Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohdintaa väitteestä "jos rakastat, et petä"

Vierailija
24.06.2025 |

Törmäsin taas somessa tällaiseen väitteeseen, johon moni uskoo 100% mustavalkoisesti. Itse olen taipuvainen ajattelemaan toisin. Olen pettänyt kumppaniani, jota uskon kuitenkin vilpittömästi rakastavani. 

Toivon, että eri mieltä olevat kykenisivät lukemaan koko tekstini ja miettimään hetken näkökulmiani, ennenkuin tulevat huutamaan kuinka hirveä olen.

Ensinnäkin; pettäminen ei sinänsä ole välttämättä mielestäni mitään kumppanilta pois. Toki jos pettäminen aiheuttaa ärtymystä, mielipahaa, etääntymistä, terveysriskejä, niin silloin kyllä, mutta mitä haittaa siitä oikeasti on toiselle? Mielestäni se on täysin pettäjän oma asia. Sama kuin kävisi jossain muussa omassa harrastuksessaan. Parhaimmassa tapauksessa puuhassa piristyy, niinkuin muissakin mukavissa harrastuksissa, ja sitä kautta piristynyt ja elämäänsä tyytyväinen ihminen on parempi puoliso myös omalle kumppanilleen.

Toisekseen; uskon että pettämisen tuomitsevat henkilöt ovat niitä, joihin ensihuuma, ihastuminen ja jännitys eivät vaikuta positiivisesti. Helppokos silloin on tuomita muut ja olla itse uskollinen. 

Toisille, kuten itselleni, jännitys, ihastuminen ja ensihuuma aiheuttavat aivan valtavan positiivisen ryöpsähdyksen useiksi kuukausiksi. Muutun energiseksi, piristyn, elämä tuntuu mahtavalta. Vaikea keksiä mitään muuta asiaa, josta saisi näin mahtavan fiiliksen. Ehkä laskuvarjohyppy pääsee lähelle, mutta senkin tuoma hyvänolonryöppy kestää vain pari päivää..!

On helppo tuomita ihmisiä asioista jotka itselle ovat helppoja välttää. Minäkään en esimerkiksi ylensyö enkä tuhlaa rahojani, koska en saa kummastakaan toiminnasta kummoistakaan mielihyvää. Minun olisi siis hyvin helppo moittia niitä, jotka sortuvat jompaankumpaan. 

Väitteeni saa haastaa, ja toivoisinkin sitä, mutta toivon myös perusteluita enkä pelkkää parjaamista ilman että minun esittämiäni perusteluita on yhtään pohdittu. Kiitos niille jotka tähän kykenevät.

Kommentit (240)

Vierailija
221/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle luottamus-käsite on ilmeisen vieras, joten kanssasi on tästä turha keskustella.

Luottamusta on monenlaista. Vaikka olen pettänyt/petän jatkossakin, olen hyvin luotettava ja vastuullinen ihminen.

Hahahaha!

Pidän salaisuudet, maksan tunnollisesti laskut ja teen työni, läheiseni voivat luottaa apuuni ja että teen sen, mikä sovitaan tehtäväksi, ajoissa ja hyvin. 

Sinun kanssasi mikään sovittu ei pidä. Ethän osaa edes olla kumppanisi kanssa tuottamatta hänelle potentiaalisesti aineksia jopa murhenäytelmään. En tiedä mikä paatti olet, mutta useita tulee mieleen. Olet vastenmielinen niljake.

Ap

Vierailija
222/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pettämistä on myös seksin pihtaus.

Toinen sitoutunut parisuhteeseen ja saa kärvistellä sitten pitkässä suhteessa puutteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen sitoutunut parisuhteeseen ja saa kärvistellä sitten pitkässä suhteessa puutteessa.

Aha. Minusta taas seksi ei ole palvelu vaan tapa osoittaa rakkautta fyysisesti. Siihen tarvitaan oikea tunne.

Vierailija
224/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle luottamus-käsite on ilmeisen vieras, joten kanssasi on tästä turha keskustella.

Luottamusta on monenlaista. Vaikka olen pettänyt/petän jatkossakin, olen hyvin luotettava ja vastuullinen ihminen. Pidän salaisuudet, maksan tunnollisesti laskut ja teen työni, läheiseni voivat luottaa apuuni ja että teen sen, mikä sovitaan tehtäväksi, ajoissa ja hyvin. 

Ap

Näin toimii jokainen edes jotenkin normaali ja keskiverto ihminen elämässään, eivätkä ne todista yhtään mitään luotettavuudestasi  tai vastuullisuudestasi (kuten ihan itse aloituksessasi itse todistat 😄🙄). 

Vierailija
225/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamusta on monenlaista. Vaikka olen pettänyt/petän jatkossakin, olen hyvin luotettava ja vastuullinen ihminen. Pidän salaisuudet, maksan tunnollisesti laskut ja teen työni, läheiseni voivat luottaa apuuni ja että teen sen, mikä sovitaan tehtäväksi, ajoissa ja hyvin. 

Ap

Näin toimii jokainen edes jotenkin normaali ja keskiverto ihminen elämässään, eivätkä ne todista yhtään mitään luotettavuudestasi  tai vastuullisuudestasi (kuten ihan itse aloituksessasi itse todistat 😄🙄). 

Lisäisin tähän, että ap tuskin on vastuullinen, jos vain on olemassa jokin porsaanreikä, eikä jää kiinni. Hän käyttää sitä hyväkseen.

Vierailija
226/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Seksi on intiimeintä ja ihaninta mitä voit tehdä toisen ihmisen kanssa

-Seksi on kuuluu lähtökohtaisesti vain parisuhteen sisälle ellei muusta ole sovittu

-Pettäminen rikkoo luottamuksen peruuttamattomasti

-Petetyn itsetunto ja sukupuoli-identiteetti saavat ison kolauksen joka ei koskaan täysin parane, kerran petetty, aina petetty.

-Kondomikaan ei suojaa 100% oireettomilta sukupuolitaudeilta ja hpv-tartunnoilta

-Pettäminen on todella itsekästä oman mielihyvän tavoittelua

T. Petetty

Kaveri sai hpv-tartunnan pettävältä mieheltä. Siis nyt hänellä on koronnut kohdunkaulan syöpäriski tuon vuoksi. Että silleen.

Vierailija
227/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Seksi on intiimeintä ja ihaninta mitä voit tehdä toisen ihmisen kanssa

-Seksi on kuuluu lähtökohtaisesti vain parisuhteen sisälle ellei muusta ole sovittu

-Pettäminen rikkoo luottamuksen peruuttamattomasti

-Petetyn itsetunto ja sukupuoli-identiteetti saavat ison kolauksen joka ei koskaan täysin parane, kerran petetty, aina petetty.

-Kondomikaan ei suojaa 100% oireettomilta sukupuolitaudeilta ja hpv-tartunnoilta

-Pettäminen on todella itsekästä oman mielihyvän tavoittelua

T. Petetty

Minuakin on petetty enkä ole samaa mieltä kuin ensimmäisestä mutta olenkin mies. Naisiin en ole koskaan luottanut niin ei ole yllätys jos nainen pettää. Itsetuntooni eikä sukupuoli-identiteettiin ei ole ollut mitään vaikutusta, kuinka heikko oikein olet? 

Vierailija
228/240 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on naiset kirjoittaneet että suhteessakin olevat naiset himoitsevat vieraita kulleja jatkuvasti. Ja yläpeukkuja noille on tullut paljon. 

Vierailija
229/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole ihan ymmärtänyt sanaa pettäminen?

Petturuus on luottamuksen pettämistä. On siis muutakin pettämistä kuin ketun koloon livahdus. Ystävä voi pettää luottamuksen, vanhempi voi pettää luottamuksen, esim kertomalla vain hänelle uskomiasi asioita eteenpäin, teeskentelemällä ystävää ja puugottaa selkään jne. 

Se että sinä olet sopinut siippasi kanssa että harrastatte muidenkin kanssa paneskelua ei ole pettämistä. Se on pettämistä vain jos olette luvanneet ettette ole muiden kanssa mutta silti olette.

Puugottaa? Puugolla? Puuggo / puugot pois! 

G? Olet(g)ko suomalainen? Äidin(g)kieleltäsi?

Miksi pitää bingottaa, pingottaa ja vin(g)kua?

Vierailija
230/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole ihan ymmärtänyt sanaa pettäminen?

Petturuus on luottamuksen pettämistä. On siis muutakin pettämistä kuin ketun koloon livahdus. Ystävä voi pettää luottamuksen, vanhempi voi pettää luottamuksen, esim kertomalla vain hänelle uskomiasi asioita eteenpäin, teeskentelemällä ystävää ja puugottaa selkään jne. 

Se että sinä olet sopinut siippasi kanssa että harrastatte muidenkin kanssa paneskelua ei ole pettämistä. Se on pettämistä vain jos olette luvanneet ettette ole muiden kanssa mutta silti olette.

Puugottaa selgään? 

vs

Puukottaa selkään?

= gee ggarmeaa!

Vierailija
231/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aiemmin sanonut että jos rakastaa ei voi pettää.. mutta nykyisen suhteen takia sanon ettei kaikki ole niin mustavalkoista.

Vaimolla oli pitkä henkinen suhde työkaveriin. Tämä työkaveri oli täysin rakastunut vaimoon.  Seksiin ei kuitenkaan menty koskaan. 

No vaimo jäi kiinni tästä.  Pakotin hänet terapiaan.  Sieltä löytyi niin isoja käsittelemättömiä asioita että " pettäminen" ei ollut hänen vapaa valintansa. Hän ajautui tilanteeseen josta hänen traumoillaan ei ollut ulospääsyä. 

Vierailija
232/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Minusta taas seksi ei ole palvelu vaan tapa osoittaa rakkautta fyysisesti. Siihen tarvitaan oikea tunne.

Kyse onkin siitä että miksi se tunne joiltain loppuu pitkässä suhteessa niin täysin.

Vierailija
233/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla valmis siihen, että ovikello soi ja vaimolle esittäytyy raskaana oleva miehen hoito.

Vierailija
234/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä saat maistaa omaa lääkettäsi vielä joskus. Palataan tähän aiheeseen silloin. 

Vierailija
235/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että ap väittää olevansa luotettava ihminen. Perustelee se sillä, että pitää salaisuudet ja maksaa laskut. 

Ihan kuin väkivaltainen ihminen sanoisi, että en ole väkivaltainen, enhän hakkaa kaupan kassaa tai äitiäni, ja muutenkin lyön vaimoani vain harvoin.

Tai bonuslapsia kaltoinkohteleva ihminen sanoisi olevansa erittäin lapsirakas, koska rakastanhan omia lapsiani ja kummilapsiani, noita lapsia en vain rakasta.

Suoraselkäisyys eli integriteetti on kyllä on tai off. Ei ole olemassa lieventäviä seikkoja siihen, miten kohtelee toista ihmistä. 

Vierailija
236/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pettänyt, vaikka olen rakastanut, mutta silti perustelusi ovat mielestäni hevonpaskaa. Pettämisen taustalla on se näköjään helposti unohtuva asia, että ihmiset haluavat keskenään ristiriidassa olevia asioita. Se ei kuitenkaan tee pettämisestä harrastusta muiden joukossa. Väärinhän se on, vaikka inhimillistä. 

Vierailija
237/240 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, että ap väittää olevansa luotettava ihminen. Perustelee se sillä, että pitää salaisuudet ja maksaa laskut. 

Ihan kuin väkivaltainen ihminen sanoisi, että en ole väkivaltainen, enhän hakkaa kaupan kassaa tai äitiäni, ja muutenkin lyön vaimoani vain harvoin.

Tai bonuslapsia kaltoinkohteleva ihminen sanoisi olevansa erittäin lapsirakas, koska rakastanhan omia lapsiani ja kummilapsiani, noita lapsia en vain rakasta.

Suoraselkäisyys eli integriteetti on kyllä on tai off. Ei ole olemassa lieventäviä seikkoja siihen, miten kohtelee toista ihmistä. 

Juuri näin. Mustaa ei voi valehdella valkoiseksi.

Vierailija
238/240 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan vähän siitäkin, miten rakastaminen määritellään.

Tämä lienee totta. 

Olen itse kyseenalaistanut rakkauteni, juuri sen väitteen vuoksi, ettei muka voi pettää, jos rakastaa.

Mutta kuka voi väittää, etten rakasta kumppaniani? Kuka voi määritellä asian, ja varsinkin toisen puolesta? Olen ollut kumppanini kanssa jo hyvin pitkään. Viihdyn hänen kanssaan ja hän minun. Meillä on hauskaa yhdessä. Halailemme, koskettelemme jne joka päivä. Haluan hänelle hyvää, olla tukena tarvittaessa, auttaa häntä, kehua, olla apuna. Olemme ystävällisiä, kohteliaita ja kunnioittavia toisiamme kohtaan. Ymmärrän ettei hän ole täydellinen, kuten en minäkään, ja annan anteeksi hänelle epätäydellisyytensä kuten hänkin minulle. Olemme selvinneet monenlaisista karikoista vuosikymmenten aikana.

Näin ollen, enkö rakasta, eikö rakkauteni olekaa

Et rakasta eikä ole aitoa. Huomaat valtavan eron sitten jos joskus kohtaat ihmisen jota todella rakastat. Ei sulla silloin tule kuuloonkaan tehdä jotain tuollaista millä on mahdollisuus satuttaa häntä hirvittävän paljon. Et halua satuttaa ja pettää ja ajatuskin niin tekemisestä saa sussa aikaan voimakkaan EI-reaktion, surun, pettymyksen ja jopa kuvotuksen. Se ajatus hänen mahdollisesta satuttamisestaan ja vieläpä tahallaan satuttaa sinua itseäsikin. Oksettaa sinua itseäsikin. Et yksinkertaisesti halua tehdä niin tai pysty tehdä niin. Ja se on sinulle silloin täysin itsestään selvää. 

Se vaalimisen, arvostamisen, hyvänä pitämisen ja suojelemisen tunne mikä sitä rakkautta sävyttää on niin voimakas. Samankaltainen kuin omaa lasta kohtaan. Sä tiedät sen sitten kun sen joskus koet ja ihmettelet tätä tekemääsi aloitusta ja ajatuskulkujasi. Ihmettelet miten tavattoman vinksallaan oma käsityksesi maailman yksinkertaisimmasta asiasta olikaan. Rakkaus tekee omalla laillaan asioista äärimmäisen helppoja ja suoraviivaisia. Tätä on vaikea selittää sanoin ihmiselle, joka sitä ei ole kokenut. Ne jotka ovat kokeneet taas tietävät sanattakin eikä heille tarvitse selittää eivätkä he myöskään kysele kuten sinä.

Aito rakkaus täyttää niin paljon ettei sun silloin tarvitse hakea pärinöitä muualta. Toivottavasti tällainen rakkaus löytää sinut niin ei tarvitse enää muita satuttaa, käyttää hyväkseen ja välineellistää. Toivottavasti se löytää sinut, koska on kyse kauneimmasta ja varmimmasta tunteesta johon koskaan saatat nojata. Hyviä tuulia.

Vierailija
239/240 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mustaa ei voi valehdella valkoiseksi.

Ja luotettavuutta ei voi mitata sen perusteella, että pidättäytyy asioista, jotka vahingottaisivat suoraan itseä, kuten maksujen rästiin jättäminen. Ap olettaa, että on liian pieni riski jäädä pettämisestä kiinni, joten hän pettää toisen luottamuksen. Tosin matemaattisesti riski kasvaa hallitsemattomasti ja kumulatiivisesti jokaisella pettämiskerralla, joten ennen pitkää hänen kaltaisensa tahtovat jäädä kiinni ja kulissit kaatuvat.

Vierailija
240/240 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen pariskunnan pitäisi jo ennen yhteiseloa sopia siitä, mitä siedetään ja mitä ei. 

Pettäminen tulee toiselle aina ns puskan takaa, sen takia ap:n yksipuolinen määrittely on erittäin väärin toista osapuolta kohtaan.

Luottamusta ei kannattaisi koskaan rikkoa eikä etenkään sen tapahtuessa tehdä mustasta valkoista.

Eri näkemysten kanssa voi elää, mutta jokaisella pitäisi etukäteen olla mahdollisuus valita oman vakaumuksen ja moraalin mukainen elämö. 

Pettäjän kanssa en itse eläisi eteenpäin, koska luottamus on mennyt. Se on kerrasta poikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi