehkä kannata altistaa yleisempään arvioon, tai saattaa tulla vallan toisenlaisia mielipiteitä paremmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
mitä mieltä?
Todella kallis. Italia on pirun kallis maa matkailla.
Eli?